HJÄÄLP..

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Mamma Magda

HJÄÄLP..

Inlägg av Mamma Magda »

Vår lille son är 1 år och 5 månader. Vi kurade honom för ca 6 månader sedan och det har gått väldigt bra, tills nu.
Vi har precis flyttat och det är klart att miljön är ny osv men vi står lite maktlösa inför hans reaktioner och behöver vägledning!
Han har tidigare dykt ned i sin säng och velat sova men nu börjar skaka på huvudet redan när vi närmar oss hans dörr och börjar sedan jaga upp sig tills han låter helt förtvivlad och närmast PANIKSLAGEN i sin säng.
Vi är ovana vid den reaktionen för riktigt så ledsen och förtvivlad som han är nu har vi aldrig tidigare sett honom. Varpå vi tappat greppet om metoden tror jag.
Vi har ramsat bestämt och grejat i köket, ramsat igen och igen. Känt oss tvungna att gå in och lägga till rätta. Igår var första gången som jag gjorde solfjädern och då somnade han. Ikväll var det sambons tur och han fick göra solfjädern i en hel halvtimme!!!
Vad gör vi för fel?? Hur förtvivlad kan han bli innan vi ramsar/går in o lägger till rätta/ gör solfjädern???
Känns som vi är på fel spår eftersom allt eskalerar och blir värre för var kväll som går. Har bott i nya lägenheten i en vecka nu.
Hur hanterar man alla nya ljud som kan vara skrämmande? Han frågar ofta på dagen om olika ljud, det gjodre han i förra lägenheten också men där var han ju så trygg och här känns det ju som om han INTE är det ännu!!!

Tacksam för svar, tips o råd!!

Ps. Även morgnarna har blivit allt tidigare o han vaknar med gråt!!
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej och välkommen!

Nu är det nog så att den lille gossen har kommit in i förtrotsen. Det brukar visa sig bla på så sätt att de små ställer nya frågor angående sovandet. Här kommer lite att tänka på:

:arrow: Lägg ett extra krut på skrattet till gonattet. Få honom att riktigt kikna av skratt. Dyka ner i sängen när han fortfarande är glad och gärna skrattandes.

:arrow: Se över hur mkt han sover på dagen, Kan det vara så att det sovs lite för mycket då kan det lätt bli strul vid läggningen.

:arrow: Se hans skrik som frågor. För det är dem. Han vill veta att ni står fast vid ledarskapet. Han vill veta att han kan somna lugnt och skönt.

Första kvällen.
:arrow: När ni lägger så ger ni en lång solfjäder så han hinner bli riktigt sömntung. Gå ut med en glad och hurtig ramsa. Riktigt klämkäckt ska det vara. :lol: Ni ska verkligen le med hela ansiktet så ni får det rätta trycket på ramsan. Sen avvaktar ni ett tag. Skriker han upp sig igen så ramsar ni tills ni får sista ordet igen.

:arrow: När ni lägger och om han protesterar och blir ledsen ska ni ramsa tills han lugnar sig. Det räcker inte med 4 ramsor och sen gå iväg och vara tyst. Skriker han då väldigt ledset när ni går ut ur rummet så måste ni fortsätta med ramsandet tills ni får sista ordet. Det kanske behövs 15-20 ramsor innan han blir lugn, men det är först då ni slutar.

Andra kvällen ni lägger så solfjädrar ni lite kortare och går med ramsan. Avvakta lite mer och ramsa mer sparsamt. Det är bra att ramsa när man går förbi dörren. Lite sådär i förbigående. Visa att man håller på med andra viktiga saker. Jag tror att ni kanske lyssnar lite väl oroligt nu och har kanske släppt in en varg eller två. :wink: Dem ska ni mota bort nu. :D Tänk på att inte lyssna så fokuserat på honom hela tiden. Du och sambon kan prata högt med varandra i köket och skratta. Det brukar få tyst på de flesta oroliga små liv.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Mamma Magda

Inlägg av Mamma Magda »

Ååå tack för välkomnandet och respons!
Skönt att inte vara ensam och vilsen i det här!
Du kan ha alldeles rätt i att han är i någon slags förtrots.
Några frågor kring dina svar:

- Skrattet till gonattet ända till sängen, hur gör man då med att släcka lampan? Ska den som lägger redan ha släckt på hans rum så det är klart när man sedan stormar in?

- Sömnen på dagen; han sover 1,5 timme. Verkar det vara för mycket tro?
Hans schema gör att han, även om han sover som han "ska" bara sover 13h per dygn och inte 13,5h som kuren rekommenderar. Hur verkar det för ett barn i hans ålder?

- Första kvällen;
Vi ger alltså solfjädern direkt på när vi lägger honom, ingen ramsa ut först o sen vända tillbaks? Och bara tills han är sömntung, inte har somnat? Då tror jag nämligen att han kommer vakna till direkt jag börjar ramsa och gå ut och börja vråla eller fråga snarare, ledset. Vad gör jag då? Vänder o går in igen eller försöker med ramsan? Du skriver också få sista ordet med ramsan..
Jag har ramsat otaliga gånger på raken men har väl då inte hållt på tillräckligt länge. Ska man säga ramsan i ett svep då, precis som man gör när man säger den 4 ggr? Dvs kanske 30-50 ggr utan att pausa emellan?
Glad och käck hela tiden eller bestämd trots hans eventuella förtvivlan?

Och om det eskalerar och jag inte lyckas få sista ordet, vad gör jag då?

-Andra kvällen;
Solfjädra lite kortare? Dvs han ska inte hinna bli sömntung eller somna?
Avvakta lite mer och ramsa mer sparsamt? Det är här som fingertoppskänslan måste fram och likaså all blödighet bort.. Jag har försökt att ramsa mer sparsamt och då känns det som jag plötsligt är inne på skrikmetoden eftersom jag inte gör något när mitt barn gråter och frågar av förtvivlan?

-Hur göra på morgonen?
Han ska egentligen gå upp klockan 7 men har nu börjat yla redan strax innan eller efter 6. Han vaknar alltså gråtande. Ska man ramsa? (Jag gör det och då sätter det fart ordentligt på honom. I morse gick jag in och gjorde en solfjäder och då tystnade han men somnade inte. Jag gjorde nog helt fel som stod och väntade på att han skulle somna, han låg och var lugn men jag stod ändå kvar eftersom jag inte visste hur jag skulle hantera en eventuell ny vrålperiod med eskalerande förlopp.

Mvh och tusen tack!!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Mamma Magda!

Nu ser jag att du väntat sen i torsdags på svar, och det är inte meningen att man ska behöva vänta mer än tre dagar så jag ber om ursäkt!

Hur går det för er?
Berätta så gör vi allt vi kan för att räta ut frågetecknen!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "