Hur ska jag få min man att fatta?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Lillskrollan skrev:Kanske bäst att bara fortsätta på samma spår och med bästa attityden :lol:
:D Ja. Fortsätta framåt, enligt modell process - det kan verkligen vara fem steg fram och två tillbaka, särskilt när lilla älsklingen rasat huvudstupa ner i åttamånadersångesten. Då gäller det att vara extremt säker på handen och tveklöst övertygad - och övertygande - i rutinerna. Och dit hör förstås nattsömnen.

(Ja, jag vet att det är lätt att säga tulipanaros :roll: )

Så trött som du är, med dina fyra timmars nattsömn (det GÅR inte :!: ) är det inte lätt att odla skrattet-till-go'nattet, en massa glad och energisk utevistelse varje dag, ohyggligt roliga God Morgon med tjo och tjim - det förstår jag. Men där ligger hemligheten. Dvs vägen till den goda sömnen. (Plus mat på dagarna som sprutar ur öronen, mer eller mindre, förstås.)

Och på natten och särskilt på de tidiga morgnarna är det då lite svalkande likgiltighet som gäller. Kan också kallas mera förtroende för barnet :wink: Ju bättre liv han lever på dagarna, desto obefintligare "liv" kan han ha det på nätterna, om du förstår vad jag menar. Vet du att han har fått allt han behöver på dagarna och mer därtill, kan du faktiskt högaktningsfullt strunta i honom på nätterna och betro honom förmågan att själv ta hand om sina såkallade livskriser :roll:

Ge honom en upplysningsramsa direkt på morgokulan och / eller sätt på någon glad musik (utan sång) så att ni båda slipper höra eländet :!: Och gå sedan och lägg dig med öronproppar eller en kudde i varje öra.

Det är inte synd om honom. PÅ NATTEN SOVER MAN. Punkt slut. Får han för sig något annat, av och till, är det hans problem :wink: Det löser han. Förr eller senare. Du kan bara ge honom förutsättningarna, och det gör du - och det är verkligen vackert så.

O:) :heart: :sleep:

PS Väckarklocka får man nog vänta med tills lilla barnet är betydligt större och kan begripa, när man förklarar, vad den är till för.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lillskrollan

Inlägg av Lillskrollan »

Ska jag ramsa och sätta på musik så fort han vaknar/ blir arg?
Han brukar ju ligga i sängen en stund själv tyst och bara krypa runt. Sen efter 15-30 min blir han arg och sen ledsen.
Vad gör jag om han blir ledsen? Fortsätta försöka sova med öronproppar tills det är morgon?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Du ger en pangramsa så fort du hör att ha nbörjar vakna till och så på med musiken. Meningen är att ha ninte ska hinna vakna till så mycket. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Lillskrollan

Inlägg av Lillskrollan »

Jag hör inte alltid när han vaknar utan först när han blir arg. Det är väl ingen idé att flytta tillbaka honom till vårt rum? Eller är det bättre tills vargtimmarna inte krånglar längre?
duggan

Inlägg av duggan »

Då skulle jag helt sonika slå på hög klassisk musik och sedan inget mer, han har redan fastat i en klagan och den bryter du för att han ska kunna somna om. :D

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Lillskrollan

Inlägg av Lillskrollan »

Ok, tack!
Som det är nu sover han ju alldeles för lite timmar. Ska det få vara så under åttamånångesten och tills vi har fått ordning på sömnen eller ska jag lägga in en till dagslur så totalet blir rätt?
Han är drygt 8,5 mån och behöver ju 14.5 tim. Han ska enl schemat sova 11.5-45-2. Alltså en kvart för lite allt som allt men då han inte sover alla dessa blir det max 12-13 per dygn. Så även om man räknar på nio mån så är det 1-2 timmar för lite.
Vad ska jag göra?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Ångest eller inte, han ska lära sig klockan och fel bli det med kompensations sömn, håll tiderna minutiöst och kämpa på, snart sitter det som berget! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Lillskrollan

Inlägg av Lillskrollan »

Jag vet inte vad jag gör för fel för nu fungerar ingenting.
Han äter bra och jag har försökt få in massa social delaktighet och utelek.
Han vaknar för tidigt och det tar minst en halvtimme innan han somnar alla lurar och det har aldrig varit något problem innan.
Jag har testat 4 nätter med att ge ramsa och sen musik.
Jag lägger honom i sängen och ramsar och mozart. Han kryper runt i sängen och ställer sig upp och skriker. Efter en stund blir han ledsen. Då går jag in lägger ner honom och solfjädrar och ger en ramsa. Är det kväll så tar det 1-2 sådana omgångar för att han ska sova annars mer.
Tom 04 somnar han om själv och vid 04 skriker han och får en ramsa och somnar om. Vaknar igen runt halv 5, mycket arg, somnar om på 4 ramsor och ev solfjäder och vaknar igen vid 5. Får en ramsa och sen på med mozart. Han är vansinnig och ställer sig upp i sängen och skriker till minst halv sex då han blir ledsen.
Nu har även daglurarna börjat krångla. Det tar minst en halvtimme och han är superarg hela tiden.
På fm luren idag (45 min) var han arg i 45 min och sen tog jag upp honom. De andra dagarna har han sovit 20 min. Em (lurarna 1,5 har bara blivit 45 min då kan inte somnar inom marginalkvarten. Så max sover han nu 11 h per dygn.
Idag kom vår granne in och frågade varför vi låter vårat barn skrika varje morgon och inte gör något åt det för de tycker så synd om barnet och att det var så jobbigt att bli väckta vid 5snåret.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Grannen kunde kanske "göra något åt det" :?: :lol:

Nu är han övertrött, etablerat övertrött, och den spiralen leder bara neråt.

Jag tror vi måste bli lite brutala här. Han måste få sova, han måste få ihop sin sömn, åtminstone 14 tim / dygn, om han ska kunna fungera som folk i andra avseenden också, åttamånadersångest eller ej (som ju gudskelov inte varar i evighet - halva sträckan gjord :wink: :lol: ).

Ett annat hjälpsamt faktum är att han är så pass stor, att maten - mycket mat, mera mat och ännu mera mat - inte är prio ett i den här situationen. Han vet att han inte svälter ihjäl. Det är sömnen som är det absolut viktigaste nu (och med den kommer ju också en allt bättre både aptit och framförallt matglädje).

Så samla ihop de krafter du inte har och sikta in dig på att till ge honom den sömn han så fruktansvärt väl behöver - allt annat får komma efter det. Ingenting blir till riktig glädje utan det.

För att man ska kunna sova krävs att man är 1) tyst, 2) ligger ner och ligger still. Solfjädern i dess brutala variant - skruvstädsmodellen - är verktyget med stort V här.

:arrow: Brutala solfjädern: Lägg tillrätta. Armarna upp, benen ut, huvudet bort från dig + omedelbar solfjäder, statisk och bestämd: DU ÄR TYST. DU LIGGER NER. Inte huvudet och inte lilla kroppen ska ha en chans att slingra fram några frågetecken på det beskedet. Håll kvar så, enligt skruvstädsmodellen, tills hans utbrytningsförsök ebbar ut och han börjar slappna av, tyst. Stå kvar. Du kan släppa av lite på det mycket pressande greppet när du känner att han har mjuknat i kroppen och är stilla, men minsta förnyad anspänning i sänghalmen föranleder ett nytt obevekligt skruvstäd. Stå kvar. Pröva på att släppa efter en anings aning enligt ovan - men återgå till skruvstädet så fort han börjar krångla det minsta igen. Osv. Ge dig inte, tänk på annat under tiden, ha mörkt i rummet och låtsas att du mediterar :roll: Lyssna till andhämtningen: när den är alldeles lugn kanske han hinner somna eller rentav redan har somnat. Det gör ingenting, i denna kris-minikur :!: Stå hellre en liten aning för länge än för kort. Smit ut snabbt med ramsan modell bekräftelse, lugn och rätt låg, x 4.

:arrow: Lägg honom en halvtimme tidigare på kvällen. Satsa på en vecka så nu.

:arrow: Lägg honom en kvart före vid varje lur. Se till att han alltid ligger ut sin tid (har förutsättningarna) och alltid sover under varje lur, alltså inte någonsin tas upp utan att ha sovit alls. Håll marginalkvarten åt andra hållet också om det behövs för detta.

:arrow: Dundra in omedelbart han börjar gapa argt på morgonen och var lika "arg" själv, alltså allt utom prövande, vädjande, testande och "snäll". Ner med honom, lägg tillrätta distinkt så att du snabbt och tveklöst parkerar barnet på plats och solfjädra sedan, enligt brutala modellen. Redan andra gången du gör detta - tillämpar skrivstädet enligt ovan - kommer polletterna att börja trilla ner och landa i det du gjorde klart första gången: På plats i sängen ligger man still, är tyst och somnar :!:

Finliret, musiken, ramsa innan / avvakta osv, kan vi ta sedan. Nu är det klockan (tiderna), skruvstäd, tystnad och SÖMN som gäller :!:

Du KAN. Otroligt nog - du måtte vara stark som en björn. Beundran :!: Och uppmuntran :!: :lol: :!:
Lillskrollan

Inlägg av Lillskrollan »

Tack för ditt svar. Var nära att ge upp allt och bara sätta mig ner och gråta igår, inte för att det hade hjälpt något men andå..
Återkommer med rapport hur det går.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Lillskrollan skrev:Var nära att ge upp allt och bara sätta mig ner och gråta igår.
:D Gör inte det, kära du. Dvs det ena behöver inte automatiskt innebära det andra. Om du förstår :wink:

:heart: från en som gråtit mycket i sina dar. Utan att ge upp.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"