Standardmodellad som slutat sova

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Nej, det är ju meningen att Gustav ska flytta in i Adrians rum så snart som det går... men det är nog någon månad kvar. Ev. får mamma förflytta sig till bäddsoffan så länge...

Och jag får inte lämna sovrummet på morgonen eftersom sömntutorna Adrian och pappa inte vill bli störda. Pappa sover sedan länge på soffan :roll: undrar varför? För att han inte vill bli störd av liten på natten eller för att han inte vill störa oss när han sitter och jobbar halva nätterna eller kanske både och. Så soffan är tyvärr upptagen...

Jag ska läsa i BB så fort jag hinner. Gustavs missnöje har totalt tagit kol på all energi hos mig :cry: Måste vara maten ändå som spökar... men han vill ju inte ha.
Mamma till Adrian, född 3 april 2007
och Gustav, född 30 juli 2008
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Vi jobbar på här men det går inte så bra. Lite korta frågor bara:

Gustav blir jättearg när jag lägger honom. Som i kväll t ex; jag lade honom i sängen och lade tillrätta. Han låg med huvudet uppe och tittade. Jag lade ner huvudet och buffade som markering att det var sovdags, solfjädrade och gick ut med ramsan. När jag kommit utanför rummet börjar han skrika och sedan blir det bara värre och värre.

Jag behöver hjälp här! Hur ska jag gå till väga? Jag tror inte att ramsan riktigt tar än eftersom han inte lugnar sig eller lyssnar alls när jag ramsar. Jag får gå in igen och krisbuffa och ramsa igen... påminnelseramsa osv. Ska jag verkligen låta honom skrika när han är arg? Det låter så grymt! AW säger ju att barn inte ska skrika men hur gör man annars?

Jag vet att det var en del skrik med Adrian också innan han lärt sig somna själv och förstod innebörden i ramsan men så här i efterhand kommer jag inte ihåg att det tog så här lång tid och var så mycket skrik vid varje läggning.

Hjälp mig! :cry:
Elle

Inlägg av Elle »

Enigmia, hur är det med skrattet till godnatt?

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Vi brukar busa på skötbordet strax innan läggning och sedan brukar jag busa och göra ljud och hissa honom på väg till sängen. Han kanske inte direkt kiknar av skratt men han brukar åtminstonen le stort :D

Idag har vi verkligen kört hela programmet här så nu ska vi se om det blir enklare läggning ikväll. Utevistelse blev det på förmiddagen under luren och då somnade han själv i vagnen på någon minut utan ett ljud. Och så blev det 15 minuters ensamlek i sängen i morse efter frukost. Jag lade honom på mage på en lekfilt eftersom han bara hasar ner när jag pallar upp honom med kuddar och då blir han ledsen. Så mage får det bli tills han kan sitta bättre. Sen har vi haft massa social delaktighet eftersom båda sönerna har hjälpt mamma med städningen.

Långluren klarade Gustav galant idag men tyvärr så somnade han vid bröstet strax innan. Jag hade försökt i 2 timmar med att få honom att äta och så åt han till slut kl 12 och då var han så trött så efter en rejäl portion slumrade han ifrån. Jag orkade inte bråka med honom utan lade honom i hans säng och han sov faktiskt 2,5 timme i sträck! Det bästa han sovit på flera veckor! Men så var han ju väldigt mätt och nöjd också.
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Tänkte bara lägga in en lite uppdatering :D

Läggningarna går mycket bättre nu! Jättebra, till och med! Vågar nästan inte skriva det för då börjar det väl krångla igen... Jag lade Gustav nyss i sängen och ramsade på väg ut, han småpratade lite men nu tror jag han sover. 3 minuter tog det!!

De senaste 3 dagarna har vi haft utevistelse mellan 9-10 på förmiddagen. Gustav sover i vagnen medan jag och Adrian åker kana i snöhögarna, jag drar honom i snowracern eller så bara går vi en promenad. Gustav somnar själv i vagnen så fort han kommer utanför dörren, trots att han ligger på rygg. Ibland är han vaken när jag ska ta upp honom men idag fick jag väcka.

Även långluren fungerar bättre men inte helt bra. Igår sov han 2 timmar och vaknade och var lite ledsen. Jag ramsade först och trodde han skulle somna om men så blev han lite mer högljudd så jag buffade honom kort och ramsade ut. Sedan sov han luren ut.

Han sover i sängen nu både dag och natt och det fungerar mycket bättre än vagnen. Han tyckte nog att vagnen var för trång tror jag. Vid uppvak på nätterna buffar jag bara lite kort och sedan kryper jag ner i sängen igen och då somnar han om. Vissa nätter vaknar han bara för mat kl 3 och vissa nätter vaknar han flera gånger mellan 00-03. Inte så kul men han somnar åtminstone om snabbt.

