Sömntrasslare

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Mollymamman
Kontakt:

Sömntrasslare

Inlägg av Mollymamman »

Hej,
jag har en tjej som nu är 9 veckor, hon är född 11 november 2008. Hon är en pigg och solig tjej, men vi kommer inte riktigt till rätta med SM och hennes sömn, varken på dagar eller nätter...

Så här ser en dag ut:
07.45 vaknar, äter och sköts ca 1 timme
Leker lite ensam, pratar med mamma
09.45 Sover förmiddag. MEN!!! vaknar ofta redan efter 30 minuter och vill inte somna om.
11.30 ut på långpromenad ca 1,5 timme
(Sover ca 30 minuter av den)
13.00 äter och sköts ca 1 timme
14.00 Sover eftermiddag. Om vi har tur 2 timmar men ofta 45 minuter - 1 timme.
16.45 äter och sköts ca 1 timme
18.00 sover ca 20 minuter
19.00 badar
19.30 äter ca 1 timme inför natten, jättetrött!
20.30 läggs i vaggan efter trugande om mer mat men vill inte riktigt komma till ro. (Vi har provat att buffa det går bra 1-3 kvällar men sen hjälper det inte). Nu kör vi ramsa och går in ca var 3:e minut och ramsar igen. Hon somar efter 30 minuter - 1 timme!
Hon vaknar någon gång mellan 1-3.30 och äter i ca 10 minuter + vaknar ca 4.30 och äter ca 10 minuter.

Vad ska vi justera för att få ordning både på hennes natt- och dagsömn? Vi "klarar" att hon är arg/ledsen när hon ligger i sin vagga men vi önskar så för hennes skull att hon ska komma till ro utan att vara arg/ledsen.

//Mollymamman
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej Mollymamman och välkommen! :lol:

:?: Har du Barnaboken? Där kan man läsa om Standardmodellen.
:?: Ligger hon på mage, MED larm?
:?: Nu är hon ju över 2 mån, då kan du "spika" ett schema om du vill.

:arrow: En 2 mån är lite för liten för att ramsas som verktyg, det man kan göra är att bekräftelseramsa dem mer eller mindre i sömnen.
Man går inte IN och säger ramsan, den sägs alltid utanför rummet, eller på väg ut.

Här kommer en länk till "mina favoriter" jag rekommenderar att du läser SM ett kompendium, Lucinne tråden och gärna mycket av det andra.
Lägger upp ett schema med typ rytmen 11+1,5+2+45+20, schemat skall innehålla ca 16 timmar sömn (3+4 mån 15,5 tim).

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mollymamman
Kontakt:

Inlägg av Mollymamman »

Hej,
när vi införde SM för Molly föll det mesta på plats. Hon är verkligen ett solsken under sina vakenperioder och har fram till nu sovit hela natten med ett nattmål 3.30.

Men så helt plötsligt är tiden ur led... Nätterna krånglar mer än någonsin, daglurarna har också börjat spöka och jag känner mig trött, trött, trött.

Så här ser vårt schema ut.
7.30 Glad morgon och amning, umgänge och lite ensamlek
9.15-10.45 Sova
11.00 Amning, umgänge och delaktighet
13.00-14.30 Sova ute i vagnen (...men den får inte stå still :wink: )
15.00 Amning, umgänge och massor av delaktighet
16.30-17.15 Sova
17.45 Amning, massor av delaktighet
19.00 Bad och bus
19.15 Nattslurk
19.30 Skratt och God Natt
....
3.30 Nattmål

Hon somnar fint på kvällen, då tar också ramsan så bra. Men som sagt, nu har hon börjat vakna till från 24.00. Sen vid 2-tiden och från 2-3.30 blir det mer skrik än sömn... Jag ramsar - hon blir argare. Jag lägger till rätta, ramsar och hon sover 10-minuter och sen håller vi på så där. När väckarklockan ringer 3.30 sover hon oftast. Då tar jag upp henne ger henne mat och så sover hon fint fram till ca 6.30 då hon börjar skrika. jag ramsar, hon blir argare... Lägger till rätta, ramsar, lägger till rätta, ramsar... Så här håller vi på till 7.30 då vi väcker henne, (i ett ögonblick då hon är tyst), med glad morgon.

På morgonkvisten när hon skriker gör hon det med stängda ögon och verkar inte helt vaken, men fullständigt sover hon inte.

Min plan har ursprungligen varit att nu när hon är 4 månader flytta fram nattmålet till 5.30 för att sedan vid 5-6 månader kunna plocka bort det helt. Men nu vet jag inte hur vi ska göra eftersom nätterna börjat krångla på det här sättet. Dessutom har jag så himla svårt att somna om efter 3.30-målet, i natt gick det inte alls och det här börjar verkligen slita.

Vad ska vi göra? Hjälp!
//Mollymamman
Mamma till Molly Morin född 081111, kl. 08:08 (BF+1 med kejsarsnitt)
http://www.molly.familjenmorin.se
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Mollymamman!

Jag tror att juvelen behöver få mer mat i magen på dagen för att nätterna ska bli stabila igen. Har ni börjat med smakisar? Gröt?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Mollymamman
Kontakt:

Inlägg av Mollymamman »

Hej,
och tack för snabbt svar. Jag behöver verkligen lite konkreta tips just nu.

Vi har inte börjat med smakisar ännu- men det kanske helt enkelt är så att det är dags.

Känner mig lite förvirrad angående detta då BVC och många andra rekommenderar att man inte ska börja förrän 6 månader. Någon som kan ge tips på hur schemat med mat/amning ser ut när man börjar?

Jag trodde att man börjar med potatis, men du säger gröt alltså?!

//Mollymamman
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag rekommenderar INTE att man börjar med potatis, bättre med 4 mån gröt (HIPPS har en bra) sen kan man börja med morot, palsternacka, fänkål, päron, banan osv.. Sen sötpotatis och vanlig potatis INTE färsk potatis.

Här är en länk om stockholmsmodellen, den används här i skärgården och då är det mat från 4 mån som introduceras. :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 5f462bf365
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mollymamman
Kontakt:

Inlägg av Mollymamman »

Hej och tack!
jag kör på med ett par frågor till för maken är på väg till affären snart :D

Jag har kollat Hipps produkter och undrar om du menar den som är en färdig "puré" eller risgröten med banan persika som är mer ett pulver?

Tycker du att jag ska ge det här som en del av sista målet på dagen, sen kommer ju nattslurken och då känns det som om det är amning som gäller.

Jag tänkte i så fall försöka redan ikväll, mängd?

Oj vad det känns spännande!

//Mollymamman
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja den gröten är bra att börja med!

Kanske vill du ge den som smakis på dagen för att eventuella reaktioner med magen skall hinna lägga sig. Det står på paketet vill jag minnas hur stor en "smakis" är.

Som en anekdot... Tors första smakis var just Hipps gröt och då över 1 dl på kvällen. Och JA han hade ont i magen MEN han var lycklig och MÄTT!
Så här gäller att hitta balansen mellan att öka så fort att barnet blir mätt och att ta så lite att magen hinner vänja sig. :wink:
Tor 2006

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

ps. jag tillverkade gröten på pumpad BM och serverade i pipmugg från Coop, den med 3 hål och inget dropp stopp. :wink: DS.
Tor 2006

Mollymamman
Kontakt:

Inlägg av Mollymamman »

Ha ha ha, skrattar gott åt Tors smakportion!

Tack för tipset med muggen. Och du menar gröten som är pulver - eller hur?!

Molly började storstilat med bajsa regelbundet och fint varje dag till frukost, men just nu har hon en period då det blir ca var tredje dag och då under mycket stånk och knölande.

Ska jag sätt till katrinplommonpuré för att hjälpa magen på traven eller finns det något annat finurligt sätt?

Mycket frågor runt det här med maten
:lol:

//Mollymamman
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, ja pulver gröten. :lol:

Katrinplommon, päron och Kiwi är lösande. Men börja med katrinplommon eller katrinplommonjuice. :wink:
Tor 2006

Mollymamman
Kontakt:

Inlägg av Mollymamman »

Här följer en rapport av hur den senaste veckan varit. Molly har börjat med smakisar, och gröten har gått ganska bra, likaså katrinplommonpuré. Det är inga större mängder ännu men vi kör två gånger om dagen. Först vid 10.30 och sen vid 17.30. Vi har också provat lite palsternacka, nja - hälsar Molly.

Men nätterna har inte blivit bättre och jag börjar känna mig smått desperat... Hon sover i vårt rum och vi vill helst ha henne kvar där i alla fall en månad till. Molly är ju inte regelrätt kurad utan vi har använt SM sedan hon var knappt 3 månader och infört ramsan "bakvägen.

Just nu vaknar hon 1 gång i timmen från 23.30. Hon vaknar, låter ledsen, vi går upp ger henne gose-katten, och lägger henne tillrätta, kort solfjäder och bekräftelseramsar, hon somnar om, men vaknar ibland efter 5-minuter eller efter ca 1 timme. Vi gör om samma sak, ända fram till 4. Då får hon mat, somnar om och sover kanske till 6.30, sen ligger hon och "låter" fram till 7.30 då det är morgon.

Vi har fortfarande ett nattmål vid 4-tiden men det har jag tänkt ta bort nu när hon är 4 månader och det absolut är dags att sova-hela-natten. Men just nu känns det långt dit.

Vi har aldrig vagnat henne utan buffade istället i början. Läggningen går galant och hon somnar ofta på 5-minuter.

Men vad ska vi göra med nätterna????? Vad gör vi för fel? Måste vi "kura" henne? Jag börjar känna mig väldigt desperat och trött, trött, trött också för att jag har så svårt att få någon vila mellan hennes uppvak.

Just idag känner jag mig verkligen nedslagen och tårarna är inte långt borta. Måste samla mig innan det är dags att gå in och göra Glad Morgon.

//Mollymamman
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Mollymamman :D !

Jag har inte så mycket konstruktivt att komma med, mer än upp med hakan! Vi har också varit där, men det blir bättre (läs min tråd om du vill). Den slutsats jag kan dra av våra äventyr så här långt är att det finns två "huvudskurkar" :evil: , maten och Attityden.

:arrow: Ang maten så är vi många som har haft problem i just den ålder där din tjej befinner sig nu. Jag vågade aldrig försöka mig på det, men många rekommenderade oss Nattmackan. http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12225
I vårt fall löste det sig inte riktigt med maten förrän vi införde potatismos i olika former, vår pojk var inte så intresserad av vare sig gröt eller frukt.

:arrow: Ang Attityden så är det förstås inte när man själv är som mest utmattad som det är lättast att vara övertygande, logisk och spiksäker. Men försök! Bebisen känner om du/ni tvekar, och hon väntar på ledning från er! Min tanke är därför att det eg kvittar vilken strategi man väljer för att handskas med sitt barns uppvak - bara man själv TROR på att den ska funka. Eller lyckas få det att se ut som att man tror på den :wink:

Passa på att ta en liten lur nu under något av Mollys dagssovpass så att du tänker lite klarare sedan, och så lägg upp en plan för natten så att du inte tvekar när det blir dags för att besvara Mollys frågor ikväll: på natten sover man :!: Och mata på, förstås!
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Mollymamman
Kontakt:

Inlägg av Mollymamman »

Chokladkaninen - tack för snabbt svar!!!
Jag behövde verkligen lite uppmuntran i morse... Nu har jag läst hela din tråd om Beppo och den ger mig hopp :D "Det tar lite tid men lugn, lugn det kommer".

Jag ska klura på strategin inför natten idag och slipa rejält på attityden - nu kör vi! Just nu ligger lillskruttan här bredvid mig på skrivbordet och pysslar med ett papper. Hon gör sååååå viktiga saker med papperet :wink:

:?: Tror ni att det kan vara läge redan nu att flytta in henne i eget rum??? Det skulle ju i alla fall göra att de allra minsta pipen inte stör mig. Och då kan ju inte jag störa henne :oops:

Nu får det bli lunch och vinterpromenad!

//Anna
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Absolut att du kan ge liten eget rum NU. Tor fick eget rum i 4 mån present. ALLA sov genast mycket bättre.

Se det hela som en gigantisk GÅVA, födelsedagspresent, den bästa. Glöm inte mörkläggningen, KOLSVART bör det vara. :wink:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"