2 år: Säger att han tänker ropa, gör det också, ställer krav

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Maltemamman

2 år: Säger att han tänker ropa, gör det också, ställer krav

Inlägg av Maltemamman »

Hej och hjälp!

Det känns som om vi nu är tillbaka till att ha en bebis som vaknar var tredje timme, men sonen är 2 år (26 månader).
Vad göra?! :twisted:

Ungen är så trött att han ligger på golvet under bordet på dagis på dagarna. Men vi lyckas inte hjälpa honom att sova!

Jag har fått hjälp av er här på forumet förut, bl a genom rådet att börja använda väckarklocka. Det funkar rätt bra. Den har hjälpt M att inse att morgonen inte börjar när han tycker. Eller rättare sagt: Den har inneburit att vi inte behöver ha högljuddda långdragna strider i gryningstimmar, men likväl vaknar han typ 05.30-05.50.

Nu är det som sagt värre än någonsin. Fattar faktiskt inte vad som händer - eller vad jag ska göra åt det.

M har aldrig sovit bra. Som nyfödd var det som om han var rädd för att sova, trodde sig inte kunna. Det första halvåret sov han 9-11 timmar/natt, plus dagslurar men har ALDRIG varit uppe i några 15-16 sömntimmar/dygn...

Schema idag:
05.30-06 Vaknar (för tidigt, vi vill inte ha morgon före 6, helst 6.30)
ca 07 Gröt, därefter mer frukost
9.15 fruktmellis (på dagis)
11.30 lunch (dagis)
12.15-12.30 sova lunch (dagis) 1 h 15 min
14.15 mellis (dagis)
17.00 middag (hemma)
19.00 välling (äter allt mindre av detta. byta till gröt?!)
ca 19.45 läggs, efter skötning, saga, gos. Somnar tvärsäkert själv utan minsta problem.

MEN: Sedan några veckor tillbaka säger M på dagarna: "ropa på mamma och pappa natten". Ibland säger han det som ett skämt, men ofta på allvar.

Vi vet faktiskt inte hur vi ska hantera det. Vi har svarat "nej, du behöver inte alls ropa på oss, du vet ju precis hur man sover, om man vaknar på natten och det är mörkt, då lägger man sig bara ner och sover mer, tills klockan spelar och det är morgon". Vi har också sagt "nej, du ropar inte alls på oss, på natten vill alla sova, vi vill inte komma in i ditt rum, vi vill sova i våra sängar och du ligger och sover skönt i din säng".

Men han vaknar. Och han ropar. Förrförra natten 5 gånger. Igår natt 3 gånger. I natt 00.10, 02.15, 05, 05.20, sov sedan till 06.05.

Vi går in om han låter väldigt ledsen. Inatt snyftade han och sa att gosedjuret var borta. Jag gick dit och hjälpte. Men han kräver också: Står vi vid dörren och säger ramsan (sch, natti natti, det är natt och alla sover, lägg dig ned och sov mera") hojtar han ibland "näe, mamma hjälpa!" eller "kan inte sova, näe, NEJ!" och blir ofta arg/förtvivlad.

Nu är jag trött. Och på väg att bli arg. Fixar inte sömnbrist. Och inte han heller, helt uppenbart. Han får sammanbrott på morgnarna, han ligger som sagt under bordet på dagis (bra att han går undan ibland om han blir trött på de andra barnen tycker jag, men att regelbundet lägga sig under bordet och säga att man vilar kan inte vara normalt!) och sjunker ihop som en påse nötter framåt kvällarna.

Så snälla hjälp!

Strategier?
Annat schema?
Bättre svar?

PS Sover i kolmörkt o svalt rum.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hejsan! :D

Jag förstår att han är trött om han sover så lite. Nu blir det ca 11 timmar per dygn vilket är 2-2,5 timme för lite.

:arrow: Jag tycker att ni ska lägga honom tidigare. Min erfarenhet säger mig att de flesta tidiga uppvak beror på att barnet sover för lite och läggs för sent. Vill ni ha morgon 6.30 så lägger ni honom 18.30. helt enkelt. :D
Är det så att han ibland sover under 1 timme på dagis så kan ni lägga upp till en halvtimme tidigare. Alltså 18.00 om han är jättetrött.

Vill ni att han ska lägga sig lite senare på kvällen, 19.00 så försök få till längre dagvilor. Gärna 2 timmar. Men med tanke på hans ålder så tycker jag det är bättre att satsa på 12 timmars natt. Snart kommer han ändå sluta sova middag och då är det skönt att de sover 12 timmar natt.

:arrow: När han ställer alla frågor till er så är det bäst om ni inte går in i en diskussion. Han är alldeles för liten för att begripa sig på ert resonemang. Det bästa är att bara svara med ramsan. Med alla sina frågor undrar han om han är trygg och kan sova i lugn och ro. Det är er uppgift att försäkra honom om det. Det gör ni bäst med att bara svara lugnt med ramsan. Den vet han vad den betyder: Sov lugnt, vi vaktar.
Allt annat resonemang förvirrar honom.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "