Nu kommer en uppdatering igen.
Vi har haft det riktigt jobbigt länge nu. Så jobbigt att jag inte ens orkat skriva om det. Och nu när allting fungerar klockrent igen vet jag inte om jag vågar skriva det för då ändras väl allt igen. Men jag skriver väl ändå...
Gustav slutade att sova långluren, han var trött på förmiddagarna efter att jag väckte honom på hans första lur och det var svårt att få i honom hans sista mål för natten. På nätterna vaknade han ibland med 1 timmes mellanrum, i bästa fall sov han 3 timmar i sträck. Allt var jättejobbigt! Den 20:e slutade jag att amma på natten för jag tänkte att då skulle han väl börja sova lite bättre. Några nätter blev det lite bättre men sen var vi tillbaka vid uppvak varje timme igen *suck*
Jag orkade inte hålla några rutiner till slut utan släppte allt. Gustav sov ute i vagnen på förmiddagarna och han kunde sova länge! Efter en dålig natt kunde jag väcka honom efter 3 timmar

Det gjorde att han var piggare och gladare och orkade äta mer. Följden blev också att eftermiddagslurarna blev kortare, rejält kortare.
När jag slutade nattamma var Gustav hungrig när han vaknade på morgonen och orkade då en rejäl frukost. Efter det var han ordentligt leksugen och ensamleken förlängdes från tidigare 5 minuter till 20-30 minuter från ena dagen till den andra. Han lyssnar också på "Stor musik för små öron" under tiden vilket jag sett rekommenderas här i forumet
För att göra nätterna bättre testade jag att ge Gustav gröt på kvällen men han vägrade. Allt kom ut igen hela tiden så efter en dryg vecka gav jag upp och väntar ett tag till innan jag introducerar fast föda. Även ersättning har jag försökt med men det mesta som går att truga ner är 20 ml och det tar 20-30 minuter.
Men så en dag när jag var döless på att aldrig få sova så bestämde jag mig för att Gustav fick sova själv i sovrummet och jag och sambon fick samsas i bäddsoffan. Jag tänkte mig en sova-hela-natten-kur med allt vad det innebär och förberedde mig på ännu en natt helt utan sömn.
Vi lade oss tidigt i soffan och tittade på en film. Jag somnade ifrån några gånger men låg hela tiden på helspänn och lyssnade efter minsta pip från Gustav. Han hostade till vid två tillfällen på natten men inget mer. Kl 07.12 gick jag in och väckte honom
Nu har vi haft 4 nätter utan uppvak! Han vaknar tidigt på morgonen nu men det beror nog på att han behöver mer mat. Jag ska nog göra försök med smakisar igen... men inte sempers banangröt denna gång.
Gustavs schema ser nu ut så här:
07 Vakna, Frukost
07.20-07.50 Ensamlek i sängen
09.00-10.30 Sover ute i vagnen
10.30-12.45 Vaken
12.45-13.30 Sover i sin säng
13.30-15.45 Vaken
15.45-16.30 Sover ute i vagnen
16.30-19.00 Vaken
19.00 God natt
Schemat hålls inte perfekt ännu eftersom han som sagt vaknar för tidigt på morgonen och inte kan somna om och då får han sova redan 8.30 istället och sover då 2 timmar. Och så är det svårt att komma i säng kl 19 eftersom jag vill att han ska vara ordentligt mätt innan han ska sova och det kan ta tid att få i honom ordentligt med mat.