Hjälp 2 månader med vagning och det funkar fortfarande inte!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Vad härligt att det går så bra :D

Helt rätt förstått om insomningsslurken den kan man slopa redan vid en månads ålder, så det är inte en dag för tidigt för er :wink:

Det kan ta lite (läs mycket) tid för somliga små att förstå det här med flaska. Du kan inte annat än att erbjuda och vara envis och förr eller senare så kommer poletten trilla ner.

Jag kan utöver de bra tipsen EliN gett även rekommendera
Dr Browns flaskor. Det finns en modell som heter "Wide -neck" Den ser ut som ett bröst till formen och kan vara lättare att få tag om. Båda mina har tvär vägrat ( ej förstått) några andra flaskor utom denna modell.
Kan vara värt att prova. Skickar med en länk:

http://www.babyland.se/nappflaska-dr--b ... CB943.aspx

Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
smulan3

Inlägg av smulan3 »

Hej

Jag tycker bara inte att jag får i henne så det räcker under en timme. Hon äter en gång och sen är hon inte så värst intresserad förrän efter 1,5 h. Några tips?
Det gick hyfsat igår, hon somnade lätt på kvällen kl 20, jag lade henne i sängen när jag tryckt i henne så mycket jag kunde men sen vaknade hon efter 2 timmar och vi fick lägga över henne i vagnen igen.
Kl 3.30 fick jag vagna en kvart och sen vakna hon igen kl 4 som tänkt.
Hur skall vi komma ifrån vagnträsket, det känns inte som om hon somnar om jag inte står och vagnar eller går ut och går. Förstår att jag har lärt henne detta men hur lär jag av henne?
Tack
Mamma till dotter född feb - 06 och dotter född 081013 (bf +6)
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Det tar ungefär tre dagar att bryta ett mönster och en vecka för det hela att sätta sig. Så för att ta sig ur ett snutteri/dutteri måste man vara bestämd och tydlig utan att darra på handen.
Nu äter vi och då äts det eller försöks ätas iaf. Och NU sover vi ja, då ger mamma alla förutsättningar men det är såklart upp till barnet att både sova och äta så att säga.

Så ge förutsättningar, truga och truga utan att för den skull tvinga. Det kanske blr lite hungriga skrik men det får du ta, hon kommer äta desto mer effektivt nästa mål istället. Så fort poletten trillat ner så kommer hon äta vid utsatt tid och I utsatt tid. Ha i åtanke att det faktiskt är för hennes välbefinnande som hon måste lära sig äta ordentligt för att magen sedan ska få vila. Inget annat.

När det gäller vagningen (som jag tycker att ni ska fundera över att ha henne i så länge hon behöver vagnas då och då), så måste de ömma göra baksteg för att lilla damen ska kunna göra framsteg.
Dvs. att ni måste backa. Ni ger förutsättningarna: hjälper i ro skakar i handtaget och GÅR därifrån.
Sedan gör ni något helt annat förslagsvis lite husljud.
Lyssna av hur hon låter. Jobbar hon upp sig riktigt ordentlig eller låter verkligt ledsen, ja då går ni dit och påminner om att det forfarande är sova som gäller.
Tanken är att ni vagnar några få ordentliga tag, skakar i handtaget och GÅR. Detta kan behövas upprepas flera gånger, men jag lovar er att poletten trillar ner även där. Och då kommer ni endast behöva lägga tillrätta skaka och gå :D

Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
smulan3

Inlägg av smulan3 »

nääää hjälp nu går det helt åt skogen här. Ikväll gav jag upp och gav en krispåfyllning när hon sovit en timme. Saken är den att jag glömde flaskmatningen ikväll och även om hon inte har direkt fattat galoppen med flaska så har jag ju fått i henne 20-30ml per kväll och nu blev jag osäker på om det var avsaknaden av det som gjorde att hon inte sov men efter att ha gett henne en flaska så somnar hon fortfarande inte och jag tror vi är inne på påminnelse nr 230 eller nåt. Så fort vi slutar dra vagnen börjar hon gallskrika och tro mig det är inget gnölande utan gallskrik.
Vad gör vi för fel? Hur kan det ha funkat i tre nätter (i stort sett i alla fall) och sen går det åt skogen kväll fyra? Det heter ju trenätterskur?
Nu tror jag vi råkade dra henne tills hon somnade i alla fall, vi kämpade en timme med att påminna och sluta dra men som sagt det gick inte.
Det enda positiva med detta var att hon tog flaskan ikväll, då var hon förmodligen jättehungrig eftersom hon inte accepterat det tidigare men varför kan hon ändå inte sova utan vaknar hela tiden och skriker. Nu vaknade hon igen och skriker, Det här börjar bli fånigt det spelar ju ingen roll vad vi gör verkar det som
Förlåt att jag låter så gnällig men nu börjar jag bli desperat och svikta på riktigt.
SNälla hjälpppppppp :oops:
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Jag är ledsen Smulan, jag han gå och lägga mig och såg ditt inlägg just nu.

