Sover ine på förmiddagen 5,5 mån

oakarin

Inlägg av oakarin »

Hej igen! :D

Efter mycket om och men har jag fått vika mig för den lilla damens önskan och har således infört 45-45-45. Jag provade verkligen ALLT, men inte ens en vässad attittyd 8) kunde förändra läget!
Hur som helst, det hela fungerar bara bra, hon är pigg på dagarna och somnar när hon ska. Min undring blir nu hur det kommer att fungera framöver. Vad behöver jag tänka på? Sista luren ska ju bort så småningom. Räcker det att ha korta lurar resten av dagen då också eller måste det finnas en lång lur då? Vill ju inte göra en lösning nu som gör att jag biter mig i svansen längre fram. :roll:
Det märks inte att jag är lärare vá? Ska ha allt planerat en termin i förväg och ääääälskar scehman! :D

Hoppas att någon fattade min fråga.
Kram!
Karin
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
miniz

Inlägg av miniz »

Vad bra att ni har hittat tider som funkar!

Ville bara säga att man vet inte vad hon vill om nagra veckor. Max ville inte sova mer än 45 minuter en period och nu sover han 1.5 timma utan problem! Sa hur det blir sedan när du plockar bort en lur vet man ju inte. Om du vill kan du ju (försöka :lol: ) lägga ihop de tva lurarna till en.

Lycka till!
Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Jag håller med miniz! Var nu bara glad över att ni hittat en lösning som fungerar för alla, och måla inte upp ett problemscenario innan det uppstått :wink: När ert schema måste ändras tar du den biten då, för det är mycket möjligt att liten har andra preferenser vid det laget!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
oakarin

Inlägg av oakarin »

Vad gött att ni svarade så fort! :lol:
Jag hade fått för mig att det liksom var helst kört att införa 1,5 timmarsluren om det en gång försvunnit. Men ni har ju såklart rätt, jag ska tagga ner och ta en dag i taget! Jag är lite hispig och nojig till naturen, ska coola ner mig! :roll: Hon får sova på såhär tills det blir dags för nästa justering.
Kram på er tålamodsfyllda tipsare! :D
Karin
Maya född med planerat kejsarsnitt 25/6 2008. Beräknad till 4/7 men låg i säte så det blev snitt.
oakarin

Inlägg av oakarin »

Morr, morr, morr! :cry:
Nu var det dags igen för krångel kring sömnen. Vi hade dop i sondags för Maya - mycket trevligt men det ställde till en hel del! Eftersom det blev si och så med sömnen den dagen så har hela veckan varit urballad. Hon somnar ledsen och vaknar ledsen och tiderna kommer ur fas. Hur kommer man i fas igen efter en stor händelse som rubbat tiderna? :?: Hur kommer man tillrätta med att hon blir ledsen? I natt vaknade hon med ett ILLVRÅL klockan tre, har inte hänt på hur länge som helst.

Maya har även börjat stå upp i sängen stödd mot spjälorna. Jättekul! :lol: tycker hon, men mamma och pappa är inte lika förtjusta... Det verkar inte som att hon vet hur hon ska ta sig ner igen så läggningarna är en cirkus med läggning, ramsa, ut, skrik, in till ståendes tjej, allt om igen osv, osv. Hur ska man hantera det när de står upp?! Ignorera eller gå in och lägga fast utan hela ramsandet osv? :shock:

Kan det faktum att hon nu kan ställa sig upp ställa till det med sömnen? Hör det till en utvecklingsfas på samma sätt som när de börjar gå?

Hoppas att någon kan svara för det här känns lite jobbigt. Jag är inte van vid att hon är så ledsen, känns hjärtskärande då hon står och gråter som om hon fått hjärtat krossat! :wink:
Kram, kram, Karin
miniz

Inlägg av miniz »

Hej :D

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9281
Detta är en trad om att sta i sängen.

Vad gjorde du inatt när hon vaknade? Har du infört ramsan? Ramsan är ett superverktyg att använda när sana sma fnurror uppstar. Men du maste ocksa avvakta och se om hon somnar själv. Det är bäst.
Innan vargtimmarna :arrow: avvakta och vid behov ramsa.
Mellan kl4 och morgon :arrow: pangramsa. (vet inte om pangramsa är x4 eller om det bara är en bekrätelsesramsa, jag brukar bara skicka iväg en bekräftelse, om jag är osäker pa om jag kom fram med mitt budskap, genom hans skrik, skickar jag en bekräftelse till.)

Med tiderna pa dagen far du ta hjälp av marginalkvarterna. Du far jobba allt du kan för att lägga en nöjd flicka... Social delaktighet som uppskattas, roliga mamman, utevistelse och inte en övertrött flicka!

Eller vad? Sagalinda och andra som kan.

