Nattamningen tar så lång tid!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Zola

Nattamningen tar så lång tid!

Inlägg av Zola »

Hej!
Min prinsessa är 10 veckor och vaknar var 3:e timma ungefär på natten från det att hon började äta gången innan så att säga. Vaknar hon 24 så vaknar hon 3 även om hon var vaken/slumrade till 1.30. Problemet är att jag inte får till några 20 minuters pass. Hon äter hungrigt och övergår sedan till snutt. Då försöker jag lossa henne försiktigt vilket går bra. Men sedan försöker jag rapa henne och då vaknar hon till och börjar hacka med huvudet frenetiskt. Struntar jag i rapen , som BVC tyckte jag skulle göra, så får hon oftast ont i magen och vaknar för det. Hon vaknar ofta upp när jag lägger ner henne i sängen. Ibland funkar det med att gunga sängen lite (har vyssanlullfötter) men ofta ger hon sig inte förrän hon får snutta vidare. Napp gör henne oftast vansinnig men funkade faktiskt förut idag. Nu sover hon sött i sängen efter 3 uppvak då jag fick gunga, ge napp samt fick iväg pappan + högljudd 4 åring på ett ärende till stan :D Överlag är hon ganska lättväckt innan djupsömnen infaller.
Hon brukar somna för natten mellan 19-21. Egentligen oftast runt 19 men hon kan behöva äta en gång till innan hon sover ca 3 timmar. Nätterna är tuffa för mig eftersom amningen tar så lång tid. Jag jagas ju av diverse vargar nu också då jag är så rädd för att hon skall vakna så jag sitter för länge med henne i famnen innan jag vågar lägga ner henne. Sedan ligger jag och lyssanr på hennes bökanden (om hon ej somnar direkt) och bara väntar på att hon skall börja skrika. Vilket hon säkert känner av :oops:
Stolt mamma till Pojke 041211 Flicka 081112 född genom planerat kejsarsnitt 10 dagar innan BF
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej Zola :D Väkommen :heart:

Jag har några frågor...

:arrow: Sover hon på MAGE med LARM :?:
:arrow: Hur ser det ut dagtid :?:
:arrow: Hur ser dagarna ut för övrigt, med mat och mål? Sömn dagtid :?:

Kramar Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Zola

Inlägg av Zola »

Hej Johanna!

* Nej, lilltjejen sover på rygg.

* Hon är en tröttis, orkar knappt vara vaken mer än 1,5 h i stöten, ibland bara en timma. Somnar nästan alltid till då jag matar henne. Morgonen startar vid 7. Försöker följa 2 månaders SM med mat och sömn men det är inte alltid det funkar. Hon har sovit som bäst efter en lång promenad då hon somnat in djupt. Inomhus har jag fått vagnat henne konstant om hon ej skall vakna efter en liten stund. De två senaste dagarna har hon dock sovit i sin säng och sovit relativt bra dagtid.

Jag vet inte om hon får ihop 8 timmar vakentid, skulle knappast tro det. Hon är väldigt med när hon väl är vaken, ligger gärna på mage med armarna som stöd. Nacken är jättestark och de små tjocka benen står hon gärna på :)
Men som sagt; hon orkar inte så länge och när hon blir trött är det inte mycket annat att göra än att hjälpa henne att somna. Än så länge funkar det inte att låta henne somna själv; hon blir ledsen när man lägger ner henne och behöver vagnas eller liknande.

* Hon är en stor tjej som gått upp bra i vikt, väger snart 7 kg, och har ätit mycket och ofta sedan födseln. Jag försöker få minst 3 timmar mellan målen men ibland blir det oftare än så. Sover hon som hon skall så blir det automatiskt längre tid mellan målen och det är dit jag vill.

Hon har haft lite problem med magen. Mycket kräkningar och täta sprutande avföringar. De senaste två dagarna har jag dock märkt skillnad, bajsar mer vid varje tillfälle och inte lika ofta. Kräks inte heller lika mycket. Kanske börjar hennes matsmältningssystem mogna?
Magproblemen samt det faktum att hon är svårrapad har gjort att magen ofta stört hennes sömn. Hon somnar bra men kort därefter börjar hon åma sig och man märker hur det blir jobbigt för henne. Då kan det vara en rap som behöver komma upp. Det har jag funderat på när man helst inte skall plocka upp barnet om det vaknar innan det sovit färdigt utan tex. vagna; hur vet man att barnet inte behöver rapa? Fast å andra sidan skall man väl inte vagna ett gråtande barn mer än en kort stund? Min dotter gråter lite innan hon slappnar av och tillåter sig somna. Då gäller det att ha is i magen för jag vill ju helst plocka upp henne då.
Stolt mamma till Pojke 041211 Flicka 081112 född genom planerat kejsarsnitt 10 dagar innan BF
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej och välkommen hit!

:arrow: Nattamningarna tar tid i början,vi har precis nyligen kommit ned till 20 min, och min tjej är snart 4 månader! :D Det skulle kunna vara så att för mycket sömn dagtid gör att att hon har svårare att komma till ro och somna om på natten. Försök hålla vaken så länge det går! Underhåll allt vad du kan, eller lägg ned på rygg på bordet en stund om hon börjar slockna -inte så skönt att somna så! :wink: Längre vakenpass på dagen kan också leda till längre sammanhängande sömn på dagen. Nånstans runt 5-7 veckor kan dock 45-minuters skarven bli svår för många bebisar att komma över och där får man hjälpa till. Fortsätt att sträva efter 2-2. Försök hålla vaken -underhåll och stimulera henne så mycket du kan! Har hon fått nog med vakentid, tillräckligt med mat (mat, mycket mat och ännu mera mat!!!), umgänge och allt annat som ryms inom SM, så ska hon kunna sova 2 timmar. Det finns flera sätt att gå tillväga för att få henne att sova längre. Du kan avvakta och låta henne somna om för egen maskin medan du bjuder på husljud (disk, dammsugning, telefonsamtal, musik osv) så det hörs ordentligt! :wink: Du kan också vagna (med ordentlig kraft, som om du räddar vagnen precis innan den åker ned i ett stup!) -läs i verktygslådan http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... an-vagning, tills hon blir lugn men inte sover, du avslutar med ett ordentligt skak i handtaget och går sen. Och skriker hon upp sig går du tillbaka och upprepar. Om och om igen... Det mest effektiva på sikt är att verktyyga så lite som möjligt och lita till att bebisen reder upp det mesta själv, men det är inte alltid så lätt det vet jag! Min dotter var under en kort period väldigt envis vid 45-min skarven, det tog tid innan hon somnade om, men somnade om gjorde hon alltid. Sista kvällsluren blir bara 20-45 min för de flesta och det är helt OK!

:arrow: Att sova på mage är sömnbefrämjande och bra för matsmältningen och kan verkligen rekommenderas. Din lilla tjej skulle säkert må jättebra av att sova på mage i stället. Jag märkte stor skillnad när jag valde att lägga dottern på mage. De de struliga (pruttiga) morgontimmarna med magkramp försvann på några dagar! :o Rapar kommer upp lättare i magläge (du kan hjälpa till ytterligare genom att höja huvudändan lite) och man behöver inte oroa sig för att kräkningarna ska täppa till luftvägar -det rinner rakt ut och detsamma med snor! Superläskigt med ryggläge och kräkningar tycker jag! Gällande rapar, så har jag då och då tagit upp och rapat dottern, då jag anat att rapen ställt till det. Sen har jag lagt tillbaka och hon har kunnat somna om. Om luft sitter på tvären är det inte lätt att komma till ro! Andningslarm tycker jag du ska ha hur hon än sover, men jag rekommenderar starkt att byta till magläge, särskilt med tanke på magproblem och kräkningar!

:arrow: Fortsätt följa SM och tänk mat, mycket mat och mera mat! Glöm inte att du ska servera 4 rätters vid varje mål! :D Glöm inte kaffe och kaka på maten! Truga! Det har du igen, då hon kommer stå sig längre om magen är proppmätt!