Hur gick det?

Många kramar
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
smulan3

Inlägg av smulan3 »

Hej

Det gick ganska bra på natten men hela kvällen var en katastrof. Vi lyckades inte få henne att somna själv, så fort vi slutade dra blev det gallskrik. Jag har verkligne inga problem med lite protester och gnölande men hon blir så himla ledsen. Det blir hon för övrigt varje gång man lägger henne i vagnen om hon inte sover redan när hon läggs men det är ju inte så ofta längre.
Åter till kvällen, vi vagnade till sömn och hon sov 20 min eller 5 minuter och sen var det dags igen under cirka 1,5 timmar. Sen måste polletten ha ramlat ner för sen sov hon 7 timmar.
Som sagt jag gav upp igår och gav henne extra mat.
Funderade på ett par saker: jag försöker ju lära henne av med insomningsslurk o tänkte om det gjorde att hon fick i sig lite mindre igår?
Elsa kräks jättemycket varje gång hon ätit, men det borde väl bara vara överskottet som kommer ut eller?
Säkert fånigt att försöka hitta förklaringar men jag känner mig lite desperat.

Idag på morgonen kanske jag gjorde nåt dumt, tänkte höra vad ni säger: verkar som om både jag och lillskruttan var lite trötta så vi vaknade inte kl 7 som tänkt utan försov oss till 8. Hon har nästa sömnpass kl 11.15 så hon får vara vaken 3 timmar nu men det brukar hon kunna. Blir det knas om man gör så ibland, sover in morgonens 45 minutare (ligger annars 8.30-9.15) eller behöver jag vara striktare på schemat.

En annan fråga: den här nattmackan, har jag fattat rätt om man blandar ut BM med nanpulver, alltså inte nåt vatten? Tänker försöka envisas med att ge henne tillägg på kvällen så jag vet att hon inte är hungrig i alla fall. Tänker också köpa hem gröt idag och börja med. Hon är fyra månader om två veckor drygt men född v 40+6 så det borde jag väl kunna börja med?

Konstigt att man kan ha så mycket frågor, tycker jag har läst så ögonen blöder men det är inte så lätt att genomföra som jag trodde med allt. Teori är en sak men när det är ens lilla bebis som är ledsen blir det nåt annat. Tur att ni finns som stöd annars hade jag sviktat för länge sen. Maken är mer för att ta saker som det kommer men det är ju inte han som får amma en gång i timmen hela natten och inte får ha nåt socialt liv.
Kram på er
ElinN

Inlägg av ElinN »

Skönt att natten blev bra efter jobbig kväll!

Visst kan det vara så att hon fick i sig lite mindre mat idag pga slopandet av insomningsslurk, men det kommer hon snart äta i kapp. Hon lär sig vad som gäller -bara att truga på under mattimmen.

En del barn är kräkbarn så är det bara. Svag magmun/överskott som rinner över... Ingen fara med det.

Det händer att vi också försover oss och ja det ställer till i schemat, men det brukar gå att sy ihop under dagen mha marginalkvartar. Klart man ska sträva efter att hålla tiderna, men har man försovit sig så har man och då löser man det på bästa sätt! :D

Du har fattat nattmackan rätt! Inget vatten!

Mitt heta gröttips är HiPPs ekologiska risgröt (glutenfri), som är helt slät i konsistensen, till skillnad från tex Sempers. Brukar uppskattas av de små! www.hippbarnmat.se/subpage.aspx?id=249 Jag blandar med ersättning/bm i början. Vi ger gröten som näst sista mål, innan nattslurken som är amning. Vi gav redan vid drygt 3 månader med äldsta dottern och vid 3,5 månad nu med Elvira.

