Vad gör vi åt för kort middagssömn?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
annali

Vad gör vi åt för kort middagssömn?

Inlägg av annali »

Hej!

Vi kurar vår Arvid, snart 8 månader, och är nu på tredje dygnet. Så här långt har allt gått väldigt bra faktiskt, och det känns jättebra! :D Han sov från kl 19:10 till 05:15 inatt utan ett knyst, och dagslurarna i vagnen har också funkat fint.

Lite svårt är det dock att få till sömnstunden mitt på dagen (inne i spjälsängen). Det är den andra av tre dagslurar om 45 min+1,5h+20 min - han ska alltså sova 1,5 timme här, med början kl 11:30. Det tog 25 för honom att somna och jag var dessutom inne och lade till rätta en extra gång eftersom han vänt sig på rygg och lät förtvivlad. Jag vet inte om det var dumt att gå in igen, men nu blev det så. Jag buffade dessutom superkort som markering och solfjädrade sen en liten stund. Detta är första gången som jag funderar om jag gjorde lite "för mycket".

Nu till min fråga. Jag antar att jag bör väcka honom efter 45 min, eftersom hela luren inte ryms inom marginalkvarten. Men på vilka sätt får man egentligen nyttja den här marginalkvarten? Kan jag lägga på en kvart på sömnen och låta honom sova en timme, eller blir det fel då? Eller kan jag försöka få honom att somna om och sova 45+20 i rad, så att säga? Eller bör jag på något sätt förlänga sista sovstunden senare i eftermiddag, och i så fall hur?

Jag är medveten om att man alltid kan lägga in ett 5-minuterssovpass, men är rädd att det blir konstigt om det tar tid att få honom att somna. Så kort sagt undrar jag vilka alternativ som finns till detta. :?:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

På långluren så skulle jag väcka efter 45min och inte lägga til någoen extra sömn på em, så här är det; det primära i detta skede är att sätta tiderna, inte att han ska sova varenda sekund av det han "ska" utan du håller tiderna minutsiöst i detta läge.

Hur ser schemat ut i övrigt, tänkte hur det ser ut med vakentid mellan lurarna ochså så.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"