Nu har vi hittat hit

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
trixiie

Nu har vi hittat hit

Inlägg av trixiie »

Hejsan

Vi har en bestämd liten dam (som blir 8 mån den 27 jan) som visserligen inte är svår att lägga för natten (ca 19.00), men sen vaknar hon ungefär en gång i timmen fram till tolv på natten. Det är bara att gå in och hyscha lite på henne så somnar hon om, men nog så påfrestande. Klockan tolv ungefär vill hon äta (ammar), sen sover hon relativt bra fram till 3 då hon vill äta igen. Då vill hon dessutom sova i våran säng. Vid fem börjas det knöla och hon vill äta lite då, och lite klockan sex för att sen måste vi upp klockan sju. Dagtid är det en stoooor kamp att ens få henne sova en halvtimme under HELA dagen. Vilket gör att hon är helt slut på dagarna såklart.
Jag vet att hon får alldeles för lite sömn och det är därför jag är här.
Vi har försökt ta bort nattmålen, men inte så jätte goda resultat som ni kanske märker.

Nu har jag lite små funderingar innan vi kör igång. Tänkte börja imorgonkväll om vi är friska då.
1 Kan man använda hysch-ljud i ramsan. Det vet vi att hon lyssnar på redan nu. Typ: hysch hysch godnatt godnatt
2 Är det ok att köra igång även om hon har lite feber?
3 Tänkte att hon skulle få eget rum på övervåningen. Första två nätterna när man ska in så fort som möjligt till henne. Kan jag fortfarande sitta i vardagsrummet på nedervåningen för att kila upp så fort man hör något. Eller gäller det att sitta typ utanför dörren?
4 Vad tror ni om det här dags schemat?

07.00 Godmorgon + amning
08.00 Frukost (gröt)
9.15-10.00 Sova i vagnen
11.30 Lunch (puré + efterrätt)
12.00-13.30 Sova
14.30 Mellanmål (lite smörgås, alt fruktpuré + amning)
16.00-16.20 Sova
18.00 Middag (gröt)
19.00 Lite amning + sova

Det var väl allt för stunden. Jag återkommer om jag hittar fler frågetecken.

Mvh: en mamma som bestämt sig för att nu får det vara nog med nattamaten.
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hej där!!
Skönt att se att det var fler än vi som slarvat med sömn och egen säng :) Vi är ganska nya på det här, är inne på andra kurnatten med vår lilla dotter.. Hoppas att du får lika bra start på er kur med all go hjälp som finns här på forumet.. Lycka till!! *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Netta

Re: Nu har vi hittat hit

Inlägg av Netta »

trixiie skrev: Mvh: en mamma som bestämt sig för att nu får det vara nog med nattamaten.
Det där ska du hålla fast vid. :D Attityden är jätteviktig. Välkommen hit och lycka till. Lämnar över frågorna till någon som har mer erfarenhet än vad jag har. :wink:
Casper 080603 - kurad december 08
V 940522, A960924
tobeistobe

Inlägg av tobeistobe »

Hej Sofie :) Kul att se någon man känner till här :) :)
Vi har kört kuren sen i måndags(du kan ju läsa min tråd) Nu känns livet lite mer normalt för både oss och clara när hon sover, hon har glömt sin napp, amningen som pågick nästan konstant nätterna igenom, och hon sover själv i sitt rum i sängen hela natten. Vaknar och får lyssna på ramsan ibland, somnar om =) Hittils har det gått bra, endast inatt som hon var vaken lite längre! :lol:

Kör på, visa vem som bestämmer, första 2 nätterna satt jag som en hök utanför hennes rum och surfa, var där på sekunden när hon vaknade till! Det kommer gå lika bra för er, bara man inte fegar ur och är osäker, då känner barnet det!

Har du boken?

kram sarah
080607 3800g 52cm Flicka: Clara
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Trixiie och välkommen hit! :heart: :D
1 Kan man använda hysch-ljud i ramsan. Det vet vi att hon lyssnar på redan nu. Typ: hysch hysch godnatt godnatt

Jag skulle personligen byta ramsa helt. Mest för min egen skull som en markering att jag började med något nytt.

2 Är det ok att köra igång även om hon har lite feber?

Jag skulle vänta tills hon inte har feber. Förkyld gör inget men just feber skulle ivarjefall göra att jag kände mig orolig och inte knde agera med den säkerhet och attityd som behövs.

3 Tänkte att hon skulle få eget rum på övervåningen. Första två nätterna när man ska in så fort som möjligt till henne. Kan jag fortfarande sitta i vardagsrummet på nedervåningen för att kila upp så fort man hör något. Eller gäller det att sitta typ utanför dörren?

Jag skulle hålla mig i närheten av dörren, men om det inte är allt för långt till v-rummet och att du hör minsta pip så tycker jag att det är okej.

4 Vad tror ni om det här dags schemat?

07.00 Godmorgon + amning
08.00 Frukost (gröt)
9.15-10.00 Sova i vagnen
11.30 Lunch (puré + efterrätt)
12.00-13.30 Sova
14.30 Mellanmål (lite smörgås, alt fruktpuré + amning)
16.00-16.20 Sova
18.00 Middag (gröt)
19.00 Lite amning + sova

Ser bra ut tycker jag.
hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
trixiie

så typiskt

Inlägg av trixiie »

Vi får skjuta lite grann på våran kurstart. Våran son vaknade i natt och skrek hela natten och det visade sig att han fått öroninflammation. Och lilltjejjen har fått 39 graders feber. :? Vi avvaktar lite och satsar fullt sen när lilltjejjen mår lite bättre och vi inte varit vakna med sonen en hel natt. :wink:

Tack iallafall för svaren! :)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vi finns här. Hoppas de små blir friska snart.

