Första Kurnatt 7mån dotter...Fler nattugglor?tips och råd

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
tobeistobe

Första Kurnatt 7mån dotter...Fler nattugglor?tips och råd

Inlägg av tobeistobe »

Nu har vi kommit till skott, Ikväll startade vi Kuren, dock har vi kört dagsrutinerna idag, dom har fungerat jättebra. hon sov på alla tre tiderna.

Det vi varit mest oroliga över är nappen och nattätandet...hon somnar alltid med nappen, väldigt snuttig dam! Äter flera gr per natt även fast vi försökt med både vatten och ge napp!

Idag har hon fått sova ute i vagnen utan napp, och en gång somnade hon i bilen utan napp. Hittils har vi lyckats! :shock:
(eller snarare lilla Clara)

Så här ser vårat dags-schema ut

08.00 Godmorgon
08.30 Gröt-Ammas
10-10.45 sova
11.00 Mellanmål (frukt, pure tex)
13.00 Lunch Ammas
14-14.30 sova
16.00 middag (matpuré)
17.15-18 sova
18.00 gröt
19.40 välling-ammas
20.00 Godnatt

Vi bestämde att jag ska ta dom första två nätterna, sambon sover borta dessa två då han ska ta dagarna...Och kl 20.00 efter godnatt så åkte han iväg.
(kommer hem innan vi ger henne det bästa uppvak någonsin)

Hon blev såklart riktigt arg och ledsen då hon inte är van att sova i spjälsängen, (Hon har sovit på golvet på madrass då hon "blir arg, fastnar" på spjälorna när hon rullar) :?

Hur som helst, hon blir arg arg arg efter en stund.
Går in och buffar henne lugn, tänkte det här kommer aldrig gå vägen, hon lät mer eller mindre som excorsisten och spjälade emot med all kraft hon hade. Jag fortsatte, tänkte, jag ska väl inte ge upp min dotters sömn för lite skrik och motstånd. Den här familjen behöver sömn! Aldrig hört detta läte förr. Nåväl,
efter ca 40 min blir hon lugn, gör solfjäders tryck, ramsar mig ut, då blir hon riktigt arg igen! (Hon undrar väl varför vi inte ligger och kramas på hennes madrass och sjunger imse vimse spindel tills hon somnar!)

Väntar på nedtrappning, händer inte. In igen, buffar och ut o ramsar så fortsatte det en stund och sedan gnydde hon mer än grät, påminnelse, börjar gråta, nedrappas, ramsar, blir tyst, påminner, gnyr lite...bekräftar efter någon minut! Hon sover, kollar läget 21.10 så hon ligger bra. high five med mig själv :lol:

vaknar 21.37 igen. samma procedur. ramsar, går in o buffar henne lugn, ramsar mig ut, väntar på nedtrappning, tyder gråten, ramsar, buffar lugn, ut o ramsar, det gnyr lite där inne, påminner, gnyr lite, bekräftar efter någon minut då det blir tyst. sover 22.13 :D

Har jag gjort något fel hittils? Jag tycker det har gått över min förvåning bra, Några synpunker på vad jag kunde gjort mer eller mindre?

Jag är jätteglad och positiv till allt detta, förstår inte att det fungerar på våran dotter (första 4 tim) 8) ...Nu har vi levt i sömnbrist i över 7 mån, första 3 kolik, sen har hon bara haft många uppvak, dålig sömn och amningar under de resterande, nu får det vara nog, nu ska barnet få sova ut! Nu sitter jag förväntansfull och läser tills nästa uppvak (om det nu blir något :lol: ) För det här ska vi genomföra till 100% utan fel och brister!

Känns som det bli jobbigare ju längre in i natten vi kommer om hon skulle vakna, hon kommer antagligen vara mer arg eftersom hon inte får något bröst!

Någon som är i samma sits med napp och bröst? Hur det har fungerat med dagslurarna? utan att vagga eller åka vagn?

Nu vaknade hon igen under inlägget. 23.17, jag väntar och ser om hon somnar om men hon vaknade till ordentligt, jag ramsade gr4, hon blev då mer arg än hysterisk, gå in och buffar henne lugn, ramsar mig ut, då blir hon istället hysterisk och trappar inte ner, går in o försöker buffa, får ge mig på solfjädern, kan sen börja buffa efter någon minut igen hon lugnar sig.
Jag ramsar mig ut, hon blir lite ledsen men jag hör att hon tar med sig ramsan och lyssnar på den :) vi börjar få en dialog, hon börjar sen gny och låter en stund, jag påminner henne ett par gånger och hon blir helt tyst...23.31 somnade hon in igen!

Ännu ett lyckat uppvak...Jag är helt till mig, :shock: Ser fram emot att kunna ge henne den trygghet hon behöver för att somna själv trygg o säker i sin säng!

