Standardmodellad som slutat sova

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Nancy

Inlägg av Nancy »

Enigmia skrev:Ville bara berätta att nu har läggningarna flutit på jättebra! Har varit mer noga med "skrattet till gonattet". Satsar på 10 minuter med bus och skratt innan vi går till sängen. Och sedan har jag inte gått in igen efter att jag har lagt honom utan bara stått utanför och ramsat. Kan inte fatta att det funkat så snabbt!! Kanske bara en bättre period men det känns som om jag äntligen har lite kontroll nu.
Underbar läsning :thumbsup:

Perioder kommer och går, det viktiga är att Du har koll. Och det har du ju :wink: 8) :lol:

Kram från Nancy
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

En sak till som jag funderar på... Jag väcker ju Gustav på alla hans dagslurar och han är så trött så trött när jag har väckt honom vid halv två. Han vill absolut inte bli väckt. Men jag vill inte ändra hans schema tillbaka till 11-timmarsnatt eftersom jag vill att pojkarna ska ha samma nätter när de ska sova i samma rum. Gör jag rätt?
Mamma till Adrian, född 3 april 2007
och Gustav, född 30 juli 2008
Nancy

Inlägg av Nancy »

Nej behåll samma natt för båda barnen :thumbsup:

Rent spontant tycker jag att du skall byta plats på de två första lurarna. Långluren mitt på dagen istället. Tror att det gör underverk med hela dagen.

Kram från Nancy
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Det var ju så jag hade från början men blev tvungen att byta eftersom han blev för trött på förmiddagen efter bara 45 min lur och orkade inte äta ordentligt inför lunchluren. Dessutom sover han i sängen mitt på dagen då Adrian använder vagnen då och det är svårare att få honom att sova långlur i sängen särskilt om jag inte fått i honom tillräckligt med mat.

Känns bara så taskigt att alltid väcka :oops: Även om det är angenäma problem... Skulle vara mycket trevligare om jag alltid fått väcka på morgonen 8) Är det vanligt att alltid väcka på alla dagslurar?
Nancy

Inlägg av Nancy »

Sorry, hade inte riktigt koll på schemat bakåt. Jag tror att han ganska snart växer ikapp sig med orken där på fm. Att du ofta väcker är nog bara bra, då visar du att du har koll på läget. Är han tokledsen när du väcker :?:

Nancy
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej!
Det känns ju lite som han faktiskt behöver lite mer sömn! :sleep:

Min äldsta tjej sov tex 1,5 timme på fm och 1,5 timme på em vid 6-månader. Ingen tredje lur för henne (piggis). Ni kanske skulle kunna ha så, fast med en 20 minutare som tredje lur?

Förut talade man om 1 timme och 5 minuter (!) som ett naturligt sömnpass -vet inte varför det har "tagits bort" här på forumet (kanske för att det inte var nått naturligt pass??! :roll: men det är ju 45+20...). Det kanske skulle kunna vara nått?

Jag skulle i alla fall bjuda på lite mer sömn tills hans ork vuxit till sig -det kan gå fort! :D Du kan ju i alla fall testa att inte väcka på em-luren och se vad som händer? :idea:

KRAM och lycka till!
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Nej, tokledsen är han inte men han ser ut att sova väldigt djupt. Särskilt när han sover i vagnen. När han sover i sängen brukar han vakna när jag kommer in i rummet och pratar med honom. I vagnen kan jag få hålla på en bra stund innan han orkar öppna ögonen.

Det där med naturliga sovpass är nog lite olika för olika barn tror jag. Adrian var helt klart en 45-minutare. Lyckades nästan aldrig sova över den skarven. Medan Gustav brukar skarva vid 35 min respektive 1 tim och 10 min. Så det kanske är helt fel att väcka honom vid 45 ???

Jag är rädd för att ge honom för mycket sömn eftersom han ännu inte sover sina 12 timmar på natten och vill inte att det ska bli ännu sämre. Men jag tror att det är maten som spökar och det är därför han inte sover hela natten ut men det är ju svårt att veta... I morse vaknade han kl 05.30 och låg och småpratade. Jag gav honom en pangramsa och han tystnade och lyssnade.... sedan började han igen. Man kan ju inte ramsa någon som inte är ledsen så jag gick tillbaka och lade mig i sängen. 06.10 tog jag upp honom och ammade. Sedan fick han en halvtimme extra på morgonluren för att inte bli för trött. Men han sover ju konstant 1 timme för lite per dygn eftersom han vaknar vid 6 varje morgon. Vet inte riktigt hur jag ska komma till rätta med detutan att vänta tills det ger sig av sig självt.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Själv har jag mest märkt av det där med sömnpass eftersom det är då de seglar upp till ytan och lättare vaknar. Väckning däremot har aldrig varit något problem oavsett om man väcker i skarv eller ej.

Jag kan inte låta bli att tycka att du inte skall fundera så mycket på det här utan väcka när Du tycker och agera precis som vanligt.

Vakna en timma för tidigt verkar vara en ganska vanlig hobby. Jag har tre stycken hemma som alla ägnat eller ägnar sig åt den. Har man koll på antal sömntimmar dagtid, vet med sig att man serverar rejält med mat, har mörkt i rummet, har en pangramsa som heter duga och använder den med attityd av Guds nåde... ja då är det bara att avvakta. Hos oss har det rättat till sig först framåt året och fortfarande händer det att jag serverar mellantös Lucine en ramsa där vid 06.00. Ju längre tiden gått desto lättare har hon somnat om.

Vet inte om du blir så mycket klokare...

Kram från Nancy
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Tänkte bara skriva och berätta hur det går för oss :D

Läggningarna går mycket smidigare nu! Det är bara två kvällar sedan sist som jag gått in och tagit upp Gustav när han skrikit för länge och inte kunnat somna. Annars somnar han så fint varje kväll och på dagslurarna. Jag har helt och hållit slutat gå in till honom utan ramsar bara utanför dörren och sedan lämnar jag honom i fred och det är tydligen så han vill ha det.

Gustav är en morgonmänniska och börjar gärna ropa efter morgon redan kl 5 :( vilket mamma inte är så förtjust i :evil: Jag har märkt att pangramsa inte fungerar för då blir han bara mer vaken och vill ha mat direkt. I stället ligger jag kvar i sängen och i de flesta fall somnar han om på 5 minuter. Sedan brukar han vakna nästa gång vid 6-tiden och då tar jag upp honom och ammar. Han är alltid jättehungrig och vill ha mat på stört!

Smakportionerna börjar också fungera lite bättre, äntligen ! Idag åt Gustav en halv 5-månadersburk vilket jag tycker är riktigt bra. Jag ville göra så mycket som möjligt av maten själv men det är så svårt att få till konsistensen rätt så han vill nog hellre ha köpt så här i början. Idag fungerade det åtminstone.

Gröten på kvällen däremot fungerar inte alls. Han bara kniper igen munnen eller spottar ut det som redan kommit in :evil: Vi har försökt välling nu de senaste kvällarna men det har inte fungerat så mycket bättre det. Igår hade vi t o m lite florsocker i vällingen men det tyckte han inte alls om för så lite som han åt igår har han inte ätit tidigare dagar. Men vi kämpar på... Ikväll tänkte jag testa med gröt igen så får vi se. Tydligt är att han behöver mer mat på kvällen eftersom de kvällar han ätit en större mängd välling (ca 40 ml) sover han till 6-tiden och vaknar inte vid 5 som annars är brukligt.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Klokt, visst låter det som att det hänger lite på käket.

Två tips: Blanda ersättning med välling så brukar det gå att fasa in. 1 del vällingpulver till 3 delar ersättning, och öka på succesivt.

Mosad väl mogen banan. Toppen, gott och mättande! :thumbsup:
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Nu har vi gjort ett nytt försök att flytta ihop våra små. Första natten gick så där... Båda somnade bums vid läggning och allt var frid och fröjd. Vi föräldrar intog vårt eget sovrum igen som vi längtat efter så länge :D

Kl 3 gnällde Gustav till och jag ramsade snabbt utanför dörren. Han somnade om och sedan hördes ingenting förrän 05.20. Då var det tydligen kris... Han har inte vaknat den tiden sedan han började äta lite gröt på kvällarna så jag var väldigt besviken. Har på senaste tiden sovit 19-06 varje natt... men inte i natt. När han hållit på en stund utan att kunna komma till ro igen (han gör sällan de vid 5-tiden) så vaknade så klart Adrian också. :( Adrian pratade glatt på och underhöll Gustav så att jag tror att han nästan somnade en liten stund men sedan började han igen. Jag tog upp honom strax efter 6 och pappa fick Adrian att somna om en stund till.

Själv har jag knappt sovit något alls för jag är lite förkyld och både jag och min sambo har hostat hela natten.

Dessutom blev Gustav väckt ute i vagnen på sin förmiddagslur eftersom det kom en stor traktor in på gården och schaktade undan all snö :cry: Jag blev så trött på alltihop så jag stängde in mig här med datorn och vilar lite... Under tiden leker barnen glatt inne på Adrians rum. Fattar inte hur de orkar! I alla fall inte Gustav som måste vara jättetrött.

Hoppas att det går bättre natten som kommer och att detta var ett undantag!
Elle

Inlägg av Elle »

Enigmia, vissa dagar blir inte som man tänkt sig och då gäller det att lägga dagen i erfarenhetsbanken, lägga den bakom sig och se framåt :D Snart kommer juvelerna snusa gott tillsammans heeela natten lång :sleep:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Tack Elle! Ja, jag hoppas verkligen det! Insomning går så bra på kvällen nu så vi kommer fortsätta ha dem i samma rum och se om inte nätterna blir bättre. I natt var första uppvaket 04.45. Gustav somnade om på en ramsa men sov bara 20 min. Sedan somnade han om 10 min och så vaknade Adrian när Gustav somnat om... o s v. Jag tog upp Gustav kl 6 och Adrian låg kvar i sängen en stund till utan att lyckas somna om. Så det blev en tidigt morgon i dag också *gäsp*

Jag vet att Gustav är mycket lättstörd på morgonen och jag hörde hur Adrian rörde sig i sömnen så att hans säng knakade och det var nog det som väckte Gustav. Hoppas att han kan vänja sig vid såna ljud snart och inte vakna så lätt.
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Hjääääälp!

Förstår inte vad som händer här men min Gustav som alltid har varit lugnet själv och nöjd med livet har blivit världens gnälligaste och skrikigaste unge.

Vet inte om det har med maten att göra för jag tycker fortfarande att han är väldigt dålig på att äta. Lunchen fungerar bra men resten fungerar inte alls. Han vill knappt amma ens och jag har nästan ingen bröstmjölk kvar längre. Välling vägrar han. Äter inte pulvergröt. Kan äta lite av min hemmagjorda gröt med banan eller fruktpuré men bara en pytteportion. Är inte alls förtjust i fruktpuréer. Vill ha riktig smörgås med kalvsylta eller leverpastej men det känns ju lite tidigt ännu och jag kan ju inte ge honom det till alla mål??

Och om det inte är maten som spökar då utan han faktiskt är mätt fast han trilskas så... ja, jag försöker ge honom social delaktighet och det fungerar ibland men som nyss när jag försökte göra middag så skrek han hela tiden fast han satt bredvid i sin stol och fick "hjälpa" mig hålla diverse saker. Inte var det kul inte... Utevistelse blir det ont om men jag får inte dagarna att gå ihop med mer utevistelse än det blir... Han sover ute men så mycket mer blir det inte. Dagarna har inte fler timmar än så här och när lunchen tar drygt en timme så finns det inte så mycket utrymme för att vara ute.

Han sover nästan enligt schema men nätterna blir 11 timmar istället för 12. Tror inte att det har så stor betydelse för honom för så har det ju varit länge men gnället och skrikandet har bara pågått i 2 veckor.

Vad gör man????
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Nähä, ingen som har någon idé alltså :cry:

Ja, vi kör på här så får vi se om han blir lugnare och gladare snart igen... Finns ju inte så mycket annat att göra. Brukar ju vara en stökig och gnällig period kring 6 månader så det är väl den antar jag.

Nätterna är väldigt bra nu. Båda somnar 19.15-19.30 och oftast utan gnäll. Vi hade några kvällar när Gustav skrek vid läggning men nu verkar det fungera igen. Gustav brukar vakna vid 06.10-06.40 och då hämtar jag honom. Adrian sover vidare till 7. Fungerar jättebra att ha dem i samma rum med andra ord.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"