Ni som har andningslarm...
Ni som har andningslarm...
Jag försökte söka men hittade inget som berörde just denna fråga.
Det är så att jag funderar på att köpa ett andningslarm. Men läser ofta att folk säger antingen att det aldrig fellarmat, eller att det har fellarmat. Jag undrar helt enkelt, hur vet man att det var en fellarmning? Även om barnet andas när man springer dit, så kan det väl ha blivit väckt av larmet och kommit igång igen? Och ska man tolka det så, att om det aldrig fellarmat så har det aldrig larmat alls?
Jag är ju lite rädd för att det ska larma hela tiden och jag inte ska veta om det är fel på det, eller om det räddar mitt barns liv...
Det är så att jag funderar på att köpa ett andningslarm. Men läser ofta att folk säger antingen att det aldrig fellarmat, eller att det har fellarmat. Jag undrar helt enkelt, hur vet man att det var en fellarmning? Även om barnet andas när man springer dit, så kan det väl ha blivit väckt av larmet och kommit igång igen? Och ska man tolka det så, att om det aldrig fellarmat så har det aldrig larmat alls?
Jag är ju lite rädd för att det ska larma hela tiden och jag inte ska veta om det är fel på det, eller om det räddar mitt barns liv...
-
Kantarella
Hej Ann
De som "vet" att det fellarmat har nog ofta hittat sitt barn utanför plattorna, ihopprullad i nåt hörn av sängen.
Jag resonerar som så, att oavsett om det var en "fellarmning" eller inte - så får jag reda på att något hänt/händer. Det betyder att jag kan vara där snabbt om olyckan är framme och vidta åtgärder. Det hade jag inte kunnat om jag inte haft larm (om jag nu inte satt vareviga natt bredvid spjälsängen och aldrig släppte min blick från barnet).
Larmet kan inte förhindra det hemska som kan inträffa, men det kan varna mig i tid - precis som ett brandlarm.
Jag skulle skaffa ett larm och händer det att larmet går igång stup i kvarten så skulle jag ta tag i det då! Är det fellarmningar får man ofta nya grejor inom kort och är det inte fellarmningar så skulle jag vara tacksam att jag hade larmet (som varnade mig) så att jag kunde uppsöka sjukvård - om det nu visar sig att barnet gör andningsupehåll ofta.
/Åsa
De som "vet" att det fellarmat har nog ofta hittat sitt barn utanför plattorna, ihopprullad i nåt hörn av sängen.
Jag resonerar som så, att oavsett om det var en "fellarmning" eller inte - så får jag reda på att något hänt/händer. Det betyder att jag kan vara där snabbt om olyckan är framme och vidta åtgärder. Det hade jag inte kunnat om jag inte haft larm (om jag nu inte satt vareviga natt bredvid spjälsängen och aldrig släppte min blick från barnet).
Larmet kan inte förhindra det hemska som kan inträffa, men det kan varna mig i tid - precis som ett brandlarm.
Denna fråga förstår jag inte riktigt....Och ska man tolka det så, att om det aldrig fellarmat så har det aldrig larmat alls?
Jag skulle skaffa ett larm och händer det att larmet går igång stup i kvarten så skulle jag ta tag i det då! Är det fellarmningar får man ofta nya grejor inom kort och är det inte fellarmningar så skulle jag vara tacksam att jag hade larmet (som varnade mig) så att jag kunde uppsöka sjukvård - om det nu visar sig att barnet gör andningsupehåll ofta.
/Åsa
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Har du möjligtvist läst denna krönika? Den tycker jag är kanon!
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... kall-segra
Vi använde andningslarm till Sonen och det "fellarmade" aldrig. Det larmade 2 ggr då han kommit utanför plattan, eller då jag själv glömt stänga av det.
Det jag tycker personligen om man är orolig är att man bör ha en baby HLR utbildning också. Det har jag och tycker det borde vara obligatoriskt för ALLA småbarnsföräldrar att genomgå.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Hm vad jag menade var, att eftersom jag inte förstod hur man kan veta att ett larm faktiskt är ett fellarm, så tänkte jag att de som säger om sina larm att de aldrig fellarmat har aldrig haft ett ljud från det överhuvudtaget. I så fall har det ju faktiskt aldrig fellarmat!Kantarella skrev:Hej Ann
Denna fråga förstår jag inte riktigt....Och ska man tolka det så, att om det aldrig fellarmat så har det aldrig larmat alls?![]()
/Åsa
Hej Ann och välkommen hit!
Man kan lätt kolla att larmet funkar (larmar) genom att slå på det och inte ha barnet i sängen / vagnen. Då larmar det om det fungerar!
Jag förstår din fundering - om larmet går, man kommer dit och barnet sover och andas som det "ska", ja, då kan det vara så att barnet har haft ett andningsuppehåll (händer med småbarn) och jag tycker man ska ta upp och kolla barnet då. Händer det ett flertal gånger så är det endera fel på larmet, eller så har barnet problem och behöver undersökas.
Är det larmet som krånglar så kontaktar man då larmtillverkaren så får man ett nytt larm.
Jag har bara hört talas om EN enda som tvingats byta larm pga just fellarm, själv har jag haft larm till mina tre yngsta och det larmade aldrig.
Men hellre ett "fel"larm än inget larm alls - jag har en brandvarnare som får spunk ibland och larmar av stekoset (hm, kanske är kocken det är fel på
) men jag skulle aldrig drömma om att vara utan brandlarm för det!
Kram!
Man kan lätt kolla att larmet funkar (larmar) genom att slå på det och inte ha barnet i sängen / vagnen. Då larmar det om det fungerar!
Jag förstår din fundering - om larmet går, man kommer dit och barnet sover och andas som det "ska", ja, då kan det vara så att barnet har haft ett andningsuppehåll (händer med småbarn) och jag tycker man ska ta upp och kolla barnet då. Händer det ett flertal gånger så är det endera fel på larmet, eller så har barnet problem och behöver undersökas.
Är det larmet som krånglar så kontaktar man då larmtillverkaren så får man ett nytt larm.
Jag har bara hört talas om EN enda som tvingats byta larm pga just fellarm, själv har jag haft larm till mina tre yngsta och det larmade aldrig.
Men hellre ett "fel"larm än inget larm alls - jag har en brandvarnare som får spunk ibland och larmar av stekoset (hm, kanske är kocken det är fel på
Kram!
Krönikan var mycket intressant, tänk vad mycket rön det finns. Har aldrig tänkt på magläget på det viset, men jag ställer mig tveksam till om sonen skulle vilja sova mage. Han blir rätt arg om man lägger honom på mage annars. Men han sover redan 8-9 timmar i sträck på rygg, så det verkar ju gå bra. Nu funderade jag på ett larm, så jag kan få sova lika lugnt
. Jag tänker ju som så också, att hellre en larmning för mycket än en för lite, men jag är rädd att ifall larmet går ofta felaktligen så ska sonen bli rädd och förknippa sängen med dåligheter. Vill verkligen inte förstöra det trygga vi byggt upp. Det var mest det som får mig att tveka.
Här törs jag lova dig att det inte kommer att bli så! Det är väldigt, väldigt ovanligt med såna fellarm, som tur är!Ann. skrev:men jag är rädd att ifall larmet går ofta felaktligen så ska sonen bli rädd och förknippa sängen med dåligheter. Vill verkligen inte förstöra det trygga vi byggt upp. Det var mest det som får mig att tveka.
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Jag kan tala om att de få gånger som larmet går, vaknar de i princip inte alls. Det är bara att låtsas som om det regnar och då tror barnet att det gör det också. 
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
Lingontuva
Mitt larm har fellarmat några gånger (gissar att d varit fellarm då allt varit ok när jag kommit in, ibland har han legat utanför plattorna). Lilleman har aldrig ens reagerat över larmet trots att det ju tjuter riktigt ordentligt! Jag har gått in, tänt lampan och så rört lite försiktigt vid honom och DÅ har han reagerat! Han sover gott igenom oljudet 
Instämmer med Lingontuva - de gånger Veras larm låtit höra av sig, har vi antingen glömt att stänga av det, hon har krälat utanför (NU har vi båda platorna i sängen) eller plattan i vagnen som det kommit fukt i och blivit kortsluten...
Andningslarmet är den VIKTIGASTE investering jag gjort inför Veras födelse och gruvar mig för att ta bort det, fast hon snart är 9 månader... Särskilt nu när hon är snorig så känns det extra tryggt.
MAGLÄGE och LARM - en genväg till god nattsömn och utvilade föräldrar (tillsammans med SM och SHN)!!!!
Andningslarmet är den VIKTIGASTE investering jag gjort inför Veras födelse och gruvar mig för att ta bort det, fast hon snart är 9 månader... Särskilt nu när hon är snorig så känns det extra tryggt.
MAGLÄGE och LARM - en genväg till god nattsömn och utvilade föräldrar (tillsammans med SM och SHN)!!!!
Mamma till vackra VERA f 080424 (v 40+6)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
och allvarlige ARON f 100725 (v 39)
Samma här; Larmet har aldrig gått utom då jag glömt stänga av det och en gång då V fått tag i dosan och dragit ur kontakten (vi sov borta, och då hade jag lagt dosan i hans säng #-o )
No probs, han somnade som en sten igen 8)
JAG tror att "aldrig fellarmat" brukar betyda att det bara larmat då man vet med sig att man själv gjort fel... dvs inte larmat om man inte gjort som jag eller dyl
No probs, han somnade som en sten igen 8)
JAG tror att "aldrig fellarmat" brukar betyda att det bara larmat då man vet med sig att man själv gjort fel... dvs inte larmat om man inte gjort som jag eller dyl
Hur är rekommendationerna där, hur länge bör man ha larmet? Jag vet att risken är störst för PSD till 6 månader, men visst kan det väl hända senare med?wifsta skrev:Andningslarmet är den VIKTIGASTE investering jag gjort inför Veras födelse och gruvar mig för att ta bort det, fast hon snart är 9 månader... Särskilt nu när hon är snorig så känns det extra tryggt.