Mvh/ En hittils väldigt chockad mamma :)
kiki

Inlägg av kiki »

:lol: BRAVO, vilken kväll :thumbsup: =D>

Hon glömmer nappen på en natt, om ni gör det :lol:

Ser fram emot rapport om andra halvan av natten :lol:

Kramar Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
kiki

Inlägg av kiki »

:oops: Glömde :roll:

VÄLKOMMEN :heart: hoppas och tror du kommer trivas.

Kram igen
Kristina

Social delaktighet
tobeistobe

Inlägg av tobeistobe »

Nu är klockan 10 minuter till uppvaket, och det känns som dom längsta 10 minutrarna, vill bara ta upp guldklimpen nu efter denna natt :)

Vi har räknat ut att hon har missat 3 tim och 29 min under hela natten, 20-08 varje gång hon vaknat så har hon tillslut svarat på ramsan ganska bra, jag tror att vi har fått till en dialog under nattens vakenperioder :) hur häftigt som helst!

jag hoppas dagen blir bra för min kära sambo när jag ska få sova ut :lol:

Allt har gått jätte jätte bra...:)

Ser fram emot kommande natt!!!!!! :)
kiki

Inlägg av kiki »

:heart: \:D/ =D> :thumbsup:

BRAVO, det kommer gå strålande för sambon, det finns ju ett schema :wink:

Sov gott :sleep:

Kristina

Social delaktighet
Beckabus

Underbart!!

Inlägg av Beckabus »

=D> =D>
Här sitter jag och lurar på hur vår lilla kur ska gå.. startar nu på onsdag.. känner igen det med kolik,amning och övrigt tröttande..
Håller alla tummar för er!! Hoppas att det kommer funka gott resten av veckan med för er.. kollar in imorgon å ser hur det går för er..
All lycka till!!!!!! \:D/
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
tobeistobe

Inlägg av tobeistobe »

JIPPI, Hon har följt schemat hela dagen, sovit på minuten den tiden hon skulle...
Först sov hon ute i vagnen, sen somnade hon på lite mindre än 5 minuter hemma i spjälsängen (vilken magi) och sen på nästa lur åkte min sambo iväg i bilen, ställde sig på en parkering och ramsade en gång så slocknade hon exakt den tid hon skulle, då åkte han, sen vaknade hon efter en stund, då stannade han och ramsade en gång, hon somnade om direkt! Vilken lyckad dag!
Hon verkar ha tagit sig an ramsan mer och mer :)

Dock är hon hård i magen, har varit det ett par dagar nu :( så jag hoppas hon sover gott inatt, varit mycket gnäll och klagande idag och hårda kluttar. :(
Är orolig att det inte ger sig av sig själv nu när hon sover mer? Kan det förvärras? Vi har gett henne välling med en tesked messmör idag, hittils ingenting men mycket kämpande!

Nu till kvällens läggning....20.02 läggs hon i sängen, vi har busat hela kvällen, så hon är glad och ganska pigg, ramsar, in o lägger tillrätta, hon frågar mycket ikväll så det krävs många svar..20.15 verkar hon somna in, jag påminner och bekräftar ingen fråga.

Dock vaknar hon efter några minuter igen och är väldigt ledsen. Börjar med att ramsa, (fungerar ej) in o lägger tillrätta, känner att hon är väldigt varm och svettig :? gör solfjädern, hon blir helt lugn, trycker till och ramsar mig ut, hon blir väldigt ledsen på en gång... Avvaktar och tyder hennes klagan, det trappas ner, jag börjar ramsa igen, hon verkar lyssna mer och mer, det tystnar en stund, efter en påminnelse så klagar hon igen... Samma visa en gång till och kl 20.42 somnade hon igen.

Skriker till en minut efteråt. ramsar 4x hon får med sig ramsan in i sömnen igen!

Nu håller jag tummarna för en mer lyckad natt än igår :)

Jag är så himla nöjd hittils, tänk att det ska bli ännu bättre :lol:

Igår natt vaknade hon endast en gång under vargtimmen... hon sov nästan 3 tim i sträck utan uppvak, vilket är väldigt ovanligt hemma hos oss :)

Beckabus: Jag kan säga nu att det finns hopp för oss alla att få ordentlig sömn igen...Ser fram emot att höra hur det går för er:D
Lycka till!!!!
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Strålande jobbat, vilken härlig attityd! Precis så ska det vara!

Angående magen, ger ni katrinplommonpuré?
Lycka till!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
JagIgen

Inlägg av JagIgen »

I boken står att man ska få dom att äta så mycket plommonpre som möjligt i dagarna eftersom magen kan påverkas i allt det här :)
Älskade 0604
Underbara 0806
cissii

Inlägg av cissii »

Hej

Jag vill bara hoppa in och rekommendera plommonjuicen man kan köpa på tex Willys. Tycker den funkar ännu bätter än purén.

Lycka till!
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
tobeistobe

Inlägg av tobeistobe »

Absolut, Katrinplommonpuré står i menyn, hittils ingenting! Kan det vara farligt om hon får feber och magen krånglar så tokigt? Vi märker ju att hon inte mår bra av det. Med tanke på hur varm/svettig hon kändes förut?

Några enstaka uppvaknanden hittils, tror hon hörde grannens barn ovanför som livade lite. Ramsade, somnade.

Vaknade igen efter några minuter, ramsade somnade. påmin, bekräftelse...Nu verkar hon slumrat in min lilla prinsessa :)

Tack Cissii för tipset, plommonjuice ska inhandlas imorgon bitti :) Känns som att magen är mer problem än sömnen just nu!

Hihi angående nappen som vi sumpat, hon har börjat suga på stortån när hon får fatt i den :D

Så hur går det för er andra? vad har ni tänkt extra mycket på under kuren?

Kram Sarah
tobeistobe

Inlägg av tobeistobe »

Natt 2...Varit lite orolig pga magen, men sovit väldigt bra trotts det :).
Hon har missat 78 minuter totalt under hela natten, hon har lyssnat till ramsan varje gång hon vaknat, ibland lite bättre än vissa gånger. Och det är så himla häftigt :lol:

Jag har endast varit inne och buffat någon enstaka gång, har mer använt mig av solfjädern, men det har räckt med att bara lägga händerna på henne så har hon blivit lugn genast, alltså inte som igår när jag fick hålla henne mer på plats. 8)
Man ska väl börja använda buffningen mer när det är kris nu?

Jag har försökt att hålla mig utanför hennes rum så mycket som möjligt och endast försökt jobba med ramsan först och främst. Och det har tagit väldigt bra inatt känner jag!

Hon vaknade 07.40 i morse när min sambo kom hem(han väsnades lite för mycket :x ) men sen så ville hon inte somna om, ramsade, men hon var väl lite för pigg antar jag efter nattens vila :idea:

Vi använde oss av marginalkvarten och gjorde godmorgon lite tidigare....

Nu under dagen har vi haft hittils en väldigt gnällig dam, men hon äter din matpuré som en tok, hon har aldrig varit förtjust i "vanliga maten". Vilken lycka att se henne få i sig med riktig glädje :)

Kommande natt hoppas vi på ännu fler framsteg :) men inatt tänkte jag sova i hallen en bit utanför hennes rum, så jag är på min vakt om vargen skulle komma ;)

Något extra att tänka på under natt 3?

Mvh/ En väldigt glad mosig mamma :D
Netta

Inlägg av Netta »

Fortsätt att backa. Lyssna in innan du ingriper. Kanske kan hon somna in själv.

Jättebra jobbat. Ni är jätteduktiga. =D>
Casper 080603 - kurad december 08
V 940522, A960924
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Härligt härligt!!! Jag blir verkligen bara mer taggad av att läsa hur det går för er.. snart snart sätter vi oxå igång.. nästan så jag räknar timmarna tills jag kan komma att sova utan att ha henne hängande i bröstet och ryggen halvvägs upp på en kudde :wink:
Nu är boken utläst och påbörjad igen..
Hoppas att du får ordning på magen nu åxå.. vi har redan börjat plommonpuréa lite.. å lite messmör.. :wink:
Vi hörs säkert senare.. *kram* i massor!!
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
tobeistobe

Inlägg av tobeistobe »

Ni börjar i morgon onsdag? om jag fattade det rätt? 8)
Kör järnet, ge inte upp även fast första natten, var riktigt jobbig känslomässigt. Men du ger ju ditt barn en skjuts på vägen för ett bättre liv.

Idag var vi ute på middagsluren, hon somnade 13.59 i vagnen :lol: men vaknade strax efter halv 3 av en hund som skällde.(vi förlängde sovtiden till 15 igår då vi insåg att hon hade lite för lite sovtid på dagen)
Då fick vi en liten blackout? så vi fortsatte gå och vagga lite samtidigt o ramsa någon gång när hon var påväg och blunda...Helt fel eller hur?

men hon somnade igen sen 14.50 och sov dom sista 10 min innan sovstunden var slut.

Eftermiddagsluren nu gick GULD, igår tog den 5 min i spjälsängen. Idag tog det 3 minuter. hon somnade på ramsa efter några fråganden, inga större protester...

Jag blir mer och mer övertygad för varje minut som går, att det här kommer ge oss våran sömn tillbaka :)
Våran lilla knopp är påväg att snart börja blomstra :D

Snart dags för Godnatt :) Ska bli underbart att se hur det blir inatt...

Förästen, tack för alla tips och råd angående magen. Vi fick ge henne läkemedel så släppde den propp som suttit "fast". Under dagen har hon bajsat ett par gånger :) genast en mycket mer välmående liten tös under taket :)

Nu ska vi busa gärnet ner i sängen :)

Kramar
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"