Hejsan!
Jag kurade vår 2-åriga dotter över jul och det gick kanon. Att somna själv, både dag och kväll köpte hon direkt och det funkar fortfarande. Hon skuttar glatt i säng och tycker det är jättekul, så skönt!
Redan natt 5 och 6 på kuren sov hon hela natten, sedan dess har hon sovit hela nätter några gånger och ibland ropat men nöjt sig med ramsan som jag sagt inifrån vårt sovrum.
Nu sedan någon vecka tillbaka vaknar hon ofta minst en gång/natt och ofta nöjer hon sig inte med ramsan. Hon blir ledsen, säger att hon är snorig, hungrig eller liknande. När jag går in till henne och säger att det är natt - kanske lägger över täcket eller hjälper henne att snyta sig - och ramsar ut så blir hon nöjd igen och lägger sig direkt och somnar om. Jag är bara i rummet sisådär 30 sekunder, så kort som möjligt.
Hur ska jag göra för att hon inte ska ropa? Eller kommer det av sig själv om jag fortsätter så här?
Vi lägger henne ca 19:15, sen somnar hon ofta senast efter 15-20 minuter och sen är det vakna 07:15. På dagis sover hon ca 1,5 timme.
Tack på förhand och tack alla ni eldsjälar som svarar på våra frågor här på forumet.
Hälsningar Jenny
Kurad 2-åring vaknar på natten
Hej jebos och grattis till ett superbra jobb! Ni har fått ett fantastiskt resultat och ska vara stolta över det ni uppnått!
Nu till er lilla nattfnurra, som verkar ha blivit ett mönster som upprepas.
Hur brukar du göra? Pangramsar du eller avvaktar du?
Här hemma så gör jag så lite som möjligt om barnen låter under natten, före vargtimmen. De allra flesta uppvak fixar de själva under natten, och det tror jag er flicka gör också.
Så is i magen, vänta, vänta och vänta lite till. När du känner att du vill gå in, då ramsar du. Och då ramsar du tills hon lugnar sig första nätterna. Ge dig inte!!! Du ska nå fram. Och när du hör att hon lugnar sig, då ramsar du saktare och går ner i tonläget.
Tänk inte ramsan gånger fyra nu, utan ramsa tills hon tar den. Genom skrik och gråt!
Så skulle jag ha gjort, för risken är annars att hon lär sig att ramsan är verkningslös, och där måste du överbevisa henne nu.
Se det som en fnurrkur och ge det fyra nätter, så ska du se att hon kommer att lyssna på ramsan hur fint som helst sen!
Kram Mia
Nu till er lilla nattfnurra, som verkar ha blivit ett mönster som upprepas.
Hur brukar du göra? Pangramsar du eller avvaktar du?
Här hemma så gör jag så lite som möjligt om barnen låter under natten, före vargtimmen. De allra flesta uppvak fixar de själva under natten, och det tror jag er flicka gör också.
Tänk inte ramsan gånger fyra nu, utan ramsa tills hon tar den. Genom skrik och gråt!
Så skulle jag ha gjort, för risken är annars att hon lär sig att ramsan är verkningslös, och där måste du överbevisa henne nu.
Kram Mia
Hej Mia och tack för snabbt svar!
Jag brukar inte pangramsa, utan avvakta ett tag. Ofta ropar hon mamma flera gånger och faktiskt är det så att det ofta blir värre när jag börjar ramsa. Och då går jag in. Vilket ju precis som du säger leder till att ramsan blir verkningslös. Men det är så svårt när jag hör att hon blir ledsen! Mammahjärtat veknar liksom.
Men jag ska prova i natt, kanske blir hon inte ledsen om jag inte ramsar alls utan låter henne vara bara. Annars provar jag att ramsa precis utanför hennes rum istället för att ligga kvar i min säng som jag gjort de senaste nätterna.
Hon är väldigt tidigt med att prata och förstå, kan jag göra så att jag provar med att säga till henne vid läggning att "nu ska du sova hela natten tills mamma säger god morgon och inte ropa"?
Jag brukar inte pangramsa, utan avvakta ett tag. Ofta ropar hon mamma flera gånger och faktiskt är det så att det ofta blir värre när jag börjar ramsa. Och då går jag in. Vilket ju precis som du säger leder till att ramsan blir verkningslös. Men det är så svårt när jag hör att hon blir ledsen! Mammahjärtat veknar liksom.
Men jag ska prova i natt, kanske blir hon inte ledsen om jag inte ramsar alls utan låter henne vara bara. Annars provar jag att ramsa precis utanför hennes rum istället för att ligga kvar i min säng som jag gjort de senaste nätterna.
Hon är väldigt tidigt med att prata och förstå, kan jag göra så att jag provar med att säga till henne vid läggning att "nu ska du sova hela natten tills mamma säger god morgon och inte ropa"?
Hejsan!
Tänkte bara säga att det funkar finemang nu. Superhärligt!
Jag har dock en fråga till:
Kan man göra undantag?
Jag tänker t ex om sambon är bortrest en natt - kan vi då vara busiga och mysa till det med att hon får sova i hans säng bredvid mig? Eller är det dumt?
Hur skönt det än är att hon sover i sitt rum hela nätterna kan jag ibland sakna den där snusande, varma lilla varelsen intill mig på natten...
Tack för att ni finns här och svarar på alla funderingar man har!
Kram
Jenny
Tänkte bara säga att det funkar finemang nu. Superhärligt!
Jag har dock en fråga till:
Kan man göra undantag?
Jag tänker t ex om sambon är bortrest en natt - kan vi då vara busiga och mysa till det med att hon får sova i hans säng bredvid mig? Eller är det dumt?
Hur skönt det än är att hon sover i sitt rum hela nätterna kan jag ibland sakna den där snusande, varma lilla varelsen intill mig på natten...
Tack för att ni finns här och svarar på alla funderingar man har!
Kram
Jenny
Hej!
Vad härligt att allt löste sig. Det brukar ju göra det.
Om du har henne hos dig en natt så får du räkna med att hon kanske kommer vilja ligga där även natten efter. Då får du ta konsekvensen och kanske några struliga nätter. Jag tycker att hon kanske är lite för liten och nykurad för att klara av sådana utsvävningar. Är det inte bättre att gosa på morgonen i er säng när ni båda sovit klart?
Susanne
Vad härligt att allt löste sig. Det brukar ju göra det.
Om du har henne hos dig en natt så får du räkna med att hon kanske kommer vilja ligga där även natten efter. Då får du ta konsekvensen och kanske några struliga nätter. Jag tycker att hon kanske är lite för liten och nykurad för att klara av sådana utsvävningar. Är det inte bättre att gosa på morgonen i er säng när ni båda sovit klart?
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.