Hjälp med min 3 månaders
Hjälp med min 3 månaders
Halloj, jag skulle behöva lite tips med min lille kille som nu är 3 månader. För ca 1 månad sen började vi med vagningen och efter ett tag fungerade det över all förväntan då vi tidigare hade fått gå och bära på honom för att han skulle somna (kolikbarn trodde vi då nu kanske jag inser att det var överlevnadsångest, men men...) I samma veva började han även få sova på magen med larm. Schemalagda sovtider osv. Saken är den att han sover ganska bra när han väl somnat och sover från ca 20.00 på kvällen till 4-5 på morgonen då han får lite tutte och sen somna om till 7. Dock är det en del uppvak på morgonkvisten.
Vårt största problem är själva läggningen, han skriker så fort man lagt ner honom i vagnen och om man inte vagnar så gallskriker han, dock somnar han sen på 5-10 om man vagnar. Tycker dock att det är synd att han inte kan komma till ro själv och måste skrika varje gång. Några tips? Försöker att inte vagna i onödan...
Vårt schema ser ut som följer:
Sova 20-07
Sova 8.30-9-15
Sova 11-13
Sova 15.30-17
Är det för mycket vakentid tror ni med 3 timmar på kvällen, men jag tänker att han inte har varit tillräckligt trött tidigare då vi haft 2 timmar vaken? Har tidigare haft 2st 45 min pass på e.m. men jag tror han mår bättre av en längre sovtid på 1.5 tim isället.
Känns inte riktigt som han blir så mätt av ersättningen längre, vet någon om man kan blanda nan1 med nan2?
Tacksam för hjälp.
Vårt största problem är själva läggningen, han skriker så fort man lagt ner honom i vagnen och om man inte vagnar så gallskriker han, dock somnar han sen på 5-10 om man vagnar. Tycker dock att det är synd att han inte kan komma till ro själv och måste skrika varje gång. Några tips? Försöker att inte vagna i onödan...
Vårt schema ser ut som följer:
Sova 20-07
Sova 8.30-9-15
Sova 11-13
Sova 15.30-17
Är det för mycket vakentid tror ni med 3 timmar på kvällen, men jag tänker att han inte har varit tillräckligt trött tidigare då vi haft 2 timmar vaken? Har tidigare haft 2st 45 min pass på e.m. men jag tror han mår bättre av en längre sovtid på 1.5 tim isället.
Känns inte riktigt som han blir så mätt av ersättningen längre, vet någon om man kan blanda nan1 med nan2?
Tacksam för hjälp.
-
chokladkaninen
Hej Lollan, välkommen hit!
Direkt när jag läste ditt inlägg så tänkte jag på en vagnings- och skriktråd som kanske är intressant för dig, den var det för mig i alla fall
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18367
Annars är vi ett gäng här som har barn i samma ålder som du - jag antar att han är född i oktober eller november, skriv det gärna i din profil - så jag klistrar in några länkar här så kan du se om du får svar på några frågor. Annars kan jag lova att det finns massor av folk är som är grymma på att komma med smarta svar!
Jag själv:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18147
Johanna & Havanna
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=17448
Elin
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=17286
Lilla Mia
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=17325
Smulan
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18420
Lycka till!
Lotta
Direkt när jag läste ditt inlägg så tänkte jag på en vagnings- och skriktråd som kanske är intressant för dig, den var det för mig i alla fall
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18367
Annars är vi ett gäng här som har barn i samma ålder som du - jag antar att han är född i oktober eller november, skriv det gärna i din profil - så jag klistrar in några länkar här så kan du se om du får svar på några frågor. Annars kan jag lova att det finns massor av folk är som är grymma på att komma med smarta svar!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18147
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=17448
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=17286
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=17325
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18420
Lycka till!
Lotta
Mamma till
Storasyster f feb 07
och
Lillebror f okt 08
och
Tack för tipsen Lotta. Hur funkar allt för er nu då somnar sonen själv som han ska? Usch det är verkligen lätt att hamna där bakom vagnen. Nu på e.m luren somnade han faktiskt själv. Jag gick direkt därifrån och började dammsuga, tänkte att jag inte hör smågnället då heller, får vi se om han sover 1.5 timme som han ska...
//Louise
//Louise
Son född 081023
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Ni har precis som chokladkaninen skriver fastnat i "vagnträsket". När man vagnar skall det inte vara så skönt att man vill sova.
Om barnet tystnar i princip direkt du rör handtaget, sluta vagna är mitt råd och skaka bara i handtaget som svar. Max ett drag och skak, sen GÅ!
Du har fått så många fina trådar och saker att läsa så ta dig tiden, här kommer en annan mammas svar på hur hon tog sig ur vagnträsket också!
