Behöver råd inför morgonen
Vilken härlig morgon det är!
Vår älskade tjej sov ända fram till 05:18. Fick en ramsa x1. Mamma gick ner och duschade och efter duschen var det helt tyst från Klaras sovrum! Hon hojtade inte ens när jag gjorde välling nere i köket, så hon hade nog somnat om i vargtimman! :-({|=
Och inte var hon överdrivet hungrig när hon vaknade heller...
Vår älskade tjej sov ända fram till 05:18. Fick en ramsa x1. Mamma gick ner och duschade och efter duschen var det helt tyst från Klaras sovrum! Hon hojtade inte ens när jag gjorde välling nere i köket, så hon hade nog somnat om i vargtimman! :-({|=
Och inte var hon överdrivet hungrig när hon vaknade heller...
Härligt med gratulationer från järngänget!
Det stämde verkligen att en kurnatt för en liten knodd blir till tre kurnätter för en större tjej som Klara. Känns som att genombrottet kom kurnatt 7.
Det gick oförskämt bra att lägga henne ikväll och jag är övertygad om att bara föräldrarna fortsätter sköta sig, så får Klara tillbaka sina självklart sköna nätter tillbaka för gott!
Enormt stort tack och innerliga kramar till Nancy, Mia och Susanne för allt stöd och kloka råd ni gett genom den här tuffa resan.
Det stämde verkligen att en kurnatt för en liten knodd blir till tre kurnätter för en större tjej som Klara. Känns som att genombrottet kom kurnatt 7.
Det gick oförskämt bra att lägga henne ikväll och jag är övertygad om att bara föräldrarna fortsätter sköta sig, så får Klara tillbaka sina självklart sköna nätter tillbaka för gott!
Enormt stort tack och innerliga kramar till Nancy, Mia och Susanne för allt stöd och kloka råd ni gett genom den här tuffa resan.
Tack för att du så frikostigt delat med dig! Vi lär oss vi också, av er fantastiska mammorannica72 skrev: Enormt stort tack och innerliga kramar till Nancy, Mia och Susanne för allt stöd och kloka råd ni gett genom den här tuffa resan.
Klara sover fint och läggningarna går hur bra som helst.
Problem med vargtimmen kvarstår dock. Jag är medveten om att det kan ta några veckor att få det att funka, men jag undrar om jag gör något fel...
Det vanligaste är att hon vaknar till strax efter 05:00 och gråter/skriker. Ibland lugnare och ibland mer upprört. Jag går fram till vår sovrumsdörr, som är precis intill hennes öppna sovrumsdörr, och säger ramsa x1. Sedan stänger jag våran dörr och lägger mig med öronproppar. Är det vardag stänger jag hennes dör och går istället nerför trappan och börjar morgonbestyren.
De senaste morgnarna har hon inte somnat om, som hon gjorde för några dagar sedan, utan hon fortsätter sin klagan. Hon bajsar alltid under den här vakentiden.
De senaste morgnarna har jag låtit henne sköta sig själv i ca 40 minuter, men sedan gjort morgon med väckarklockan när hon verkar någorlunda lugn. Men jag måste erkänna att hon inte varit helt tyst, utan jag har gått in när hon drar efter andan.
Jag har alltså inte väntat ända till 06:30. Jag tänker att hon ändå inte vet hur mycket klockan är, så jag kan lika bra göra morgon 05:45 eller 06:00...
Det känns som att ramsan x1 inte riktigt tar. Kanske det är eftersom hon visar lite ilska just efter ramsan. Sen lugnar hon ju ner sig lite grann, men hon somnar ju inte om.
Ska jag istället använda längre ramsa i vargtimman?
Ska jag hellre byta blöjan i sängen vid 05:30 istället för att vänta och göra morgon runt 06:00? Jag vet ju inte heller riktigt när hon bajsar under vakentiden...
Vore tacksam för kommentarer runt vargtimman, så att jag känner mig stärkt att fortsätta.
Problem med vargtimmen kvarstår dock. Jag är medveten om att det kan ta några veckor att få det att funka, men jag undrar om jag gör något fel...
Det vanligaste är att hon vaknar till strax efter 05:00 och gråter/skriker. Ibland lugnare och ibland mer upprört. Jag går fram till vår sovrumsdörr, som är precis intill hennes öppna sovrumsdörr, och säger ramsa x1. Sedan stänger jag våran dörr och lägger mig med öronproppar. Är det vardag stänger jag hennes dör och går istället nerför trappan och börjar morgonbestyren.
De senaste morgnarna har hon inte somnat om, som hon gjorde för några dagar sedan, utan hon fortsätter sin klagan. Hon bajsar alltid under den här vakentiden.
De senaste morgnarna har jag låtit henne sköta sig själv i ca 40 minuter, men sedan gjort morgon med väckarklockan när hon verkar någorlunda lugn. Men jag måste erkänna att hon inte varit helt tyst, utan jag har gått in när hon drar efter andan.
Jag har alltså inte väntat ända till 06:30. Jag tänker att hon ändå inte vet hur mycket klockan är, så jag kan lika bra göra morgon 05:45 eller 06:00...
Det känns som att ramsan x1 inte riktigt tar. Kanske det är eftersom hon visar lite ilska just efter ramsan. Sen lugnar hon ju ner sig lite grann, men hon somnar ju inte om.
Vore tacksam för kommentarer runt vargtimman, så att jag känner mig stärkt att fortsätta.
Hej Annica och vad trevligt att höra från dig igen
Jag tycker mig ana ett mönster som måste brytas här, Klara har fastnat vid att det är morgon klockan fem och DET vill vi ju inte!
Jag tycker det viktiga är att du får väcka nu, på morgonen. Och alltså se till att få till ett omsomnande.
Så mitt förslag låter så här:
Direkt när hon avger minsta lilla rörelse på morgonen så ramsar du! Och ramsan ska alltid sägas minst gånger fyra, alltid! Jag ber om ursäkt om jag fått dig att tro att man säger den gånger en, men så är det alltså inte.
Så en
hög
klar
ramsa
vid första pip. Minst gånger fyra.
Sen väntar du.
Blir hon inte tyst så ramsar du igen.
Minst gånger fyra.
Och avvaktar. Lyssnar av, Har hon fastnat? Ledsen?
Då tycker jag du erbjuder EN solfjäder, och den ska du stå med lääänge, tills hon nästintill somnar. Eller t o m somnar. För sova ska hon!
Upptäcker du här att hon har bajsat, och det är nära morgon, så låt det vara. Byt vid väckning.
Är det lång stund kvar till morgon så byter du snabbt som attan (innan du solfjädrar alltså), utan att ha ögonkontakt eller säga ett pip.
Gå ut med ramsan.
Och var noga med tiden nu, tycker jag! Mest för din egen skull!
Så ha nu som mål att få till ett omsomnande på morgonen, så att du får väcka, om det bara är ett omsomnande på tre minuter! Hon tror att det är hon som ska väcka dig, och inte tvärtom!
Känner du dig stärkt av det här? förstår du hur jag menar? Jag känner att det blev lite flurrigt skrivet...
Kram Mia
Jag tycker mig ana ett mönster som måste brytas här, Klara har fastnat vid att det är morgon klockan fem och DET vill vi ju inte!
Jag tycker det viktiga är att du får väcka nu, på morgonen. Och alltså se till att få till ett omsomnande.
Så mitt förslag låter så här:
Så en
Sen väntar du.
Blir hon inte tyst så ramsar du igen.
Minst gånger fyra.
Och avvaktar. Lyssnar av, Har hon fastnat? Ledsen?
Då tycker jag du erbjuder EN solfjäder, och den ska du stå med lääänge, tills hon nästintill somnar. Eller t o m somnar. För sova ska hon!
Upptäcker du här att hon har bajsat, och det är nära morgon, så låt det vara. Byt vid väckning.
Är det lång stund kvar till morgon så byter du snabbt som attan (innan du solfjädrar alltså), utan att ha ögonkontakt eller säga ett pip.
Gå ut med ramsan.
Och var noga med tiden nu, tycker jag! Mest för din egen skull!
Så ha nu som mål att få till ett omsomnande på morgonen, så att du får väcka, om det bara är ett omsomnande på tre minuter! Hon tror att det är hon som ska väcka dig, och inte tvärtom!
Känner du dig stärkt av det här? förstår du hur jag menar? Jag känner att det blev lite flurrigt skrivet...
Kram Mia
Tack för ditt svar Mia! Det känns bra att få hjälpa Klara att somna om, nu när hon inte verkar hantera det själv än.
Det med ramsa x1 var ett råd från Susanne, då jag skulle backa och överlåta omsomnandena till Klara. Och det funkade ganska bra i början. Nu har det som du säger blivit så att Klara väcker mig och så småningom kommer jag in och hämtar henne...
Imorgon ska här somnas om!
Det med ramsa x1 var ett råd från Susanne, då jag skulle backa och överlåta omsomnandena till Klara. Och det funkade ganska bra i början. Nu har det som du säger blivit så att Klara väcker mig och så småningom kommer jag in och hämtar henne...
Imorgon ska här somnas om!
Det gick väl sisådär i morse. När jag kom ut ur duschen hade hon vaknat.
05:53 Ramsa x4
06:00 Gick in. Kände att hon hade bajsat och att hon var våt frampå pyjamasen. Gjorde solfjäder några minuter. Hon blev lugn direkt, men somnade inte om. Lyfte på huvudet ibland.
06:03 Trampade till på väckarklockan så att den började ringa. Gjorde morgon.
Det kändes svårt att begära att hon skulle somna om när hon nog hade varit vaken en stund, samt att hon var så våt och kall.
Ska se till att duscha ikväll, så att jag inte behöver göra det i morgon bitti. På så sätt hör jag henne direkt när hon vaknar.
05:53 Ramsa x4
06:00 Gick in. Kände att hon hade bajsat och att hon var våt frampå pyjamasen. Gjorde solfjäder några minuter. Hon blev lugn direkt, men somnade inte om. Lyfte på huvudet ibland.
06:03 Trampade till på väckarklockan så att den började ringa. Gjorde morgon.
Det kändes svårt att begära att hon skulle somna om när hon nog hade varit vaken en stund, samt att hon var så våt och kall.
Ska se till att duscha ikväll, så att jag inte behöver göra det i morgon bitti. På så sätt hör jag henne direkt när hon vaknar.
Det har inte gått att få henne att somna om.
Igår morse var hon så blöt eftersom pyjamasen läckt. Det var så blött och kallt att jag istället gjorde morgon med klockan.
(Nu har vi slutat med välling på kvällen, så i morse hade det inte läckt. Men läckandet var inte dåligt under några morgnar. Hon har under en tid ratat vällingen, men velat ha den igen. Vilken storkissare!
)
I morse vaknade hon av att jag gick upp och förbi hennes rum! Hon hojtade argt och jag tänkte att det är bäst att ge solfjäder direkt, innan hon hinner bli alltför pigg. En halvtimma senare hade hon fortfarande inte somnat och min otränade kropp var stel och darrig!
Så jag gjorde morgon fastän hon inte somnat om.
Jag läste i den andra kurtråden "Nödrop från gästboken":
"Min minsta började vakna 25-30 minuter innan morgon. Och väckte ofelbart sina syrror, och det var en himla gnöl innan jag "väckte". Jag ställde klockan en halvtimme tidigare några morgnar, fick väcka alla tre (något trötta...) och efter 3-4 morgnar ställde jag fram klockan en kvart, körde den tiden i 3-4 morgnar och sen ställde jag fram sista kvarten och vi var i "mål".
Det blev några dygn med lite för lite sömn, men det var det ju ändå .
Jag kände att det var huvudsaken att det var jag som fick väcka och för oss funkade det här jättebra!"
Kan jag köra detta istället? Då skulle jag få väcka 05:15 de första morgnarna. Vad tror du? Det känns som att detta kan vara lösningen för oss. Det är så svårt att få henne att somna om!
Igår morse var hon så blöt eftersom pyjamasen läckt. Det var så blött och kallt att jag istället gjorde morgon med klockan.
(Nu har vi slutat med välling på kvällen, så i morse hade det inte läckt. Men läckandet var inte dåligt under några morgnar. Hon har under en tid ratat vällingen, men velat ha den igen. Vilken storkissare!
I morse vaknade hon av att jag gick upp och förbi hennes rum! Hon hojtade argt och jag tänkte att det är bäst att ge solfjäder direkt, innan hon hinner bli alltför pigg. En halvtimma senare hade hon fortfarande inte somnat och min otränade kropp var stel och darrig!
Jag läste i den andra kurtråden "Nödrop från gästboken":
"Min minsta började vakna 25-30 minuter innan morgon. Och väckte ofelbart sina syrror, och det var en himla gnöl innan jag "väckte". Jag ställde klockan en halvtimme tidigare några morgnar, fick väcka alla tre (något trötta...) och efter 3-4 morgnar ställde jag fram klockan en kvart, körde den tiden i 3-4 morgnar och sen ställde jag fram sista kvarten och vi var i "mål".
Det blev några dygn med lite för lite sömn, men det var det ju ändå .
Jag kände att det var huvudsaken att det var jag som fick väcka och för oss funkade det här jättebra!"
Kan jag köra detta istället? Då skulle jag få väcka 05:15 de första morgnarna. Vad tror du? Det känns som att detta kan vara lösningen för oss. Det är så svårt att få henne att somna om!
-
TorpSara
Kör på den melodi som känns effektiv. Konsekvensen är hela saken. Ovasett HUR du gör.
Jag har en storkissare av rang. Kissar ofelbart igenom och då är det mycket att kräva att man ska ligga och hade skönt tycker jag. Vi byter blöja innan vi går och lägger oss, då håller den till mogonen och morgonsömnen blir mycket bättre.
Jag har en storkissare av rang. Kissar ofelbart igenom och då är det mycket att kräva att man ska ligga och hade skönt tycker jag. Vi byter blöja innan vi går och lägger oss, då håller den till mogonen och morgonsömnen blir mycket bättre.