5 år och gå på kalas själv?!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Annica

5 år och gå på kalas själv?!

Inlägg av Annica »

Hej!

Jag har en son på snart 5½ år. I våras hade många av hans dagiskompisar kalas, som han var bjuden till och även gick på. Men vi fick inte lämna honom där. Adam är en blyg och försiktig kille, men det var ju ändå hemma hos hans dagiskompisar (som han träffar 4 dagar/vecka) kalasen var. Vi (jag och min man) tyckte det var okej att vara kvar med honom, han hade ju trots allt aldrig varit hemma hos kompisarna förr.

Men under sommaren så har en del av de kompisarna (föräldrarna) ringt hem till oss och frågat om Adam vill komma hem till dem. Han vill det gärna, men då ska jag eller pappa vara med. Vi tycker det är dags att han är där själv, samt kompisens föräldrar kanske inte alltid uppskattar att få mig eller min man "på köpet".

Hur hårda ska vi vara, tycker ni? Nu har han ju trots allt varit hemma hos dem en gång. Och om det här håller i sig, hur ska vi då bete oss när inbjudningar till 6-års kalasen kommer? Följa med honom till kalaset, lämna presenten och vill han då inte stanna själv, så får han följa med hem igen?

Inget direkt problem, men en undran.

Hälsn.
Annica
Mamma till Adam f?dd maj -00 & Marcus f?dd feb. -02.
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Här tror jag att det handlar om Attityd :wink:

Förklara vad som kommer hända, ingående. Man kommer dit, lämnar present, alla föräldrar utom den som fyller års föräldrar går hem. Och så är alla barnen där och har kalas! VAD KUL!! :D Och vad händer om man INTE vill vara där själv? Ja, tyvärr, då får man följa med mamma och pappa hem igen, och MISSA :shock: kalaset, (vilket ju vore väldigt tråkigt, eller hur) för mamma och pappa FÅR inte vara med! Bara barnen får! Ha honom att upprepa detta flera gånger, tills han förstår ordentligt.

Och jag tror också det kan löna sig att ha "teater" i ämnet.
Du kan vara honom, och han kan vara dig, som vinkar av vid dörren.

Som det är nu, tvekar ni, och det känner han av.
Bedöm själva hur viktigt ni tycker det är att han är själv på kalas, men han är ju såpass stor nu att det bör funka ypperligt :D
Vill han inte när det kommer till kritan, så får han gå hem med er helt enkelt. Och missa kalaset. Han gör nog inte om det :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hmm det blir en väldigt stor grej det här med att gå på kalas och ha kul nu verkar det som... Är det inte risk att kalasgästen själv känner att det här är visst väldigt viktigt för mamma och pappa, om man går på för mycket om vikten av att stanna kvar. Han är ju dessutom snart 6 år och inne i en väldigt känslig ålder... Jag vet inte om jag är helt fel ute men jag skulle ge honom chansen att stanna själv (efter att innan enkelt ha förklarat att han ska få gå på kalas och mamma och pappa kommer och hämtar sen), och vil han inte så vill han inte. För mycket "spel" innan inbillar jag mig kan ge lite prestationsångest av en liten herre som redan innan slåss med så mycket i sin värld. :?: :?: :?:
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
mia75

Inlägg av mia75 »

Jag kan bara av erfarenhet säga hur jag själv kände det när jag var liten. Jag var livrädd för kalas, det var mycket barn som jag inte alltid kände, lekar som man förväntades delta i (jag ville hellre se på), och jag ville inte bli lämnad utan Mamma och som tur var behövde jag heller aldrig det. Jag skulle avväga situationen och säga nej tack om jag trodde att de inte ville ha en förälder "på köpet" och annars följa med honom tills han känner sig trygg och vill vara där själv. Kanske kan du följa med och stanna en stund och sedan gå och handla eller något litet ärende och sen komma tillbaka och vara med en stund till innan ni går, lite som en dagis inskolning ungefär? :D
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"