Upp och ner....

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
JH

Upp och ner....

Inlägg av JH »

Ja, nu har det gått 2 veckor sedan vi påbörjade kuren och visst har det gått framåt, men det känns ändå inte riktigt bra... :?

Läste i lathunden och på hemsidan (för femtielfte gången!) och blir lite nedslagen när jag där läser att redan fjärde natten, eller i alla fall under uppföljningsveckan, ska barnet börja sova hela natten. För oss är det nu så att ungefär varannan natt fungerar bra (som bäst sova från 19-06! :) ), men varannan natt är det joooobbigt! Nu är det inte heller bara vargtimmen som spökar, utan Elsa vaknar minst en gång innan dess också. Ibland räcker en ramsa för att hon ska somna, men i natt höll hon på mellan 02-02.45 :roll: Hon skriker inte hela tiden, utan somnar till, men vaknar igen efter ca 10 min. Sen vaknade hon igen vid 4 och sen igen vid 6 - pust!

Känns tråkigt när man inte ser de tydliga framsteg som jag läst att man ska göra och jag börjar undra om vi gör nåt fel :-k Elsa gråter/skriker fortfarande ofta när man lägger henne, både på dan och natten (dock bara 2-10 min), och ibland undrar jag om det är det som gör att hon inte kan somna om själv sen. Vi är väldigt noga med bekräftelseramsan och den sparkar nästan aldrig igång henne som den gjorde förut, så det borde inte vara det.

Hmmm, mkt funderingar. Blir jätteglad om jag får höra från andra som varit i samma situation eller om ni har lite tips och råd! Ger absolut inte upp, men känner mig inte riktigt lika peppad som förut....
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
kokos

Inlägg av kokos »

Visst har ni gjort framsteg! Tvivla inte nu när ni kommit så långt. Barn är inte exakt likadana. De svarar lite olika på kuren tror jag. Kanske är det lite beroende på hur man har haft det innan kuren också. För oss tog det 3 veckor innan vi var där ni är nu: ni har kommit mycket längre på 2 veckor än vad vi gjorde. För oss handlade det om att backa, lära oss att låta lillkillen ta hand om sitt eget insomnande, tillit till varandra och sluta att oroa oss så himla mycket.

De senaste nätterna har varit underbara. Om han vaknar så känner jag mig säker på vad jag ska göra. Ramsan biter.

Snart fattar Elsa galoppen!

Kom ihåg att skriken inte alltid är gråt. Hon protesterar lite för att hon haft så kul och kanske vill att dagen ska fortsätta. Du talar om att det är dags att sova, och att det är skönt att sova. Släpp paniken över att ditt barn skriker. Skriker hon ändå inte otroligt mindre om du räknar samman en dag nu än förut?

Ett litet tips: för oss fungerade höga, glada ramsor kanonbra. Ju högre skriken blir när du lägger henne, desto gladare och tjoigare ramsor. Fungerar i alla fall här hemma.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
JH

Inlägg av JH »

Tack Kokos! :D

Känns bra att höra att det kan se ut så för andra också. Du har helt rätt i det du säger! Ibland när vi ska lägga Elsa så tycker jag att hon skriker i minst 30 min innan hon somnar, men min (smarta 8) ) man påpekar då att det knappt gått 10 min....

Och faktiskt!! I gårkväll somnade Elsa kl 19 med bara lite, lite gnäll. Hon sov till 4 då hon började gnälla, jag ramsade en gång och hon somnade (under mycket bökande och småprotester, men ingen skrik och gråt! :D ). Sen vaknade hon ett par gånger till under vargtimmen, men tystnade alltid efter en ramsa - hurra!! Sen sov hon för första gången själv till 06.35 (06.30 är det morgon) och jag trodde inte mina ögon när jag slog upp ögonen och såg vad kl var!

Så nu känns det jättebra! \:D/ och även om det kommer att fortsätta att gå upp och ner så känns det verkligen som att vi är på rätt väg!
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
kokos

Inlägg av kokos »

Wow vilken natt ni har haft! Ungefär som vår faktiskt. Han somnade utan protester kl 19. Sen vaknade jag 3.30 av att han låg och muttrade lite men han somnade om själv (det är så fantastiskt när det händer). Sen vaknade jag vid 6.15 för då tyckte Adrian att det var morgon (vi har morgon 6.30). Jag gick alltså inte upp ur sängen förrän det var morgon och det är ju sååå skönt.

För oss blev det en massa baksteg ungefär 2-3 veckor efter kuren för då blev han förkyld och nätterna blev hackiga pga snor, nässpray, vattendrickande och alvedoninpillande... Sen tog det ett tag innan lugnet infann sig igen.

Så kan det tydligen vara: det går lite upp och ner. Men nu har vi ju verktyg att hitta tillbaka till sömnen.

Grattis till en supernatt!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"