en björntjänst gör ju ingen glad!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
kakaka

en björntjänst gör ju ingen glad!

Inlägg av kakaka »

jag tar hand om mitt barn själv och det går faktiskt riktigt bra. har hittills aldrig sovit mer än 4 timmar i sträck, men jag verkar ha anpassat mig rätt så väl. nu när vi är hemma hos mina föräldrar en längre stund ville jag få ordning på nattsömnen. den kan ju vara bra att ha - för oss båda!

har läst och läst om boken, tittat här på sidan, frågat vänner som lyckats med kuren. var riktigt peppad. men nu behöver jag ändå lite hjälp. sitter här på kurens första natt. mitt barn sover, men det gick inte riktigt till som jag hade tänkt mig. å jag undrar: vad ska jag göra nu?

först gick allt bra. badade, skojade, åt gröt, ammade i annat rum än sovrummet, skojade lite till, tog fram mozart i spotifyen och gick in för att sova 20.00. släckte lampan. använde mig av solfjädern, gick ut och ramsade. gjorde om detta ett antal gånger. såg till att anteckna emellanåt. så när det gått 20 min skulle jag ramsa lite bakom dörren. men då var det tyst. jag blev så paff. tänkte att hon svimmat. gick in å tittade. hon sov! hann alltså inte med någon bekräftelseramsa. men tänkte att det nog gick bra i alla fall eftersom hon faktiskt somnade själv (å inte vid mitt bröst som alltid tidigare).

när det sedan gått ca 30 min vaknade hon igen. gick in å la henne ner på sidan, solfjäder. lugn först, men grät när jag gick ut och ramsade. stannade utanför och ramsade x10. vänta. sen in igen. började då buffa (hade först inte tänkt göra det eftersom hon är så gammal och inte buffats förr) blev lugn, men arg och skrek "mamma" så fort jag gick. hon bajsade och jag bytte i sängen. så höll vi på. efter en mycket lång timme hände detta:

min pappa som gått och blängt på mig senaste halvtimmen, kommer in i rummet och tar över. han tycker inte att hon ska behöva ligga där i mörkret alldeles ensam och vara upprörd. - barn ska ha lugn och ro för att sova, säger han. inget blir ju bättre av att vi två står och bråkar, tänker jag, så jag säger bara: då är det du som fixar detta resten av natten! så går jag å dricker te och äter två mackor. hon gråter än värre under tiden, och ropar efter "mamma". jag hör förstås. och smyger in. hon är nu jätteledsen. till slut tar jag över, bevisligen hade han inget bättre att komma med. lägger ner henne, solfjädrar men hon är uppe igen. om igen, och igen. funkar inte. min pappa smyger gladeligen ut. jag som inte längre tror att jag gör rätt, sjunger sov du lilla videung högt, som jag brukar göra ibland och som hon verkar lyssna till. sen lägger jag henne på sidan. sjunger tyst. stryker på ryggen. tills hon somnar och går sedan tyst ut. hon somnade alltså inte alls själv denna gång. och inga verktyg användes.

nu har har hon snart sovit i 3 timmar utan att vakna. å jag undrar vad jag ska göra när det händer.

har som plan att gå in och göra solfjädern länge. se till att hon är lugn. för jag vill ju oxå att hon ska ha lugn och ro. men hinna med att ramsa innan hon sover igen. och aldrig aldrig ta upp henne ur sängen. och aldrig aldrig amma.

skriver imorrn igen. men är tacksam för respons eftersom det är tunt med uppbackning här i stugan.
ester 080203
kiki

Inlägg av kiki »

Hej kakaka, välkommen hit :lol: och grattis till beslutet att få ordning på er nattsömn, den behöver ni verkligen.

Men Pappor :cry: eller Morfäder snarare i det här fallet :? vilken stolle. Jag tror du får be honom läsa boken :wink: och föreslå för honom att han ger dig förtroende att ta hand om ditt barn på ditt sätt :lol:

Ang ramsan så går den in bakvägen utifall barnet råkat somna innan man hinner ut, alltså bekräftelse ramsa ALLTID. Helt rätt tänkt om fortsättningen av natten, LÅNG solfjäder behöver hon nu eftersom förnatten blev lite tokig somnar hon gör det ingenting i nuläget, men bekräftelseramsan är viktig.

Hoppas resten av natten gick bra, du rapporterar väl när du vaknar :lol:

Lite praktiska saker
Om du går i i profil så kan du längst ner skriva i "signatur" hur gammal din dotter är så blir det lättare för alla som vill hjälpa när man vet hur gammalt barnet är.

Kram Kristina och välkommen igen till världens bästa forum :lol:
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
kakaka

rapport och tusen frågor!

Inlägg av kakaka »

så vitt jag kan se har jag redan visat mitt barns ålder! :) (ester 080203)

rapport:
hon vaknade till vid två och det tog en halvtimme tills hon somnade. hon blev jätteupprörd när jag la solfjädern. så jag sjöng igen för full hals för att överrösta henne. och det fungerade. efter tusen nerläggningar på sidan, med lite strykningar på ryggen (med risk för att hon tror hon är på spa- jag vet...), å mina tunga höga andetag somnade hon. jag tryckte till och ramsade på vägen ut!

vaknade sen igen 05.10 och somnade först 06.35. samma visa igen. jag var inne hos henne hela tiden. och sopade isen som värsta curlingmorsan... antar jag. sen väckte jag henne 8. å dagen har varit bra. hon sov två gånger - båda ute i sparklåda. utan någon kur.

