Behöver råd inför morgonen

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
annica72

Inlägg av annica72 »

Tack för ditt engagemang Nancy. Känns skönt att du tänker på oss i kurandet. :D
Nancy skrev:Slänger in ett kanonbra svar som Sagalinda gett i en annan tråd. Ganska snart är det ju dags att backa och då passar hennes svar så bra:
Är det dags att backa redan i natt? En känsla jag hade natten som var, var att hon nog inte alls kommer att skrika upp sig till panik, utan att hennes klagan pendlar mellan lite ledset och mera argt. Men hela tiden pratigt och ganska lugnt. Om jag i natt endast ska verktyga vid första pipet och sedan endast när det verkligen är panik, blir det nog inte mycket verktygande alls efter det. Men kanske är det så det ska vara? Och kanske somnar hon fortare om då?

Såg förresten där jag satt uppe i trappen i natt att vi missat att få bort gammalt kräks på väggen och på säkerhetsgrinden. Vore det inte ypperligt att jag håller på att jobba på det med trasa och hink när hon ska sova. Istället för de 17 andra barnen, så att säga? :lol:

Ska läsa i boken igen. Du har rätt, man får hela tiden med sig något nytt! :D
:heart: Klara född 2007-03-29 :heart:
:heart: Hanna född 2009-10-05 :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej kloka mamman :D

Som ju kan det här med kurande :wink: :D Du resonerar så klokt så jag sitter här och undrar vad sjutton jag gör i din tråd :roll: Fast det är roligt att vara med och heja på.
annica72 skrev:En känsla jag hade natten som var, var att hon nog inte alls kommer att skrika upp sig till panik, utan att hennes klagan pendlar mellan lite ledset och mera argt. Men hela tiden pratigt och ganska lugnt. Om jag i natt endast ska verktyga vid första pipet och sedan endast när det verkligen är panik, blir det nog inte mycket verktygande alls efter de
Svaret på om du skall backa redan inatt :?: Efter din reflektion ovan tveklöst ja 8) :!:

Vad rent och fint det kommer att bli där på väggen och grinden nu när du är fullt upptagen med annat än att vara på hennes rum och grejja :roll: :wink: :lol:

Kram från Nancy
annica72

Inlägg av annica72 »

Tack för dina snälla ord. Vad de värmde och uppmuntrade! :heart:

Här kommer rapport över läggning kurnatt 2:
18:40 Gonatt. Av gammal vana gjorde jag som vi gjort förut, utan riktig ramsa.
18:43 Kort solfjäder, ramsa x4
18:45 Tyst och klagande omväxlande. Skriker sedan upp
18:46 Sofjäder, ramsa x6, ramsa x6
18:50 Låter som att hon lägger sig.
18:51 Upp igen! Skrik, Ramsa x6
18:54 Jobbar sig upp. Ramsa x4
19:00 Ramsa x6
19:03 Mer pratande klagan
19:05 Ramsa x4
19:07 Ramsa x4
19:10 Tyst. Bekräftelseramsa x4, tas ej emot tyst.
19:14 Ramsa x6
19:19 Tyst en stund, bekräftelseramsa x4, tas ej emot tyst.
19:20 Tyst, men skriker sedan upp. Ramsa x4
19:24 Tyst. Bekräftelseramsa x1 (fuskigt av mig...). Tyst.
:sleep:

Så, 45 minuter ikväll! Och trappan ser bättre ut, men det finns kvar att göra till vargtimmen! :lol:

Lite fler frågor, för fullärd är jag inte! :D
:?: Efter att det blivit tyst, hur länge ska jag vänta innan bekräftelseramsan? Känns som att jag vill vänta och låta henne slappna av först.
:?: Är det helt fel av mig att bara bekräftelseramsa x1?
:?: Hur ska jag agera i vargtimmen? Det här med att ramsa en gång och sedan in med öronproppar - är det för tidigt?

Så skönt det var att vara hemma sjukskriven idag! Vad jag sov! :sleep:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Fint att du fick sova :D

Skall göra detsamma strax. Läs svar med förbehåll att jag är väldigt trött :wink:

Bekräftelseramsa när hon tystnar och/alt går ned och lugnar sig. Snart är det dags att baka ihop ramsorna och då får du ge lite mer utrymme för "ljud".

Ramsa x 2 tycker jag. Jämnt är vackert och lugnande för människan. Det känns mer harmoniskt med 2, 4, 6 osv. tycker i alla fall jag.

Jag skulle avvaka lite med öronproppstaktiken. Det blir läge för den snart skall du se. Skall vi ta ett taktiksnack om just detta imorgon :?:

Kram och lycka till inför natten :thumbsup:

Nancy
annica72

Inlägg av annica72 »

Så här i vargtimmen passar jag på att rapportera, innan jag gör morgon.
02:25 Skrik. Solfjäder, ramsa x4, ramsa x4. Pratklagande.
02:31 Ramsa x4
02:33 Ramsa x4
02:40 Bekr x4, ej tyst.
02:43 Bekr x4, ej tyst.
02:46 Bekr x2, ej tyst.
02:52 Solfjäder, ramsa x4
02.58 Ramsa x4
03:08 Bekr x2, ej tyst.
03:15 Bekr x2, ej tyst.
03:21 Bekr x2, ej tyst.
03:23 Ramsa x4
03:26 Ramsa x4
03:31 Bekr x2, ej tyst
03:32 Bekr x2, ej tyst
03:34 Bekr x2, ej tyst
03:35 Gick och la mig i sängen. (Hör henne därifrån) Bekr x2
03:50 Jobbar upp sig. Solfjäder till sömn (fel, jag vet). Vaknar när jag går ut.
03:55 Ramsa x4, ramsa x4
04:05 Bekr x2, ej tyst. Samma 04:05, 04:07, 04:09, 04:12
04:13 Bekr x2, tyst. Men klagar efter en stund.
04:16 Bekr x2, lite klagande, bekr x2, tyst
04:18 Mer gråt, ramsa x4
04:30 Längre tystnad, bekr x2. Gnäller efter några minuter
04:40 ramsa x4, ramsa x4 mer bestämt
04:41 Berkr x2, ej tyst.
04:43 bekr x2, ej tyst. bekr x2, ej tyst. Försöker sätta bekr.ramsa...
04:44 Bekr x2, tyst
04:46 Bestämd ramsa x4, bekr x2, ej tyst.
04:47 Bekr x2, tyst, men klagar efter en stund.
04:49 bekr x2, ej tyst.
04:50 Bekr x2, ej tyst
04:54 Bestämd ramsa x4
05:00 Jobbar upp sig. Blöjbyte i sängen.
05:05 Ute ur rummet. Ramsa x4. Klara är arg. Ramsa x4.
05:09 Bekr x2, klagar och är arg.
05:15, 05:15, 05:23 Bekr x2, ej tyst
05:30 Ramsa x4
05:32 Ramsa x4
05:40 Ramsa x4, ramsa x4
05:43 Bekr x2, ej tyst
05:52 Bekr x2, ej tyst
05:56, ramsa x4

Det går ju inte alls bra med vargtimmen! Hon blir kall av att stå i sängen utan täcke. Varför somnar hon inte om? Vad gör jag för fel??
Nu gör jag morgon 06:00 (egentlig morgon är 06:30)
Nancy

Inlägg av Nancy »

Jag tror att du måste backa flera steg med ramsan. Inte så att du kanske går från ruta ett till 100 men du skall nog inte ramsa ibland varannan minut som du gör idag. Då stör du.

Sen när tösen är kurad måste du vara så trygg i att du vet att hon vet så att du håller dig från att verktyga i onödan. Jag är ledsen om jag vilselett dig här, det är svårt att råda här och jag är ju heller inte hos er och hör hur flickan låter.

Imorgon skall du nog backa till EN pangramsa så det sjunger i mattisborgen och sen möjligtvis EN påminnelseramsa.

Jag har skrivit och bett om råd och hjälp hos andra med mer kurerfarenhet än jag. Vill ju så gärna att du och din dotter skall få sova gott :heart:

Kan berätta bara att min äldsta flicka vagnkurade jag då hon var 4,5 mån. Sen var det perioder av strul ända fram till året.

Min mellantös Lucine var otroligt lätt att natta från ca 2 mån ålder men tills ganska nyligen serverade jag fortfarande en upplysande pangramsa i vargtimman.

Min lillaste Lani är en sovbebis i en klass för sig och sov hela natten från 2,5 mån men varannan natt busar hon en stund vid 05.30. I flera nätter har hon somnat om efter en ramsa men det har tagit en stund.

Återkommer.

Kram från Nancy
annica72

Inlägg av annica72 »

Ja, snälla återkom med mer detaljerade instruktioner. Det var så hemskt att jag grät i täcket efter att jag skickat ner mannen med dottern till nedervåningen. :cry: Min tjej stod upp från 2:20 till 06:00 och klagade! :cry:

Vi behöver detaljerad hjälp för att klara av en vargtimma till.
annica72

Inlägg av annica72 »

Då har vi läggningen Natt 3:
18:48 Gonatt, ramsa x4 hurtigt. Klag-gråt.
Det är tänt längre ner i trappan och en liten glipa öppen in till Klaras rum.
18:56 Klagandet stegras lite och går sen ner.
19:01 Klagandet stegras lite och går sen ner.
19:02 Släckte i trappan, vilket ledde till stegring. Hurtig ramsa på vägen ner.
19:20 Varit tyst en stund. Bekr x2, ledde till klagan.
19:28 Tyst längre stund, men klagan igen (inget verktygande)
19:31 Tyst
19:36 Bekr x2, tyst
:sleep:

Läggningen tog lika lång tid som igår, men med betydligt mindre verktygande.

Nu behöver jag desperat råd inför vargtimmen. :(
:?: Ska jag hantera den på samma sparsamma sätt? Hurtigt ramsande och sedan avvakta?
:?: Vänta tills efter 5 minuters tystnad med att bekräftelseramsa? Eller inte bekräfta alls?
:?: Göra husljud med radio borta i köket och gno på och städa i trappan, eller coolt ligga kvar i sängen?

Nancy, jag spelade in en liten sekvens på Klaras frågor på min mobil, om du är nyfiken på att höra. :?

Jag känner att jag bemöter henne med rätt attityd, men inuti tär det så. :(
Nancy

Inlägg av Nancy »

Allt för kort svar eftersom internet krånglar, har inte kommit åt på hela dagen och skriver fortfarande på lånad tid:

:idea: Bekräftelseramsa mycket tätare inpå denna natt, ev baka ihop med påminnelsen.

:idea: Pangramsa så det dånar i vargtimman följt av nada, det kommer inte att gå på en natt och inte två heller gissar jag men vad är alternativet :?: väldigt rena väggar kanske men det är ju sova ni strävar efter...

:idea: Jag tror fortfarande att du stör med ditt myckna ramsande.

:idea: Du får bara inte ge dig med ramsan (menar inte tokramsande men när du väl ramsar skall den omsluta hela flickebarnet och övertyga henne om att du vet vad du pysslar med) och inte heller med din övertygelse om att tösen behöver sova. upprepar det jag skrev ovan, vad är alternativet :?:

:idea: Om du inte fixar att ligga kvar i sängen i vargtimman är duschen ett bra alternativ (att duscha i alltså, inte ligga och sova i). Minskar överkoncentration och man kan ändå inte springa där och lyssna.

Det här fixar du, kom igen nu :!: En omgång Lathundsläsning till, AW:s januarikrönika om säkerhet är kanonbra läsning också (finns på forumet under fliken "Krönikor") och sen är det Ni som ser till att besvara tösens frågor med attityd av Guds nåde, ok :heart: O:) :wink: :?:
annica72

Inlägg av annica72 »

Nancy skrev: :idea: Bekräftelseramsa mycket tätare inpå denna natt, ev baka ihop med påminnelsen.
Kan jag då nöja mig med att bekräftelsen inte får sista ordet? Det var tanken att bekräftelsen skulle få sista ordet som bidrog till det myckna ramsandet inatt.
Nancy skrev:
:idea: Jag tror fortfarande att du stör med ditt myckna ramsande.
Jo, det tror jag med. Men kvällens läggning var väl bättre?
Nancy skrev: :idea: Du får bara inte ge dig med ramsan (menar inte tokramsande men när du väl ramsar skall den omsluta hela flickebarnet och övertyga henne om att du vet vad du pysslar med) och inte heller med din övertygelse om att tösen behöver sova. upprepar det jag skrev ovan, vad är alternativet :?: .

Alternativet är samsovning, något som jag aldrig övervägt förut.
Jag får inte ge mig med ramsan, men inte heller ramsa för ofta. När ska jag ramsa? Om pratklagandet hålls på någorlunda jämn nivå, så hur lång tid kan det få gå utan att hon får något sorts svar från mig? Alltså, inte mig emot att bara pangramsa vid uppvaket och sedan inget mer. Ramsandet har ju inte gett effekt hittills. Det där med dialog med barnet har jag inte uppnått med henne, såsom jag kände att jag gjorde med den andra lilla tjejen jag kurade i somras.

Det vore lättare att bedöma när jag ska ramsa om hon gick upp i förtvivlade frågor, då skulle jag vara där med ramsa utan tvekan. Men som nu, pratgnäll timma efter timma. Visst, det är väl jag som underhållit det med mitt myckna ramsande.

Nu när Nancy har problem med internetuppkopplingen, skulle jag vara mycket tacksam om även någon annan tog sig tid att komma med kloka synpunkter. En likadan natt-morgon till och jag PM:ar självaste Anna! :oops:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Godmorgon (hoppas jag) :!:

Datorn funkar tillfälligt men är inte att lita på.

:idea: Glömde ju ge dig respons och säga att gårdagens läggning ju var mycket bättre :thumbsup:

:idea: Ligger hon och pratgnölar som du skriver är det dags att backa rejält.

:idea: När jag säger "inte ge dig med ramsan" menar jag inte att man ramsar titt som tätt men när man väl gör det skall det banne mig vara ramsa som heter duga :wink: :lol: Tänk dig att du faktiskt skulle vara fysiskt förhindrad att gå in till tösens rum. Hur skulle du då lugna på bästa sätt :?: Jo med rösten. Och då skulle du även våga tro på att din tös lyssnat till din röst för du har ju inget val.

:idea: Angående pratklagandet så är det ju inte meningen att det ska ge "pay off" på sikt eller hur :?: Det är svårt att uttrycka detta känner jag för det låter lätt som maktkamp och det är det ju inte frågan om. Jag menar att det tryggaste för barnet är att veta att "på natten händer ingenting" och de lugnande svar du ger i början av kuren och sen även framöver med pangramsor och helhetstänk kring barnets dygn -ja det måste få vara verktyg nog även när barnet ligger och pratgnölar till synes utan svar. Men svar ger du fast kanske på annat sätt än just ramsor.

:idea: Citerar råd jag fått via pm:

"Kuren tar lite längre tid på så här stora barn, man får typ räkna lathundens 3 nätter som 6 eller 9 nätter, där en natt motsvarar 2 eller 3 beroende på frågor. Stora barn=sega barn.

Hon skall dessutom ha en ramsa som kan vara 20 verser om så skulle krävas, förutom i vargtimmen, den skall vara så händelselös som du beskriver."

Har bett om att få tråden flyttad till kurbarnens forum. Det blir bra.

Kram från Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

ps. Har du infört väckarklocka på morgonen :?: ds.
annica72

Inlägg av annica72 »

I natt tog min man över och jag använde öronproppar. Tyvärr skrev han inte ner aktiviteterna. Vet dock att han var in två gånger och lade tillrätta och solfjädrade. Han ramsade med övertygelse och sparsamt enligt honom själv.

Hon vaknade 23:30 och fick en rungande ramsa x4. Jag stängde dörren till vårt sovrum för att inte överkoncentrera.
00:30 behövde jag gå ner på toaletten, så jag ramsade hurtigt när jag gick förbi.
00:35 Tyst där uppe
01:00 Nu skulle jag gå upp till sovrummet igen, efter att jag tittat på TV i en halvtimme då hon under tiden var helt tyst. Min förhoppning var att hon skulle somna ordentligt. Hon var dock vaken och började klaga när hon hörde knirret av mina fotsteg. Det var här min man tog över, för jag var beredd att avbryta allt och ta in henne till oss!

Antagligen somnade hon vid 3-tiden och sov i två timmar. Vi gjorde morgon 06:00 när hon var tyst en stund.

Ja, vi införde väckarklocka för ca 4 kvällar sedan.

Det känns bra att veta att för större barn kan kuren ta 9 dagar. Då har vi ju egentligen bara kurat en natt hittills!

Min fråga som kvarstår är: Hur vet jag NÄR det ska ramsas (med rungande magstöd, förstås)? Låt oss säga att hon vaknar med ett skrik och jag ramsar övertygat x4. Skriket övergår till klag-prat som pågår av och på i över en timma. NÄR sätter jag in ramsa? En gång i kvarten? En gång i halvtimman? Inte alls? Jag behöver verkligen svar på detta för att kunna bemöta min dotter :!:

Jag vet att det kan se ut som att jag är otacksam över de svar jag får, men det är svårt när det inte går som på räls. Sanning att säga skulle jag vara helt vilsen utan dig Nancy och forumet!
:heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej annica72, då detta för mig inte känns som en "fnurra" utan som en hel kur flyttar jag din tråd till "Forum om kurbarn äldre än ett år" där den förmodligen passar bättre. :lol: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej annica72!

Vilken bra hjälp du fått av Nancy, jag vill bara flika in här och försöka besvara det här:
annica72 skrev:Min fråga som kvarstår är: Hur vet jag NÄR det ska ramsas (med rungande magstöd, förstås)? Låt oss säga att hon vaknar med ett skrik och jag ramsar övertygat x4. Skriket övergår till klag-prat som pågår av och på i över en timma. NÄR sätter jag in ramsa? En gång i kvarten? En gång i halvtimman? Inte alls? Jag behöver verkligen svar på detta för att kunna bemöta min dotter :!:
Det här ÄR ju lite klurigt, för ingen av oss kan säga exakt när du ska ramsa. Det går inte att säga att du ska göra det efter fem, tio, femton eller tjugo minuter - säger vi det är det inte shn utan femminutersmetoden vi ägnar oss åt och DET vill vi ju inte :wink:

Eftersom jag vet att du hjälpt till att kura ett barn och lyckats jättebra med det, så vill jag att du tänker att din flicka är det här andra barnet.
:idea: Dvs du kopplar bort mammahjärtat och använder kurhjärnan!

Att använda ramsan är att utveckla en dialog med sitt barn, och lika mycket som hon ska lyssna på din ramsa måste du lyssna på hennes gråt / klagan /skrik och ge henne de svar hon behöver därefter.

Så ansträng dig att lyssna, på riktigt. Vad vill hon? Är hon arg? Ja, då kan du inget göra - ramsan biter inte på arga små barn. Är hon ledsen - ja, då ramsar du, en GLAD ramsa och du ramsar tills dess att hon tar emot den! Tänk dig att din ramsa är vagnen och du ska vagna henne tyst - då ger man sig inte förrän barnet är tyst, och precis så ska du göra nu, fast med din röst!
Fastnar hon i klagan och inte kommer loss - då ska hon ha en ramsa som säger åt henne att sluta klaga!

Allt du känner och vill förmedla ska höras i din röst, med ditt tonläge. Men istället för en massa andra ord så använder du - ramsan!

Så lita lite mer till din egen förmåga, du kan det här! Lägg alla känslor åt sidan, och gör jobbet så fixar du det här, det är jag fullkomligt säker på!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "