mamma som behöver tips o råd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Nej, du behöver inte lägga henne i spjälis förrens vagnen är för liten, det är en smaksak om man säger :wink:

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
nina86

tips?

Inlägg av nina86 »

ingen som har nått tips på hur jag kan göra med sovtiden när vi ska ivägpåvår aktivitet?
kiki

Inlägg av kiki »

Hej Nina86 :heart:

Vad kul att höra av dig, jag har tänkt på dig :lol:

Jag skulle lägga henne innan marginalkvarten de dagarna, alltså 11,45 sen kan sova till 13. Inte alla barn gillar detta, du får ju väcka mitt i sömnpasset men får hon morna sig ordentligt hos dig en stund så går det nog bra. Annars får du ge henne en 45 minutare de dagarna och fylla på med en powernap på 5 minuter på eftermiddagen.

Lycka till och håll oss uppdaterade :lol:

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
nina86

problem med sömnen på dagen

Inlägg av nina86 »

Hej!

Nu är dottern snart 13 månader. Nätterna går nästan alltid bra, sällan hon väcker mig. hon sover i eget rum nu också.

Det som är problemet just nu är sömnen på dagen. Jag vet inte riktigt hur jag ska lägga lurarna.

Innan såg det ut såhär

vaknar 06.30 (hon vaknar säkert en bra stund innan dess för honär alltid pigg och glad när jag kommer in till henne)
sov 8.30-9-15
sov 12-13.30
godnatt 18.30

det funkade jättebra men nu har jag svårt att få till det. sover hon 45 min på eftermiddagen så sover hon inte hela middagen längre ju. ibland ville hon inte alls sova på morgonen men då blev hon trött tidigt på förmiddagen.

Nu när jag har skrivit ner hur dte är så ser jag att ofta vid 9-10 tiden är hon väldigt trött.. ska tillägga att hon äter lunch vid 11 så får ju inte krocka med det. nu som det är så lägger jag henne efter lunch.

Sen så har hon i nån vecka eller två varit väldigt gnällig. inget lekande själv här inte. (inte ofta iaf) hon känger på mig som bara tusan och även på andra. hon ska hela tiden jämt upp i famnen. visst kan vi sitta och mysa ibland.. men hela tiden?
nina86

problem med sömnen på dagen

Inlägg av nina86 »

Hej!

Nu är dottern snart 13 månader. Nätterna går nästan alltid bra, sällan hon väcker mig. hon sover i eget rum nu också.

Det som är problemet just nu är sömnen på dagen. Jag vet inte riktigt hur jag ska lägga lurarna.

Innan såg det ut såhär

vaknar 06.30 (hon vaknar säkert en bra stund innan dess för honär alltid pigg och glad när jag kommer in till henne)
sov 8.30-9-15
sov 12-13.30
godnatt 18.30

det funkade jättebra men nu har jag svårt att få till det. sover hon 45 min på eftermiddagen så sover hon inte hela middagen längre ju. ibland ville hon inte alls sova på morgonen men då blev hon trött tidigt på förmiddagen.

Nu när jag har skrivit ner hur dte är så ser jag att ofta vid 9-10 tiden är hon väldigt trött.. ska tillägga att hon äter lunch vid 11 så får ju inte krocka med det. nu som det är så lägger jag henne efter lunch.

Sen så har hon i nån vecka eller två varit väldigt gnällig. inget lekande själv här inte. (inte ofta iaf) hon känger på mig som bara tusan och även på andra. hon ska hela tiden jämt upp i famnen. visst kan vi sitta och mysa ibland.. men hela tiden?
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej :D

Karisma hade en väldigt klängig period precis innan hon började gå. Det gick över ganska omgående därefter. Även innan hon började åla så hade vi en sådan period. Det är nog rätt så vanligt att de blir lite frustrerade innan de behärskar något de hemskt gärna vill kunna :wink:

Att gå från två till en lur gör många kring året. Dock tar det ibland lite tid innan liten har vant sig. Ibland kan man behöva justera schemat och flytta fram både lunch och mellis för att det ska klaffa.
Alternativt skulle du kunna ge 20 minuter istället för 45 på första luren också.

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
nina86

Inlägg av nina86 »

Hej

Min dotter kan gå jättebra har kunnat det ett tag nu :-) Får fortsätta kämpa med ensamleken

Ska prova att bara ta 20 min den första luren och sen 1,5 timme när hon sover middag. hoppas nu det hjälper. så syhd om henne när hon är så trött hela dagen! Kan ju också vara därför hon är så klängig tänker jag (även om hon visst har sina stunder när hon leker jättefint!)
nina86

problem

Inlägg av nina86 »

min dotter är 16 månader nu. det är länge sen vi hade problem med sömnen fram till nu. vi var bortresta 2 veckor och där sov hon med mig. nu vaknar hon skrikande varje natt och vill såklart sova hos mig. vad gör man?? har ju aldrig kurat henne. ramsar? buffar? tidigare har hon bara sovit hos mig 1 gång på 15 månader men antar att de vänjer sig väldigt snabbt. vill gärna att hon sover i sin säng igen utan en massa skrik på natten. jag tror säkert hon vaknar på natten men tidigare har hon kunnat somna om på egen hand. även när hon vaknar på morgonen så gråter hon
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Nina! :D

Jag tror helt klart på att ramsa, konsekvent. Varför inte i form av en minikur, dvs, du håller dig lite beredd att ramsa genast när hon vaknar så att hon får omedelbara och tillfredsställande svar på sina frågor. :wink: Nästa natt återgår du till att bara ramsa om hon tydligt behöver hjälp.

Matchas med ordentligt Skratt till Godnatt och förstås Glad Morgon. :D Vad tror du?
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
nina86

:)

Inlägg av nina86 »

att ramsa brukar funka men så fort jag slutar skriker hon igen. problemet är att när jag väl vaknar är hon redan i full gång, står i sängen o skriker. vad gör man när de är jätteupprörda och ramsan inte hjälpar? buffar man då?

annars så ska jag försöka att bara ramsa! :-) får hoppas det vänder snart!
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej igen Nina :D

Jag tror också att du behöver se det hela som en liten mini-kur. Hon kan detta, men har glömt :roll: och behöver få raka tydliga besked om vad som gäller. Hon behöver få veta att det är tryggt att sova i egen säng och att mamma håller vargarna borta!

Om du beslutar dig för att mini-kura så läs på om SHN. Börja kuren från kurnatt 2.

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
nina86

problem!

Inlägg av nina86 »

Nu sover dottern i egen säng igen, tog bara två nätter... men många problem återstår. hon vaknar jämt runt midnatt, vissa gånger somnar hon snabbt om själv men vissa nätter håller hon igång i timmar. 'är så trött att jag inte vet var jag ska ta vägen.. vt inte hur jag ska klara av att sköta ett jobb

innan brukade hon sova sina 12 timmar och när jag kom in till henne var hon vaken och glad.. nu vaknar hon kanske 6 (somnar vid 19) och är jätteledsen/arg/gnällig... tidigare kunde hon leka på morgonen och jag drog mig lite men inte en chans nu. hon gnäller o gnäller till jag går upp. går jag inte upp så klättrar hon på mig

ser inga tecken på fler tänder eller nått som kan förklarar hennes beteende
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Nina, hur det gått för er? :D

Det kan hända att du behöver råd från folk som har lite större barn - läs runt lite på Säkra sovare med fnurra på sömntråden så får du nog bra input. :idea:

Det enda jag kan komma på är övertrötthet eller förtrots. :roll: Är det till någon hjälp alls?
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"