Frågor inför kurstart av 5,5-månaders
-
Liten Karin
Frågor inför kurstart av 5,5-månaders
Vi ska börja kura vår drygt 5 månader gamla son inom en ganska snar framtid. Jag ser verkligen fram emot det och känner mig taggad. Har läst på hemsidan och i olika forum i en vecka och snart kommer förhoppningsvis boken på posten.
Idag sover David runt 13 timmar per dygn, är alltid ledsen vi nattningen (om han inte får somna vid bröstet) och vaknar oftast två gånger per natt och vill äta/snutta. (David är för tidigt född och har därför behövt nattmål lite längre än vanligt och nu har det ju verkligen blivit en vana.) På dagen kan han somna själv i babygymmet eller vagnen.
Så här inledningsvis har jag en fundering kring schemat som jag hoppas få hjälp med. Vi vill ha natt kl. 19-07. Kruxet är att vi har babysim på söndagar kl. 18.30-19. (Jättedum tid men det är verkligen svårt att få plats)
Min tanke är att börja kura en måndag (den 2/2), hoppa över simningen den följande söndagen (vi får ta igen en gång) och hoppas på att det sitter såpass bra efter två veckor att det går att justera en timme.
Vad tror ni?
Jag kommer med all säkerhet komma med fler frågor innan det är dags. Är verkligen härligt att ni är så många som ger så mycket av er tid och kunskap!
Idag sover David runt 13 timmar per dygn, är alltid ledsen vi nattningen (om han inte får somna vid bröstet) och vaknar oftast två gånger per natt och vill äta/snutta. (David är för tidigt född och har därför behövt nattmål lite längre än vanligt och nu har det ju verkligen blivit en vana.) På dagen kan han somna själv i babygymmet eller vagnen.
Så här inledningsvis har jag en fundering kring schemat som jag hoppas få hjälp med. Vi vill ha natt kl. 19-07. Kruxet är att vi har babysim på söndagar kl. 18.30-19. (Jättedum tid men det är verkligen svårt att få plats)
Min tanke är att börja kura en måndag (den 2/2), hoppa över simningen den följande söndagen (vi får ta igen en gång) och hoppas på att det sitter såpass bra efter två veckor att det går att justera en timme.
Vad tror ni?
Jag kommer med all säkerhet komma med fler frågor innan det är dags. Är verkligen härligt att ni är så många som ger så mycket av er tid och kunskap!
Mamma till David
Kurstart 090204
Kurstart 090204
Hejsan och Välkommen!
Ja det låter som en bra plan, du får ju själv se hur det funkar att avvika en timme på kvällen, en del har verklige svårt att vara vaken efter läggningstid.
Kan konstant läggtid 19.30 - 7-30 vara ett alternativ?
Isåfall ett schema förslag för en 5 månaders:
7.30 Godmorgon, frukost
9.15 - 10.00 Sova 45 min
11.00 Lunch
12.30 14.00
14.00 Mellis
16.15- 17.00 Sova 45 min
17.15 middag
19.00 kvällslurk
19.30 God natt.
//Malin
Ja det låter som en bra plan, du får ju själv se hur det funkar att avvika en timme på kvällen, en del har verklige svårt att vara vaken efter läggningstid.
Kan konstant läggtid 19.30 - 7-30 vara ett alternativ?
Isåfall ett schema förslag för en 5 månaders:
7.30 Godmorgon, frukost
9.15 - 10.00 Sova 45 min
11.00 Lunch
12.30 14.00
14.00 Mellis
16.15- 17.00 Sova 45 min
17.15 middag
19.00 kvällslurk
19.30 God natt.
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
-
Liten Karin
Jo, det kan nog funka. Kändes bara så otroligt skönt med en "vuxenkväll" som börjar redan kl. 19.
Schemat ser väldigt bra ut. Var nästan på pricken så som jag tänkt
Nu väntar jag bara på att boken ska dyka upp. Skulle hest vilja börja på lördag, 31/1, men då gäller det att börja läsa snart! Tycker redan jag har rätt bra koll men förstår ju att det måste sitta som berget om jag inte ska börja vackla kl. 04..
Schemat ser väldigt bra ut. Var nästan på pricken så som jag tänkt
Nu väntar jag bara på att boken ska dyka upp. Skulle hest vilja börja på lördag, 31/1, men då gäller det att börja läsa snart! Tycker redan jag har rätt bra koll men förstår ju att det måste sitta som berget om jag inte ska börja vackla kl. 04..
Mamma till David
Kurstart 090204
Kurstart 090204
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Tror jag detLiten Karin skrev:Kändes bara så otroligt skönt med en "vuxenkväll" som börjar redan kl. 19
Helt rätt =D> Klockan 04 krävs autopilotLiten Karin skrev: förstår ju att det måste sitta som berget om jag inte ska börja vackla kl. 04..
LYCKA TILL
PS Och tack för detta ditt / ert kolossalt goda beslut - 13 tim / dygn är sorgligt på tok för lite
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Liten Karin
Tack för era välkomnanden!
Vi väntar fortfarande på att boken ska komma så att vi kan läsa, bli trygga och säkra ledare och få börja kura.
Men vi har tjuvstartat med några saker, framförallt glad morgon som naturligtvis är väldigt lätt att ta till sig
Så imorse vaknade David ca 6.30, låg ganska nöjd men lite utråkad och smågnällde för sig själv. Kl. 7 kommer morfar, som bor tillfälligt hos oss, och ska vara snäll mot mig och ta upp honom så jag får sova lite till. "Nej, visa dig inte!" ropar jag, "Han ska ha möjlighet att sova till 7.30". En mycket förvirrad och lite skamsen morfar går in till sig igen. Stackarn..
För en "oinvigd" måste det verka väldigt konstigt, ungen ville ju uppenbarligen inget hellre än att få stiga upp
Vi väntar fortfarande på att boken ska komma så att vi kan läsa, bli trygga och säkra ledare och få börja kura.
Men vi har tjuvstartat med några saker, framförallt glad morgon som naturligtvis är väldigt lätt att ta till sig
Så imorse vaknade David ca 6.30, låg ganska nöjd men lite utråkad och smågnällde för sig själv. Kl. 7 kommer morfar, som bor tillfälligt hos oss, och ska vara snäll mot mig och ta upp honom så jag får sova lite till. "Nej, visa dig inte!" ropar jag, "Han ska ha möjlighet att sova till 7.30". En mycket förvirrad och lite skamsen morfar går in till sig igen. Stackarn..
För en "oinvigd" måste det verka väldigt konstigt, ungen ville ju uppenbarligen inget hellre än att få stiga upp
Mamma till David
Kurstart 090204
Kurstart 090204
Hej alla!
Tjuvar in på tråden och passar på att ställa några frågor om vad man kan börja med lite innan kurningen drar igång. Vi planerar att kura vår son nästa fredag men tänkte redan nu försöka att styra in honom efter rätt dygns rytm med mer fasta sov- och mattider.
Finns det fler saker man kan börja med innan själva kuren.
Glad morgon och skrattet för natten känns om bra alternativ?
Tjuvar in på tråden och passar på att ställa några frågor om vad man kan börja med lite innan kurningen drar igång. Vi planerar att kura vår son nästa fredag men tänkte redan nu försöka att styra in honom efter rätt dygns rytm med mer fasta sov- och mattider.
Finns det fler saker man kan börja med innan själva kuren.
Pappa till Emma 060605 & Edvin 080823
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Trollmoj skrev:Glad morgon och skrattet för natten känns om bra alternativ?
Men klydda inte med någon light-modell försöksvis annars. Tuta och kör efter bokstaven när det är dags, så blir förvirringen minimal
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
Liten Karin
Boken har kommit och läsning pågår. Jag hade tänkt börja imorgon men känner mig inte riktigt redo. Tror vi kör igång framåt onsdag. Nu kör jag något som nog skulle kunna klassas som lightmodell
Vagning på dagen som funkar riktigt bra. Utan ramsa dock.
En egen typ av solfjäder, skuffande av spjälsäng och "En kulen natt natt natt" på kvällen...
Han sover 19.30 till 06.30 med två uppvak som han inte klarar själv. (Jag räddar honom och lägger honom till bröstet varpå han somnar om på fem röda.)
Den första dagsluren går bra, de två senare något sämre.
Tänkt schema ser ut så här:
07.30 go’morgon, amning, morgonrutin
08.30 gröt
09.15–10.00 sova 45 min
11.00 pure, frukt, amning
12.30–14.00 sova 1,5 h
14.15 amning
16.15–17.00 sova 45 min
17.15 amning, gröt
19.00 amning, kvällsrutin, skratt & go’natt
19.30–07.30 sova natt
Han äter än så länge bara smakportioner.
Vad tror ni?
Vagning på dagen som funkar riktigt bra. Utan ramsa dock.
En egen typ av solfjäder, skuffande av spjälsäng och "En kulen natt natt natt" på kvällen...
Han sover 19.30 till 06.30 med två uppvak som han inte klarar själv. (Jag räddar honom och lägger honom till bröstet varpå han somnar om på fem röda.)
Den första dagsluren går bra, de två senare något sämre.
Tänkt schema ser ut så här:
07.30 go’morgon, amning, morgonrutin
08.30 gröt
09.15–10.00 sova 45 min
11.00 pure, frukt, amning
12.30–14.00 sova 1,5 h
14.15 amning
16.15–17.00 sova 45 min
17.15 amning, gröt
19.30–07.30 sova natt
Han äter än så länge bara smakportioner.
Vad tror ni?
Mamma till David
Kurstart 090204
Kurstart 090204
-
ilindstrom
-
Liten Karin
Ja, det blev bättre ! Har flyttat alla hans mål lite så nu är det precis tre timmar mellan alla, verkar som han behöver minst det för att bli hungrig.
Så nu ser det ut så här:
07.30 go’morgon, amning
08.30 gröt
09.15–10.00 sova 45 min
11.30 pure, frukt, amning
12.30–14.00 sova 1,5 h
14.30 amning
16.15–17.00 sova 45 min
17.30 gröt, amning
19.30–07.30 sova natt
Nu funderar jag på fm-luren. David sover gärna länge då. De senaste dagarna har jag fått väcka honom efter 1,5 timmar och då har han ändå sovit sina tolv timmar på natten. (Även om fyra uppvak sammanlagt ger en timme minus.) Idag sov han 1,5 timme på fm, 1,5 timme på långluren och 45 min på em. Är det sånt som kommer rätta till sig när han inte längre har några uppvak på natten?
Imorgon börjar vi! Jag är faktiskt rätt nervös även om jag är laddad. Mina föräldrar kommer ner och passar David några timmar imorgon så jag kan sova. Ska nog skicka de till affären efter lite godis också att muta mig själv med på natten
Så nu ser det ut så här:
07.30 go’morgon, amning
08.30 gröt
09.15–10.00 sova 45 min
11.30 pure, frukt, amning
12.30–14.00 sova 1,5 h
14.30 amning
16.15–17.00 sova 45 min
17.30 gröt, amning
19.30–07.30 sova natt
Nu funderar jag på fm-luren. David sover gärna länge då. De senaste dagarna har jag fått väcka honom efter 1,5 timmar och då har han ändå sovit sina tolv timmar på natten. (Även om fyra uppvak sammanlagt ger en timme minus.) Idag sov han 1,5 timme på fm, 1,5 timme på långluren och 45 min på em. Är det sånt som kommer rätta till sig när han inte längre har några uppvak på natten?
Imorgon börjar vi! Jag är faktiskt rätt nervös även om jag är laddad. Mina föräldrar kommer ner och passar David några timmar imorgon så jag kan sova. Ska nog skicka de till affären efter lite godis också att muta mig själv med på natten
Mamma till David
Kurstart 090204
Kurstart 090204
Hej! Förstår att det känns pirrigt inför morgondagen, men du verkar laddad och beredd! Det kommer gå bra!
Jag tycker du kör på schemat som du tänkt ut och utvärderar efter en vecka. Sen när han sover som folk på natten kan man se om dagslurarna behöver justeras.
Kram Emma
Jag tycker du kör på schemat som du tänkt ut och utvärderar efter en vecka. Sen när han sover som folk på natten kan man se om dagslurarna behöver justeras.
Kram Emma
-
Liten Karin
Ja, så får det bli. Är lite nojig att han ska bli övertrött till kväll 2 om han inte sover bra på dagen men det är väl bara att vänta ut. Hittills har införandet av schemat gett minst 1 timme mer sömn så nu sover han 14 h/dygn. (Fast det är ju med två långlurar då)
Nu håller vi på att möblera om hela övervåningen och så fort sambom kommer hem ska jag se till och få nå'n timms sömn innan vi drar igång.
Det känns lite som inför en svår tenta
Nu håller vi på att möblera om hela övervåningen och så fort sambom kommer hem ska jag se till och få nå'n timms sömn innan vi drar igång.
Det känns lite som inför en svår tenta
Mamma till David
Kurstart 090204
Kurstart 090204
-
Liten Karin
Oj jag hittar inte igen klippet, är det någon som vet om det finns kvar på forumet?
Skriftligt beskrivet:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... buffningen
//Malin
Skriftligt beskrivet:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... buffningen
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12