:arrow: Och sist men inte minst -JA de små är bra på att känna av de vargar vi släpper in! :wink:

Kram och fortsatt lycka till!
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Du har fått ett super svar av Elin!

Jag vill dock tillägga att oavsett om du lägger på mage eller inte så är LARM alltid värt att ha.

Har du Sempers magdroppar?

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Zola

Inlägg av Zola »

Tack Elin och Johanna!

Min svägerska har köpt ett larm man fäster i blöjan istället för plattorna i sängen. Jag funderar på att skaffa ett sådant. Jag skall kämpa på med hennes vakentid på dagen. Samt ge mera mera mat (om det är möjligt :? )
Sempers magdroppar har vi. Har dock slarvat med att ge dom på sistone :oops:
Nu skall vi åka till momor och morfar, söndagsmiddag :)
Hej då så länge och tack igen. Det är fantastiskt det ni gör, hjälper alla oss som varken vet ut eller in. Jag hör säkert av mig snart igen.
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej!

Jätte bra att du tänker skaffa ett larm :D Som sagt så är tyvärr inte ryggläget en garanti för att inte PSD kan inträffa. Liksom larm, men då vet du och hinner agera i alla fall, så det gör mig VÄLDIGT glad :!:

Bra att du har Sempers droppar dom är kanon ( om dom används då´rå :wink: )

Hoppas ni har en trevlig söndagsmiddag .

Kramar Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag vill bara komma med ett PS ang. larmet....
Min svägerska har köpt ett larm man fäster i blöjan
Dessa larm har ett par nackdelar som jag gärna vill informera om.

1. man kan inte fästa det på ryggen om man har en magsovare.
2. man skall inte samsova med dem
3. De flesta små lär sig vända sig från rygg/mage - Mage/rygg vid 4 mån och då är risken som störst och då är larmet lite i vägen även för utvecklingen och kan åka bort.
4. en del lär sig tidigt att pilla bort detta larmet! Tänk långsikigt då vi här på forum rekommenderar att man har larm till nästan 1 år. Då risken är som minst efter det.

Så jag rekommenderar ändå de 2 bästa larmen jag känner till babysense2 och nanny2. Dessa kommer med 2 plattor, 1 för sängen och 1 för vagnen (OAVSETT sovläge) för att sen ha 2 plattor i sängen när de blir större. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Zola

Inlägg av Zola »

Nu har jag beställt ett Babysense2! Tack för infon om larm TorsMamma
Igår somnade skruttan vid 20.30 och sov till 24. Amningen tog bara 30 min och hon somnade direkt efteråt, hurra! Sov till 3.15 amningen tog återigen 30 min och somnade direkt efteråt, hurra igen!
Men sedan vaknade hon vid 5...och jag lyckades inte lugna henne i sängen så det blev snutteri i omgångar fram tills 7 tiden. Känns som hon har svårt att somna om efter 5. Men jag fick ju sova sammanlagt 7 timmar ungefär; bara vetskapen om det gör mig lite piggare :)
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Grattis! Vad kul att det går så bra :D

Den sk. vargtimmen mellan kl. 04-06 spökar hos många. Därför väljer de flesta att lägga nattmålet just 04.

Bra med Babysense, det kör vi här hemma och är super nöjda!

Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Zola

Inlägg av Zola »

Jag har en liten fråga angående vakentid/amning/sovdags.
Min tjej är ju en liten tröttis och jag får vara glad om hon orkar vara vaken 1,5 timma. Hon sov förut mellan 8.30-11 och åt sedan med god aptit. Jag erbjöd henne mera mat inom timmen och då var hon på väg att somna vilket jag misstänkte att hon skulle göra. Väckte upp henne och umgicks lite till. Hon var dock inte på humör, började suga på händerna vilket hon ofta gör när hon är trött (hungrig?). Jag gav henne ytterligare mat men nu var ju klockan 12.40, 1 h 40 min efter hon vaknat. Hon åt lite och snuttade hon sedan sig till sömns. Det vill gärna inte jag. Jag skulle alltså inte erbjudit mat sista gången :?: Men tänk om hon ändå var hungrig då? Är sugandet på händerna främst tecken på det eller endast sugbehov vid trötthet?
På nätterna eller dagarna när hon vaknar upp innan hon sovit klart så suger hon frenetsikt på händerna och blir ofta arg till slut. Napp funkar ibland men oftast inte. Skall jag ge henne mat ifall att hon är mera hungrig eller hålla mig till timman och låta henne somna på annat sätt? Det känns ju lite fel att amma flera ggr inom 2 timmar...
Hon vakna till lite när jag lade ner henne i vagnen men inga protester utan sov lugnt vidare. Jag trodde hon skulle orka vara vaken till 13 åtminstone men icke. Visst hade jag kanske kunnat hålla henne vaken lite till, gått omkring lite och visat vårt fina hus. Storebrors rum är ju en hit med alla tusentals färger och saker :)
Hoppas hon sover till 14 nu bara då vi skall gå och hämta honom!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Grattis din lilla har hittat sina händer! Tor hittade sina vid 6 veckor och har kunnat lugna sig själv sen dess.

Allt suga på händerna betyder är, att de lugnar sig själva för att komma till ro. Ett hungrigt barn säger ahö,ahö, ahö på ett särskilt sätt så man hör att de är hungringa. Se till att du har matat klart nu inom 1,5 timme så du har en stund vaken innan den lilla skall sova igen. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Zola

Inlägg av Zola »

Ja, hungersljudet är ganska speciellt. Hon grymtar liksom då!
Men jag tycker inte hon lugnar sig när hon suger på sina händer som din pojke gjort. Hon suger och blir ofta ledsen till slut, antar att det främst är tröttheten och att hon blir ledsen för att hon ej lyckas somna. Eller för att mamma ej erbjuder sig som napp :? Å så bra det hade varit om hon nöjt sig med händerna! Kanske kommer det om ett tag?
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Om man tänker som så, att det ända hon någonsin sugit på i hela lilla livet har bjudit på något väldans gott dessutom :D
Händerna kan ju visserligen vara goda i sig, men någon mjölk kommer det ju inte, så det är klart att hon frågar:
- Jaha, vad menas nu med detta? Suger lite mer. Frågar lite mer. Får beskedet: ur händerna kommer där inget! Nöjer sig och somnar.

Så tänker jag, att både mitt och ditt och väldigt många fler barn "tänker" kring det mesta. De testar och frågar :wink:

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Zola skrev:Hej!
Eftersom min dotter (11,5 vecka) vaknar och äter med god aptit var 3:e timma från det hon somnar på kvällen mellan 19.30-20.30 fram till de bökiga morgontimmarna runt 5. Från 5 och framåt är det oroligt, svår att få till ro, bök , stök, äta, snutta och ofta bajsa lite också :)
Igår somnade hon vid 20.30, vaknade 24, ammades, tog nästan en timma :( Vaknade sedan vid 4, återigen en timma...Sedan vaknade hon 6 :shock: Då bajsade hon rejält så då tog jag upp henne. Hon åt igen efter skötning och sedan sov hon mellan 7-9. Och eftersom det är helg och min man kan ta hand om 4 åringen så passade jag på att sova lite jag med. Jag vill ju dock att hon skall kunna sova gott efter nattmålet kl 4, gärna till 7.
Så jag försöker jag verkligen tänka på uppmaningen om mera mat dagtid. Jag har mycket mindre mjölk i vänster bröst så jag brukar mata henne från båda brösten sedan skötning, umgänge och sedan inom timmen erbjuder jag mera mat. Hon tackar och tar emot men jag tycker att hon oftast därefter blir "för mätt". Kräks, gurgel, hicka och hon blir allmänt missnöjd. Kan man verkligen inte ge för mycket? :?
Min tjej är en stpr flicka , 7 kg och 59 lång. Jämfört med andra tjejer i hennes ålder står hon ut. Är nyckeln till bättre nätter att mata mata mata? Jag tycker hon äter så mycket redan :?
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"