Smaklig måltid! :D KRAM :heart:
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Vet du Smulan, jag har en dotter med ett ordentligt temperament eller båda har det förresten :roll:

Dom ställer inte gärna frågor i liten stil utan i STOR stil i HÖG ton. Så gör dom. Det betyder inte att dom är ledsna, när Havana är verkligt ledsen så låter hon faktiskt tystare än när hon är arg. Här gäller det verkligen för er att lyssna på hur det låter och inte hur högt det låter.

Din tjej har fått dubbla budskap. Vagning för henne betyder inte besked somna själv. Det betyder mamma/pappa söver. Därför är det verkligen viktigt att ni lyssnar av innan ni ingriper för att jag tror att hon kan ställa många frågor och kommer inte att nöja sig förrens ni svarat betryggande och konsekvent.
Är hon arg så låt henne vara. Det får hon ta hand om själv, du kan inte påverka hennes reaktionen. Sätt på klassisk musik högt så att hon har något annat att lyssna på än sin egen ljuva stämma.

NI måste ha tillit till att hon fixar det här, precis som andra SM barn kan så kan hon!

Vad har du för stl i flasknappen?
Är ni noga med att rapa henne mellan matningarna?
Har ni Sempers magdroppar?

Du kan också höja huvudänden på vagen/sängen så kommer uteblivna rapar upp lättare samt ha ett draglakan som kudde.

Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
smulan3

Inlägg av smulan3 »

Hej hej
Det där med humör och temperatment känner jag väl till, storasyster är ingen liten mespropp direkt :oops:
Idag har verkligen inte varit en rolig dag för min lilla tjej. Hon har varit så himla ledsen när hon skulle sova. Jag försöker verkligen stålsätta mig, min äldsta dotter kurade vi som sagt när hon var 6-7 månader men med henne var det verkligen att hon var förbannad helt enkelt och då känns det bättre att gå därifrån med en ramsa eller nåt. I eftermiddags slocknade hon utmattad i babybjörnen och jag lade sen ner henne i vagnen.
Elsa skriker så att hon inte kan andas riktigt och det låter inte alls som när hon blir arg vilket hon också blir ganska ofta när man inte tex underhåller henne eller låter henne ligga på mage.
Men vad är det för skillnad på femminuters metoden och detta om jag låter henne skrika så hon inte kan andas knappt och nästan storknar. Hon är tyst när jag drar vagnen men börjar skrika i samma sekund jag slutar. Ingen skillnad om det är ljud eller inte.
Jag lyckas få i henne 40-50 ml i flaska nu med mycket trugande. Hade i lite babysemp pulver och lactiplus som ni rekommenderade.
Är det nån skillnad på sempers magdroppar och lactiplus? Vi har kört dropparna innan men slutat för en vecka sen, kanske skall börja igen med dem?
Jag är jättenoga med rapen, annars går det inte att lägga henne.
Ikväll har det varit samma visa, hon vaknar efter 30 minuter och gallskriker sen efter 5 min osv.
Som sagt skillnaden är ju nu att hon får vara vaken en timme innan jag lägger henne utan att få mat utom på kvällen då hon får äta det sista hon gör.
Jag förstår att jag har gett henne dubbla budskap men som sagt det känns mer som femminuters metoden.
Jag sitter visst fast både i snutträsket och vagnträsket eller hur :oops: :oops:
Tycker du att jag skall åtgärda dem samtidigt eller ta en i taget? Har ju jobbat med snutträsket i två dagar nu.
En annan fråga, kan man gå direkt på receptet på nattmackan eller behöver man vänja magen, jag tog bara lite pulver idag för jag vågade inte riktigt ösa på.
Skall börja igen med magdropparna imorgon så är det inte det i alla fall.
Förtvivlade kramar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

smulan3 skrev: Men vad är det för skillnad på femminuters metoden och detta om jag låter henne skrika så hon inte kan andas knappt och nästan storknar. Hon är tyst när jag drar vagnen men börjar skrika i samma sekund jag slutar. - - Jag sitter visst fast både i snutträsket och vagnträsket eller hur :oops: :oops:
:D För mig får inga små barn skrika alls. Jag tycker inte alls om den här beskrivningen du ger. (Och jag betackar mig verkligen för alla jämförelser med femminutersmetoden :x )

