hej och välkommen hit!

Nattamningarna tar tid i början,vi har precis nyligen kommit ned till 20 min, och min tjej är snart 4 månader!

Det skulle kunna vara så att för mycket sömn dagtid gör att att hon har svårare att komma till ro och somna om på natten. Försök hålla vaken så länge det går! Underhåll allt vad du kan, eller lägg ned på rygg på bordet en stund om hon börjar slockna -inte så skönt att somna så!

Längre vakenpass på dagen kan också leda till längre sammanhängande sömn på dagen. Nånstans runt 5-7 veckor kan dock 45-minuters skarven bli svår för många bebisar att komma över och där får man hjälpa till. Fortsätt att sträva efter 2-2. Försök hålla vaken -underhåll och stimulera henne så mycket du kan! Har hon fått nog med vakentid, tillräckligt med mat (mat, mycket mat och ännu mera mat!!!), umgänge och allt annat som ryms inom SM, så ska hon kunna sova 2 timmar. Det finns flera sätt att gå tillväga för att få henne att sova längre. Du kan avvakta och låta henne somna om för egen maskin medan du bjuder på husljud (disk, dammsugning, telefonsamtal, musik osv) så det hörs ordentligt!

Du kan också vagna (med ordentlig kraft, som om du räddar vagnen precis innan den åker ned i ett stup!) -läs i verktygslådan
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... an-vagning, tills hon blir lugn men inte sover, du avslutar med ett ordentligt skak i handtaget och går sen. Och skriker hon upp sig går du tillbaka och upprepar. Om och om igen... Det mest effektiva på sikt är att verktyyga så lite som möjligt och lita till att bebisen reder upp det mesta själv, men det är inte alltid så lätt det vet jag! Min dotter var under en kort period väldigt envis vid 45-min skarven, det tog tid innan hon somnade om, men somnade om gjorde hon alltid. Sista kvällsluren blir bara 20-45 min för de flesta och det är helt OK!

Att sova på mage är sömnbefrämjande och bra för matsmältningen och kan verkligen rekommenderas. Din lilla tjej skulle säkert må jättebra av att sova på mage i stället. Jag märkte
stor skillnad när jag valde att lägga dottern på mage. De de struliga (pruttiga) morgontimmarna med magkramp försvann på några dagar!

Rapar kommer upp lättare i magläge (du kan hjälpa till ytterligare genom att höja huvudändan lite) och man behöver inte oroa sig för att kräkningarna ska täppa till luftvägar -det rinner rakt ut och detsamma med snor! Superläskigt med ryggläge och kräkningar tycker jag! Gällande rapar, så har jag då och då tagit upp och rapat dottern, då jag anat att rapen ställt till det. Sen har jag lagt tillbaka och hon har kunnat somna om. Om luft sitter på tvären är det inte lätt att komma till ro! Andningslarm tycker jag du ska ha hur hon än sover, men jag rekommenderar starkt att byta till magläge, särskilt med tanke på magproblem och kräkningar!

Fortsätt följa SM och tänk mat, mycket mat och mera mat! Glöm inte att du ska servera 4 rätters vid varje mål!

Glöm inte kaffe och kaka på maten! Truga! Det har du igen, då hon kommer stå sig längre om magen är proppmätt!

Och sist men inte minst -JA de små är bra på att känna av de vargar vi släpper in!
Kram och fortsatt lycka till!