Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
kattklo

Inlägg av kattklo »

Å vi borstade tänderna många gånger på ett slott i helgen! :D
Det var en för tidig födelsedagspresent till mig, men när jag tänker efter så var det nog lika mycket till maken. Som liksom fångade in mig i farten och tänkte smart.
Ska det bli någon tandborstning att tala om när båda jobbar mer än heltid och svärmor bor i gästrummet :shock: , tja, då behövs ett slott. :lol:

Jag saknar er alla mycket. Jag är tbx i min bransch där jag i detta nu ligger och läser en bruksanvisning inför en inspelning i morgon som jag bara måste göra fastän febern stiger och stiger.
Jag ska fira kvällen med några febernedsättande och packa väskor.
Livskvalité?! :?
blomman

Inlägg av blomman »

Jamen, det där med ölen fanns i Sverige förut också!
På 1600-talet låg dagsransonen på 4-5 liter, men med en mycket lägre procent (1-2%). Barn drack också öl, främst för att vattnet var så dåligt.
Jag har haft exakta siffror på vad barn fick för ranson på t.ex barnsjukhusen, men vet inte just nu. Kan återkomma med det :lol: !

Tandborstning är bevisat bra för själen! Man får en långvarig serotoninhöjning, men då är det viktigt att man inte använder såna där saker gjorda av kåda från gummiträdet :wink: (Fattar ni? Jösses vilken omskrivning! Skulle aldrig använt en sån omskrivning IRL :roll: )
Det är nämligen något rent kemiskt som höjer serotoninnivån och alltså motverkar depression! Men även med de där stoppande grejerna får man ju höjd oxytocin, dopamin och endorfinnivå..Så det är ett MÅSTE (om nån har missat det :wink: ) Iallafall en 5-6 gånger i veckan.. :wink:

Fjällan! Vad underbart både med och för dig, sonen och familjen!

Jag måste partaja loss emellanåt! Däremot blir det mer privatfester än utgång nuförtiden. Och jag tänker oftast lite på morgondagen.. vuxenpoäng! :lol:

Nu ska jag förkovra mig i ett och annat!
Kram
Gäst

Inlägg av Gäst »

Fanns det nån i Finland som kom ihåg nåt av vad de gjort medan ransonerna pågick?
Njaaa... O:) Det är ju lite skralt med historiebeskrivningen från 1490 - talet och ett par hundra år framåt, inom landet. 8)

Men det var ju på den gamla glada tiden då vi tillhörde Sverige. [-X Så det förklarar ju allt, inte sant. blomman? :P

Vad gäller den gamla söta förklarningen att "ölen ju inte var så stark" ställer jag mig skeptisk till det. 8) Gå till puben idag och beställ en öl så vet du på ett ungefär vad du får. :roll: På den tiden var det icke så. Hur starkt kvinno- eller soldatölen var berodde ju helt på vem som bryggde, vad den personen kunde brygga på :roll: och så bryggarens personliga smak! Vad är qvinnoöl? var är soldatöl? Det beror på var i landet du är - kanske till och med i vilken by..! :shock:

Se där, nu fick ni igång mig igen, minsann! :lol:
K-ina

Inlägg av K-ina »

Så klart det var skralt med historieskrivningen i det landet... De mindes väl inte vad de skulle skriva om!? :shock:

Jag har ju finnblod i ådrorna så jag skulle kunna tänka mig en barnranson eller två?! :lol:

Vad är väl en kväll/natt på slottet... undrar jag nu... :shock: Funderar också om jag ska hoppa det där med dryckjomet och gå direkt på tandborsten - NU? Ikväll? :wink:

Har för övrigt blivit lovad Melodifestivalpartaj hos grannfrun så de så! Då kan jag ägna mig åt partajandet och resten av sällskapet kan kolla melodifestivalen - sa hon som snart är uppslukad av schlagerfebern! :D :lol: :D
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
blomman

Inlägg av blomman »

K-ina skrev: Jag har ju finnblod i ådrorna så jag skulle kunna tänka mig en barnranson eller två?! :lol:

Funderar också om jag ska hoppa det där med dryckjomet och gå direkt på tandborsten - NU? Ikväll?
Jag har också finnblod, och är medlem i Svenska Ölfrämjandet, kanske en bra kombination. :?:

Men HERREGUD kvinna sitt inte här och sitt! Gå och borsta tänderna med dig! Pronto! :lol:
Jag är gräsänka så jag FÅR vara här ikväll... Ha! :wink:

Självklart fanns det ingen kontroll på procenten på 1500-1600-talet, men med tanke på 5 liter om dagen, så borde den nog varit rätt låg. Annars hade folk svultit ihjäl och ingen hade gjort ett dugg.. (om den hade legat på dagens nivå i en trappistöl t.ex 8-10%..)
Tänker jag mig..
Men visst var nog folk lite dragna konstant..
blomman

Inlägg av blomman »

Blev lite slottsinspirerad av Katten!
Snart dags igen att göra en romantisk tripp tror jag..
K-ina

Inlägg av K-ina »

Tänkte att tandborstningskompisen skulle hinna röja undan i köket först... :lol: Jag hör hur det slamrar - ljuv musik! :-({|=
Mamma till två pojkar.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

blomman skrev: Snart dags igen att göra en romantisk tripp tror jag..
japp!

moooot fjällen!