Gustav har slutat matvägra nu och äter glatt varje gång jag erbjuder mat. Känns jätteskönt och jag tror att det har gett resultat på hans lurar och insomnanden. Allt går ju lättare när magen är mätt! :)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

HÄRLIGT!!! Jättebra jobbat! Passa på och njut lite också! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Nu kommer en uppdatering igen.

Vi har haft det riktigt jobbigt länge nu. Så jobbigt att jag inte ens orkat skriva om det. Och nu när allting fungerar klockrent igen vet jag inte om jag vågar skriva det för då ändras väl allt igen. Men jag skriver väl ändå...

Gustav slutade att sova långluren, han var trött på förmiddagarna efter att jag väckte honom på hans första lur och det var svårt att få i honom hans sista mål för natten. På nätterna vaknade han ibland med 1 timmes mellanrum, i bästa fall sov han 3 timmar i sträck. Allt var jättejobbigt! Den 20:e slutade jag att amma på natten för jag tänkte att då skulle han väl börja sova lite bättre. Några nätter blev det lite bättre men sen var vi tillbaka vid uppvak varje timme igen *suck*

Jag orkade inte hålla några rutiner till slut utan släppte allt. Gustav sov ute i vagnen på förmiddagarna och han kunde sova länge! Efter en dålig natt kunde jag väcka honom efter 3 timmar :o Det gjorde att han var piggare och gladare och orkade äta mer. Följden blev också att eftermiddagslurarna blev kortare, rejält kortare.

När jag slutade nattamma var Gustav hungrig när han vaknade på morgonen och orkade då en rejäl frukost. Efter det var han ordentligt leksugen och ensamleken förlängdes från tidigare 5 minuter till 20-30 minuter från ena dagen till den andra. Han lyssnar också på "Stor musik för små öron" under tiden vilket jag sett rekommenderas här i forumet :)

För att göra nätterna bättre testade jag att ge Gustav gröt på kvällen men han vägrade. Allt kom ut igen hela tiden så efter en dryg vecka gav jag upp och väntar ett tag till innan jag introducerar fast föda. Även ersättning har jag försökt med men det mesta som går att truga ner är 20 ml och det tar 20-30 minuter.

Men så en dag när jag var döless på att aldrig få sova så bestämde jag mig för att Gustav fick sova själv i sovrummet och jag och sambon fick samsas i bäddsoffan. Jag tänkte mig en sova-hela-natten-kur med allt vad det innebär och förberedde mig på ännu en natt helt utan sömn.

Vi lade oss tidigt i soffan och tittade på en film. Jag somnade ifrån några gånger men låg hela tiden på helspänn och lyssnade efter minsta pip från Gustav. Han hostade till vid två tillfällen på natten men inget mer. Kl 07.12 gick jag in och väckte honom :D

Nu har vi haft 4 nätter utan uppvak! Han vaknar tidigt på morgonen nu men det beror nog på att han behöver mer mat. Jag ska nog göra försök med smakisar igen... men inte sempers banangröt denna gång.

Gustavs schema ser nu ut så här:

07 Vakna, Frukost
07.20-07.50 Ensamlek i sängen
09.00-10.30 Sover ute i vagnen
10.30-12.45 Vaken
12.45-13.30 Sover i sin säng
13.30-15.45 Vaken
15.45-16.30 Sover ute i vagnen
16.30-19.00 Vaken
19.00 God natt

Schemat hålls inte perfekt ännu eftersom han som sagt vaknar för tidigt på morgonen och inte kan somna om och då får han sova redan 8.30 istället och sover då 2 timmar. Och så är det svårt att komma i säng kl 19 eftersom jag vill att han ska vara ordentligt mätt innan han ska sova och det kan ta tid att få i honom ordentligt med mat.
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej :D

Jätte bra jobbat!
I bland kan det vara bra att backa för att få lite perspektiv.
Tycker schemat ser fin, fint utom det passar honom bättre med långlur på fm.!

Vilken stl har ni på nappen t flaskan?
Jag kämpade med att få Havana att ta flaskan, dessa är mina tre bästa tips:

Flaska INNAN bröst
Gå runt och mata sätt på damsugaren och andra ljud som kan distrahera
Se till att mjölken är lagom varm ( hon vägrar dricka om den svalnat för mycket vilket den gör på typ 2 sek ju ) :wink:

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Tack Johanna w för värdefulla tips! Har lagt av försöken med flaska nu och försöker med smakportioner istället. Har inte lyckats så mycket bättre där heller men det kommer väl så småningom.