Kram Maria
fem älsklingar
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:D Du kan också alldeles utmärkt miniz! :D

Jag har inte så mycket att tillägga, ville bara bekräfta :lol: dig miniz :wink:

Kan dock passa på att klargöra detta med pangramsa och bekräftelseramsa. En pangramsa kallas det som man ger genast barnet börjar låta om sig, inget avvaktande alltså. Den ges oftast från vargtimmen och fram till morgon som miniz skrev. Pangramsan tar man x4, precis som ett besked eller en påminnelse.

En bekräftelseramsa är det som man ger när barnet blivit tyst efter att det varit missnöjt efter ett besked eller en påminnelse. Bekräftelseramsor ges i princip bara under första och andra kurnatten. Sedan slopas den separata bekräftelsen. MEN den ges också alltid x4! Undantagsvis kan man ge bekräftelseramsor vid tillfälliga fnurror om barnet är mycket ledset efter att man nattat och gått ut med ramsan. Ibland kan det också hända att föräldrarna upplever att ramsan inte satt sig efter de två första kurnätterna, och då kan man envisas med att bekräfta någon natt till. Men sedan vet barnet vad som gäller, och blir i regel bara irriterat av att man tjatar på med bekräftelser.

Hoppas det blev klart!

Nu har jag inte läst länken som oakarin fick ang att stå upp i sängen, men jag kan ju säga så här: ner kommer man alltid. Ni behöver inte - ska inte - springa in och lägga henne ner igen. Det kan hon själv. Hon lär sig. Visa förtroende för lilla barnet!
oakarin

Inlägg av oakarin »

Hej kloka medsystrar! :D

Läget har nu lugnat ner sig och Maya sover gott på nätterna igen. Puh! :lol:
Den natten hon skrek gav jag henne en ramsa så det verkar som att det verktyget fungerar. Nu när jag ändå är inne här kan jag ju slänga iväg lite fler frågor kring sömnen som jag klurat på.

På förmiddagen har Maya en 45 min sovstund efter ensamleken. Hon har ibland somnat själv bland leksakerna men för det mesta måste jag gå in och lägga henne tillrätta då klockan varit "dags" och hon trötthets-gnällt. Ska man lägga tillrätta och ramsa vid varje sovstund eller ska jag mer och mer låta henne sköta sig själv?
När hon somnat sover hon sällan mer än 30-35 minuter. Om hon somnat själv är det vanligt att hon vaknar med gråt. Hur gör jag då? Ska jag ramsa eller plocka upp henne "för tidigt"? Är 45 minuter alltid 45 minuter eller ska man låta henne komma upp 10 minuter innan klockan egentligen skulle ha ringt?

En annan sak som inte har med sömnen att göra men ni har säkert bra tips! Att försöka byta blöja på skötbordet är som att försöka byta på en ål! Jag försöker distrahera henne med saker men hon vill bara vända sig och sätta sig upp. Smart lösning på det?

Tack, tack, tack för att ni finns därute!
Karin
miniz

Inlägg av miniz »

Hej :D

Bra att nätterna funkar som det ska nu!

Ramsa även säkra sovare, heter den här traden :wink:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11181

När hon vaknar själv efter 30-35 min kan du ta upp henne om du vill. Du kan marginalkvarta... Det gör jag.

Jag trodde jag hade en al med mellomflickan, men icke sa Nicke. Denna minsta är en al. Vi byter pa honom pa golvet av utrymmes skäl och det är ganska skönt, da slipper man vara rädd för att han ska trilla ner. Det är nog bara att lära sig byta snabbt som bara den (med en positiv attityd). Tvätta rumpan i handfatet istället för med servietter. Muta med nagot spännande fran badrummet. Jag visste inte att vi hade sa mycket kul i ladorna där inne. Plaster, krämtuber, harsnoddar, borste, pillerburk, nagelklippare you name it. Ha en ätbar muta som hon kan ligga och knapra pa. Jag klär inte pa honom i badrummet, tar kläderna och sätter mig i soffan, det blir lättare sa.

Lycka till!
Kram Maria
fem älsklingar
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej igen! Vilka bra tips du fick av Maria angående blöjbytet :D Själv har jag ofta "mutat" med att sjunga. Båda barnen har alltid blivit - och blir fortfarande - som förtrollade när jag sjunger. Ligger fascinerat och lyssnar. Kan ju ha ett samband med att jag alltid sjungit så länge de varit i magen också. Trots att jag sjunger falskt :x :lol:

Jag tycker att de gånger du blir tvungen att gå in och lägga tillrätta efter ensamleken ska du absolut ramsa när du går ut. Men om hon somnar själv är det helt ok, det är något du ska vara glad och stolt över! Och precis som Maria skrev - ta upp henne du bara efter 30-35 minuter. Ta ingen stress över det! Jag tycker också att de gånger hon somnat själv kan du smyga in efter 10 min och plocka bort lite saker och kolla så hon inte ligger på något hårt och obekvämt. Kan det vara därför som hon vaknar ledsen ibland? Sätt gärna en liten filt över henne också så hon inte börjar frysa.

Kram!
oakarin

Inlägg av oakarin »

Hej hej!
Åh, jag kan inte nog tacka er för att ni så osjälviskt delar med er av alla era smarta råd och tips! :D

Jo, det kan nog stämma att hon somnat uppe på något hårt ibland! En dag skrek hon när hon vaknade och när jag kom in i rummet hade hon ett stort märke i pannan efter en kloss... :oops: Jag ska ta till mig tipset att gå in och kolla att hon har det bra!

Ytterligare en sak som uppkommit det senaste är hur tusan man borstar tänderna på en som avskyr tandkräm och har börjat förstå vad tandborsten är för något?! Hon kniiiiiiiper ihop munnen och fullständigt vägrar! :roll:

Hej hopp, nu har gubben lagat mat!
Kram!
Karin
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Va roligt att du alltid blir så glad över svaren :heart: Din tös är ju bara halvåret ännu - då behöver du inte använda någon tandkräm! Tandkräm rekommenderas först från och med att de fått kindtänder - i alla fall här i landet :wink: Speciellt viktigt är det att aldrig använda fluortandkräm åt så små eftersom de ju sväljer tandkrämen. Fluor är extremt giftigt, det finns tillräckligt av den varan i en vanlig tandkrämstub för att döda ett spädbarn :shock:

Köp en tandborste (eller fler) som hon får leka med dagtid. Det är skönt att tugga på vid tandsprickning. Då får hon också en chans att vänja sig vid tandborsten och liksom bli vän med den. Sedan på kvällen när det är borstdags, skulle jag rekommendera avledning i högsta grad. Vi brukade stå framför spegeln i badrummet, och så har jag låtit mina flickor öppna det intressanta skåpet och ta något därifrån. Samtidigt borstade jag de små gaddarna utan att de märkte det. Och om jag så bara fick borsta i tre sekunder innan de knep fast munnen, tackade jag storstilat för den eminenta tandborstningen, tyckte att det var så BRA så BRA att tänderna nu var rena. Jag satte alltså fokus på det positiva istället för att irritera mig på den hopknipna munnen.

Hoppas detta kan hjälpa er något :D
oakarin

Inlägg av oakarin »

Hej igen!
Jamen visst blir jag glad när ni svarar! Det är ju som att ha tusen medsystrar som bara öser ur sig tips, råd och förnuft som gör mitt liv SÅ mycket lättare! Tack vare er är jag en glad och avslappnad mamma som vet att lösningarna finns ett tangentbord bort!

Efter att ha fått rådet från BVC att borsta med tandkräm aå knatade vi iväg till affären och köpte en liten tandborste och barntandkräm (Byggare Bob... :wink: ) Det har väl gått sådär... Vi har låtit henne leka med tandborsten och försökt borsta lite in emellan. Vi får helt enkelt vänta lite med tandkrämen och undvika att det blir helt traumatiserat! Man blir ju lite stirrig när de propsar på hos BVC. De vet ju hur man ska/bör bete sig... eller? :wink:
Kram, kram!
Karin
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

oakarin skrev: Man blir ju lite stirrig när de propsar på hos BVC. De vet ju hur man ska/bör bete sig... eller? :wink:
Kram, kram!
Karin

:D Nej, tyvärr, det gör de inte... :!:
oakarin

Inlägg av oakarin »

Hej igen! :D

Har en liten fråga igen som egentligen inte rör sömnen men ni kanske kan ge lite tips om. Maya är nu 8,5 månader och jag antar att åttamånaders-ångesten är som värst just nu. Hon har blivit så otroligt gnällig! Hon gnäller när hon ska bada, när vi ska klä på henne, klä av henne, vid ensamleken osv osv. Jag försöker verkligen att få henne delaktig här hemma, hon får sitta med när jag lagar mat eller syr osv och jag ser alltid till att hon har saker att greja med. Det är psykiskt knäckande att höra detta gnäll vad man än gör!
(Ujujuj, vad jag tycker synd om mig själv kände jag nu när jag skriver... :shock: )
Hur som helst, har ni något radikalt tips, eller ska man bara härda ut? Vid ensamleken har jag gått ut och in i hennes rum alternativt suttit där och läst tidningen eller dyl, men nu gnäller hon även då jag är inne i rummet! Det känns som att hon är så superfrustrerad! Hon har även lagt sig till med något som jag inte kan beskriva som annat än "fejkgråt"! Hon ulkar lite som om hon grät, men det låter helt annorlunda än vanligt gråt. Vet inte om vi tolkar in mer än vad som är rimligt, men det känns som att hon "fejkar"! :roll:
Kommer den soliga lilla ungen som jag var van vid att komma tillbaka?! Ge mig lite hopp här i gnällträsket! :D
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"