Förbereder inför kurning av min 1 åring. Några funderingar..

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Sofiepaues

Förbereder inför kurning av min 1 åring. Några funderingar..

Inlägg av Sofiepaues »

Vi har bestämt oss för att kura vår lilla Theo som är ett år och 2 veckor. Jag är i full fart med att läsa på och jobbar med min "självklarhetsinställning".
Några farhågor/frågor jag har:

Har jag förstått det rätt att jag ska skippa buffningen i hans ålder och bara köra solfjädern?

Solfjädern är sen nästan problem. Jag har provat lite kort på min son mest för att se om jag överhuvudtaget skulle lyckas hålla honom på plats. Det har hittills misslyckats totalt. Han är starkare än vad jag är verkar det som. Han lyckas hela tiden häva sig upp i krypställning och då får jag inte ner honom igen. Tror att hans favoritställning är på magen med blöjan i vädret. Fungerar det att solfjädra så tror ni?

Har även övat på att vagna som Anna beskriver. Det går bra att få honom lugn och sömntung, men det tar minst 15min och inte max 2min som hon skriver. Gör jag fel då?

När jag hittills ska få honom att somna i vagnen har jag låtit honom lyssna på musik i min mobil. Det kan ibland vara enda sättet att komma till ro. Har hittills märkt att musik i kombination med vagning är den snabbaste metoden för att få honom till sömns. Kan jag använda mig av musik i kuren för att få honom lugn?

Jag har fler frågor men börjar så här så att ni inte blir helt förskräckta ! :roll:
Sofie mamma till Theodor född 080107 (kurad vid 13mån) Ebba född 091014 (SMad, men även kurad vid 13 mån) Casper född 110915 (SM barn+kurstart 120405)
kattklo

Inlägg av kattklo »

Hej!
Välkommen hit! :heart: :heart: :heart:

Verktygen används lite olika, somliga buffar även större barn. Det ÄR ett kraftfullt verktyg använt av människor världen över, i alla kulturer.
Jag undrar istället varför du vill vagna en så "stor" kille? :D

Hur ser hans schema ut?
Vid den åldern är en lur om dagen vanligt. Somliga har fortf 2.
Men säg att ni har en, förslagsvis efter lunchen, då skulle jag ta den i spjälsängen, åtminstone så länge kuren varade och minst 2 veckor efter det för att "sätta det".
På så sätt ser det likadant ut på dagvilan som under natten.

Du lägger ner och solfjädrar kort som besked. Är han ledsen solfjädrar du lugn.
Men när en glad kille reser blöjbak, ja då är han lugn för länge sen och jag skulle ha backat ut med ramsan före det sker. Vad han gör efter du gett besked är hans ensak.

En statisk solfjäder som håller fast och håller och håller är till för "otröstliga" barn. Det är till för dom gånger när du bara inte får lämna utan att lugna först.
Det är inte ett "varje-dag-verktyg".

Kram katten
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej och välkommen! :D

Vilket bra beslut ni fattat med kuren. Ni har en intressant och lärorik resa framför er. Framförallt en piggare och mer utsövd.

Nu ska jag svara på dina frågor.

:arrow: Ja ni kan skippa buffningen.

:arrow: Jag tror det är skillnad på att bara prova solfjädern och att verkligen göra den för att lugna sitt barn när kuren börjat. Det viktigaste är att han blir lugn. Känner ni att det går bra att lugna honom med rumpan upp i vädret så ser inte jag något fel i det.

:arrow: Angående de 2 minuterna för att få barnet sömntungt med vagnande tror jag gäller yngre barn. Äldre barn ställer ju lite mer och ihållande frågor än de små grodorna men man brukar inte vagna så stora barn. Antingen vagnar man eller solfjädrar. Ska han sova daglur i vagn?

:arrow: Musiken i mobilen tycker jag du ska slopa. Med kuren är det meningen att ni ska hjälpa honom att komma till ro själv utan en massa andra "måsten" för att kunna sova. :wink: I shn finns de verktyg ni behöver för att lugna honom. Sen använder många musik i rummet utanför som "husljud" och distraktion för klagan, men det är en annan sak.

