Första Kurnatt 7mån dotter...Fler nattugglor?tips och råd

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Nancy

Inlägg av Nancy »

tobeistobe skrev:Idag gick vi in i uppföljningsveckan, jag han knappt gå ut ur rummet innan sötnosen slumrade in :) Vilken känsla! :)

På lördag så ska vi gå på en husvisning kl11 precis när hon ska ha mellanmål, kan man lägga henne 15 min tidigare så hon äter 15 min tidigare, men samtidigt följa rätt tider vid nästa schemalagda mål/lur? Hittils har vi varit väldigt noga direkt på minuten att följa schemat!

Kan hela kuren bli förstörd av att hon får följa med? Är det för tidigt?
Fantastisk läsning :thumbsup:

Din idé om att lägga henne 15 min tidigare just denna dag blir utmärkt :D

Hälsningar från Nancy
tobeistobe

Inlägg av tobeistobe »

oh vad glad jag blir, vad roligt!

Som sagt jag är lite mer än chockad, Varje natt hittils har varit ett stort framsteg. Inatt vaknade sessan endast 2 gr, en gång vid 00.30, tystnade 34 (fick ramsa henne)

Sen somnade vi båda om som stockar, jag sover fortfarande utanför då jag känner att det fortfarande behövs.

03.26 vaknade hon igen, då ropade hon på hjälp där inne, jag gick in o lilla sessan hade vänt sig och låg och sparkade sänggaveln, vände henne, la till rätta, svarade på hennes fråga sen 03.36 tystnade hon. Ska då tilläggas att jag lät henne ligga där inne först för att se om det trappades ner, men insåg snart att jag var tvungen att ändra hennes ställning!

Sen har vi sovit gott till kl 08 i morse :D Det är ju hur underbart som helst!

För en vecka sen sov vi med uppvak varje timme, problem mett amning, napp och vad allt i världen det kunde vara.

Jag kommer nog aldrig kunna tacka nog!

Kramar
080607 3800g 52cm Flicka: Clara
Nancy

Inlägg av Nancy »

tobeistobe skrev:För en vecka sen sov vi med uppvak varje timme, problem mett amning, napp och vad allt i världen det kunde vara.
Ja visst är det fantastiskt hur tacksamt det är att ta ledningen och hjälpa barnet till fin sömn :heart: :D

Innan jag hittade till forumet vaknade min Leia en gång i kvarten mellan 03-07 på natten... Jag hade henne bredvid mig i sängen men det gjorde ingen vidare glad. Nu flera år senare sover hon fortfarande säkert. Med de två yngsta har jag kört SM från start och nu sover alla tre så gott hela natten. "Folk" har slutat prata om vilken "tur" det är och slutat varna mig för hur jäkligt det minsan säkert blir snart eftersom allt bra brukar ändras till det sämre... :roll:

Oops, mer än du bad om men jag blev så lycklig över ditt inlägg och det du skrev om de fantastiska förändringar ni upplevt på kort tid. Härligt :thumbsup:
tobeistobe

Inlägg av tobeistobe »

Det är så kul att träffa folk med positiva uppfattningar :roll: :lol:

Helt otroligt, att man inte hittade hit eller fick nys om sova hela natten tidigare. :)

Vi tänkte på en sak igår här, hur blir det sen när lilltjejen börjar dagis, som antagligen blir i september?

Är schemat fortfarande heligt precis som hennes sovtider?
Eller är det såpass lång tid dit att hon förstår att hon ska sova när man endast lägger henne i sängen?

kramar
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Du kan ju ta redan på dagis mat och sovtider och redan under sommaren kan du ju ändra så hon vänjer sig vid rutinerna och är trygga i dem när hon ska börja något så stort som dagis.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hej där!! 38 minuter andra natten!!! Jag känner mig överlycklig!! Hoppas att det håller i sig.. Hur går det för dig ikväll?? Hoppas att det blir en bra natt för er nu när ni har något så kul som husvisning framför er imorgon.. Lycka till även med det *s*
Nu tillbaka till Let´s Dance!!
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
tobeistobe

Inlägg av tobeistobe »

Hon är väldigt duktig, lägger sig själv till rätta (lite mer sida än mage föredrar hon) Hon protesterar inte, utan verkar tycka det är hur skönt som helst att lägga sig o gosa ner sig i sängen.

