Stilla
Recept på knäckebröd?
Recept på knäckebröd?
Stilla
Jag har googlat lite och hittat några recept, så jag tänker väl prova... Men jag vet inte vilket jag ska prova... det är svårt när man aldrig har gjort det förut... Jag avskyr att kavla, det blir alltid konstigt och kladdigt tycker jag. Och knäckebröd MÅSTE man ju kavla... tunt... annars blir det väl FÖR hårt. Det är ju inte tänderna man ska knäcka
Stilla
Här kommer det jag provade:
25 g jäst
1 liter vatten
1 msk salt
3 liter grovt rågmjöl
Arbeta ihop degen och täck med plastfolie. Låt jäsa över natten.
Dagen efter kan du behöva arbeta in lite mer mjöl i degen, den ska vara lösa, men ändå gå att hantera. Använda ganska mycket mjöl vid kavlingen istället för i degen. Kavla ut tunt med en kruskavel. Låt dem jäsa i 2 tim, gärna på varandra med bakduk eller bakplåtspapper emellan.
Grädda mitt iugnen i 275 grader i 5 minuter. Låt svalna utan att täcka över.
Jag kan inte knäckebröd så bra som mjukt bröd, men lycka till!
Kram Blomman
25 g jäst
1 liter vatten
1 msk salt
3 liter grovt rågmjöl
Arbeta ihop degen och täck med plastfolie. Låt jäsa över natten.
Dagen efter kan du behöva arbeta in lite mer mjöl i degen, den ska vara lösa, men ändå gå att hantera. Använda ganska mycket mjöl vid kavlingen istället för i degen. Kavla ut tunt med en kruskavel. Låt dem jäsa i 2 tim, gärna på varandra med bakduk eller bakplåtspapper emellan.
Grädda mitt iugnen i 275 grader i 5 minuter. Låt svalna utan att täcka över.
Jag kan inte knäckebröd så bra som mjukt bröd, men lycka till!
Kram Blomman
Man kan ju inte lyckas jämt och kanske inte första gången...
Bakade igår. Matar änder imorgon. 8)
Alltså, inget fel på smaken, men fasligt hårt... en del av det, för mycket mjöl? En del blev segt och läskigt, för dåligt gräddat? Och det jäste just inte... ???
Stilla (tänderna sitter i alla fall kvar!)
Bakade igår. Matar änder imorgon. 8)
Alltså, inget fel på smaken, men fasligt hårt... en del av det, för mycket mjöl? En del blev segt och läskigt, för dåligt gräddat? Och det jäste just inte... ???
Stilla (tänderna sitter i alla fall kvar!)
-
Mormor Eva
Ytterigare ett recept:
2½ dl vetemjöl
2½ dl rågmjöl (ej grovt)
1 1/4 dl vatten
20 g margarin
socker
salt
Smält
margarinet. Blanda alla ingredienser till en lagom fast deg. Kavla ut så att degen täcker en plåt. Avsluta med kruskavel. Sporra kakan i rutor. Grädda i 175 grader.
Lycka till
2½ dl vetemjöl
2½ dl rågmjöl (ej grovt)
1 1/4 dl vatten
20 g margarin
socker
salt
Smält
margarinet. Blanda alla ingredienser till en lagom fast deg. Kavla ut så att degen täcker en plåt. Avsluta med kruskavel. Sporra kakan i rutor. Grädda i 175 grader.
Lycka till
Mamma till -75, -79, -81, mormor till -99, -02 och som mest 9 dagbarn samtidigt. Alla år = lika underbara. Numer även farmor till -08 samt bonusfarmor till -08.
Har funderat hit och dit varför det blev som det blev förra gången, och detta är det recept jag bestämde mig för nu, med egna modifieringar:
1/2 liter ljummet vatten
50 g jäst
1 tsk salt
1 1/2 msk anis+fänkål (malda)
ca 12 dl fint rågmjöl
Jag gjorde degen igår kväll och lät den ligga i kylen över natten. I förmiddags bakade jag ut den: Kavlade tunt och prickade med gaffel (äger ännu ingen kruskavel). Kavlade degen med grovt rågmjöl. Lät bröden ligga i värmen på spisen och jäsa (tack blomman för tips om att låta dem jäsa på varandra med bakdukar emellan - annars hade inte kökets ytor räckt till...), gräddade i 250 grader i 8 minuter. När allt var gräddat stängde jag av ugnen och la in alla bröden på gallret på eftervämen, de kändes inte riktigt spröda innan, men de blev det. Och goda!
Stilla
hmmm en liten nattmacka kanske... :-k