Kurstart ikväll :-)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Caroline77

Kurstart ikväll :-)

Inlägg av Caroline77 »

Hej!

Vill bara dela med mig av glädjen och spänningen av att ha börjat kura ikväll. Läggning av min femmånders prins gick hyfsat bra. Många frågor, men tog emot bekräftelsen redan 19.21!!!! :o (läggning 19.00) och har ännu inte protesterat mot den :!: Håll tummarna [-o<

=; Caroline
Stolt mamma till :heart: Jacob (07-01-28 ) kurad feb-09, :heart: Charlie (08-08-03) kurad jan-09 och :heart: Arthur (10-04-20) började kura 10 sep 2010
Lua

Inlägg av Lua »

Toppen :thumbsup:

Du rapporterar väl vidare :?:

Kram Lua. :heart:
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Vad roligt att höra! Lycka till i natt!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Lou

Inlägg av Lou »

Lycka till!
Lou, en dotter född 080224 :heart:
( Kurad nov -08 )
Caroline77

Inlägg av Caroline77 »

Tack för stödet!! Återkommer med hur natten går 8-[
Stolt mamma till :heart: Jacob (07-01-28 ) kurad feb-09, :heart: Charlie (08-08-03) kurad jan-09 och :heart: Arthur (10-04-20) började kura 10 sep 2010
Caroline77

Inlägg av Caroline77 »

Är nu inne på natt 4 :D och det hela känns riktigt bra! Nattningen är nere på 15 min och så länge den krymper så känns det bra och på rätt väg. Han vaknar fortfarande ganska många ggr på natten, men somnar om själv!! Fram tills fem-sex tiden så jag får ramsa. Igår natt blev det en kort buff under vargtimmen och inatt siktar jag på noll buff :!:

Dagslurarna går lite trögare. Han gillar inte alls ramsan då och vägrar ta emot den. Det blir mao mycket mer vagnande och skakande än jag hade önskat, men jag kämpar på. Tillslut accpeterar han väl ramsan eller finns det risk för att han vägrar om jag vagnar/skakar för mycket :?: När han väl sover pass 1 och 3 är det inga problem fram tills jag väcker. Middagsluren (den långa) krånglar desto mer - men idogt jobb ger resultat säger kunniga :)

Hur som helst känns det riktigt bra och min man kan inte vänta på att få kura vår snart 2 åring! Jag måste bara hämta krafterna först :sleep:

Caroline :heart:
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Vad roligt att höra! Bra jobbat! Trägen vinner :wink: .
Kram Emma
Caroline77

Inlägg av Caroline77 »

Nattningen idag tog 7 minuter!!! :lol: :lol: :lol: Hurra! Tack Anna för din fantastiska metod!!
duggan

Inlägg av duggan »

Bra jobbat!!! Snart är ni nere på 2 min :wink: :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Caroline77

Natt 8

Inlägg av Caroline77 »

Nu har bakslagen duggat tätt hos oss. :cry: Natt 6 och 7 har inte varit roliga. Charlie har vaknat ofta (8 ggr inatt) och även om han somnat om själv häften av gångerna har han varit riktigt upprörd vid de övriga uppvaken. Prövar med ramsa först - inte nog, går in och gör solfjädern - lugnar sig, men blir ledsen (eller övergiven) så fort jag slutar, sen räcker inte den något mer och vid buffning blir han superlugn. Problemet är bara att han helst vill att jag ska hålla på tills han somnat (även om det bara tar en minut), men jag tycker ju inte att jag ska buffa så här långt in i kuren, så jag slutar och så håller det på tills jag ger upp och buffar längre än jag egentligen tycker behövs och han är tillräckligt nära sömnen för att inte protestera och bli arg över ramsan. Kändes helt okej natt 6 eftersom jag förväntat mig att det ska komma lite bakslag och inte bara gå framåt, men efter natt 7 känns det inget kul och jag vet inte riktigt om jag gör fel eller om det bara är att hålla ut :?:

Dagslurarna har gått katastofalt idag. Han sover 45+2h+20. Första passet sov han efter 10 min och då fick jag vagna tillslut (har bara behövt skaka och ramsa de senaste dagarna) plus att han vaknade 10 min tidigt. lunchpasset har krånglat hela tiden, men jag är medveten om att 2 h är långt - men jag vet att det går om man har lite tålamod (har kompisar som har fått till det så varför intejag :-s ). Men sista passet gick käpprätt åt skogen. Där stod jag i 20 min och fick honom inte att somna alls ](*,) Tar gärna emot tips på hur jag ska tänka :!:

Nattningen idag tog 14 istället för 3 som den var nere på med buff :( och sen vaknade han redan efter 35 min och då tog inte ramsan. Försökte med den i tjugo min innan jag gick med solfjädern för att sen ge upp och buffa. Vet inte om jag hakar upp mig på att han inte ska behöva vara ledsen och agerar för tidigt :?: Det är väl det att jag inte gärna vill att det ska bli en femminutermetod av det hela.

Nu blev det här inläget väldigt långt. Men jag hoppas att det finns någon klok där ute som kan hjälpa mig att besvara någon av mina frågor?

Vill ju så gärna få detta att funka!
Caroline :heart:
Caroline77

Inlägg av Caroline77 »

Natten till idag var betydligt bättre :) men just nu står maken och försöker söva prinsen på hans sista lur för dagen och det ser inte ljust ut. Om han inte somnar idag heller, kan det vara för snabbt emellan lunchpasset 12-14 och detta sovpass 15.45-16.05. Vi är ju på uppföljningsveckan så jag har ju förstått att man inte ska ändra i schemat, men man kan ju ligga steget före ändå :-)
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej Caroline! Bra att denna natt var bättre. Av det jag läser i ditt förra inlägg kan man ana lite överkoncentration och öververktygning. Buff och solfjäder är nu absolut kristilldelning och ska inte tas till annat än i just KRIS. Jobba med ramsan, få till en dialog och ha tilltro till ert lilla barn. Han KAN! Tänk inte söva, tänk inte bakslag utan tänk att han kan och vill sova själv. Alla vill och kan och det är underbart skönt. Ha på musik, gör saker så ni kan ta bort tankarna från om han somnar på 7 eller 9 minuter. Släpp inte in några orosvargar till honom. Har du läst Annas tips på vägen? http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... s-pa-vagen

Det kan vara lite nära inpå med sista luren.

Lycka till!
Kram Emma
Caroline77

Inlägg av Caroline77 »

Hej igen,

Har nu gått ett tag sen jag skrev sist. Har verkligen försökt ta till mig tipsen och bli tuffare vad gäller KRIS eller inte kris :?

Har dock lite strul med vissa saker fortfarande som jag hoppas någon vänlig själ där ute kan hjälpa mig med. :wink:

Lite bakgrundsfakta. Under uppföljningsveckan blev han ordentligt förkyld och hade svårt att andas. Det visade sig att han hade förkylningsastma så jag var på aktuten två dar i rad á 6 timmar. Höll tiderna så gått det gick, även om jag var tvungen att väcka honom för medicin etc. Efter detta har jag inte lyckats arbeta bort de strul vi hade sen tidigare.

1. Han vaknar ca 4-5 ggr på kvällen, men somnar om själv. Är detta något jag ska försöka jobba bort? Jag antar att han mår bättre av att sova utan avbrott hela natten? Några tips på hur jag kan göra isåfall??

2. Vargtimmarna strular ff. Mellan halv sex, sex fram tills han ska vakna kl 7. Han är inte ledsen så jag har bara kört en pangramsa när jag hört honom första gången och sen låtit honom vara ifred. Spelade musik imorse också (samt hoppade in i duschen själv :) ), men det verkar inte hjälpa honom att somna om. Ska jag ignorera honom eftersom han inte är direkt ledsen? Helst vill jag ju få honom att sova till 7...

Tror detta var allt. Dagslurarna går sakta men säkert framåt :D

Kram Caroline :heart:
Mellansyrran

Inlägg av Mellansyrran »

Hej!

Min lilla tjej har alltid strulat med dagslurarna och tidiga mornar. Hon är helt enkelt en piggis. Hennes kusin som är tre veckor äldre är en tröttis och har aldrig strulat kring sömnen. MEN det funkar ändå. Nu är min tjej 1 ½ år och allt blev hela tiden bättre när vi minskade antalet dagslurar. Det var otroligt kämpigt att stå och vagna en protesterande liten när kusinen i vagnen bredvid aldrig sa ett pip, utan somnade gott vid samtliga lurar.

Har ni dagslurarna inomhus eller utomhus? För oss har utomhus funkat allra bäst. Vid minus 20 har hon dock få sova inne och det har också gått okej men hela luren utnyttjas inte.

Vid ett års ålder började vi med en (1) långlur 1 ½ h och 12 h natt. I verkligheten är natten 11 h och långluren 1 ½ h. Vi nöjer oss med det eftersom hon inte är olycklig på något sätt. Hon sover dessutom hela natten igenom. Förutsättningen att sova 12 h på natten har hon, men hon sover oftast bara 11. När hon vaknar på morgonen går vi in och lägger på täcket och ramsar ut. Ibland somnar hon om, ibland inte. Attityden måste i alla fall vara att det är mitt i natten, även om det bara är en timme kvar till väckning. När hon inte somnar om sitter hon och ropar "mamma" i olika röstlägen och vi besvarar det med tystnad. Blir hon riktigt ledsen går vi in kvart i 7 och "väcker" henne glatt. Sedan låtsas vi som ingenting och börjar dagen som vanligt. Avledning är ju ett väldigt bra sätt :)

Men funderingar kring dina frågor:

1. Om han ändå somnar om själv finns väl inget att jobba bort. Han vill nog bara försäkra sig om att ni är där. Kör hårt med husljud.

2. Han är inte ledsen. Duscha du och låt honom pyssla på så länge. Han har ju möjligheten att sova. :D
Blir han ledsen och hysterisk :cry: så kan du börja fundera på att göra något.

Förkylningsastma är inte roligt, men tyck inte synd om honom utan ge honom möjligheten att sova för det behöver han. Bra jobbat hittills :thumbsup:

/Mellansyrran
Mamma till miss N född juli 03, ej kurad, miss M född juni 07, standardmodellad sept 07 och miss V född augusti 13, standardmodellad okt 13.
Caroline77

Inlägg av Caroline77 »

Tack Mellansyrran för att du delar med dig av dina erfarenheter och tar dig tid att ge mig råd! :D

Ska jag tolka det hela som att det inte är någon idé att ens försöka få honom sova sammanhängande eller längre på morgonen :?:

Hade han varit enda barnet och vi inte hade planerat att stoppa in honom i storebrors rum hade det ju spelat mindre roll för oss. Oron är ju då såklart att han ska väcka brorsan med framförallt sina tidiga mornar.... 8-[

Kram
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"