Ikväll frågade hon endel, men hon är absolut inte gråtandes eller skrikandes, bara några frågor sådär :) Det är så kul att lägga henne nu :D

Kommer det alltid ett bakslag eller väljer vissa barn att gå efter sina nya rutiner helt?

Vad roligt att det är fler som det går så bra för=)

Kramar
tobeistobe

Inlägg av tobeistobe »

Godmorgon alihopa!

Natten har varit, hm. ja, inge vidare! :?
Igår åt vår lilla flicka inte alls så mycket, hon vägrade äta, varken bröst, mat, välling....ja, allt vi erbjöd henne, endast små små portioner.

Nattlsurken blev ju då väldigt liten, och inatt har hon vaknat och varit mer eller mindre arg. ledsen 3 gr. 1 tim var första uppvaket, dom andra 2 ca lite mer än 30 min. Hon vägrade ta ramsan, blev lugn när jag solfjädrade henne!

Var denna natt ett såkallat bakslag eller vaknade hon pga hennes omättade mage?

vi försökte verkligen få i henne mat i dom 30 min som man ska när dom trillskas...

Är så tacksamma för alla svar ni ger oss..... :heart:
Kramar*
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hej där.. tråkigt att höra att natten varit jobbig för er.. den har inte varit helt lätt här heller, men inatt beror det inte på söta Becka.. hon har bara haft 5-6 uppvak på hela natten och alla har gått att ramsa ner.. Nä, nu är det jag som har åkt på härligt migrän-anfall.. och medicin är visst bara att glömma när man ammar, så jag ska överlämna åt sambo nu.. Ha det bäst och hoppas att du får hjälp & svar.. Vi hörs.. *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
tobeistobe

Inlägg av tobeistobe »

Ätit dåligt hela dagen, samma igår, nån som har någon fundering?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Natten kan ha varit ett bakslag.

Angående att inte vilja äta. Svårt att veta. Kanske håller hon på att bli förkyld och har ont i halsen. Jag skulle pröva med att ge en alvedon ca 1 timme innan hon ska äta. Om maten då går ner så är det nog så. Annars lär ni ju snart märka hur det ligger till ändå.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
tobeistobe

Inlägg av tobeistobe »

Tack....Nu oroar vi oss lite inför natten (utan att visa det förstås), eftersom hon ätit dåligt kanske hon vaknar och är hungrig!

Finns det något gott som kan slinka ner när dom har halsont (typ som te till oss)? Hon totalvägrar välling, även fast vi försöker morgon och kväll, några ml går ner men inte många! Hon verkar inte bli helt mätt på endast bröst längre! Vill ju att hon ska ha en mättad mage så hon sover gott! :cry:

Känner mig som en elak mamma när hon skriker efter mat på natten, inatt kändes det så,(dock enda natten hon ropat på mat) men litade på min självkänsla att låta bli!
trixiie

Inlägg av trixiie »

Hej.
Vad kul att se att det går bra för er (även om ni haft ett litet bakslag nu). Det måste väl endå vara skönt att ha satt igång hela processen?

Vi har inte kört igång idag då vi var vakna hela natten med Wille och jag behöver verkligen sova i natt efter det + att Amanda har fått 39 graders feber. :?

Nu ska jag läsa på lite till så att jag verkligen är laddad till tänderna när vi ska sätta igång. För jag är verkligen taggad att sätta igång den här cirkusen nu så man kan få lite sömn. 8)
Lycka till ikväll/natt.

Kram Sofie
tobeistobe

Inlägg av tobeistobe »

Hej, ja det var nog ett bakslag iallafall, vi trodde först att hon var hungrig när hon vaknade så ofta eftersom hon ätit så dåligt under dagen!
Men inatt har hon sovit bäst hittils, vaknade 3 gr då jag fick ramsa, räckte med 2-3 st varje gång, sen somnade hon igen så inatt har hon inte ens varit vaken 10 min :D

sen har vi ju hört henne ett par gånger men då har hon också somnat om själv:) Gumsan!

Oh, trist att åka på sjukdomar när man är så taggad till att sätta igång!
O andra sidan får du ju mer tid att läsa på :lol:

Kramar
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad roligt att natten gick så bra. Härligt jobbat :thumbsup:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net