"Vill inte sova"

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
smulgubbe

"Vill inte sova"

Inlägg av smulgubbe »

Hej alla mammor och pappor!
Min Vilmer har varit Säker Sovare sen 6 månaders ålder, och vi har alltid haft såna trevliga nattningar :heart: :sleep:
Men den senaste tiden, kanske sen två veckor (är så svårt att veta när saker börjar, helt plötsligt är de bara ett faktum på nå vis), har han börjat bli väldigt ledsen och arg och vill inte alls sova.
Jag har precis slutat låta honom sova middag och allt är upp och ner känns det som, och till råga på allt fick lillebror flytta in till Vilmer igår.
Framför allt tror jag att det är dagarna som är problemet, han både behöver och inte behöver sova dagtid. Sover han inte hinner han komma in i nån andra andning på kvällarna; jag har inte lärt mig se när han behöver lägga sig. Han blir för trött helt enkelt. Men samtidigt har han SÅ svårt att komma till ro på dagarna. Han tillåter sig inte att slappna av och komma till ro. Det är nåt som måste göras hela tiden. (Han säger så, "måste köra lastbilen" O:)
Fick rådet att låta honom ligga i soffan och titta på film, och somnar han så gör han, annars inte lixom. Men inte ens då, fast jag ser att han är trött, kan han komma till ro.
Är det nån vänlig själ som har nåt tips att komma med.
(Tillägg: på kvällarna är vi väldigt konsekventa och säger att det är dags att sova osv)
Smulgubbe med tre skruttar:
:heart: Vilmer :heart: 060805
:heart: Julian :heart: 080628
:heart: Mira :heart: 210809
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Halloj,

Hur är det med skrattet-till-gonattet? Låter som det behövs lite mera bus. Och raspa: 'Åh, så skönt att få gå och lägga sig, det är ju såååå härligt. Jag blir avis, mmmmm...' Kort och saklig läggning.

Kanske kan det även vara en släng av övertrötthet? Vad tycker du om att testa och lägga tidigare (en kvart eller en halvtimme)?

Vi hade en (kort) period då vi tog ett varv med bilen för att få stortjejen att varva ner. Hon sov då ca 20 min på sen eftermiddag och orkade sen till kvällen.

/P
Två små semlor

Inlägg av Två små semlor »

Hej!

Med vår äldsta körde jag "vakenvila" i sängen med cd-saga när jag var hemma med lillebror. Det finns massor av mysiga cd sagor och musikskivor! Vi hade det efter lunchen och hon kan fortfarande vilja ligga och lyssna på helgen och kommer själv till oss efter ca 20 minuter. Dvs det är något dom har nytta av länge, för även när man är 4 år orkar man inte riktigt hela dagen ibland! Ska införskaffa billig cd spelare till lillebror (2 år) inom kort som nu sover ca en timma, lär han sig somna till det blir det en naturlig övergång till vakenvila när det är dags. Och om man somnar så gör man, då får mamma/pappa klocka sovtiden så att det stämmer för natten!

Om detta är något du vill testa så görs det med attityd av självklarhet i vanlig ordning! "Ha det så skönt när du vilar, ses om en stund"! Att få sätta i skivan själv och trycka brukar ju också vara poppis!

Tror du det kan vara nåt?
Mamma till tjejsemla -04 och pojksemla -06
Ewa

Inlägg av Ewa »

Slår också ett slag för sängvila med cd-saga. Man kan också bjussa på lite läsning. "Du får välja TRE böcker att ta med dig. Vilka vill du ha? :D " Och man inför i stor stil. "Jisses - så stor som du blivit nu. När du inte längre behöver SOVA middag, utan VILA middag \:D/ Så HÄR går det till: ...."

Sedan KAN man få sitta på vakt, möjligen, i ett par dagar, för att ramsa hur det nu var vilan funkade, om liten raring glömt bort det. Har inte behövts med min stora, men min lilla hade lite urhopp innan hon fattade galoppen. Men det tar vi inget extra för. Sakligt, rakt och glatt upprepar man bara i så fall vad som gäller.

Som Två små semlor skriver, så behövs en stunds vila och andhämtning även för större ungar, så att etablera en god vana är verkligen värt det i det långa loppet. De klarar trotsen betydligt bättre om de får sin vila mitt på dagen. Det är inte nödvändigt att de sover, men just att de ligger och vilar en stund ger kraft inför eftermiddagen. Min 4,5-åring vilar fortfarande middag varje dag. Numer i soffan eftersom han alltid somnade i sängen, och det är lika uppskattat nu som då. Nu sitter han istället och pysslar med lego eller något. Men liten dam ligger fortfarande i sängen.

Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
smulgubbe

Inlägg av smulgubbe »

Hej och tack för svar!
Jag ska prova det med saga, vet inte riktigt hur bara. Lillebror ligger ju i samma rum! Men det löser sig :D
Smulgubbe med tre skruttar:
:heart: Vilmer :heart: 060805
:heart: Julian :heart: 080628
:heart: Mira :heart: 210809
Ewa

Inlägg av Ewa »

Har du resesäng? Funkar alldeles utmärkt som extrasäng i annan vrå av bostaden under middagsvilan. Om du nu vill ha dem i varsina rum, vilket kanske är lättare om den ena ska sova och den andra ska lyssna på saga och pyssla med sitt. Men allt går. Så kör på det som funkar bäst för er.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"