Ida

www.sovgott.net
trixiie

Inlägg av trixiie »

jag kom på en fråga till nu ikväll.
Dagslurarna kommer ju alldeles säkerligen strula för oss i början (hon har ju varit riktigt svårsövd dagtid förr).
Så det jag tänkte över va t.ex på förmiddagen har vi en sovstund på 45 minuter mellan 9.15 och 10.00. Det kommer säkert ta ett tag innan hon somnar. Ska vi väcka henne klockan 10.00 iallafall även om det inte blivit 45 minuters sömn eller ska vi låta henne sova 45 minuter från det att hon somnade?

Hoppas ni förstår min fråga. :)
tobeistobe

Inlägg av tobeistobe »

trixiie skrev:Ska vi väcka henne klockan 10.00 iallafall även om det inte blivit 45 minuters sömn eller ska vi låta henne sova 45 minuter från det att hon somnade?
:)

Ja det ska ni, det viktiga är inte att hon sover dom minuterna hon ska utan att hon sover den tidpunkten hon ska så hon följer schemat!

Det kommer gå jättebra :thumbsup: Rena magin :wink:

Skulle hon vara jättetrött när det fortfarande är lång tid kvar till nästa lur så får man ta till vara en 5mins lur utan att det stör schemat!

Kram/Sarah
tobeistobe

Inlägg av tobeistobe »

Alltså ni ska väcka henne kl 10, såg att det blev lite missuppfattat :D
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Det du kan göra är att utnyttja marginalkvarten. Med det menar jag att om hon somnar t.ex. 9.20 så kan du låta henne sova tills kl. 10.05. Så om hon somnar innan 9.30 så får hon sina 45 minuter. Men om hon somnar senare så bör du väcka senast 10.15.

Ida

www.sovgott.net
trixiie

Inlägg av trixiie »

Då var vi äntligen friska och nu hade vi tänkt ta tag i den här kuren äntligen.
Började med vårat dagsschema reda i morse och jag vet inte om vi har flyt men från att aldrig velat sova dagtid så kan vi knappt väcka henne mellan sovstunderna. Tjejjen har fått mersmak för sömn helt klart. Nu har vi visserligen inte kört med den här kuren när hon ska sova utan vi har gjort så som vi gjort förr i tiden så det har ju varit lite strul precis innan hon somnat. Ikväll kör vi igång på riktigt så att säga.
Grejjen är den bara att hon äter ingenting i princip. Idag har hon fått i sig ett halvt smörgåsrån, några få skedar efterrätt, en sked mat och lite juice. Ska jag köra på i natt utan mat iallafall? Hon lär ju inte vara proppmätt när hon lägger sig precis, om hon fortsätter så här.
Sen funderar jag på en sak till, i natt när jag är vaken. Ska jag sitta i tysta mörkret då eller ska jag hålla på som vanligt här hemma? Det är ju inte helt naturligt här hemma att någon är vaken om natten och för oväsen så att säga.
Jag hör av mig hur det går vidare med vårat kurandes. =)
-------------------------------------------------------
William 050809 & Amanda 080527
Kurar lilla Amanda sen den 21:a januari.
trixiie

Inlägg av trixiie »

Då var vi igång med våran kur då. Och från att ha läst på och kännt mig störtsäker på hur jag skulle sköta det här så kände jag mig på någon minut valhänt och tveksamt. Skulle jag verkligen göra så här? Försökte iallafall att inte visa min tveksamhet utan bara köra på.
Det började först med att våran dotter var som huggen i sten. Det gick inte att få henne att skratta. Inte under några omständigheter. Vi provad allt. Fick nöja mig med några små snea leenden, eller det var nästan synd att kalla det leende, snarare så ryckte det endast lite i ena mungipan.
18.47 la jag ner henne i sängen och buffade lite, hon kröp ihop och slappnade av på en gång så jag buffar bara lite, solfjädrar och ramsar mig ut.
Illvrål. Tror hon insåg att nappen var borta då för när jag kommer in igen så suger hon på snuttefilten.
18.53 börjar buffa och hon slappnar av på en gång, solfjäder och ramsa ut. Illvrål på sista versen men jag avvaktar. Hon får till ett hysteriskt skrik. Jag ramsar men inser att det behövs tyngre grejjer.
In och buffar, nu är hon riktigt arg och suger på allt som kommer i närheten. Lugnar sig till slut och jag solfjädrar. ramsar ut. Hon börjar gnälla under ramsan men tystnar. Bekräftar och hon gnäller lite till men somnar innan jag bekräftat klart. Och nu sover hon.
Skulle jag gjort annorlunda på något sätt? Allt kändes lite konstigt men det kanske är för att det är nya rutiner för mig med ;)
mvh en förvånad mamma ;)
trixiie

Inlägg av trixiie »

en liten fråga till bara:
hon gnäller liksom till en kortis då och då. Ska jag ramsa då eller bara låta det va? Hon somnar ju om själv på en gång.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Perfekt jobbat med läggningen. :thumbsup: Så ska du göra inatt också om hon börjar ropa på hjälp.

Men små gnyningar i sömnen skulle jag låta vara.

Lycka till!
:heart: Ida

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"