Menar du på fullt allvar att du inte kan ge ditt lilla barn LUGN :?: Att du "låter henne skrika så hon inte kan andas knappt och nästan storknar" :?: :!:

:shock:

Får vi be om en lite mera positiv approach :?:

Lite mindre felsökeri :?:

Lite mera glädje, nyfikenhet och uppmuntran :?:

Lite bättre vagningsteknik :?: Med ett definierat mål - att LUGNA barnet, inte söva det och inte stå där och tycka synd om sig själv - kostar det så mycket med 2-3 drag då och då, tycker du :?:

Lite mindre överkoncentration :?:

Lite mer förtroende för lilla barnet, som inte kom till världen för att ställa till tusen problem för sina ömma föräldrar utan för att 1) överleva, 2) leva - dvs NJUTA av livet i trygga händer som öppnar världen för henne :?:

Vill du uppriktigt få rätsida på alltsammans kan du backa bandet och börja från början, med Standardmodellen RÄTT (att ge mat varannan timme eller var 1,5 timme är inte SM det minsta, t ex - inte snällt mot lilla magen och definitivt inte aptitbefrämjande) och låtsas att hon just kommit igenom den egentliga födelsen vid 2,5-3 veckors ålder. (Varvid man alltså fortfarande matar inom 1,5 tim men lägger på ca en halvtimmes passiv social delaktighet.) Efter en vecka så uppgraderar man så att säga och låtsas att barnet blivit en månad gammalt och fortsätter där, enligt SM (som står noggrant beskriven åldersfas för åldersfas i BB). Efter en vecka / tio dagar så låter man barnet "bli" två månader; efter en vecka / tio dagar där går man vidare till tre - osv, tills ni är i fatt. RÄTT :wink: :lol:

Vad jag verkligen vill be dig ha för ögonen, vare sig du backar bandet eller inte, är detta grundläggande, kärleksfulla, positiva, tacksamma, ljusa och leende mantra:

:heart: Små barn ska njutas - och njuta själva :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
smulan3

Inlägg av smulan3 »

Fast en utskällning kanske inte direkt hjälper...

Nej jag låter inte mitt barn skrika så hon storknar det är ju därför jag undrar hur i hela friden jag skall bära mig åt för så fort jag slutar vagna så börjar hon gallskrika och hon är hysterisk snabbare än jag hinner fram till vagnen, det tar enbart ett par sekunder.
Hon blir lugn efter 1 eller 2 drag med vagnen men gallskriker efter 2-3 sek igen. när vi hållt på så tillräckligt länge bara slocknar hon på ett par drag. Då har hon ju inte somnat själv i alla fall :?:
det jag håller på med nu är ju just att backa. Jag har inte matat varannan timme men haft kvar insomningsslurken så jag har slutat med det nu och är inne på dag tre och det kan väl klart påverka henne antar jag. Det var därför jag undrade lite om det är fel att samtidigt som jag gör det här med mattiderna begära att hon skall somna själv.
Snälla kan nån svara på de andra frågorna jag hade om nattmackan etc för jag tror verkligen att jag har svårt att ge henne tillräckligt med mat på kvällen om jag enbart ammar.
Lollan82

Inlägg av Lollan82 »

Jag är i precis samma sits med vagnandet. Gallskriker 2 sek efter jag slutat vagna och sen somnar om jag drar några drag till, så han somnar iaf inte själv. Vill ju att han ska lära sig så att han ska kunna sova i sin spjälis sen.
Son född 081023
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej smulan!

Jag förstår att det känns otroligt jobbigt att din dotter skiker upp sig och blir så pass ledsen. Lite gnöl är en sak, men du beskriver nått annat. :(

Jag hoppas att någon annan kan ge dig det svar du söker angående vagning, jag har inte praktiserat vagning nått särskilt. Jag har däremot gett min dotter en bestämd, handfast men mjuk solfjäder de gånger hon inte kommit till ro själv. En solfjäder där jag förmedlar att det är dags att slappna av och sova, att det inte finns någon varg i sikte och jag finns här och ALDRIG kommer släppa in vargen någonsin.

Men jag tror liksom du att nyckeln till det hela är MERA MAT! Och kanske är överlevnadsångesten ännu inte helt stillad, trots att hon är ganska stor nu. Grundstenarna i SM är ju mat, mycket mat och mera mat, vilket ger ett nöjt barn med stillad överlevnadsångest. En liten människa med plats för mer mat i magen och med en ostillad överlevnadsångest, somnar inte inte lugnt och nöjt och kommer troligen att fråga en hel del under natten också. För att kunna vagna i ro ska man vara 100% säker på att bebisen är PROPPMÄTT så hon omöjligt kan få ned en gnutta till. Och så ska det vara efter varje SM-mål hela dagen. 4 fullproppade mål och nattslurk som erbjuds för att kompensera vad som kan ha saknats under dagen.

I den här åldern blir dom väldans hungriga och många behöver mer mättande föda. Nattmackan kan du ge redan ikväll -ersättning kan man ju ge nyfödda! Lactiplus är ungefär samma som Sempers magdroppar. Och använder du BabyPlus så innehåller det pulvret redan snälla lactobaciller. Gröten (som jag skrivit om tidigare) kommer göra under för mättnaden och säkert uppkattas av lilla damen! Vi ger gröt+amning som 4:e mål nu. Och nattslurken blir både amning och ersättning. Tills hon omöjligt får ner mer! Och så ordentligt rapande! Och så det viktiga Skrattet till Godnattet! Icke att förglömma! :!: Man ska ha roligt in i sömnen! :D Flyplan ner i sängen/vagnen, stoppa om, på med larmet, skak i handtag, gå (hoppas som sagt att ni får vagningstips av någon annan!). Bekräftelseramsa i insomningsögonblicket, mjukt och fint. Min dotter sov självmant sin första 12-timmars natt i natt, några dagar efter grötpremiären.

Och tänk på att det har varit mycket nu på sistone för lilla Elsa, schemaändringar åt olika håll och så slopandet av insomningsslurken. Det tar lite tid att få det hela att sätta sig. Mer mat är lösningen det är jag övertygad om och en dos av :heart: ATTITYDEN :heart: , så att du kommer tillbaka på banan igen och leder dottern vidare mot lugna nätter och god sömn på mätt mage.

Läs Annas svar igen, med nya ögon. Det är inte en utskällning, men lite att tänka på helt enkelt. I saklig ton. Och ta det för just precis det, något att tänka på.

Stor KRAM och varmt lycka till. :heart:

PS: och lite läsning som kanske kan hjälpa!?
Vagning:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... an-vagning
ATTITYDEN:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... alvklarhet
www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Och har du Barnaboken? Läs. Det finns så mycket som är värt att läsas igen!
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

ni är ju absolut i vagningsträsket! vilket du redan insett. jag var själv där för 1,5 vecka sedan. (läs gärna de sista sidorna i min tråd här på späda och små.)

jag tog mig ur vagningsträsket och uppvaken på natten på 2 nätter. att backa och introducera hipps ekologiska risgröt med banan och persika gjorde att friden lade sig här i huset. min dotter är lika gammal som din bebbe och jag gav alltså de första skedara gröt till och med dagen före hon blev 3 månader. och det ångrar jag inte!
nu för tiden somnar hon på 5-10 minuter. jag skakar vagnen och går. hon "skriker" ofta upp sig- verkar behöva det för att sen inom ett par minuter tystna och somna. utan mer inblandning från mig. du behöver väl också ett par minuter på dig för att somna?! vissa gruffar runt innan de kommer till ro, andra ligger tysta och så finns de dem som låter! vaknar min dotter på natten frågar hon också ganska högt eller beklagar sig över en prutt och lugnar sig efter ett par minuter utan min inblandning och så sover vi vidare.

mitt konkreta tips är att backa och låt henne förstå en eller ett par gånger att mamma/pappa kommer inte när jag skriker efter vagningen. möjligtvis kan ni skaka i handtaget någon gång ibland de första dagarna. poletten trillar ner snabbare än man tror. jag tänker eftersom hon ändå frågar så pass högljutt under lång tid trots att ni vagnar så kan hon väl få fråga utan vagning ett par gånger. hon fattar snart jag lovar!

kram!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"