Barn som bits, drar i håret och småslåss...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
AnnaO

Barn som bits, drar i håret och småslåss...

Inlägg av AnnaO »

Hej!

Det var ett tag sen jag skrev här, men nu behöver jag hjälp.

Jag började som dagmamma den 7/1 i år, och har för närvarande 4 heltidsbarn ( ett är mitt, Daniella 3 år). Två treåringar och två killar på 1 ½ år.
Antagligen ska en till flicka på 3 år börja 12 timmar /vecka. Vi familjer känner varann.
Saken är den att hon är väldigt "aktiv" springer och hoppar upp o ner, upp o ner mest hela tiden. Senast vi sågs så på 10 minuter drog hon min flicka i håret hårt 3 ggr!
Förra gången vi sågs petade hon med en pinne i ögat på Daniella, klöste henne på kinden så d blev lite blod 2 gånger. Med mera, med mera.

Hon är ju förstås jättesnabb, så man hinner inte riktigt avleda henne alla gånger. Direkt efter klappar hon fint och pussar, men så gör hon det efter några minuter igen.

Hur ska detta gå? Vad ska jag göra för att hon ska sluta? Hon verkar ju veta precis vad man ska göra dvs klappa fiiiiint, men hon fortsätter ju.

Jga vill ju inte att de andra 4 barnen ska komma hem klösta :cry:
Mot mig är hon jättego och mot andra vuxna också, det är bara mot barn hon gör så.

Är väldigt tacksam för råd!!!!

/Anna
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

Kom på att ena pojken på 1½ bits också, men med honom håller jag ju på att visa klappa fiiiint och var man FÅR bita, ex äpple etc.

Jag tycker redan att det gett resultat!

Men med treåringen verkar det ju inte hjälpa...

/Anna
Mamma till tre, Melanie aug -99, Vincent juli -01 och lillan Daniella född 16/9-05.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Anna O, har du läst om uppfostran i BB? Just det kapitlet är JÄTTEBRA (eller ja det är hela boken så klart).

En 1,5 åring kan man just i princip bara visa hur man gör istället. (visa, leda, hjälpa, lära).

Men med en 3 åring kommer trotsen och lite nya frågor som kräver svar, och då kan även förvisningen vara nyttig. Så läs gärna lite om den.

Saker blir lite mer i stil med, så gör inte jag med dig, och du gör inte så med mig.

Man slåss inte, man klappar fint - Varning. Och sen kan man tyvärr inte vara med förrän man slutat. Så då kan man gott få vara förvisad till toaletten eller så. Du hittar nog något bra rum. DÄR inne kan man bitas och dras i håret bäst man vill, PÅ NALLEN, typ. Säg till när du är klar. :D

Så först måste man se det från de frågor som barnet ställer. Den lilla mera undrar HUR man gör och kan behöva distraheras en del. Medans den stora behöver svar på varför man INTE gör detta längre typ.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

:D
Tack Torsmamma för svar! Jodå, jag har läst, men jag förstod liksom inte hur och om jag skulle förvisa.

Jag har ingen egen erfarenhet, eftersom ingen av mina ungar varken bitits eller annat för den delen.

I andra trådar jag läst står det bara om det som jag gör med lillen, alltså visar klappa fint etc, så honom oroar jag mig inte för, det verkar redan ha avklingat lite, tycker jag.
Men det verkar ju inte förslå med den stora...Så med henne vill jag verkligen ha något kraftfullt :wink:
Man har ju onekligen stunder då man helt enkelt inte kan uppmärksamma henne i tid.

Om hon gör det när vi alla (en annan dagmamma också) är i parken tex, hur förvisar jag då?
Hemma, hur gör jag då? Enda stället som blir avskilt är ju toaletten.
Om hon inte skriker, utan bara sitter där, när är hon "färdig" då?

De andra dagmammorna tycker att jag ska bita lite lätt tillbaks. Tänker jag inte göra. Då gör ju jag samma sak som barnen som INTE får göra så.

Vad ska jag säga till föräldrarna? Vi borde ju kanske agera lika, eller gör det inget om de gör annorlunda?

Många frågor...
kiki

Inlägg av kiki »

:lol: Hej AnnaO vad kul att du är dagmamma, jag gillar ju dagmammor :lol: :lol: :lol: Mio går hos en privat dagmamma och vi är helt otroligt nöjda.

Jag tror att du kan göra som du gör, du behöver inte ha med föräldrarna, barnen lär sig otroligt fort att det är olika hemma och hos dagmamman. Bita tillbaka förslaget var ju :twisted: men det visste du ju redan :lol:

Vår dagmamma kör med TimeOut :oops: men tanken är ändå densamma, kan man inte uppföra sig så får man inte vara med. Ungen får helt enkelt sitta en bit ifrån de andra barnen en stund. Jag tror att om man hela tiden följer upp enligt BB-tänket (är du färdig nu?) så funkar det med en meter helt klart. Hon kommer att lära sig på 3 dagar :lol: om du är konsekvent, det gäller nog att vara extra på under de första dagarna men sen är det ur världen.

Sen skulle jag fokusera på hur BRA hon fungerar i gruppen, hur fint hon leker med sina kompisar, -oj, det märks att ni är kompisar, så fint som ni leker. Verkligen "överdriva" positiva omdömen hela långa dagen för att stärka hennes självkänsla. Och heller inte lägga ner så stor notis när det händer att hon glömmer sig utan bara ojdå! du glömde visst, och sen en kort förvisning med uppföljning om det upprepas. :wink:

Tänk vilken lycka att få ha sitt barn hos en BB-dagmamma :heart:

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
blomman

Inlägg av blomman »

Vad intressant att få studera så många barn på nära håll och vad härligt för dem att få ha en dagmamma med Bb-tänk!

Jag tror att du givetvis ska fortsätta förekomma och visa, men att du ska låta henne ta ännu mer ansvar för det hon gjort. Inte bara klappa fint lite och sen gå. Ojja dig förfärligt mycket över barnet som blivit bitet, låt henne titta på det röda märket, blåsa. Fråga henne vad HON tycker att hon behöver göra för att det ska bli bra igen? Invänta svar. Hur ska barnet bli glad igen? Det är hennes ansvar. Kan hon leka med barnet, läsa saga för det?

Hennes "överativitet" måste kanaliseras. Ge henne uppgifter som "botemedel" mot det! T.ex kan hon ju få uppgifter som innefattar de små 1,5-åringarna. Hjälpa dem att klä på sig när ni ska gå ut, leta på reda på deras vantar, mössor och skor. Åker de vagn när ni är ute kan hon ju hjälpa till att köra den. Behöv henne nåt alldeles otroligt mycket! Hon är fortfarande så liten att teater går hem och inte genomskådas. Du får bli glömsk och bortkommen, och behöva hjälp av henne och din egna tjej. TUR att de finns som kan hjälpa dig, hur skulle det annars gå?! :wink:

"Kura" hennes beteende med ansvar. Både ansvar för det hon gör, och ansvar för uppgifter. Då kan du säga "vad bra du kan" ofta och mycket.
Var inte rädd för att ta med nån annans barn i matlagning och annat som behöver göras. Hon kommer må så bra av det och hon behöver behövas!

Rapportera gärna vidare!
Kram!
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

:D Tack Kiki och Blomman, vad glad jag blir över era svar!

Det känns bra att veta att det går att öva bort :wink: Ett tag kändes det en aning tröstlöst, Daniella blir både biten o klöst...

Denna lilla tjej är inte speciellt verbal, hon är tvåspråkig, vilket försenar talet lite och dessutom har napp. Kan jag prata/ fråga så pass mycket, eller ska jag liksom själv komma med förslag till gottgörelse, tex läsa bok, som du sa blomman?

Hur gör jag ute? Hur ska hon gottgöra där, och/eller ska hon förvisas, exempelvis till vagnen?

Kram Anna
blomman

Inlägg av blomman »

Du får nog känna efter vad som funkar. Om hon har svårt att få fram förslag verbalt, kan du, som du säger, föreslå saker. Eller be henne hämta något som gör barnet glad, då kan hon få visa i handling.
Ute finns massor att göra också. På lekplatsen kan man putta gungan t.ex!
Kram/Blomman
AnnaO

Inlägg av AnnaO »

Tack för tipsen!

De är ju jättebra även för de barn som inte bits, för det blir ju lite konflikter emellanåt :wink: även om just det handgripliga känns svårare att bemöta. Men nu har jag verktyg som jag ska prova direkt!

Kram Anna
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"