ikväll har jag gjort på samma vis. alltså inte kört kuren så hårt alls. om man ens kan säga att jag kör den. kändes som att jag skrämde henne när jag gjorde mitt bästa med den. nu använder jag mig av skrattet till gonattet, lugnandet, ramsan (i viss mån) och schemat. men jag går inte ut ur rummet förrän hon somnat. inatt försöker jag dock ta bort handen tidigare, tystna tidigare och gå tidigare. somnade första gången på 10 min efter lite gråt. hittills har hon vaknat 3 gånger, men somnar ganska snabbt om... med lite hjälp som sagt.

jag anser ändå att jag kommit långt.(... men känner ändå att jag måste försvara mig.) i förrgår somnade hon efter att ha ammat mitt ena bröst i 10 sek, sen mitt andra i 5 sek å sen det första igen. å det som inte ammades nöp hon i så gott hon kunde. sen stoppade jag in nappen, som sedan satt/sattes i hela natten. när hon vaknade 5-7 gånger/natt tog jag upp henne ur spjälsängen, ammade, sjöng kanske, bar kanske.
nu ammar jag bara ett bröst i taget - morgon och kväll. hon ligger i sin säng hela natten. och nappen är borta!

nu undrar jag, kära proffsiga kurare, vad ni tycker om min metod, ärligt! är den för mesig, måste det vara tuffa tag för att ge resultat?
var tror ni jag är om en månad? i träskland eller min metod ta mig genom dörren och lära henne somna själv, tror ni? gör jag mig och henne björntjänsten nu?

förresten,
tycker att det varit svårt att förstå hur man ska ställa sig till skrik och gråt enligt kuren. ibland står det att det inte är någon skrik- eller 5 minutersmetod, utan att den istället går ut på att lugna. men ibland står det att barnen får vara arga, och att man inte kurar arga barn. så vitt jag vet så skriker mitt barn när hon är arg. å vad ska man göra då? låta henne lösa sina livskriser själv? ibland tycker jag att det bara handlar om att byta ord för samma saker. så om någon vill förklara så hjälper det säkert många lika förvirrade som jag.

tacksam för svar!
ester 080203
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Kakaka! :D

Du ska visst inte känna att du behöver försvara dig! Du är en fri människa med frihet att fatta dina egna beslut utifrån vad du tycker är bäst för ditt barn. Jag är övertygad om att det går att få barn att sova gott på många olika sätt. Men det här är Anna Wahlgrens forum för just SHN-kuren och det är den vi kan hjälpa dig med. När du vänder dig hit för råd är det just det tankesättet du får. Är DU nöjd och vet vad du gör är det ju huvudsaken. Hur det går och vart du är på väg är omöjligt för oss att svara på. Personligen tror jag att processen är det avgörande, att man kontinuerligt lämnar över mer och mer på barnet. HUR man gör det kan förmodligen se olika ut.

Det ska visst inte handla om några "tuffa tag". Man LUGNAR och det gör man så länge det behövs. Kontinuerligt lämnar man mer och mer åt barnet och till slut är barnet övertygat om sin trygghet och kan somna och sova själv.
förresten,
tycker att det varit svårt att förstå hur man ska ställa sig till skrik och gråt enligt kuren. ibland står det att det inte är någon skrik- eller 5 minutersmetod, utan att den istället går ut på att lugna. men ibland står det att barnen får vara arga, och att man inte kurar arga barn. så vitt jag vet så skriker mitt barn när hon är arg. å vad ska man göra då? låta henne lösa sina livskriser själv? ibland tycker jag att det bara handlar om att byta ord för samma saker. så om någon vill förklara så hjälper det säkert många lika förvirrade som jag.
Jag kan förstå dina tankar här. Som jag ser det är det en grundläggande filosofisk (och verkligen praktisk) skillnad. Femminutersmetoden säger: Lägg barnet i sin säng och gå ut. Låt det skrika några minuter och gå sedan in.

SHN-kuren säger: Lägg barnet i sin säng och buffa/solfjädra det lugnt. Gå sedan ut med ramsan. Lyssna av barnet noga och gå genast in och lugna när du bedömer att det behövs. Ta ansvar för hela dygnet och se till att det finns nog med mat, vakentid och delaktighet. Vänta dig inte ledning från barnet utan visa hur man gör här i världen och hur man sover gott om natten.

Barnen skriker även i SHN-kuren, men det finns en process och en uppsättning verktyg som ska användas just mot detta faktum. Både i femminutersmetoden och SHN-kuren ska barnet lära sig att sängen är trygg och det är ett motstånd och en rädsla som ska övervinnas. Och hur bemöter man det? I SHN-kuren rejält, övertygande och betryggande.

När vi pratar om att arga barn inte ska verktygas så har man kommit en bit in i kuren. Det är superviktigt att man först går igenom fasen där man lugnar DIREKT och övertygande. SEN kan man börja backa och lämna över mer till barnet och då också låta det lösa sina "livskriser" mer själv.

Skillnaden är alltså inte ATT barnet skriker utan hur man som vuxen hanterar det.

Hoppas det går bra för dig!
kakaka

tack för svaret!

Inlägg av kakaka »

hej tinis!

vill just nu bara tacka för att du tog dig an mina frågor på allvar. alltihop lät väldigt klokt. och jag förstår processen mycket bättre nu. tack, det känns tryggare nu!

ska höra av mig och berätta hur det går. kanske undrar jag något annat då!
ester 080203
Gäst

Inlägg av Gäst »

Så bra! :D

Vi finns här...

Kram på dig :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "