Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jannika skrev:Det är min tolkning, ingen sanning, men JAG får ont i hjärtat. Det tycker jag att jag kan få uttrycka utan att ge någon presumtiv dagisförälder dåligt samvete.
Det tycker jag med! Och då kan ju jag undra varför man får dåligt samvete om man är övertygad om att det är det bästa?

På tjejernas dagis är det en liten kille som kommer och klistrar sig runt benet på alla mammor som kommer innanför dörren (inte hans egen utan vi andra) och kvider "mamma heeem, mamma heeem" och det svider i hjärtat när man är tvungen att bända loss honom för att gå hem... :cry:

Vi som väljer att ha barnen hemma "i hundra år" får ständigt höra hur bra det skulle vara för barnen att vara på dagis, hur mycket de missar osv osv, så jag tycker att vi kan få tycka till, vi också :wink:

Lisa Ekdahl :? :?: Näe, jag tycker hon var / är knarrig och tråkig, jag :roll:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
kiki

Inlägg av kiki »

Då vill jag bara inflika att det här forumet har aldrig fått mig att få dåligt samvete för dagis :lol: jag är hemma och är sjukskriven och Mio går 26 timmar på dagis (dagmamma), och jag är glad för det. Så det dåliga samvetet kan också vara ett val :wink:

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Gäst

Inlägg av Gäst »

jag tar lite mera plats, jag! :D

Så måste jag berätta hur glad och stolt jag blir som mamma när dagmamman häääpnar :o över

Sofias vokabulär och språkförmåga

hennes sociala förmåga

hennes tvåspråkighet som hon hanterar helt självklart...

O:) det är ju inte alls så att man som mamma smälter och sträcker på sig samtidigt... :lol: (Varför då, egentligen? :roll: Det är ju Sofia som får beröm...)
K-ina

Inlägg av K-ina »

Kiki: Tror också att det dåliga samvetet kan vara ett val... Jag har också valt att inte ha dåligt samvete - inte ett endaste dugg trots dagis sen 1,5 års ålder. Mina ungar är lika glada som Päivis ungar så de har inte givit mig anledning till dåligt samvete lika litet som forumet. Och visst är det en het potatis... Jag har tyckt att det varit ganska jobbigt det här med att vara dagismamma på forumet - iallafall ibland.

Jag finns här fast att jag vet Annas inställning till dagis före tre år osv. Jag accepterar att majoriteten (?) tycker som hon. :heart: Men jag har tyckt illa om fördomar som jag stött på om hur barn som går på dagis har det. Jag har inte kännt igen den bilden alls och haft ett behov av att försöka ge en mer nyanserad bild av "min" dagisverklighet. Ofta har mina försök att "förklara mig och försvara mig" tolkats som om jag försvarar och förklarar mig för att jag har dåligt samvete. Fast jag inte har det!!! Man har velat tala om för mig att jag inte vågat känna efter, att jag valt dagis för att jag är en person som gör som alla andra osv. OM jag bara kände efter och var sann mot mig själv så skulle jag till sist inse att jag inte vill ha barnen på dagis... Det kändes skitjobbigt ibland och fick mig att - nästan :lol: - tystna helt!

Nu är det sex månader kvar av dagistid i mitt liv och jag lämnar meeeer än gärna dagisdebatten så det här får - kanske :lol: - vara det sista jag skrev i saken... :heart: :heart: :heart: :lol: :lol: :lol:

Och du Päivi! Du och Sofia får dela på berömmet tycker jag! nån tvåspråkighet skulle hon inte haft om hon inte hade haft mamma... :heart:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Gäst

Inlägg av Gäst »

HA! :lol: katarina, jag undrar! :lol: Jag tror den ungen var (minst) tvåspråkig från innan jag lärde känna henne... på tal om andliga barn, Jannika! :P

idag i bilen satt hon och mediterade för sig själv och när vi kom till gårdsplanen utbrister hon i ett:

Nämen! :shock: Vart tog grisen vägen? :shock:

..att... VA? :lol:
K-ina

Inlägg av K-ina »

:lol: :lol: :lol:
Mamma till två pojkar.
Jannika

Inlägg av Jannika »

Vilket begåvat barn, Päivi! Kan aldrig tro att du skulle vara partisk?! :wink: :lol:

K-ina, jag är inte alls säker på att majoriteten av de som är här på forumet praktiserar inget dagis innan tre. Men de kanske väljer var de stoppar in näsan, haha! :wink: Till skillnad från dig då. :heart:

Jag känner inte alls till din tidigare dagishistoria (diskussionsforum?) men som med mycket annat här så hänger ju mycket av BB och SHN-tänket ihop och råden (om det var sådana du fick?) ges ju i AWs anda. Vad hon tycker om saken har väl inte gått någon förbi. :wink:

Tråkigt om du känt dig klappad på huvudet. Och tur att du inte tystnat!

För mig är det här forumet ett andningshål i dagisfrågan. Jag tycker att vårat livsval är betydligt mer ifrågasatt än dagisvalet ute i samhället. Här slipper man både det och att känna sig så ensam.

Mina egna erfarenheter av dagis är ganska omfattande; som dagisbarn från ett år på två olika dagis, som springvikarie när jag var ung vuxen och nu med två barn som gått från de var fyra år. Min syster är förskolefröken och nu går jag en kurs med ett stort gäng förskollärare där vi har ingående diskussioner/erfarenhetsutbyte om pedagogik. Jag tycker att jag har på fötterna när jag uttalar mig och jag tycker att min röst också får höras. Jag kan inte ta ansvar för andras dåliga samveten men jag lyssnar gärna på andra berättelser.

Idag har vi åkt skridskor både fm och em! Aj. Ledbruten med träningsvärk på konstiga ställen. :lol: Imorgon blir jag avbytt. Tack. [-o<

Ha en mysig helg allihopa! :D

Kram Jannika
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kan aldrig tro att du skulle vara partisk?!
Vaddå? :shock: Vem då? :shock: När då? :shock:

Jag? :o Partisk? :o

Kan man vara det när man fortfarande är nykär i sina barn... :P :lol:
Elle

Inlägg av Elle »

Vill bara säga HEEEEEJ Tjejer :heart: Jag läser det mesta men är fortfarande lite seg efter hemresan och tidsomställningen. I´ll be back 8)

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Jannika

Inlägg av Jannika »

HEEEEEEJ tillbaka! :heart: Välkommen hem! Du är efterlängtad.

Kram Jannika
Gäst

Inlägg av Gäst »

Idag tipsar Hugo om Laxbiff på Hugos vis: 8)

3 laxfileer

1/2 burk kokosmjölk, icke skakad (strunt i vattnet, ta det hårda..)

2 ägg

dill, salt, peppar, citronsaft efter smak

1 liten msk fiskfond

mixas i mixern...

stek i olivolja...

servera med broccoli

Hela familjens nya lax-favorit! :D

"Mera lax" kommenterar sonen. 8)
Ewa

Inlägg av Ewa »

Såg ni Moodyson på Skavlan igår kväll :?: \:D/ En sån massa klokskaper på så kort stund - mer Lukas åt folket :heart: :heart: :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
K-ina

Inlägg av K-ina »

Jannika skrev:Jag känner inte alls till din tidigare dagishistoria (diskussionsforum?) men som med mycket annat här så hänger ju mycket av BB och SHN-tänket ihop och råden (om det var sådana du fick?) ges ju i AWs anda. Vad hon tycker om saken har väl inte gått någon förbi. :wink:
Vet du vad? Jag minns inte heller min tidigare dagishistoria... :lol: Jag minns bara känslan och det är väl ganska typiskt?! Känslor stannar kvar både de bra känslorna och de dåliga. Men det där är verkligen skit samma nu!!! :D

Fortsatt trevlig helg! :heart:
Mamma till två pojkar.
Jannika

Inlägg av Jannika »

Haha! :lol: K-ina, vi skiter i det, du har så rätt. Med sex månader kvar är det inte mycket att orda om. :wink:

Ewa, jag missade ju Lukas och zappade tyvärr in lagom till Filip och Fredrik som var mer än lovligt överspända och rätt dryga så jag zappade snabbt bort igen. Typiskt.

Laxbiffarna lät fantastiskt goda! :thumbsup: Tack Hugo! :heart:

Kram Jannika
K-ina

Inlägg av K-ina »

Näääe! Det kan inte vara meningen med lördagskvällarna att man ska äta choklad och titta på tv?!!!!???? Inte varje lördag va? Och fredag????

Körslaget, Let´s dance, Idol, Stjärnor på is och nu snart på en TV nära mig - Melodifestivalen! :shock: :roll: :twisted: Jag tror inte jag mäktar med mer!!! Alternativet? Sitta ensam i ett annat rum och läsa en bok kanske? :shock: VILL INTE! Och så drabbades jag plötsligt av...

40-årskrisen???????? :shock: :shock: :shock:
Mamma till två pojkar.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"