Förskräckta blir vi inte. :D Vi finns här för att hjälpa när det behövs. Men det stora jobbet står ju ni duktiga föräldrar för.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hoppsan. Såg att du redan fått svar. Ja lite fler tankar skadar ju aldrig.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Se mina svar efter varje fråga:

Jag undrar istället varför du vill vagna en så "stor" kille? :D

Jo, som det är nu så har jag sövt honom i hans sittvagn på olika de sätt och det är förnärvarande det enda sättet för honom att komma ner i varv. Dessutom så skapar det ju en frihet tänker jag då han blivit för stor för att uppskatta långpromenader. Sover han i vagnen under den promenaden så får iallafall jag motion :lol: Men förstås vill jag ju att han ska kunna sova middagslur hemma också. Men jag har förstått att under de 2 första veckorna får man välja vagn el säng och alltid vara på samma plats dvs anting ute eller inne. Eller? Men sen kan man väl alternera?

Hur ser hans schema ut?

Vi har inte spikat hans kur schema än. Håller på att kolla när de sover middag på dagis där han börjar om ca 6 månader.
Hittills ser det ut ungefär så här:

[Morgon 06-08: Efter en 11 timmars natt som han ställt in sig på själv. (2flaskor välling under natten krävs. Flertal uppvak, men somnar oftast på axeln när man tar upp honom)
Middagslur: 10-11 (ammas oftast till sömns här)
Lunch vid 11-12
12-13.30: Bad och lek
Em lur kl 14-15:30 (ute på promenad och somnar i vagnen)
Middag kl 17
17:30-18:30 Lek och bus
19:00: Går ut och drar i vagn för att han ska somna till kvällen. Tar då 15 min tills dess att han somnar snällt.

Hittills tycker jag att det har verkat som att han har behövt den där fm vilan och jag själv har verkligen behövt den efter natten :) Men sover han 12h natt så kanske det funkar utan förstås.
Kan också tillägga att han inte äter något annat än välling med glädje, men gillar att sitta och plocka med egen mat.

En statisk solfjäder som håller fast och håller och håller är till för "otröstliga" barn. Det är till för dom gånger när du bara inte får lämna utan att lugna först.
Det är inte ett "varje-dag-verktyg".

Men: Jag trodde att man första kvällen skulle behöva göra en solfjäder i upp till 45 min innan han fattar galoppen? Det är då jag är orolig över att han vinner kampen. Tror faktiskt inte att jag kan hålla solfjädern i hans "blöjan upp" position. Men så fort han ligger på mage så lyckas han häva sig upp i krypställning. Ska jag lägga till rätta igen då??

Sofie
Sofie mamma till Theodor född 080107 (kurad vid 13mån) Ebba född 091014 (SMad, men även kurad vid 13 mån) Casper född 110915 (SM barn+kurstart 120405)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Sofie och välkommen från mig också :D :!:

Ska se om jag kan hjälpa dig lite med dina funderingar:
Men jag har förstått att under de 2 första veckorna får man välja vagn el säng och alltid vara på samma plats dvs anting ute eller inne. Eller? Men sen kan man väl alternera?
Jo, det bästa är att ha samma sovplats till barnet när man kurar, allt för att vara så tydlig som möjligt. Och min erfarenhet är att när de väl börjat sova middagsluren inne så vill de gärna fortsätta med det... Om du väljer att ha två lurar kan du ha den långa i sängen och den korta i vagnen.
Hittills tycker jag att det har verkat som att han har behövt den där fm vilan och jag själv har verkligen behövt den efter natten Men sover han 12h natt så kanske det funkar utan förstås.
Kan också tillägga att han inte äter något annat än välling med glädje, men gillar att sitta och plocka med egen mat.
Mina barn har utan undantag sovit en lur från 11-12 månaders ålder. Men jag vet andra som har två lurar upp till 14-16 månader. Det du får tänka på är att det är tufft första veckan att hålla vaken till efter lunch, man får vara påhittig :wink: Sen brukar nya tiderna ha satt sig, så man får ha lite tålamod här!
Aptiten kommer helt säkert att infinna sig när han inte äter på nätterna. Var noga med mattiderna och utevistelsen!
Jag trodde att man första kvällen skulle behöva göra en solfjäder i upp till 45 min innan han fattar galoppen? Det är då jag är orolig över att han vinner kampen. Tror faktiskt inte att jag kan hålla solfjädern i hans "blöjan upp" position. Men så fort han ligger på mage så lyckas han häva sig upp i krypställning. Ska jag lägga till rätta igen då??
Jo, första kvällen får man absolut förbereda sig på att stå länge och ge besked med buff eller fjäder. För det finns ettåringar som det funkar bra att buffa, så här får du helt enkelt själv avgöra hur du vill göra!
Det KAN kännas bättre att buffa lugn, för dig, än att solfjädra.

Se det inte som en maktkamp, utan tänk på att du solfjädrar / buffar för att hjälpa honom! Tänk på att själv andas tungt och högt, det är lugnande både för honom och dig!

Jättebra att du förbereder dig, det bådar gott!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Tack för alla svar, verkligen super!

Lite ytterligare funderingar som dykt upp:

:?: Tänkte egentligen börja kura på onsdag kväll för då kan jag ta 2 nätter och sen min man ta 2 nätter på helgen. (Hoppas att min mamma kanske kan hjälpa till de två första dagarna). Tyvärr kom jag på att min svärmor reser hit från Frankrike på torsdag. Hon kommer inte att bo hos oss, men troligen vara här på middagar ganska ofta, så jag undrar om det är något hinder att börja nu? Då hon bor utomlands är det ju en ny person och inte precis vardag för lillen.

:arrow: Nästa fråga gäller också rutiner. Vi ska börja på babysim igen på torsdagar kl 17:30. Bör vi hoppa över det de första gångerna eller kan man gå om det inte krockar med schemat??
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Ska bara tillägga att jag är sugen på att börja så snart som möjligt då jag börjar jobba om 3-4 veckor och så ska min mamma ha honom. Vore skönt om schemat satt något sånär då.

Jo en fråga till:
:?: Läste i Annas bok att hon rekommenderade att man buffade ett barn till sömns som var van att vagnas. Det är ju min son, så jag undrar om det då är en fördel att buffa? Det är just den här inledande manövern som jag känner mest osäkerhet inför hur jag ska genomföra. Fjäder el buffning? Känner spontant mest för buffning, men ser det som en omöjlighet att lyckas hålla honom på plats med bara en hand. Tycker samtidigt att solfjädern känns brutal även om jag kämpar med inställningen att jämföra med bilbarnstolar etc. Verkar ändå som att de flesta väljer just solfjädern på äldre barn.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Sofiepaues skrev: Känner spontant mest för buffning, men ser det som en omöjlighet att lyckas hålla honom på plats med bara en hand.
Om jag vore du :wink: skulle jag använda buffen och se vart det bär!

För det blir lite så att du håller ner med buffhanden också, för handen ska nästan inte lyfta från barnrumpan när du buffar.

Du håller vänster hand utbredd och över skuldror /lite av nacke och rygg och högra handen håller du knuten och buffar med handloven, och det ska vara rejäla buffar så hela lilla kroppen gungar - som vid vagning.
Du ska inte banka utan mer putta, och då har man kontakt med kroppen hela tiden.
Ju mer han protesterar, desto fortare och rejälare buffar du, när han lugnar sig lugnar du din buff!

:idea: Träna på din sambo / man!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

miar70 skrev:
Sofiepaues skrev: Känner spontant mest för buffning, men ser det som en omöjlighet att lyckas hålla honom på plats med bara en hand.
Om jag vore du :wink: skulle jag använda buffen och se vart det bär!

:?: Ska jag prova att buffa ett tag då menar du?? Och sedan byta till solfjäderna om jag inte tycker det funkar? Blir det då efter 45 min eller?

Tack för svaret!
:?: Jag undrar också om du har några andra tips angående mina funderingar i inlägget innan?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Sofiepaues skrev::?: Ska jag prova att buffa ett tag då menar du?? Och sedan byta till solfjäderna om jag inte tycker det funkar? Blir det då efter 45 min eller?
:idea: Jag tycker du ska bestämma dig för att buffa (attityden, du vet :wink: ) och är det absolut helt omöjligt (vilket det nästan aldrig är!) så byter du helt enkelt till solfjäder! Och stirra dig inte blind på klockan nu, 45 minuter är ingen magisk gräns! En del tar 20 minuter på sig första kvällen för att somna, en del håller på över timmen!
Så titta på barnet, inte klockan!
Jag undrar också om du har några andra tips angående mina funderingar i inlägget innan?
Oj, de hade jag missat :!: Då ska vi se!
Tyvärr kom jag på att min svärmor reser hit från Frankrike på torsdag. Hon kommer inte att bo hos oss, men troligen vara här på middagar ganska ofta, så jag undrar om det är något hinder att börja nu? Då hon bor utomlands är det ju en ny person och inte precis vardag för lillen.
:idea: Ingen fara! Klart farmor ska få komma och hälsa på :D :!: Det viktiga är att gossens centrum är sig likt, och att hans schema hålls! Trevliga människor är bara välkomna, och det får vi hoppas att farmor är :wink: .

Vi ska börja på babysim igen på torsdagar kl 17:30. Bör vi hoppa över det de första gångerna eller kan man gå om det inte krockar med schemat??
:idea: Det här är en avvägningsfråga, tycker jag. Funkar schemat bra och han mår bra finns inget hinder för att gå och simma, men nu första torsdagen som blir kurens första dag (?) skulle nog jag ha hållit mig hemma.

Kram Mia
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Nu tror jag att vi spikat Theos nya schema. Ska väl se ut så här, vad tror ni?

19.30-07.00 Natt
07:30 Äta: välling
Utevistelse/innevistelse och social delaktighet
11:00 Äta: lunch med ”riktig” mat
12.00-14.00 Sova middag: 2 timmar
14:30 Äta: mellanmål, frukt yoghurt el smörgås med mjölk
Ute/innevistelse och social delaktighet
18:00 Äta: middag (med föräldrarna om möjligt)
18:30 Bad och skoj
19:00 Välling
19:30 Sova natt

:?: Sen undrar jag också angående det här vem som tar nätterna:
Min man säger att han inte "orkar" läsa på, men jag har försökt att muntligen lära honom. Tror tyvärr inte att han kommer att vara tillräckligt rustad för en natt själv även om jag coachar honom halva hans första natt. (orkar inte mer om jag sen ska ta dagen också) Bör jag ta alla nätter eller vad tror ni? Vill ju samtidigt att han ska lära sig.

:?: Måste jag ha andningslarm i den här åldern?

:?: Min son äter ju inte så bra nu. Ska jag inte truga innan vi börjar kuren utan bara boastra med välling så mycket han vill ha så att jag är säker på att han är riktigt mätt?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen!

Schemat ser jättebra ut, det jag skulle vilja tillföra är en "extrafrukost" när du själv äter frukost - inget märkvärdigt men lite plockemat (macka, ägg, ost osv...) ungefär en timme efter vällingen!

:!: Jag tycker du själv ska ta åtminstone de två första nätterna. Din man kan vara med vid nattningen, passivt, och se och höra hur du gör! Sen får du utvärdera hur långt ni kommit på två nätter, för man får ha i åtanke att det KAN ta lite längre tid med äldre barn. Det är min åsikt, men självklart måste ni själva av göra hur er kurning ska se ut. Varför jag tycker så är att du ska koncentrera dig på kuren och vet att du kan sova dagen efter så du orkar med!

:!: Nej, jag har inte haft larm till mina när det kommit över året.

:!: Erbjud du extra välling dagen innan kurnatten så att du vet att han är mätt, men dagen efter kurnatten så tycker jag du ska hålla dig till matschemat! Aptiten brukar infinna sig 3-4 dagen!

Kram!
Sofiepaues

Inlägg av Sofiepaues »

Och så var det det här med solfjädern/buffningen igen:
Jag förstår inte hur man kan hålla huvudet på plats med sina yttersta fingrar (lillfingret och ringfingret). Min son är stark om bara den i nacken och ålar allt han kan. Fungerar det att hålla huvudet även på så pass stora barn?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Jodå, det funkar!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "