hjälp med shn-kuren

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Li

hjälp med shn-kuren

Inlägg av Li »

Hejsan!

Jag ska börja köra shn-kuren, måste bara ha lite råd.
Hur ska jag göra på dagen??

Ska man bojkotta all dagsaktivitet de första dagarna? Köra vagning och ramsa på dagarna likadant som på kvällarna/nätterna??

Min lilla Plutt sover som max bara ½timme-1timme på dagarna. Ska man följa sitt schema till punkt och pricka så man tvingar sin lilla att somna om när han vaknar efter ½timma. Är det viktigt att de ska sova 1½ timme två pass om dagen och två 45min-pass eller kan det variera från barn till barn??

Nätterna fattar jag! Men tycker det är lite diffust det här med dagarna. Är det bäst att börja hela schemat inför en natt, eller en morgon.

Tips!!!!!

:lol: :lol: :lol:
H?lsningar Li

Mamma till Oliver f?dd 30/8-04 :-)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hur gammal är plutten?
Det är lättare att hjälpa då.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
kokos

Inlägg av kokos »

Schemat börjar man med senast den dagen man ska köra nattkuren. Själv började jag med schemat ett tag innan för att vara säker på att han verkligen ätit ordentligt den dagen vi skulle börja kuren.

Dagslurarna ska också följas. Det är genom dagslurarna och nattsömnen som du ser till att din lille plutt får sitt sömnbehov tillfredsställt. Så JA om han vaknar efter en halvtimme på dagen men ska sova en och en halv timme så ska du hjälpa honom att somna om. Det viktiga är inte att han sover exakt all tid han är i sängen/vagnen men han ska ha chans att sova den tiden. Försök att anpassa sovpassen efter din lilles nuvarande sömnrytm så går det lättast. När sover han bäst? Kanske sover han hellre 1.5 timme på morgonen än vid lunch? DU bestämmer hur schemat ser ut: sömnen lägger du ut så att det blir bra för er båda, eller snarare hela familjen.

Läs igenom lathunden ordentligt innan du börjar. Man får en massa frågor ändå, trots att man är påläst, men det är mycket tryggare och går snabbare om man är så säker att man kan inta den berömda attityden av självklarhet som det pratas om en hel del i detta forum.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Som LO skrev hade det varit bra att veta ålder :wink:

Vill tillägga, efter Kokos informativa svar att du ska vara hemma när du sätter schema!
Inga aktiviteter de dagar det tar att sätta tiderna, och helst inte under uppföljningsveckan heller.
Och, ja vagning och ramsa på dagarna också, men en särskild
"dags-ramsa" Se bara till att han inte SOMNAR av vagningen, utan bara kommer i ro, somna ska han lära sig själv :wink:

Kör du efter standard-modellens matning, efter hans egna initiativ nu?
Har du haft någon struktur om dagen alls innan, eller börjar du på ruta noll?

Och än en gång, hur gammal är han? Det skiljer sig lite i tillvägagångssättet beroende på åldern (skriv in det i din profil)

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Li

Inlägg av Li »

Tack för era svar!

Han äter ungefär var tredje timme med start 7,8
Så schemat idag är ungefär

7-7.30 amning
7.30-8.30 sover
10-10.30 amning+tillägg
11.30 sover ute i vagnen. tid varierar fråb ½timme-1timme
13-13.30 amning
14.30 somnar ibland i bärsele
16-16.30 amning
18 lite tuttande sen följer bad och kl 19.30 tillägg sen sover han natt
01-02 vaknar och ammas till sömns
03-06 småsover och småäter till vi går upp vid 06.

Emellan målen och sömnen är det mkt gos och lek..
H?lsningar Li

Mamma till Oliver f?dd 30/8-04 :-)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"