Det vi varit mest oroliga över är nappen och nattätandet...hon somnar alltid med nappen, väldigt snuttig dam! Äter flera gr per natt även fast vi försökt med både vatten och ge napp!
Idag har hon fått sova ute i vagnen utan napp, och en gång somnade hon i bilen utan napp. Hittils har vi lyckats!
(eller snarare lilla Clara)
Så här ser vårat dags-schema ut
08.00 Godmorgon
08.30 Gröt-Ammas
10-10.45 sova
11.00 Mellanmål (frukt, pure tex)
13.00 Lunch Ammas
14-14.30 sova
16.00 middag (matpuré)
17.15-18 sova
18.00 gröt
19.40 välling-ammas
20.00 Godnatt
Vi bestämde att jag ska ta dom första två nätterna, sambon sover borta dessa två då han ska ta dagarna...Och kl 20.00 efter godnatt så åkte han iväg.
(kommer hem innan vi ger henne det bästa uppvak någonsin)
Hon blev såklart riktigt arg och ledsen då hon inte är van att sova i spjälsängen, (Hon har sovit på golvet på madrass då hon "blir arg, fastnar" på spjälorna när hon rullar)
Hur som helst, hon blir arg arg arg efter en stund.
Går in och buffar henne lugn, tänkte det här kommer aldrig gå vägen, hon lät mer eller mindre som excorsisten och spjälade emot med all kraft hon hade. Jag fortsatte, tänkte, jag ska väl inte ge upp min dotters sömn för lite skrik och motstånd. Den här familjen behöver sömn! Aldrig hört detta läte förr. Nåväl,
efter ca 40 min blir hon lugn, gör solfjäders tryck, ramsar mig ut, då blir hon riktigt arg igen! (Hon undrar väl varför vi inte ligger och kramas på hennes madrass och sjunger imse vimse spindel tills hon somnar!)
Väntar på nedtrappning, händer inte. In igen, buffar och ut o ramsar så fortsatte det en stund och sedan gnydde hon mer än grät, påminnelse, börjar gråta, nedrappas, ramsar, blir tyst, påminner, gnyr lite...bekräftar efter någon minut! Hon sover, kollar läget 21.10 så hon ligger bra. high five med mig själv
vaknar 21.37 igen. samma procedur. ramsar, går in o buffar henne lugn, ramsar mig ut, väntar på nedtrappning, tyder gråten, ramsar, buffar lugn, ut o ramsar, det gnyr lite där inne, påminner, gnyr lite, bekräftar efter någon minut då det blir tyst. sover 22.13
Har jag gjort något fel hittils? Jag tycker det har gått över min förvåning bra, Några synpunker på vad jag kunde gjort mer eller mindre?
Jag är jätteglad och positiv till allt detta, förstår inte att det fungerar på våran dotter (första 4 tim) 8) ...Nu har vi levt i sömnbrist i över 7 mån, första 3 kolik, sen har hon bara haft många uppvak, dålig sömn och amningar under de resterande, nu får det vara nog, nu ska barnet få sova ut! Nu sitter jag förväntansfull och läser tills nästa uppvak (om det nu blir något
Känns som det bli jobbigare ju längre in i natten vi kommer om hon skulle vakna, hon kommer antagligen vara mer arg eftersom hon inte får något bröst!
Någon som är i samma sits med napp och bröst? Hur det har fungerat med dagslurarna? utan att vagga eller åka vagn?
Nu vaknade hon igen under inlägget. 23.17, jag väntar och ser om hon somnar om men hon vaknade till ordentligt, jag ramsade gr4, hon blev då mer arg än hysterisk, gå in och buffar henne lugn, ramsar mig ut, då blir hon istället hysterisk och trappar inte ner, går in o försöker buffa, får ge mig på solfjädern, kan sen börja buffa efter någon minut igen hon lugnar sig.
Jag ramsar mig ut, hon blir lite ledsen men jag hör att hon tar med sig ramsan och lyssnar på den
Ännu ett lyckat uppvak...Jag är helt till mig,
Mvh/ En hittils väldigt chockad mamma