Storebrors tur!
Sen var det ju en annan sak: schemat..
07.30 morgon, frukost följer på det.
11.30 lunch
12.30 vila
ca14.30 mellis
17.15 middag
20.00 natt
Vi har också utevistelse på fm, bus och lek o bad o nattslurk på kvällen. Här tog jag bara upp sov- och ättider.
Storebror blir 3 år i början av april. Sover idag ca 10h /natt och mellan 30 min och 1,5h på dagen, beroende på hur lång tid det tar för honom att somna in.
Alldeles för lite.
Problemet med hans sömn är att det tar FÖR lång tid för honom att somna in. Allt från 10 min till över 1h (oftast det senare: 10 min blir det de gånger han inte somnat alls under dagen). Sen vaknar han för tidigt: mellan halv 7 och 7. Vissa dagar sover han dock fram till 7.30.
Nu undrar jag: Är det 13,5h som gäller för honom? Eller 13?
Jag är lite orolig över att han ska vakna tidigare på morgonen när han väl börjar somna kl 20.
Väckarklockan får kanske införskaffas om detta inträffar...
Storebror sover i växasäng med uppvikta ändar, där har han sovit sen 1 år tillbaka och när han fick den, fick han (tyckte jag) lättare att sova under natten och han vaknade inte varje gång med ett gallskrik. Jag har funderat på att återinföra spjälsäng, men vill prova kura i hans nuvarande säng.
Så då gäller det att få honom att stanna där har jag förstått. Vi får se hur det går... Jag vet vad ni anser om ökensäng, men ska prova där.
Kommentarer på allt?
Nu blev det 2 jätteinlägg... tack den som orkar igenom allt!!
Kram.
07.30 morgon, frukost följer på det.
11.30 lunch
12.30 vila
ca14.30 mellis
17.15 middag
20.00 natt
Vi har också utevistelse på fm, bus och lek o bad o nattslurk på kvällen. Här tog jag bara upp sov- och ättider.
Storebror blir 3 år i början av april. Sover idag ca 10h /natt och mellan 30 min och 1,5h på dagen, beroende på hur lång tid det tar för honom att somna in.
Alldeles för lite.
Problemet med hans sömn är att det tar FÖR lång tid för honom att somna in. Allt från 10 min till över 1h (oftast det senare: 10 min blir det de gånger han inte somnat alls under dagen). Sen vaknar han för tidigt: mellan halv 7 och 7. Vissa dagar sover han dock fram till 7.30.
Jag är lite orolig över att han ska vakna tidigare på morgonen när han väl börjar somna kl 20.
Väckarklockan får kanske införskaffas om detta inträffar...
Storebror sover i växasäng med uppvikta ändar, där har han sovit sen 1 år tillbaka och när han fick den, fick han (tyckte jag) lättare att sova under natten och han vaknade inte varje gång med ett gallskrik. Jag har funderat på att återinföra spjälsäng, men vill prova kura i hans nuvarande säng.
Så då gäller det att få honom att stanna där har jag förstått. Vi får se hur det går... Jag vet vad ni anser om ökensäng, men ska prova där.
Kommentarer på allt?
Nu blev det 2 jätteinlägg... tack den som orkar igenom allt!!
Kram.
Hej igen!
Då är det kurdags ikväll då!
Låter bra! Kanske kan ni också ha den här "daggenomgången" lite tidigare, i soffan eller vid köksbordet. Sätta er och prata om dagen, kanske med kvällsfika!
Jag tycker du ska lägga lite papper bredvid hans säng och låta honom själv sköta sina kråkor
i möjligaste mån. Och samma sak här som med nattapratet - se till att snyta ur lilla näsan innan läggning!
Min erfarenhet är att små känsliga tycker det är väldigt skönt med rutiner och klara besked. Och vad gäller mamman så tycker jag du är en god bit på väg att bli en toppen banaboksmamma
Det är tretton timmar som gäller. Och dina funderingar om hur mycket sömn han kommer att få och din oro så vill jag råda dig att släppa det!
Du ska nu ge honom förutsättningarna till hans 13 timmars sömn, men sova kan du inte göra åt honom. Så spika ett schema och följ det minutiöst under kuren, så anammar han också tiderna snart!
Och så trycker jag lite extra på väckarklocka, för äldre barn är den verkligen ett toppenverktyg, och ett roligt inslag för honom. Han kan själv få ställa den på kvällen (utanför rummet) och du tar med den in till honom så att han får stänga av den när den ringer på morgonen.
Ja, så var det då bara sängfrågan kvar... och precis som du själv tror så tycker jag att det bästa är att du tar in spjälisen igen. Helst till första kurnatten. Han ska nu kuras, sen ska trotsen göra sitt intåg snart, snart, och då är spjälsängen skön att ha kvar, både för barn och föräldrar.
Så fundera på den en vända till är mitt heta råd
Varmt lycka till och massa pepp till mamma!
Då är det kurdags ikväll då!
han brukar när vi lägger oss flertalet gånger säga "mamma" och liksom summera dagen med mig. Så jag säger bara "ja just det, det gjorde vi idag" eller "jaha, tycker du det?" eller lämpligt kort svar, sen ramsar jag med lämplig ton.
Om det "kommer snorkråkor" Är det ok att gå in och snyta 1 gång och sen kan man säga typ "nej nu finns det inte mer snorisar". Han e jättekänslig med snorisarna.
Över huvudtaget är han väldigt känslig
Du ska nu ge honom förutsättningarna till hans 13 timmars sömn, men sova kan du inte göra åt honom. Så spika ett schema och följ det minutiöst under kuren, så anammar han också tiderna snart!
Så fundera på den en vända till är mitt heta råd
Varmt lycka till och massa pepp till mamma!
Hej Mia!
Nu var det ett tag sen... Jag är glad att få svar från dig, så klart o peppande!
tänkte visst inte på det
Vad gäller väckarklockan har jag näst intill kapitulerat inför den. Jag har ingen egen, mis systers är här hemma. Kan jag börja med den och skaffa en egen åt killen på onsdag när jag ska till stan?
Spjälsängen... ja... den är lite upptagen. Lillebror sover i den. Får skaffa en ny om stora inte funkar.
En fråga: daglurarna vill jag att de ska sova samtidigt. Bör de sova i olika eller samma rum så småningom när båda sover på egen hand?
En till: nu under kurningen (dumt att fråga i sista sekunden, men jaja...) tänker jag kura storebror i vårat sovrum (där han hittills sovit), men det finns 2 dörrar... Nu så här på kvällen kom jag på att jag kanske borde ställa in honom i barnens sovrum och kura där? Men iom att han har "smitsäng" är det bra att ha honom i annat rum? Om det blir spring menar jag.
Vad tror du?
Karm!!
Nu var det ett tag sen... Jag är glad att få svar från dig, så klart o peppande!
Ja...se till att snyta ur lilla näsan innan läggning!
Njae.. jag e inte så säker på det. Det är mycket att ändra på. Ena dagen går det bra, nästa inte lika.... Men jag försöker, och vill.Och vad gäller mamman så tycker jag du är en god bit på väg att bli en toppen banaboksmamma
Vad gäller väckarklockan har jag näst intill kapitulerat inför den. Jag har ingen egen, mis systers är här hemma. Kan jag börja med den och skaffa en egen åt killen på onsdag när jag ska till stan?
Spjälsängen... ja... den är lite upptagen. Lillebror sover i den. Får skaffa en ny om stora inte funkar.
Vad tror du?
Karm!!
Hej igen!
Kram!
Jag skulle nog välja att ha lurarna i olika rum då storebror snart kommer att ha en kort lur, stora karln, och lillebror fortfarande kommer att sova dagvila ett bra tag till. Kan bli lite tjorvigt att gå in och väcka en av dem bara, tänker jag...Ummusab skrev:En fråga: daglurarna vill jag att de ska sova samtidigt. Bör de sova i olika eller samma rum så småningom när båda sover på egen hand?
Han bör absolut sova i eget rum, inte med er föräldrar. Kanske kan ni flytta in lillebror till ert rum under kurens första nätter och låta storebror sova på den plats som han ska sova i fortsättningen!En till: nu under kurningen (dumt att fråga i sista sekunden, men jaja...) tänker jag kura storebror i vårat sovrum (där han hittills sovit), men det finns 2 dörrar... Nu så här på kvällen kom jag på att jag kanske borde ställa in honom i barnens sovrum och kura där? Men iom att han har "smitsäng" är det bra att ha honom i annat rum? Om det blir spring menar jag.
Kram!
Hej, e du kvar?
Jag tänkte mer om båda barnen kan sova i samma rum.
Nu hann det bli jättesent, innan nåt hände här..
Men att nu flytta in honom med lillebror blir nog för snabb omställning, han brukar behöva tid på sig att man ska förbereda honom så han hinner vänja sig. Annars blir han lätt orolig.
Men jag kör på i vårt sovrum, så får jag se hur det går. Kanske kan han bo kvar där 4 nätter iaf, och sen får de sova tillsammans. Han längtar tror jag. Brukar varje gång jag lägger lillebror säga: "lämna min säng däääär" och så pekar han på den plats där vi för länge sen berättat att hans säng ska stå.
Och det börjar ju bli dags.
Jag måste ju "ta hand om aaaall disk ikväll, så jag kan iiiinte sova med honom, vad synd!! Men han äääär ju så duktig på att somna i sing egen sköna säng, så det ska ju gå jättebra!!"
Har jag förklarat för honom.
Så han vet att jag är i köket, och då går han ut den vägen, om han går ut.
Jag ska vara Vägspärr om han försöker! Eller snarare, han ska inte ens hinna så långt som till dörren.
(Får mamma sova alls inatt? Vi får se!)
Nej, såklart inte! Vi sover i vardagsrummet. Eller snarare får pappan sova där, och jag i köket.Han bör absolut sova i eget rum, inte med er föräldrar
Nu hann det bli jättesent, innan nåt hände här..
Men jag kör på i vårt sovrum, så får jag se hur det går. Kanske kan han bo kvar där 4 nätter iaf, och sen får de sova tillsammans. Han längtar tror jag. Brukar varje gång jag lägger lillebror säga: "lämna min säng däääär" och så pekar han på den plats där vi för länge sen berättat att hans säng ska stå.
Och det börjar ju bli dags.
Jag måste ju "ta hand om aaaall disk ikväll, så jag kan iiiinte sova med honom, vad synd!! Men han äääär ju så duktig på att somna i sing egen sköna säng, så det ska ju gå jättebra!!"
Så han vet att jag är i köket, och då går han ut den vägen, om han går ut.
Jag ska vara Vägspärr om han försöker! Eller snarare, han ska inte ens hinna så långt som till dörren.
(Får mamma sova alls inatt? Vi får se!)
Ah, okej, då är jag medUmmusab skrev:Nej, såklart inte! Vi sover i vardagsrummet. Eller snarare får pappan sova där, och jag i köket.Han bör absolut sova i eget rum, inte med er föräldrar
Och när ni flyttar ihop brorsorna så låt dem vara med och hjälpa till, bädda och välja sängkläder så blir det ett roligt projekt som alla är delaktiga i!
Spännande att höra hur det går för er, jag har goda aningar
Kram Mia
Rapport natt 1
Vi har haft en bra dag. Roligt och mycket skratt hela dagen, vi har lagat mat och bakat kaka tillsammans.
På kvällen busade vi och lekte som vanligt. Skrattet fick ett något abrupt slut dock... Storebror ramlade och slog i huvet. Inget allvarligt, men sen var det mest gråt. Mamma kunde trösta en trött kille och jag fånade mig lite på väg mot sovrummet för att locka fram skrattet igen. Med en kullerbytta ned i sängen var det onda i huvet helt glömt. Sen stoppade jag om honom, pussade och förklarade igen att mamma måste ta hand om all disk, och skulle vara i köket alldeles utanför dörren...
kl 20.00
kl 20.03 ramsade ut (eftersom jag brukar ramsa honom, körde jag ramsa x4 inkl. bekräftelse)
gossen ligger och pratar och pratar och sjunger och ramsar sig själv. HÖGLJUTT så hela familjen kunde ha somnat.
Sen låg han och viskade och pratade med sig själv, och "5 små apor hoppade i sängen" om vartannat tills jag...
20.20 påminde x4
Efter ca 5-10 min ropar han efter mig. Bara 1 gång så jag ramsade bara.
Sedan ropade han igen, och jag hörde att det var något. Ett kort "mmm" fick han till svar. "Mamma hjälpa med alla knapparna". Jaha ja, då hade alla knapparna i pjamasen knäppts upp.
20.32 gick jag in och knäppte. Sa typ "Så, låt knapparna vara, annars blir det kallt om magen. Inget mera svammel nu, nu ska du sova" då sa han "Mamma vill sova i den sängen" och pekade på dubbelsängen. "Nej mamma måste ju diska. Jag är här alldeles utanför" "Imorgon efter lunchen, då vi äta kaka!!" svarade han mig. "Ja, just det! Men då får du sova nu så det blir morgon snart"
ramsa ut.
20.40 var det tyst så mamman kom...
20.52 ...på den briljanta idén
att kika in för att se om sonen sov. #-o
Vilket han nästan gjorde, men vaknade ju då till. ](*,) Jag sa typ, "så sov nu hjärtat" och ramsade sedan när jag stängde till dörren.
Sen var det helt tyst och när jag tittade in 21.14 sov han.
Jag är jättetacksam [-o< att det gick så bra. Han var inte ledsen eller så, lät lite orolig bara när jag lade ned honom och också när jag gick in där vid 20.32. Är kanske lite orolig över hur han ska klara att sova själv när nu hans föräldrar vant honom vid att han bara kan somna med oss bredvid.
Men det kommer ju gå superbra! Han kan ju, han vet det bara inte än.
Var det för mycket prat och konversation när jag gick in? Jag ville hålla det kort, men att han ändå inte skulle känna att jag bara lämnade honom. Imorn blir det mindre prat [-o< .
Nu har jag stått och diskat i lite mer än 1h. Jag e lite rädd att jag blir tvungen att diska halva natten om han (vilket han inte brukar göra) skulle vakna i natt. Han brukar som sagt sova till iaf 06.30. Då kan jag väl gå upp och diska om allt det har nog torkat tills dess
, men jag vill inte diska honom till sömns varje natt och varje uppvak och varje gång och varje... tills vi är fast i nåt diskträsk... Jag lär väl diska nu i början, men det kanske är bättre att hålla på med olika ljud? Kan ju alltid dammsuga imorn kväll
. Men sen då, om han vaknar till i natt (bara så där liksom vrider eller vänder sig, inte vaknar ordentligt), brukar de sakna det ljud de somnade till?
Eftersom han kan ramsan och eg vet vad den betyder: ska jag köra som från natt 2 i vanliga fall? Ramsa direkt han vaknar? Jag har ju inte gått in och hållt på (lagt tillrätta, solfjädrat m m) som jag gjorde med lillebror, det behövdes liksom inte. Jag är rädd att väcka honom ordentligt om jag ramsar när han vaknar till. (Om jag ens vaknar själv, tänkte försöka sova och sen gå upp runt 6-tiden...)
Tack för tid och hjälp!!!
På kvällen busade vi och lekte som vanligt. Skrattet fick ett något abrupt slut dock... Storebror ramlade och slog i huvet. Inget allvarligt, men sen var det mest gråt. Mamma kunde trösta en trött kille och jag fånade mig lite på väg mot sovrummet för att locka fram skrattet igen. Med en kullerbytta ned i sängen var det onda i huvet helt glömt. Sen stoppade jag om honom, pussade och förklarade igen att mamma måste ta hand om all disk, och skulle vara i köket alldeles utanför dörren...
kl 20.00
kl 20.03 ramsade ut (eftersom jag brukar ramsa honom, körde jag ramsa x4 inkl. bekräftelse)
gossen ligger och pratar och pratar och sjunger och ramsar sig själv. HÖGLJUTT så hela familjen kunde ha somnat.
20.20 påminde x4
Efter ca 5-10 min ropar han efter mig. Bara 1 gång så jag ramsade bara.
Sedan ropade han igen, och jag hörde att det var något. Ett kort "mmm" fick han till svar. "Mamma hjälpa med alla knapparna". Jaha ja, då hade alla knapparna i pjamasen knäppts upp.
20.32 gick jag in och knäppte. Sa typ "Så, låt knapparna vara, annars blir det kallt om magen. Inget mera svammel nu, nu ska du sova" då sa han "Mamma vill sova i den sängen" och pekade på dubbelsängen. "Nej mamma måste ju diska. Jag är här alldeles utanför" "Imorgon efter lunchen, då vi äta kaka!!" svarade han mig. "Ja, just det! Men då får du sova nu så det blir morgon snart"
ramsa ut.
20.40 var det tyst så mamman kom...
20.52 ...på den briljanta idén
Vilket han nästan gjorde, men vaknade ju då till. ](*,) Jag sa typ, "så sov nu hjärtat" och ramsade sedan när jag stängde till dörren.
Sen var det helt tyst och när jag tittade in 21.14 sov han.
Jag är jättetacksam [-o< att det gick så bra. Han var inte ledsen eller så, lät lite orolig bara när jag lade ned honom och också när jag gick in där vid 20.32. Är kanske lite orolig över hur han ska klara att sova själv när nu hans föräldrar vant honom vid att han bara kan somna med oss bredvid.
Men det kommer ju gå superbra! Han kan ju, han vet det bara inte än.
Eftersom han kan ramsan och eg vet vad den betyder: ska jag köra som från natt 2 i vanliga fall? Ramsa direkt han vaknar? Jag har ju inte gått in och hållt på (lagt tillrätta, solfjädrat m m) som jag gjorde med lillebror, det behövdes liksom inte. Jag är rädd att väcka honom ordentligt om jag ramsar när han vaknar till. (Om jag ens vaknar själv, tänkte försöka sova och sen gå upp runt 6-tiden...)
Tack för tid och hjälp!!!
ja just det: det här också
)
Är det dumt att säga så? Jag brukar säga ifrån så där när han håller sig själv vaken. Jag säger inte argt, bara bestämt, sen pussade jag honom så vet han att jag inte är arg, och ramsade glatt och gulligt och gosigt på vägen ut ur rummet. (jag hade tänkt låta bli "inget mera svammel nu"-repliken, men den kom på automatik....Inget mera svammel nu, nu ska du sova
Morgonrapport 1
Skriver lite snabbt..
Storebror sov hela natten, vaknade ett par gånger och jag hörde hur han vände och vred sig men somnade om själv.
Sen vaknade han kl 07.07 och jag hörde hur han vaknade till ordentligt.
Kl 07.16 gick jag in och "väckte". Jag hade velat att han stannade i sängen till halv åtta, men eftersom jag också ville visa att jag har koll på att väcka honom ville jag gå in innan han kom ut.
Jag hann inte införa väckarklockan igår, så med den införd i em hoppas jag det ska gå bättre imorn bitti också...
Kommentarer?
Kram!
Storebror sov hela natten, vaknade ett par gånger och jag hörde hur han vände och vred sig men somnade om själv.
Sen vaknade han kl 07.07 och jag hörde hur han vaknade till ordentligt.
Kl 07.16 gick jag in och "väckte". Jag hade velat att han stannade i sängen till halv åtta, men eftersom jag också ville visa att jag har koll på att väcka honom ville jag gå in innan han kom ut.
Jag hann inte införa väckarklockan igår, så med den införd i em hoppas jag det ska gå bättre imorn bitti också...
Kommentarer?
Kram!
Till dina funderingar:
Nej, jag tycker inte det var för mycket prat - du svarade lugnande på hans frågor, och ställde inga motfrågor. Han blev uppenbarligen helt nöjd!Var det för mycket prat och konversation när jag gick in? Jag ville hålla det kort, men att han ändå inte skulle känna att jag bara lämnade honom. Imorn blir det mindre prat
Nu har jag stått och diskat i lite mer än 1h. Jag e lite rädd att jag blir tvungen att diska halva natten om han (vilket han inte brukar göra) skulle vakna i natt. Han brukar som sagt sova till iaf 06.30. Då kan jag väl gå upp och diska om allt det har nog torkat tills dess , men jag vill inte diska honom till sömns varje natt och varje uppvak och varje gång och varje... tills vi är fast i nåt diskträsk... Jag lär väl diska nu i början, men det kanske är bättre att hålla på med olika ljud? Kan ju alltid dammsuga imorn kväll . Men sen då, om han vaknar till i natt (bara så där liksom vrider eller vänder sig, inte vaknar ordentligt), brukar de sakna det ljud de somnade till?
Jag tycker du ska göra lite olika saker, sånt som du måste och brukar göra. Bara du gör något!
Själv sitter jag alltid vid datorn när barnen lägger sig, och det låter ju inte världsmycket, men saken är att det är viktigt för mig och jag tror det är lite av hemligheten.
Så greja på du, med vad det än är, huvudsaken är att han känner att världen snurrar på och han lugnt kan sova! Och nej, de saknar inte de ljud de somnade till.
Eftersom det här är en herreman som kan sova gott, så tycker jag du ska ha lite is i magen och inte ramsa vid första pip - och han hade några uppvak inatt som han fixade på egen hand, så stör honom inte i onödan!Eftersom han kan ramsan och eg vet vad den betyder: ska jag köra som från natt 2 i vanliga fall? Ramsa direkt han vaknar?
Och tänk nu på att visa honom väckarklockan och prata om hur viktigt det är att han ligger kvar i sängen tills klockan ringer! Och ställ klockan utanför hans rum ikväll, och hör du att han är på G att vakna i morrn bitti inom marginalkvarten, så skynda dig att ställa om klockan så att den får ringa in morgonen innan han börjar hojta!
Ha en bra dag nu, det här går hur bra som helst!
Hej!
Det går jättebra för storebror, han klarar det här utmärkt!
Daglurarna är lite krångligare (om något nu kan kallas krångligt), precis som jag trodde.
Alltså, grejen är att han har svårt att somna in, det tar lång tid för honom. När han sen väl sover går det bra. Tack Gode Gud för det!!
På dagen kom vi lite sent i säng (10 min), sen var det upp och kissa och lite så där, sen tog det ca 30 min innan han sov, så det blev bara 45 sammanlagt. (jag gav inte riktigt förutsättningarna där..)
Nu på kvällen blev vi också sena,
mitt fel igen.
Har iaf förklarat hur väckarklockan funkar, och han vet det, för den har vi använt 2 ggr för nån vecka sen då han vaknade för tidigt på dagluren. Så det ska bli spännande att se hur det går.
Han brukar lockas ut i köket av att höra mig där när han vaknar. Ska jag ändå pangramsa om han vaknar FÖR tidigt, eller som idag vara tyst och invänta marginalkvarten? Idag funkade det bra för det handlade ju om 8 min, och det tar ju ändå ett tag att vakna till så pass att man kommer på att man ska traska ut och leta efter mamma. Eller ska jag vänta på att han börjar smita ur och då gå in och påminna om att "klockan inte ringt än, så det är bäst att vi väntar på den" (och nu menar jag om han skulle vakan typ halv 7, vilket händer ibland).
Jag vill ju kunna göra i ordning frukost m m innan barnen vaknar utan att någon kommer ut för tidigt (här är ju fördel spjälsängen). Som det var imorse, tassade jag runt och var JÄTTEtyst för att inte han skulle vakna.
Sen undrar jag 2 saker.
1: Kan man avveckla väckarklockan så småningom när han sover så länge han ska, eller är det "kört" nu? Jag vill som sagt tidigare helst ha så få "måsten" för sömnen som möjligt.
2: Lillebror är van att sova daglurar i beckmörker, nu har jag gjort likadant för storebror sedan jag började kura. Han är sedan innan van att sova i halvdunkel.
Jag vill väldigt gärna att de båda ska kunna sova då det inte är becksvart, utan göra skillnad på dag- och nattsömn genom att ha lite ljusare på dagen. (bl a för att vi väldigt ofta är hos mina föräldrar (ett par ggr /vecka) och jag tycker det blir krångligt att varje gång tejpa upp soppåsar) Hur göra då?
Tack för all hjälp!!
Stor kram!
Det går jättebra för storebror, han klarar det här utmärkt!
Daglurarna är lite krångligare (om något nu kan kallas krångligt), precis som jag trodde.
Alltså, grejen är att han har svårt att somna in, det tar lång tid för honom. När han sen väl sover går det bra. Tack Gode Gud för det!!
På dagen kom vi lite sent i säng (10 min), sen var det upp och kissa och lite så där, sen tog det ca 30 min innan han sov, så det blev bara 45 sammanlagt. (jag gav inte riktigt förutsättningarna där..)
Nu på kvällen blev vi också sena,
Har iaf förklarat hur väckarklockan funkar, och han vet det, för den har vi använt 2 ggr för nån vecka sen då han vaknade för tidigt på dagluren. Så det ska bli spännande att se hur det går.
Jag vill ju kunna göra i ordning frukost m m innan barnen vaknar utan att någon kommer ut för tidigt (här är ju fördel spjälsängen). Som det var imorse, tassade jag runt och var JÄTTEtyst för att inte han skulle vakna.
1: Kan man avveckla väckarklockan så småningom när han sover så länge han ska, eller är det "kört" nu? Jag vill som sagt tidigare helst ha så få "måsten" för sömnen som möjligt.
2: Lillebror är van att sova daglurar i beckmörker, nu har jag gjort likadant för storebror sedan jag började kura. Han är sedan innan van att sova i halvdunkel.
Tack för all hjälp!!
Stor kram!
Hej igen!
Vad härligt att läsa att det går så bra för storebror! Han har en klok mamma
Nu är det så att det kan vara dags för gossen att sluta sova middag, han fyller tre i april, eller hur? Och många barn slutar sova middag mellan 2½-3 år, ett fåtal har kvar middagsluren efter tre år. Det där märker du som mamma bäst!
Jag tycker du ska göra precis som du brukar på morgnarna, undvik att smyga! Saken är den att ofta sover barnen extra gott om de hör lite husljud, det låter tryggt... Kommer han upp leder du självklart tillbaka, lugnt och fint!
Jag kan förstå hur du tänker om väckarklockan, men jag tror du kommer att ändra dig
. Om du tänker dig att väckarklockan är din röst, bara, och inget annat, så kanske det känns annorlunda. För barnen har en tendens att köpa konceptet med klockan med hull och hår, och det bara på några dagar.
Jag kan berätta att härhemma så slutade vi använda väckarklocka i somras ett tag, det var sommarlov och vem vill vakna till klocka då? Inte jag, men barnen ville det...
Efter några morgnar så började de vakna lite hur som helst, för de visste ju inte när det var morgon när ingen klocka talade om det för dem. Då plockade jag fram klockan igen och voilà så var morgnarna fina och prydliga igen
.
De allra flesta människor använder väckarklocka, så jag tycker inte det är nåt konstigt verktyg. Den är tydlig, och barnen gillar tydlighet
Jag håller med dig vad gäller daglurarna, här har vi beckmörkt till natten, men dunkelt till daglurar. På nätterna hänger jag för en filt för fönstren, men på dagarna vickar jag bara ner persiennen, och den silar in lite ljus.
Så det enklaste är helt enkelt att du inte gör det kolsvart på dagarna
Hoppas ni får en fin natt
Vad härligt att läsa att det går så bra för storebror! Han har en klok mamma
Nu är det så att det kan vara dags för gossen att sluta sova middag, han fyller tre i april, eller hur? Och många barn slutar sova middag mellan 2½-3 år, ett fåtal har kvar middagsluren efter tre år. Det där märker du som mamma bäst!
Jag tycker du ska göra precis som du brukar på morgnarna, undvik att smyga! Saken är den att ofta sover barnen extra gott om de hör lite husljud, det låter tryggt... Kommer han upp leder du självklart tillbaka, lugnt och fint!
Jag kan förstå hur du tänker om väckarklockan, men jag tror du kommer att ändra dig
Jag kan berätta att härhemma så slutade vi använda väckarklocka i somras ett tag, det var sommarlov och vem vill vakna till klocka då? Inte jag, men barnen ville det...
Efter några morgnar så började de vakna lite hur som helst, för de visste ju inte när det var morgon när ingen klocka talade om det för dem. Då plockade jag fram klockan igen och voilà så var morgnarna fina och prydliga igen
De allra flesta människor använder väckarklocka, så jag tycker inte det är nåt konstigt verktyg. Den är tydlig, och barnen gillar tydlighet
Jag håller med dig vad gäller daglurarna, här har vi beckmörkt till natten, men dunkelt till daglurar. På nätterna hänger jag för en filt för fönstren, men på dagarna vickar jag bara ner persiennen, och den silar in lite ljus.
Så det enklaste är helt enkelt att du inte gör det kolsvart på dagarna
Hoppas ni får en fin natt
Hej!
Nu har jag öppnat upp lite bakom sopsäckarna där storebror vilar och det kommer in ljus. Han var ju van så det blev inte mer problem än vanligt
Men att ändra i lillebrors rum, brukar det gå utan problem? Testade en gång, men han bara grät (vet iofs inte om det var därför) så jag fick gå in, mörklägga, soljfädra ordentligt, och sen ramsa ut, o sen tog det iaf ca 30-40 min innan han somnade...
Kanske ska köra en "lite-ljusare-på-dagen" kur?
Väckarklockan funkade bra i morse. Eller alltså det funkade bra med väckarklockan
Killen vaknade strax efter 7 och jag hörde hur han rörde på sig. När det blev för mycket ljud gick jag in för att haffa honom innan han hann ur sängen.
För sent! Han hade klättrat ur och satt på sig sin ryggsäck som låg bredvid sängen och när jag ville få tillbaka honom dit, blev han nästan arg för jag ville ta av ryggsäcken. "Ok, då bäddar vi ned både barn och ryggsäck" tänkte jag. Sagt och gjort. Sen påminnde jag om att klockan ringer när det är dags att vakna. Så han låg kvar tills jag gjorde morgon kl 07.20. (ville inte utmana och vänta ända till halv..)
Men HUR ska jag veta exakt när han somnat? För att klocka sovpasset menar jag.
Idag t ex gick jag och lyssnade vid dörren flera gånger, han viskade eller pratade högt eller var bara tyst så jag trodde ett tag han somnat. Sen hörde jag honom högljudd igen, så jag gick in (35 min efter läggning) och lade på täcket och sa till honom att somna. 5 min senare var det knäpptyst så jag räknar från den tiden.
Säger man bara till igen så somnar han, men inte om jag inte gör det. (och så har han varit ett tag nu)
Men meningen är ju att han ska somna själv utan att jag går in och påminner.
Är det bättre att bara ramsa utifrån, inte gå in i det läget?
Kram
Nu har jag öppnat upp lite bakom sopsäckarna där storebror vilar och det kommer in ljus. Han var ju van så det blev inte mer problem än vanligt
Men att ändra i lillebrors rum, brukar det gå utan problem? Testade en gång, men han bara grät (vet iofs inte om det var därför) så jag fick gå in, mörklägga, soljfädra ordentligt, och sen ramsa ut, o sen tog det iaf ca 30-40 min innan han somnade...
Väckarklockan funkade bra i morse. Eller alltså det funkade bra med väckarklockan
Killen vaknade strax efter 7 och jag hörde hur han rörde på sig. När det blev för mycket ljud gick jag in för att haffa honom innan han hann ur sängen.
Som det är idag sover han ca 10h /natt. Och han orkar inte vara vaken hela dagen. Han måste sova en stund mitt på. Idag blir det också 45 min.Nu är det så att det kan vara dags för gossen att sluta sova middag
Idag t ex gick jag och lyssnade vid dörren flera gånger, han viskade eller pratade högt eller var bara tyst så jag trodde ett tag han somnat. Sen hörde jag honom högljudd igen, så jag gick in (35 min efter läggning) och lade på täcket och sa till honom att somna. 5 min senare var det knäpptyst så jag räknar från den tiden.
Men meningen är ju att han ska somna själv utan att jag går in och påminner.
Är det bättre att bara ramsa utifrån, inte gå in i det läget?
Kram
Hej och grattis till bra kurarjobb! Det här går ju finemang!
10 timmar är för lite. Minst elva timmars natt, eller 11½ eller 12. så jag tycker du ska lägga sonen minst en timme tidigare, det kan rätta till de tidiga morgnarna (hur konstigt det än låter
)
Det bästa är att du helt enkelt gör upp ett schema, väcker och lägger minutiöst efter schemat så sätter sig tiderna så småningom. Använd gärna väckarklockan till dagluren också! Man KAN tillåta en marginalkvart om du vet att han somnat sent på dagluren, men inte mer! Då blir hela dagen förskjuten.
Kram!
Ummusab skrev:Som det är idag sover han ca 10h /natt. Och han orkar inte vara vaken hela dagen. Han måste sova en stund mitt på. Idag blir det också 45 min.
8) Jepp! Nu håller du dig i största, möjligaste mån utanför dörren! Ramsa och husljuda! Går in gör du bara vid kris.Är det bättre att bara ramsa utifrån, inte gå in i det läget?
Kram!
Hej!
När han väl somnar på dagluren sover han och skulle mycket väl kunna sova längre, men jag måste ju ta upp enl. schemat (+/- marginalkvart), bara att även där tar det ca 40 min iaf innan han somnar.
Men ok, det ska han väl också lära sig, att mamma ramsar och det är inget snack om vad som ska ske efteråt
Det här med natten vill jag fråga om:
Anledningen till att vi har 11,5h natt är att lillebror för ca 1,5-2 mån gick över till 1 daglur. Så han vilar 2h på dagen.
När ska man gå över till 12h natt och 1,5h dagvila? Hur vet jag att han är redo för det? På sistone har det hänt ett par ggr att han vaknat för tidigt, efter ca 1,5h, men han är sååå trött på em de dagarna och han orkar verkligen inte. Så jag vill inte korta än. Men målet är ju att båda ska sova 12h natt. Blir det bara jobbigt att vänja om båda sen? Det blir ju 2 st som "plötsligt" får sova väldigt mycket mindre under dagen.
Att lägga storebror 30min tidigare på kvällen för att ge honom 12h natt är uteslutet. Han skulle inte kunna sova och inte heller vilja om han hörde att lillebror är vaken. Och att försöka hålla lillebror någotsånär lugn (snarare låta bli att leka med honom som vi alltid gör precis innan läggning - och då menar jag bus och spring och leka tagare) skulle förstöra "hans" skratt till go'natt...
Så hur göra här?
Dessutom så lite som stora sover i nuläget känns det inte läge att minska mer på dagvilan, han får ändå inte sina 1,5h där. Varken innan kuren eller de här 2 dagarna (jag menar inte att han på endast 2 dagar plötsligt skulle ha somnat bums, men jag menar att han tar så lång tid på sig).
Tack för tiden du ger!!
Kram.
Nej alltså, "natten" är (ska vara) mellan kl 20.00 och 07.30, men det tar honom ca 1h att somna, ofta mer, sen vaknar han vid 7. Vi får se nu om väckarklockan gör sitt jobb!10 timmar är för lite. Minst elva timmars natt, eller 11½ eller 12.
När han väl somnar på dagluren sover han och skulle mycket väl kunna sova längre, men jag måste ju ta upp enl. schemat (+/- marginalkvart), bara att även där tar det ca 40 min iaf innan han somnar.
Varför jag gick in är att om jag ramsar och "påminner" om att jag hör honom misstänker jag att han kommer börja ropa på mig och prata med mig. Om jag går in, blir det slut på snacket. Så var det iaf tidigare när jag "sov" i sängen bredvid, att så länge jag var tyst och bara sa till någon enstaka gång när han hållit på läääänge att bubbla, att han skulle sova, så somnade han.Jepp! Nu håller du dig i största, möjligaste mån utanför dörren!
Anledningen till att vi har 11,5h natt är att lillebror för ca 1,5-2 mån gick över till 1 daglur. Så han vilar 2h på dagen.
Att lägga storebror 30min tidigare på kvällen för att ge honom 12h natt är uteslutet. Han skulle inte kunna sova och inte heller vilja om han hörde att lillebror är vaken. Och att försöka hålla lillebror någotsånär lugn (snarare låta bli att leka med honom som vi alltid gör precis innan läggning - och då menar jag bus och spring och leka tagare) skulle förstöra "hans" skratt till go'natt...
Så hur göra här?
Dessutom så lite som stora sover i nuläget känns det inte läge att minska mer på dagvilan, han får ändå inte sina 1,5h där. Varken innan kuren eller de här 2 dagarna (jag menar inte att han på endast 2 dagar plötsligt skulle ha somnat bums, men jag menar att han tar så lång tid på sig).
Tack för tiden du ger!!
Kram.