Nykurad åttamånaders kille, lite frågor...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
maernsp

Nykurad åttamånaders kille, lite frågor...

Inlägg av maernsp »

Hej allihopa!

Vi har precis genomfört kuren, eller är snarare mitt i uppföljningsveckan. Jag har lite funderingar kring det här. Vi har gjort upp schemat:
19-07 = natt
07.30 = frukost
09.00-10.30 = sova
12.00 = lunch
13.30-14.30 = sova
18.00 = gröt o nattslurk
19-07 = natt

Nu är det så att han har, de senaste två dagarna, krånglat med dagssömnen som vi gör i vagnen på rygg precis som han gjort sen födseln. Som idag så vaknade han redan 9.45 o han somnar inte om. Eftermiddagssömnen blev oxå förkortad o blev totalt ca 30 min. Vad gör man då? Ska han sova mera på natten eller ska man lägga in nån mer sömnperiod på dagen? Sen inatt så sov han även dåligt på natten, vaknade o grät flera gånger. Vi började kuren med buffning första kvällen o det tog ca 40 min att somna, andra natten 10 min o sen har det legat kring 10 min (är inne på sjätte kvällen nu). Han gråter o så när vi lägger ner honom, men vi har inte gjort nån buffning sen andra natten. Inatt när han vaknade o blev lätt hysterisk så gick jag in o gjorde ca 2-3 min buffning, men inget mer än så. Vet inte om ramsan verkligen fungerar? Känns ibland som att man bara säger den o vet inte om han verkligen lyssnar. Ska det ta 10 min av gråt innan han somnar?
Hoppas verkligen att den här natten var återfallsnatten, som Anna har pratat om, men har inte ännu vågat hoppas på att han kommer att sova hela natten nån gång. Vargtimman är ju stora problemet, o har så varit varenda natt under kuren, då vaknar han o sen somnar han om en kvart, kanske, sen vaknar han igen o somnar om en stund, till sist får vi väcka honom vid sju. Gör man rätt då, känns ju som att han kanske behöver den sömnen eftersom han somnat om o sover då? Sen tycker man ju att han då borde sova mer på dagen, men det gör han ju inte heller...

Ja, tusen frågor o hur ostrukturerat som helst, känner jag. Skyller på tröttheten...

Vore supertacksam för lite tips o hjälp.

Marita Eriksson
mamma till Wille, åtta månader
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej Marita
Välkommen hit och bra jobbat. Ni är fortfarande i uppföljningsveckan och det är ju nu det ska sätta sig. Det är denna veckan som han ska ta till sig vad som gäller.
Då gäller det ju att hålla på tiderna. Men man kan ju alltid lägga till en marginalkvart på en lur. Lägga tidigar och/ eller väcka senare. På kvällen kan man till och med lägga en halvtimme tidigare utan att det påverkar övrigt schema.
Man kan också lägga in en 5-minutare när som helst på dagen. men den ska vara 5 minuter, inte mer eller mindre.

En fråga - äter han inget mellan 12 och 18? Eller har du bara skrivit fel?

När det gäller ramsan så är det ju inget man bara säger utan den ska tala om det man vill ha sagt. Alltså olika tonlägen och röststyrka i olika situationer. Lugnande och rogivande när det behövs och högt och bestämt när det behövs. Ibland kan även en glad nästan tjoande ramsa passa på ett barn som tenderar att vara lite sur.

Du gör helt rätt som får honom att somna om vid vargtimmen. Det är svårast och det är lätt att tro att man är utsövd när man vaknar då. Att sedan väcka kl 7 är ju rätt. Du kan ju väntra till 7.15 men inte längre.

Att man sover mer för att man har sovit mindre kan man ju tycka är logiskt men så är det inte. Inte för vuxna heller. Ju mindre man sover desto svårare har man att komma till ro. Sömn föder sömn, så enkelt och svårt är det.

Jobba på. Allt kanske sitter perfekt efter denna veckan eller så är det någon detalj kvar. Men misströsta inte. Det kommer, bara du jagar ut alla orosvargar och vet att det du gör är det rätta. :lol:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
maernsp

Inlägg av maernsp »

Tack för svaret!
Jag har ju naturligtvis skrivit fel, han äter ett litet mellis vid tre-tiden. Banan o äpple eller nåt sånt.
Det är alltså så att det kan "krångla" hela uppföljningsveckan? Inte så konstigt egentligen eftersom man lär om honom helt o hållet, jag levde nog i en önskedröm att han skulle sova som en stock efter bara fyra dagar...
Det jag iallafall vill säga är att det KÄNNS jättebra, jag hoppas o tror att det här ska fungera. Blir bara lite osäker ibland.
Måste nog träna lite ramsa... tycker att det är lite svårt faktiskt. Har försökt lägga in mina känslor i den, men det är svårt. Mera träning, helt enkelt. Men det är alltså så att det kan ta ca 10 min av gråt varje läggning?
Vi ska alltså fortsätta med dagslurarna o köra på våra tider, o sen får vi se om det ska flyttas på tiderna sen, eller?

Marita Eriksson
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, LO :D

Vill bara tillägga att om han sover på mage på natten kan det hända att han helt enkelt inte kan sova på rygg som förut längre på dagarna. När små älsklingar väl får korn på magläget brukar de föredra det.

Tio minuters "gråt" är naturligtvis inte alls OK och ditt mål ska vara att få till en glad läggning utan protester alls. Men Rom byggdes inte på en dag! Öva ramsan och tänk "besked" och "betryggande upplysningar" i stället för "känslor" om vad som ska läggas i den :idea:

Pris och beröm, du är så duktig och lilla barnet går från klarhet till klarhet, även om det kan vara fem steg fram och två tillbaka under den process som heter SHN-kuren och som INTE är statisk :shock:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej!

Tack för tipset med besked o betryggande upplysningar, hoppas att det kan hjälpa nu när jag ska träna!

Undrar då om det här med dagslurarna återigen, för idag krånglade det än mer än förut. Idag la vi honom nio, enligt schemat, o det tog ca 15 min för honom att somna. Sen vaknade han redan halv tio o somnade inte om. Vad gör man då? Vi försökte gå med honom i vagnen, men han somnade inte om o blev bara än mer irriterad. La honom en kvart tidigare på em-luren, men han sov bara 45 min då, inte en timme, som vi har "bestämt". Han tog ju aldrig igen den tiden som han tappade på morgonen. La honom en kvart tidigare nu på kvällen o då somnade han på ca 7 min, så det gick ju riktigt bra, lite gnöl, men som Du skrev, Rom byggdes inte på en dag.

Sen en liten fundering kring det här med magsovning i vagnen på dagen: Hur gör man om man har en sittvagn som är dels lite konstigt vadderad med nån typ av kudde på varje sida om barnets huvud o sen dessutom har sele fastsatt upptill? Sen har vi även fäll i vagnen, ska man då ta bort den eller? Den har nämligen skyddat huvudet mot selen, nu när han sovit på rygg. Ska man även ramsa, eller är det vagning, som det står om i Barnaboken som gäller? Har du nå tips på bra dagramsa isåfall, vi har nu "natti natti, sov så gott" till natten, men den ger ju inte direkt nå bra idé till dagramsa?

Sen en lite dum fråga: det här med skrattet-till-gonattet, är det tänkt att man måste vara båda två föräldrarna o näst intill hysteriska varje kväll framöver, eller är det ok att vara "normalt" glad när man gjort den första tiden? Det är ju jätteskoj för oss allihopa, men ibland blir det lite prestationsångest över det hela o då kan det kännas lite jobbigt om man inte får till det så bra.
Sen har jag oxå en fråga angående det här med tider, för jag har läst i Barnaboken att man nån gång IBLAND kan ha barnet med sig o kanske vara uppe lite längre än vanligt utan att barnet tar nån större skada av det. Har jag förstått det hela rätt då? Wille måste väl inte alltid sova i sin egen säng o prick kl 19, eller? Nu låter det som att jag inte tänker ha några rutiner alls på honom, men så är det absolut inte, utan det är just om man ska iväg o göra något o inte kan fixa barnvakt.

Marita Eriksson
AnnaPanna

Inlägg av AnnaPanna »

Om han fortsatter att krangla vid laggning eller vakna efter 40 min nar uppfoljningsveckan ar slut skulle jag testa att lagga honom lite senare. 15 min ar ju inom marginalkvart och borde ga enkelt. Annars kanske 30 min. Det marker du. For min dotter ar de dar minutrarna pa fm avgorande. :roll:
Mamma till Amanda född 041121 och Hilda 070623
jessicafagerström

Inlägg av jessicafagerström »

Hejsan!

jag har en dotter i nästan samma ålder, och ganska likadant schema. Kanske jag kan bidra med något...

Än så länge gäller det förstås att hålla tiderna, men om du sedan märker att de inte fungerar skulle jag göra så att jag lade fm-luren 30 min senare, alltså 9.30-11. Första vakenpasset är ganska kort i jämförelse med de andra.

Om att sova i vagnen: Jag har märkt att vår dotter nu har börjat sova sämre i vagnen (trots att vi har liggvagn). Jag tror att det beror dels på att hon har ganska lite utrymme att röra sig, dels att det vanligtvis händer så mycket runt den om hon vaknar till lite (brukar passa på att promenera då :D). I sittvagn står ju hela världen till forfogande så fort man slår upp ögonen :!:. Kanske det vore en bra idé att sova längre passet i sängen :?: :!:

Lycka till :!: :D
mamma till nova f?dd i januari -05
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Det viktigaste är inte att lilla barnet sover varje minut han "ska" sova. Det viktiga är att han har förutsättningarna. Så ge honom dem :!:

En god förutsättning är förstås en vagn där han kan sova sknt på mage. Det finns billiga begagnade hederliga barnvagnar att köpa på t ex Blocket. Man kan ha den som extravagn för just dagslurar. När det är dags att vakna får man sedan sitta upp med stöd och titta sig omkring :D

Till dagramsa byter du bara ut ordet "natt". Man kan vagna lite som markering men man kan också bara lägga sakligt tillrätta (på mage) och ge ramsan på väg därifrån. Det är så lätt att fastna i vagnandet så gör inte det :cry:

Skrattet-till-go'nattet handlar inte om er ömma föräldrar. Det handlar om att lilla älsklingen ska skratta och vara glad innan han läggs för natten. Hur NI sedan känner er i det, är ert problem :evil: Ungen ska vara kanonglad :lol:

Nej, han behöver inte sova i sin egen säng evinnerligen, kl 19. Men han behöver sova kl 19. Om du vill ha honom uppe senare på enstaka parties och speciella tillfällen, får du vänta tills han är cirkus två och ett halvt år och sömnen sitter som berget sedan evigheten :lol: Flyttbar är han så fort nattsömnen sitter och barnvaktsbar likaså (med schemat klistrat på barnvaktens näsa).
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D PS Tack alla, ska jag säga :lol: :lol:
maernsp

Inlägg av maernsp »

Hej hej

Tack för alla svar! Det är verkligen toppen att man får svar så fort! Tusen tack!

Ja, det går inte direkt lättare vid dagslurarna, men nätterna börjar sitta riktigt bra nu, jättekul! Känns nästintill omöjligt att få honom att sova de där 14,5 timmarna som han "ska". Nu sover han ju tolv timmar på natten, o sen får vi väl ihop 1,5 timme på dagen, så det fattas ju litegrann.

Jag har oxå tänkt flytta fram dagslur nr 1, men man ska väl inte göra det under uppföljningsveckan, om jag förstått rätt.
Sen vet jag inte om jag inte var tydlig nog när det gäller vår vagn: Vi har alltså en Emmaljungavagn med separat ligg- o sittdel. Liggdelen är han för stor för nu, men sittdelen är ju naturligtvis fällbar så den blir som liggande, men den är ju lite mer vadderad o så finns det ju en sele i den. Sen när man har fårfäll så känns det som att han skulle få en massa lurv i ansiktet bara, om vi la honom på mage. Bra tips att ha honom i sängen på dagslurarna... men hur gör man då? Man tar bort natt ur ramsan, tar man då en helt ny ramsa, eller ska den vara liknande den man har på natten? Sen ska man väl inte mörklägga alls, eller? Men i övrigt lika, dvs snuttefilt o på mage i sängen?

Det du, Anna Wahlgren, menar med att han ska ha förutsättningarna är alltså att man inte får ta upp honom förrän tiden (eller marginalkvarten) för hans sömn är slut? Förstod jag rätt då? Vad gör man om han är ledsen/arg o skriker, ska man ändå låta honom vara? Wille har nästan börjat klättra ur vagnen när han blir arg o vi inte tar upp honom tillräckligt fort, det känns inte så skoj.

Har även dykt upp ett till "problem", eller vad man ska kalla det för. Har tänkt börja gå på babysång men det stämmer inte riktigt med sömntiden för honom. Babysången är mellan 10-12 en dag i veckan. Vet inte om jag sabbar allt om jag vill gå på det, eller om jag kan försöka ändra sömnen just den dagen, men då blir det väl rörigt för honom... Usch, typiskt att det ska krocka sådär, känns inge bra, men det vore kul att gå på oxå, för att få träffa lite andra mammalediga i samma område.

Känner att det är mycket funderingar såhär i början, det är verkligen toppen att man får svar o tips! Tusen tack, Anna Wahlgren, för att du har ordnat denna hemsida, o svarar på frågor. Tusen tack alla andra som tipsar o peppar oxå!

Marita Eriksson
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Bra jobbat vidare. Nätterna verkar funka som de ska och det är bra.
Att dagslurarna krånglar i början är inte ovanligt.

Tyvärr går ju inte sittdelen till Emmaljungan att få helt plan, vilket krävs för magläge. Jag har en också. Själv köpte jag en stor briovagn från tidigt 90-tal. Den är stor och rymlig och flatbottnad. 300 kr på blocket i bra skick. En tunn tunn kudde hindrar ludd i munnen.

Men vi valde ändå att ha de flesta lurar inne i sängen för att hon helt enkelt sover bättre där. Vår ramsa är "gonatt Vera, nu ska du sova". På dagen säger jag "hej då Vera, nu ska du sova". Hennes pappa säger "gonatt..." även på dagen och det funkar lika bra. Vet egentligen inte exakt varför man inte ska ha "natt" med i dagsramsan, då orden i sig inte betyder något utan hur man säger.
Mörklägga kan man göra på dagen, jag brukar dra ner persienner, men inte mörkläggningsgardin. Det bli lite skillnad.

Var försiktig med att flytta lurar, men är du säker på att den ligger fel så är det ju bättre att ändra än att du inte tror på att han kommer att somna när du lägger honom.

Det kommer att gå jättebra!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"