Kan detta fungera??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
cecgus

Inlägg av cecgus »

Hej du.
Hur är det med gröt? Äter hon det? När jag började introducera mat/gröt gjorde jag den ganska lös och blandade i riven fruk typ päron, äpple, mosad banan, katrinplommonpuré osv. När hon vant sig vid konsistensen introducerade jag nya smaker och idag vräker hon i sig mat av alla slag. Det finns verkligen inget hon tackar nej till... :D

//Cilla
Cilla, mamma till Hanna född 080522
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Gröten funkar, som tur är!! På det sättet får jag väl i henne någon liten fiber iaf :oops:
Ska prova imorgon igen med potatis&lax.. funderar på om jag skulle mixa det slätt och ha i lite BM för att få konsistensen så lik "godis-puré" som möjligt..
Något annat tips??
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Den potatis och lax som jag tänker på är ganska grov i koncistenten och mina barn har varit ganska gamla när det kunna äta den. Hipps släta burkar brukar vara en hitt. De andra märkena är tjockare och du kan späda med BM om du vill. Tror det kommer funka kanon.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Provade att spä ut maten, men inte då.. Ska ge mig iväg och handla Hipps för att prova imorgon..
Just nu bråkar liten och vill inte på något vis somna fast hon är hur trött som helst.. har överlämnat till sambo för jag känner att jag är för trött för att ha bra tålamod ikväll..
Hoppas att Hipp kan funka som mat till den lilla goa sen..
*kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Känner mig hur trött och seg som helst.. Tänkte att det kanske är den där zombie-perioden AW skriver om i boken.. Även om vår söta kanske inte är helt "klock-ren" i kuren än, måste jag ändå säga att jag är hur glad som helst att vi gav oss på det här.. för hennes skull!!!
Själv känner jag fortfarande en otrolig saknad efter dotterns varma goa kropp jämte på natten :shock:
Så nu är det maten jag vill ha ordning på oxå, men det kanske kommer i samband med att sömnen förr lr senare sitter..

*kram*, tack och godnatt till er alla därute!!
Mellansyrran

Inlägg av Mellansyrran »

Hej!

Dags att börja krama din mans goa varma kropp istället :wink: , och njut av att kunna ligga med tänd lampa och läsa en bok eller tidning, att prata om allt med din man i normalt röstläge och naturligtvis sova, sova och sova :sleep: .

När det gäller maten föreslår jag att du tar det lugnt med nya smaker. Någonstans har jag hört att man måste smaka något nytt 10 ggr innan man kan säga att man inte gillade smaken. Ha inte så bråttom med lilltjejen, utan ge henne en smak i några dagar och prova den igen efter en vecka. Vi körde alltid med både varmrätt och efterrätt (fruktpuré) på samma tallrik och gav först varmrätten och sedan varmrätt blandad med lite efterrätt och slutligen enbart efterrätt. Små sötingar har en tendens att ledsna på en smak ganska fort och då gäller det att ha en annan på lut. Det viktiga är ju att de blir mätta, inte att de äter supervarierad kost i början.

En annan sak som kan vara bra att tänka på är att mamma och pappa håller sig neutral till maten och inte väntar med spänning på reaktionen. Finns förväntan blir man ju som bebis lite skeptisk :? redan ínnan man fått skeden i munnen.

Hälsningar Mellansyrran :heart:
Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Tack tack tack Mellansyrran!!! Ska ge mig på att pröva detta imorgon med "dubbel mat" :D
Ser att min lilla goa bara blir mer och mer glad och nöjd för varje dag nu.. hon hittar massa nya ljud, sätt att vända sig på och framförallt så blir hon trött och njuter av att sova sina dags-lurar.. nätterna krånglar fortfarande lite, men vad gör det?? Vi är ju på god väg, även om det känns lite bakåt då och då.. 8)
Återkommer med flera rapporter senare!!
*kram*
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Jo, just det..
När blir det dags att ändra hennes sov-tider?? Hon är ju strax 7 månader och får 15 timmar idag, är det läge att ändra vid 8 månader?? Min lilla söta är inte klockren på 12-timmars natt, men vi är ju bara inne på dag 10 så det är väl bara att försöka fortsätta ge henne möjligheten till 12 timmar eller??
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! En 7-månaders behöver 14,5 h sömn, så du kan dra ner en halvtimme på dagslurarna. Vissa byter till två lurar nu, andra behåller tre över 8-månadersångesten. Bra att ni funderar redan nu hur ni vill ha det så ni inte börjar ändra mitt i 8-månadersångesten när marken redan gungar under de små fötterna.

Måltiderna ska vara en halvtimme långa nu för aptitens skull.

Precis som du tänkte är det lite tidigt att utvärdera 12 h-natten, det kan ta lite tid att få morgnarna att sitta. Inför väckarklocka och pangramsa vid första pip i vargtimmen så kommer det lösa sig. Men det kan ta tid.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hej igen!
Tänkte bara fråga vilket som är lämpligast att ändra för vår dotter? Dra ner på antalet lurar eller längden på dom?? Idag har hon 45, 90, 45 i den ordningen..
Sen blir jag inte riktigt säker på det här med väckarklocka? Läste inlägg av AW där hon sa att man inte ska börja med det innan barnen är stora nog att förstå det, och det barnet som det gällde var ju äldre än Becka? Samtidigt ser jag på många ställen att väckarklocka rekommenderas? Blir lite undrande??
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag skulle börja med att dra ner eftermiddagsluren till 20 minuter. Lite väl häftigt i mina öron att ta bort hela luren på en gång.

Angående klockan så vet jag faktiskt inte. Ska ta reda på det och återkommer senare.

kram :heart:
Ida

www.sovgott.net
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Tack för svaret Ida, då kanske jag skulle börja dra ner på em-luren sen när 12-timmars natten satt sig bättre..
Vore snällt om du kollade det med klockan så man vet när man bör/kan/ska börja med det.. Svårt när man får olika svar..

*kram*
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag förstår. Jag har frågat andra kloka så jag återkommer förhoppningsvis imorgon med ett ordentligt svar. 8)

kram :heart:
Ida

www.sovgott.net
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Nu har jag fått ordning på det här med väckarklockan. :lol:

Man kan införa klockan på två sätt. Antingen så väntar man tills barnet är så stort att man kan förklara varför man inför den. Eller så kan man införa den tidig. Då är tanken att barnet får in den bakvägen och såsmåningom förknippar klockan med morgon. Så gör percis som du vill. :lol: :lol:

hälsningar :heart:
Ida

www.sovgott.net
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Känner mig besvärlig och krånglig.. :?
Som 7-månaders "behöver" hon 14,5 timme.. men vårt schema ger henne möjlighet att sova i 15..

Hon vill gärna inte sova mer än 11 på natten och sen har hon 45+90+45.. Ska jag fortsätta ge henne dagslurarna med den här längden och nöja mig med 11 timmar natt, eller hur göra?? :roll:

Inne på 12:kurnatten nu och är väldigt nöjd med hur hon tagit till sig sömnen så här länge!! :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"