Tänk det hela som en liten "kur", det tar 3 dagar att införa och upp till 1 vecka för det att sätta sig! Så odla tålamodet nu!
Camilla_H skrev:Hur gjorde vi? Krasst sagt - vi slutade buffa och vagna!Härligt att ni nu är ur vagn och buffträsk. Hur gjorde ni? Hur gick det? Jag är supernyfiken och självklart tror jag att fler som läser din tråd vill bli inspirerade. =D> \:D/
Vi kan ta det i punktform:
* Jag tog åt mig detta att jag bara kan skapa förutsättningarna för att han ska sova - jag kan inte se till att han sover - det måste han själv göra. Alltså så lägger jag, stoppar om och pratar då lite med honom, ramsar och sen får han säga till om han behöver mer hjälp, annars låter jag honom vara.
* Jag lärde mig att avvakta och lyssna på hur han verkligen låter. Detta att jag avgör om jag tror att han kommer att tystna själv eller om han kommer att bli jätteledsen. Han får nu låta rätt så mycket, för oftast har han bara ljud för sig och "klagar" lite lätt, men det är sällan han verkligen skriker. Men gör han det är jag fort där för jag vill inte hamna i femminutersmetoden.
* Jag lärde mig att backa - att försöka med andra verktyg istället, och då är det egentligen ramsan jag har infört (solfjädra fungerar inte så bra för oss av någon anledning). Dagtid tar ramsan riktigt bra nu, men nattramsan har inte övats lika mycket (man får ju tre försök med dagramsan mot ett med nattramsan varje dygn!) så den tar inte lika bra.
* När jag väl buffar eller vagnar så gör jag det kort, dvs enbart tills att han tystnat och slappnat av sen slutar jag. Men det gjorde jag även förut, problemet var att jag var där vid minsta pip, hela tiden...![]()
Så en normal läggning i vagnen vid dagslurarna och inomhus går till som följer:
1) Lockar fram lite skratt. Främst genom att leka flygplan som sen flyger och landar i vagnen.
2) Rättar till och stoppar om, ger honom något att hålla i (snuttetrasa eller gosedjur). Pratar hela tiden om att han ska nu sova en liten stund och vakna glad och go, typ.
3) Ramsar på väg bort därifrån och börjar stöka i köket, sätter på TV:n på kanalen med klassisk musik, pratar i telefon eller annat. Men jag gör husljud på något sätt.
Ev., men väldigt sällan, behöver jag påminnelseramsa.
Nattramsa: Go'natt vännen, sov så gott, dröm så sött.
Dagramsa: Sov en stund, dröm en blund.
Jag försöker också att inte hamna i ramsaträsket, vilket antagligen även det är djupt och förrädiskt, och därför är jag noga med att inte ramsa längre stund än jag avvaktar och lyssnar noga på reaktionen för att veta hur mycket jag behöver ta i nästa gång.
I början tyckte jag att det var obehagligt att det blev väldigt mycket skrik från Arvid då han säkerligen blev helförbannad över att jag inte var där och vagnade och buffade. Jag tvekade om det verkligen skulle fungera och inte bli värre, men så märkte jag att antalet skrik och deras längd blev mindre och mindre och nu skriker han väldigt lite öht.
/Camilla
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Läggningen igår gick bra, dock vaknade han till och skrek efter en timme så då fick jag dra några tag på vagnen. Men när han skulle somna om vid 4.30 imorse ville han inte alls. Han somnade ganska snabbt när jag la honom i vagnen sen vaknade han efter 5-10 min och då blev det till att vagna. Usch jag tycker det är så svårt att låta honom skrika. Han skriker upp sig rejält ganska snabbt och jag vill ju inte köra någon 5 mm på honom när han är så liten... kanske får jobba lite mer på attityden.
Son född 081023
Nu handlar det om att ni ska lära er att lyssna av sonens skrik=frågor. Hur låter han? Är han arg/sur/muttrar osv? Ja det är fullt tillåtet och det måste han få ta hand om själv= backa och gör husljud, annars inget. Blir han ledsen, ja då verktygar du.Lollan82 skrev:Usch jag tycker det är så svårt att låta honom skrika. Han skriker upp sig rejält ganska snabbt och jag vill ju inte köra någon 5 mm på honom när han är så liten... kanske får jobba lite mer på attityden.
Snälla du, här vill vi inte ens höra en antydan om ngn 5 mm
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, nej jag skulle inte använda ramsan som verktyg riktigt än, vänta till lite närmre 4 mån.
Säg ramsan när han är tyst och nästan somnat, DÅ säger du den x4 mjukt och fint med tonen "Precis så skall det vara, lugn och trygg".
Tänk på att göra Husljud är också ett verktyg. Jag märkte i denna ålder att min son somnade bäst av att jag pratade ARGT i telefonen.
Så ge honom lite utrymme att reagera på, precis så gjorde min son också.
Läs gärna mitt senaste svar till dig igen, (Camilla delen). Hon beskriver det så jättefint.
Säg ramsan när han är tyst och nästan somnat, DÅ säger du den x4 mjukt och fint med tonen "Precis så skall det vara, lugn och trygg".
Tänk på att göra Husljud är också ett verktyg. Jag märkte i denna ålder att min son somnade bäst av att jag pratade ARGT i telefonen.
Så ge honom lite utrymme att reagera på, precis så gjorde min son också.
Läs gärna mitt senaste svar till dig igen, (Camilla delen). Hon beskriver det så jättefint.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Jag har verkligen försökt med husljuden igår när han skulle somna om försökte jag med att ha fläkten på, diskmaskinen var på och jag försökte dammsuga samtidigt, till slut gick proppen
Men tack för tipset, Torsmamma, att låta lite arg, jag gjorde lite arga läten och döm om min förvåning när han verkade lugna sig...barn är ju konstiga ibland.
Men tack för tipset, Torsmamma, att låta lite arg, jag gjorde lite arga läten och döm om min förvåning när han verkade lugna sig...barn är ju konstiga ibland.
Son född 081023
En liten fråga till, min lille kille har ju som sagt väldigt svårt att komma till ro och har i princip aldrig somnat av sig själv i famnen eller liknande ens när han var nyfödd (alltid behövt vaggas eller ammas till sömns). Nu till min fråga tror ni det är dumt att låta honom få nappen nu i början bara så att han ska lära sig somna stillastående? Då har han iaf somnat några gånger själv.
Son född 081023
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej igen, vi här på AW forum är ju inte så mycket för att man gör saker lite "pö om pö" om man säger. Det ger lite tvetydliga svar till ens barn om man ena veckan gör si och andra veckan gör så.
Vi förespråkar ju att man tar ALLA förändringar på en och samma gång.
Man tar sig då 3 dagar på sig att besvara alla frågor och sen 1 vecka för det att sätta sig. Tanken är då att man har hunnit skapa de nya rutinerna och inte upprätthålla någont slags "konstant kur läge" som det kan innebära när man gör saker lite då och då.
Så tänk igenom HUR du vill ha det, prata gärna med oss och bestäm sen att NU kör jag, titta inte i backspegeln och tänk det var lättare förra veckan. Utan titta på målet, se framåt.
En 3 mån är ett riktigt vanedjur som bara vill att saker och ting skall vara SOLKLARA! Ingen tid är så lätt att införa nyheter som för en 3-4 mån bebis. De är så pigga på det mesta. Eget rum, 1 nattmål, ingen napp, ingen buff, gärna husljud, MOzart eller som i vårt fall, Mamma med mycket arga telefonsamtal
. Så läs runt, läs bland mina favoriter liiite till, där finns en uppsjö av pepping.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070
Vi förespråkar ju att man tar ALLA förändringar på en och samma gång.
Så tänk igenom HUR du vill ha det, prata gärna med oss och bestäm sen att NU kör jag, titta inte i backspegeln och tänk det var lättare förra veckan. Utan titta på målet, se framåt.
En 3 mån är ett riktigt vanedjur som bara vill att saker och ting skall vara SOLKLARA! Ingen tid är så lätt att införa nyheter som för en 3-4 mån bebis. De är så pigga på det mesta. Eget rum, 1 nattmål, ingen napp, ingen buff, gärna husljud, MOzart eller som i vårt fall, Mamma med mycket arga telefonsamtal
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070
Tor 2006
Nu ikväll var min lille kille väldigt arg när han inte fick bli vagnad till sömns och skrek högt ut sitt missnöje. Visste dock att han var mätt med råge, dock är det alltid jobbigt att höra sin lille snutt skrika
Dock lugnade han sig själv och somnade efter 8 min.
Nu till min fråga hur gör man med uppvaken ska man vagna då eller göra samma sak att han får lugna sig själv med bara skak. Jag gick nämligen och skakade lite då och då i handtaget nu bara för att han skulle veta att jag var där... hoppas att det här är ett steg i rätt riktning nu så att han lär sig komma till ro själv.
Nu till min fråga hur gör man med uppvaken ska man vagna då eller göra samma sak att han får lugna sig själv med bara skak. Jag gick nämligen och skakade lite då och då i handtaget nu bara för att han skulle veta att jag var där... hoppas att det här är ett steg i rätt riktning nu så att han lär sig komma till ro själv.
Son född 081023
-
Johanna w.