:lol: 8)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Så klart det var skralt med historieskrivningen i det landet... De mindes väl inte vad de skulle skriva om!?
:lol: :lol: :lol:

sluta mobbas Katarina! :P

Skriva skulle man ju på svenskat. :roll: Vem kunde det? Prällen? Kanske?

Slåss skulle man i de svenska krigen. Mycket att skriva om... :roll: (Hakkapelita = finsk soldat som skriker "Hakkaa päälle!" ungefär "Nu tar vi dom!" placerades längst fram i de flesta krigen... :roll: )

Sedan kom stora och lilla ofreden. Då brändes kyrkoböckerna. :shock: så var det med det skrivandet... :roll: liskom. Svårt att släktforska i Finland och komma längre bak i tiden än till 1600 - talet tack vare det ivriga brännandet av kyrkoböckerna.

(Och svensken skrev ju vad han ville, i sina böcker, på sitt språk... :P )
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Svårt att släktforska i Finland och komma längre bak i tiden än till 1600 - talet tack vare det ivriga brännandet av kyrkoböckerna
Åja, klaga lagom. Norrlandskusten är inte bättre lottad. :wink:

Här borstas tänder med viss regelbundenhet. Men det känns ändå både roligt och givande, även om det inte är det. Givande alltså.
Det är tur man får ta till spriten, det hade man ju inte fått om det gett nått.

Om två veckor ska vi till tandläkaren för påbörjad utredning. Eftersom det är (en av i allafall) Sveriges bästa klinik så gissar jag att det blir som när man skramlar med vapnen/skriver på forumet/tänker tanken etc. Pang! så fäster det! 8) Men en kattunge och lite LOA stör nog inte heller. Om två veckor, alltså!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Sara, jag håller varenda tumme jag har, alla två! Vilken klinik är det? Uppsala? Jag var ju i Falun, och de ville gärna säga att de var bäst - vilket jag absolut håller med om :wink: och beviset för det ligger i sängen och snusar nu, sex år gammal...

Om två veckor :heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Carl von Linnékliniken. Tjusit skareva. :shock: :wink:

Jag tror att de flesta har rätt samma % i vårt land. Skillnaden här är att de kan ge just det enskilda paret en fingervisning. Och att det är från dem som mycket av forskningen på området kommer. (studien om cykelns längd, tex.)
Jannika

Inlägg av Jannika »

Om två veckor ska vi till tandläkaren för påbörjad utredning. Eftersom det är (en av i allafall) Sveriges bästa klinik så gissar jag att det blir som när man skramlar med vapnen/skriver på forumet/tänker tanken etc. Pang! så fäster det! Men en kattunge och lite LOA stör nog inte heller. Om två veckor, alltså!
Nu har ju jag hängt i den här tråden sen start men undrar hur man tolkar den här texten (som kräver rätt mycket förhandsinformation) om jag inte hade gjort det. Jag fick läsa den två gånger och jag är ändå TS. :shock: :lol:

Idag känner jag mig glad! Utan tandborstning. Tacksam och prilligt skön i kroppen. Jag skickar lite till dig K-ina om du inte redan är på nåt annat uppåttjack. :wink:

Grattis Fjällan! Vad härligt att det finns ljus i vikttunneln. Och tack för söta mms på Mejamys. :heart:

Nu har jag läst lite Vygotskij och han menar att det är handling som kommer först, tankar sen. Så Torpan, det är helt rätt att agera. Klinik, katt whatever. Jag tror att det är fästvalla på gång. Det känns väldigt ljust och "vårigt" när jag tänker på dig just nu. Lycka till! :D

Kram alla rara! Jannika
K-ina

Inlägg av K-ina »

nu är jag uppåt... 8)
Mamma till två pojkar.
kiki

Inlägg av kiki »

Jannika skrev:
Om två veckor ska vi till tandläkaren för påbörjad utredning. Eftersom det är (en av i allafall) Sveriges bästa klinik så gissar jag att det blir som när man skramlar med vapnen/skriver på forumet/tänker tanken etc. Pang! så fäster det! Men en kattunge och lite LOA stör nog inte heller. Om två veckor, alltså!
Nu har ju jag hängt i den här tråden sen start men undrar hur man tolkar den här texten (som kräver rätt mycket förhandsinformation) om jag inte hade gjort det. Jag fick läsa den två gånger och jag är ändå TS. :shock: :lol:
Nu krävs det ju, Jannika att man håller sig uppdaterad i andra trådar här på forumet och inte "bara" hänger här i kackeltråden. För mig var det inga problem att tolka texten :wink:

Grattis till kattungen Torpan, ser fram emot rapport.
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"