Gustav sover fint på nätterna nu :D Det har hänt någon natt att han vaknar vid 4-5-tiden och då är det svårt att få honom att somna om. Trots det har vi nu flyttat in Gustav till storebrors rum och nu håller de som bäst på att somna för natten. Igår natt var första natten och de somnade vid halv åtta och sedan hördes inte ett pip från deras rum förrän halv sju på morgonen. Läggningarna av Gustav verkar gå bättre nu när Adrian finns i samma rum. Han ligger tydligen och lyssnar på Adrian när han pratar, surrar och låter i sängen och blir inte orolig förrän Adrian blir tyst, då kan han gnälla till lite. I kväll har han nästan inte låtit något alls och tidigare har jag fått gå in till honom både en och två gånger innan han somnat. Skönt att ha storebror i närheten med andra ord :lol:

Nu är det bara att hoppas att det fortsätter så här bra för det är så skönt att få sova i sin egen säng igen och inte behöva smyga längre.
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Vad härligt :D :!:

Ser själv fram emot att tjejerna ska bli rumskamrater. Så mysigt att kika in och ha två sötisar som ligger och snusar :sleep:

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Hej!

Det går inte så bra här nu. Efter bara 2 nätter med pojkarna i samma rum fick vi tredje kvällen vid halv nio springa in och hämta Gustav med säng och allt och flytta tillbaka honom till vårt sovrum. Han ville absolut inte somna. Sov en stund och vaknade sedan igen och skrek och så höll han på. Till slut bestämde vi oss för att flytta isär dem tills hans läggningar flöt på lite smidigare.

Nu har jag jobbat hårt med dem ett tag men ser ingen riktig förbättring. Jag har börjat byta till pyjamas och göra honom i ordning för natten först och sedan ge honom en sista påfyllningsslurk i sovrummet. Efter det släcker vi ner och busar framför spegeln, kittlas på vår säng och hissar i taket som han älskar. Det har fungerat några kvällar men så plötsligt igår kväll så var det inte bra längre. Och när läggningen blir dålig så vaknar han alltid efter prick en timme och skriker. Då räcker det med att ramsa så somnar han om. Men när han vaknar senare på natten har det blivit omöjligt att få honom att somna om.

Han somnar om och sover 2-5 minuter och börjar sedan skrika igen. Och så håller det på. I natt jobbade jag med honom i 1,5 timme tills jag gav upp och ammade :oops: :cry: Så nu är jag riktigt nervös för den här natten....

Det har inte börjat bra. Gustav somnade direkt efter lite buffning och sedan ramsa utanför dörren. Han tystnade rätt snabbt och verkade somna. 10 minuter senare började han igen. Jag lade till rätta, buffade några tag och ramsade. Han verkade återigen somna men vaknade till efter 5-10 minuter igen. Jag försökte ge honom mer mat men det blev bara att han snuttade sig till sömns.

Nu har vi jobbat på att han ska somna själv i sin egen säng i över 3 månader och det fungerar fortfarande inte bättre än så här. Ramsan verkar ta väldigt dåligt och han skriker upp sig direkt. Han älskar att bli buffad så jag försöker ransonera där men jag kan ju inte låta honom skrika hur mycket som helst. Jag brukar i stället solfjädra som gör honom arg men lugnar efter ett tag.

Snälla, lite tips nu!!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Skratt till godnatt och "bra" läggningar är utmärkt för att visa barnet att det inte är farligt att sova. Men det kommer att komma kvällar som inte funkar lika bra. Och sova måste barnet ändå och av egen kraft, inte via månaders trixande med solfjädrar och buffande.

Det kan inte hänga på bra eller dålig läggning i all evighet, man orkar inte vara så självkritisk och utvärderande kväll efter kväll.

Lita på ditt barn. Lita på barnets schema (dubbelkolla sömntimmar bara). Om du nödvändigtvis vill rannsaka dig själv så kan du ta en ärlig titt på om mammas/pappas nervositet inför natten kan skönjas i ert kroppspråk. Kanske inte uttalat men som ett lätt flimmer i ögonen eller ett nästan obemärkt darr på rösten. Nej, man skall inte ta detta som ytterligare börda utan istället tänka vilken möjlighet man har att påverka. Spela teater om det behövs, efter några dagar behövs ingen teater för då kommer det naturligt. När barnet väl övertygats fixar det både tillfälligt darr på läppen och enstaka kaos.

Du klarar det här :heart:

Stor kram från Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej igen :wink:

Åh vad knasigt det blir med skrivet ord ibland. Menar såklart inte bokstavligen att du pch din man står och darrar på läppen utan att barn är väldigt snabba på att fånga upp ev osäkerhet som vi kan tänkas utstråla.

Funderat en del och skall försöka få ned råd jag själv fick då min Leia var liten. Det första är angående ramsan och där lånar jag ett inlägg som är skrivet av miar70:
miar70 skrev: :idea: Under tiden du ramsar så gäller du att du lyssnar av vart det bär hän med hennes frågor. Ramsar du väldigt högt och glatt och hon skriker och så lugnar hon sig, går ner i gråten - då sänker du också tonläget och ramsar lugnare.

:idea: Och ja, när du ger dig in och ska ramsa henne lugn då måste hon ta emot ramsan! Och det kan ta tjugo ramsor! Det behöver inte nödvändigtvis vara tills hon blir knäpptyst, men tills hon lyssnar och lugnar sig!

:idea: Och detsamma gäller klagolåten, när du väl ramsar så ge dig inte med mindre än att hon lyssnar!

:idea: Bättre att ramsa många ramsor i ett svep än att tokramsa i många omgångar tycker jag :wink: För när du väl fått henne att lyssna på en omgång så är det ingen panik att ramsa igen om klagan sätter igång - då sätter du igång med husljud och ägnar dig åt det!

:idea: När du känner att du vill gå in, då ramsar du. Rejält!
:idea: Jag tänker att du i första hand använder ramsan såhär vid läggning och lugnar så som miar70 beskriver.

:idea: Jag har alltid följt detta: avvakta om barnet vaknar mellan säg 19.00-04.00. Pangramsa vid uppvaknande efter 04.

:idea: De där uppvaknande bara en timma efter läggning, kan det betyda att han behöver mer mat :?: Det måste nog vara lite olika från barn till barn hur mycket kvällsaptitet spelar in. Lani sover bättre på mätt mage men Lussi kunde som bebis med lätthet hoppa över vällingen helt utan att det påverkade natten.

:idea: När jag talade med forumets förrförra ordförande Mammut Maria en gång då Leia var ca 6 månader fick hon en dag nog av allt mitt trixande och utbrast nåt i stil med: " :shock: Dig skulle man ju binda fast med silvertejp i din säng så du inte kan hålla på och grejja :evil: Ge Leia alla förutsättningar att sova, lita på att du ger tydliga besked och sen har du varken i hennes rum eller utanför hennes dörr att göra förrän det är morgon igen".

Varma hälsningar från Nancy
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Tack Nancy!!

Det där var verkligen konkreta och jättebra tips! Jag ska läsa allt några gånger inför läggning i kväll så ska vi se om jag inte kan göra det bättre.

Natten blev till slut bättre än jag trott för efter uppvak varje timme fram till halv elva så blev det tyst till kl 06.10 och då gjorde jag morgon. Jag ramsade alla uppvaken utanför hans dörr och han somnade om.

Jag tror inte han är hungrig när han vaknar efter en timme utan han bara vaknar ändå. Jag tror det beror på att han var orolig vid läggningen och inte riktigt säker på de besked som jag gett.

Tack så mycket för hjälpen! :D
Enigmia

Inlägg av Enigmia »

Ville bara berätta att nu har läggningarna flutit på jättebra! Har varit mer noga med "skrattet till gonattet". Satsar på 10 minuter med bus och skratt innan vi går till sängen. Och sedan har jag inte gått in igen efter att jag har lagt honom utan bara stått utanför och ramsat. Kan inte fatta att det funkat så snabbt!! Kanske bara en bättre period men det känns som om jag äntligen har lite kontroll nu.

Jag har nog gjort fel när jag använt ramsan tidigare. Jag har ramsat 4 eller 6 verser och sedan lyssnat av en stund och sedan ramsat igen. Inte ramsat så många gånger som behövts för att han ska lyssna. Det har jag aldrig förstått att jag ska göra.... Men när jag gör det så lyssnar han och kan slappna av och sova så småningom.

I går somnade han ca 19.10 och vaknade 06.10. Han ska ju egentligen sova till 7 men jag bråkar inte med honom för den där sista timmen. Adrian började inte sova fram till 7 varje morgon förrän han var 1 år tror jag så jag är nöjd med kl 6 tills han börjar äta mer riktig mat.

Smakisarna börjar fungera rätt bra nu så snart kan Gustav börja äta riktiga portioner. Gröten på kvällen fungerar dåligt än så länge men jag ska testa med en annan sort för han verkar inte gilla den han får nu.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"