Förbereder inför kurning av min 1 åring. Några funderingar..

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Nu satsar vi på att starta kuren imorgon kväll. Hoppas bara att jag är tillräckligt förberedd. Är inne på andra omgången av boken och läser här på forumet. Det typiska är bara att jag har blivit förkyld. :x
Är lite bättre idag, men hade önskat att det skulle bli optimalt. Vill ändå starta imorgon.

:?: Blev bjudna på födelsedagsfirande nästa lördag till min bror. Det ingår ju i uppföljningsveckan. Borde vi se till att vara hemma till Theos läggning eller kan vi lägga honom där?

:?: Undrar också om han kan sova em lur genom att mamma går ut och drar honom i vagnen de 2 första dagarna så att jag kan sova hela dagen. Annars får hon komma hem med honom så får jag lägga honom mellan 12 och 14.

:?: I framtiden: Har man valet att låta honom somna på promenad i vagn eller att sova hemma. Dvs när kuren har satt sig??
Sofie mamma till Theodor född 080107 (kurad vid 13mån) Ebba född 091014 (SMad, men även kurad vid 13 mån) Casper född 110915 (SM barn+kurstart 120405)
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Nu satsar vi på att starta kuren imorgon kväll. Hoppas bara att jag är tillräckligt förberedd. Är inne på andra omgången av boken och läser här på forumet. Det typiska är bara att jag har blivit förkyld. :x
Är lite bättre idag, men hade önskat att det skulle bli optimalt. Vill ändå starta imorgon.

:?: Blev bjudna på födelsedagsfirande nästa lördag till min bror. Det ingår ju i uppföljningsveckan. Borde vi se till att vara hemma till Theos läggning eller kan vi lägga honom där?

:?: Undrar också om han kan sova em lur genom att mamma går ut och drar honom i vagnen de 2 första dagarna så att jag kan sova hela dagen. Annars får hon komma hem med honom så får jag lägga honom mellan 12 och 14.

:?: I framtiden: Har man valet att låta honom somna på promenad i vagn eller att sova hemma. Dvs när kuren har satt sig??
Sofie mamma till Theodor född 080107 (kurad vid 13mån) Ebba född 091014 (SMad, men även kurad vid 13 mån) Casper född 110915 (SM barn+kurstart 120405)
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Oops.. Vet inte varför det blev dubbelt.. :oops:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!
Vad spännande med start i morgon, jag tror det kommer att gå fint med den förberedelse du lagt ner!

Ska se om jag kan hjälpa dig med dina funderingar:
Sofiepaues skrev: :?: Blev bjudna på födelsedagsfirande nästa lördag till min bror. Det ingår ju i uppföljningsveckan. Borde vi se till att vara hemma till Theos läggning eller kan vi lägga honom där?
:!: Jag tror du får avvakta och se hur det går! Rekommendationen är att man ska försöka hålla sig hemma och sätta schemat ordentligt, men jag vet att det finns många som farit iväg och haft en läggning eller två borta under uppföljningsveckan och det har gått hur bra som helst! Mycket hänger (som alltid!) på Attityden hos föräldrarna :wink: .
Undrar också om han kan sova em lur genom att mamma går ut och drar honom i vagnen de 2 första dagarna så att jag kan sova hela dagen. Annars får hon komma hem med honom så får jag lägga honom mellan 12 och 14.
:!: Det här beror på hur du vill ha luren sen! Jag har haft mina barns långlurar inne i sängen, men andra väljer att ha luren i vagnen. Nu när du kurar är det viktiga att luren är på samma ställe varje dag - förutsägbarhet och rutiner hugget i sten i början, du vet :wink:
I framtiden: Har man valet att låta honom somna på promenad i vagn eller att sova hemma. Dvs när kuren har satt sig??
:!: Jo, sen när tiderna sitter och ni har det här i ryggmärgen kan du alternera! Men min erfarenhet är att barn som sover middag inne i sängen har svårt att sova långa lurar i vagnen. Men å andra sidan klarar sig ett barn som sover 12 timmars natt med en kortare daglur nån gång ibland!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

LIte rampfeber så här inför starten och vill göra lite sista kontroller:
:?: Vi har ju beslutat att jag ska köra på buffen och se om det går. Läser man i boken så rekommenderar ju Anna egentligen att man ska gå på solfjädern direkt. Har inte riktigt förstått hur jag vet att det inte går. Är det om han inte tenderar att ha lugnat sig efter en halvtimme typ? Är lite nervös också att jag inte ska orka i handleden. När jag övat på mina lår blir jag trött redan efter 5 min.. :shock:

:?: Angående påminnelsen: I boken står det att man om barnet inte svarar på ramsan ska köra tillrättaläggandet +buffen/solfjädern igen men kortare typ 2 min. Jag kan tänka mig att vi behöver längre tid för att min son ska bli sömntung och det är väl ändå det viktigaste.
Läste också någonstans tror jag att man första natten kanske bör vänta snarare lite för länge än lite för kort innan man ramsar sig ut. Vad tycker du?

:?: Har jag förstått det rätt att nu första natten när han vaknar ska jag kasta mig in helst innan han börjar skrika och buffa honom sömntung. Inte först ramsa utanför dörren?
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Har kört igång och hoppas att jag gjort någorlunda "rätt". Så här såg första passet ut:

19:30
Solfjädrar (ger upp buffningen i stort sett med en gång. Helt omöjligt att lyckas hålla honom på plats annars. ) Lugn redan efter 5 min (!) Går med ramsa. Blir sur med en gång och ställer sig upp i sängen. Fortsätter ramsa utanför dörren x 8
19:35-48
Ramsar varannan minut och dammsuger. Är arg som ett bi (eller ledsen?) Har svårt att säga vad som är vad.
19:48Går in och gör solfjädern i ca 3-5 min. Går med bekräftelse ramsa i samtalston. Favorit (?) i repris: Arg, sur och stående med en gång. Ramsar x8 (eller nå´t) utanför dörren. Ingen effekt.
19:53-55
Ramsar ytterligare en omgång.
19:55
Solfjäder igen ca 3 min. Blir lugn. Går med ramsa. ARG och står upp.
19:58-20:05
Ramsar varannan minut. Sätter på klassisk musik. Blir lite lugnare på det. Börjar elda upp sig igen. Ramsar igen utan effekt. Börjar låta ledsen (tror jag..?)
20:05:
Ny solfjäder. Stannar lite längre den här gången då han kanske inte riktigt kommit till ro de andra gångerna. (Legat och snyftat trots att han varit stilla). Det är så mörkt i rummet att jag inte kan se om han sover eller inte. Ramsar ut i samtalston x4. Tyst.
20:10 Sover!!!!!

Första passet över förväntan!!! Hade trott att jag skulle få hålla på med solfjädern i 45 min, men kändes som att han resignerade redan efter 5 min. Sen eldade han upp sig några gånger efter det och fick läggas tillrätta igen. Kändes som att han blev lugn så fort jag lade ner honom på sista gången.
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

1:a uppvaket:
21.43:
Vaknar och ställer sig upp. Går in direkt och solfjädrar precis när han börjar gny.
Blir snabbt sömntung. Ramsar ut, men blir på direkten ledsen. Är lite sömnig så använder inte sin fulla röststyrka. Ramsar xflera. Sätter på dammsugaren och konverserar pappa.
21:49:
Bestämmer mig för att han nog ändå låter övergivet ledsen. Går in. Blir lugn bara av att jag kommer. Accepterar solfjädern och blir lugn direkt. Ramsar. Går ut. Ylar. Fortsätter ramsa. Pratar med pappa. Ramsar varannan minut.
21:52-21:54
Fortsatt ylande. Ramsar. Ingen effekt.
21:57-22
Går in och solfjädrar. Är lite bångstyrig först, men somnar sen. Försöker ånyo ramsa ut. Blir ledsen. Fortsatt ramsande tas inte emot.
22:03-22:08: Solfjädrar i 5min. Ramsar ut. INGEN REAKTION!! (återigen stark misstanke om att jag solfjädrat för länge, då han egentligen blev lugn på solfjädern med en gång, men jag stod kvar i 5 min efter alla misslyckanden med 2-3 min. :oops:

Gör jag rätt?? Ska jag solfjädra så pass länge som 5 min om han blir lugn från början. Eller ska jag köra mina 2-3 min och bara ta att han ylar och göra det gånger 50?? Någon här som kan svara? HJÄÄÄLP!!
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Dags för morgonrapport. Första natten avklarad! Vaknade bara en gång till enligt följande:
Ca 04.30 (vargtimmen) (6,5h sammanhängande sömn).
Hör honom böka och rusar in beredd att ge beskedet. Där står lillen redan uppe i sängen och väntar på mamma. Lägger tillrätta och gör solfjädern. Accepteras i ca 5 sek innan han blir tvärförbannad rent utsagt. Ypperligt svår att hålla stilla och fick lägga tillrätta igen xflera. Blir sömntung efter ca 10 min av ålande och rygg skjutande. Ramsar mig ut med bekräftelsen. Far genast upp och blir tvärsur igen. Drar ramsan några gånger till utanför dörren, men han är för arg för att ta emot den. Avvaktar ett tag (ca 5min). Tycker att han kanske lugnar sig lite. Öppnar dörren och ramsar lite bekräftande utanför dörren. (Borde antagligen bara varit tyst?) Sur igen. Ger honom nu tid att avreagera sig ordentligt, för nu är han arg och tar deffinitivt inte emot någon ramsa. Efter 10 min blir det tyst kl 05.05. Ramsar in bekräftelsen mjukt utan respons, så jag utgår från att han sover.

Nu till mina funderingar:
:?: Det verkar tyvärr som att jag givit bekräftelseramsan lite sent in i sömnen misstänker jag. Dessutom har han ju faktiskt inte vaknat mer än 2 ggr utöver läggningen. Tror du att ramsan befästs tillräckligt för att skippa solfjädern nu natt 2?
:?: Vid läggningen ikväll: Ska jag solfjädra honom sömntung eller bara hålla 10-20 sek?
:?: Hur ska jag söva honom till dagsluren? Hittar inte något om det i boken. Ljust eller mörkt i rummet? Ska jag bete mig på samma sätt som 1a natten eller ska jag gå in på beteendet natt 2?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vilket glimrande jobb! Och vilken bra natt! :D

Första natten kan det bli så att man har stått en minut för länge, men hellre det än tvärtom, just den natten. Bekräftelsen går in ändå, även om sömnen hunnit före, bara man inte viskar. :wink:

Det verkar tyvärr som att jag givit bekräftelseramsan lite sent in i sömnen misstänker jag. Dessutom har han ju faktiskt inte vaknat mer än 2 ggr utöver läggningen. Tror du att ramsan befästs tillräckligt för att skippa solfjädern nu natt 2?

Inte i början av natten kanske. Det är egentligen först i slutet av andra natten som du kan räkna med att det sitter som den ska. Men det är inatt som du gör det jobbet, precis som du jobbade på så fint inatt. Men i början av natten kan du nog räkna med en eller annan solfjäder, kortare dock.
Vid läggningen ikväll: Ska jag solfjädra honom sömntung eller bara hålla 10-20 sek?

Börja kort och låt honom känna efter och reagera på det. Om du går in så kan du hålla någon minut eller så. Tills han är lugn. Till sömntung bara vid aktut haveri. Glöm inte att man kan gå in och bara lägga tillrätta också.
Hur ska jag söva honom till dagsluren? Hittar inte något om det i boken. Ljust eller mörkt i rummet? Ska jag bete mig på samma sätt som 1a natten eller ska jag gå in på beteendet natt 2?
Samma som natt ett. Är det dagsömnstrassligt kan man ta dagsömnen ännu lite långsammare, hur brukar ni ha det?
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

J-la skit rent ut sagt!! Vaknade precis för att förbereda för att natta nattluren nu kl 12. Då deklarerar min mamma glatt att han somnade redan kl 11 :twisted:
Vad ska jag göra nu??? Enligt schemat ska han äta kl 11 och sova 12-14.
Nu har han ju redan sovit i 40 min så den där marginalkvarten och powernapen är ju redan förbi. Har inte väckt honom utan tänkte att han får väl sova 2h idag 11-13 och sen nya friska tag imorgon? Eller vad ska jag göra? Hjälp snabbt!!!
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Hur ska jag söva honom till dagsluren? Hittar inte något om det i boken. Ljust eller mörkt i rummet? Ska jag bete mig på samma sätt som 1a natten eller ska jag gå in på beteendet natt 2?
Samma som natt ett. Är det dagsömnstrassligt kan man ta dagsömnen ännu lite långsammare, hur brukar ni ha det?[/quote]

På middagslurarna har vi oftast tidigare haft dagsljus. Svårt har han haft att själv sova över skarvarna (vid 30-40min) Har ofta sovit 1-1,5h med lite hjälp.

Men HJÄLP! Vad gör jag med problemet i mitt förra inlägg!!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

japp, sova 11-13 blir bra. Och styr upp föräldrarna! :D
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Hej hopp! Hoppas att någon är inne och kan svara:

:?: Vill bara klargöra en sak som jag inte helt förstår angående andra natten. Så fort han vaknar: Ska jag ramsa då eller ska jag vänta på hans reaktion innan jag ramsar?

Läggningen gick över förväntan:
Tog 2 min! Lade tillrätta och höll solfjädern i ca 2 min vilket motsvarade kanske 1 min längre efter att han blivit lugn. Ramsade mig ut. Då vaknade han och gnölade, men somnade igen inom 30 sek. Bekräftelseramsade igenx2 genom dörrspringan och utanför dörren.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ramsa bums! :D I morgon natt kan du avvakta.
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Tusen tack för snabbt svar!!! :P :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "