Hej igen!
Undrar bara när den riktiga trotsåldern kommer?
( har barnaboken utlånad för tillfället)
/tallo
Trotsålder? när?
2,5-3 års ålder. Håller på i ca ett år med uppehåll på ca två månader mitt på.
/LO
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
Jag undrar om din sons beteende verkligen är trots vid så tidig ålder
. Vad jag har förstått här och i Barnaboken så är riktig trots ett ifrågasättande av ens omgivning och sig själv, inte bara gråt och ”envishet” som uppkommer av frustration med att inte kunna och att inte få, att bli hindrad helt enkelt. Och den kommer mycket senare än precis fyllt två.
Min dotter är 26 månader och vi går just nu igenom vad som skulle kunna kallas trots, men jag vet efter att ha följt många diskussioner här och Barnaboken så klart att det är mer att hon är arg och frustrerad över saker som hon vill kunna göra utan inblandning från oss, och att vi ibland inte är så duktiga på att lösa dessa situationer. Hon tycker ju att hon är stor och kan nästan precis allt, och kan hon inte fixa något så ropar hon på oss så fixar vi det 8) . Men hon tycker att om inte vi har blivit tillbedda så ska vi helst hålla oss undan och upptagna med eget. Hon bestämmer liksom själv om hon ska vara ute eller inne för hon kan ju faktiskt öppna dörren själv
! Om då dörren ”råkar” vara låst och vi inte kan/vill öppna så blir hon så arg och ledsen – vi uppfyller ju inte vår del av kontraktet: när hon ber om hjälp ska vi fixa det och sen låta henna vara
! Detta ser inte jag som trots. Det är klart att ibland säger hon nej och blänger på oss som ”vad ska du göra åt det nu då” men jag ser inte det som trots heller för hon gör det av ett inre tvång att ifrågasätta. Hon vill helt enkelt inte.
Oj, vad svamligt det blev och jag hoppas det har något rimm och reson, men jag tror inte en så liten kan trotsa i ordets rätta bemärkelse om jag har förstått saken rätt. Och jag tror det är viktigt att inse skillnaden för man bemöter ju oftast dessa situationer helt olika (Även om jag och min man inte alltid bemöter det rätt, det är liksom inte lika lätt som det var när hon var mindre och mer lättlurad så tyvärr blir det ibland stora arga/ledsna tårar
.)
Min dotter är 26 månader och vi går just nu igenom vad som skulle kunna kallas trots, men jag vet efter att ha följt många diskussioner här och Barnaboken så klart att det är mer att hon är arg och frustrerad över saker som hon vill kunna göra utan inblandning från oss, och att vi ibland inte är så duktiga på att lösa dessa situationer. Hon tycker ju att hon är stor och kan nästan precis allt, och kan hon inte fixa något så ropar hon på oss så fixar vi det 8) . Men hon tycker att om inte vi har blivit tillbedda så ska vi helst hålla oss undan och upptagna med eget. Hon bestämmer liksom själv om hon ska vara ute eller inne för hon kan ju faktiskt öppna dörren själv
Oj, vad svamligt det blev och jag hoppas det har något rimm och reson, men jag tror inte en så liten kan trotsa i ordets rätta bemärkelse om jag har förstått saken rätt. Och jag tror det är viktigt att inse skillnaden för man bemöter ju oftast dessa situationer helt olika (Även om jag och min man inte alltid bemöter det rätt, det är liksom inte lika lätt som det var när hon var mindre och mer lättlurad så tyvärr blir det ibland stora arga/ledsna tårar
bor i USA
liten skrutta juni 2003
liten skrutta juni 2003
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
-
Therese
Jag håller med Annika, vår dotters trots började oxå vid två. Det var trots o kan inte misstas för annat. Vår dotter har varit extremt tidig på tex verbal förmåga o förståelse, vilket ofta ligger till grund för "tidigt" trots. Det är inte jättevanligt, men det förekommer. Alla barn är ju inte enligt boken, tyvärr för då hade det varit så mycket enklare. Fast tråkigare oxå.
Nej, det är klart
. Jag vet inte alls hur det är för varje barn, har ju bara ett själv!! Men ville ändå påpeka just det att det kan vara annat än trots även om det ”luktar” trots. Jag ser så ofta hos bekanta med två-åringar (”unga” såna) att man tycker det trotsas så och det måste sättas gränser
, men i själva verket (tycker ju jag då) så är det mera barnets sätt att visa frustration (och ibland också att barnet inte ”har tagits i bruk” nog just den dagen – iallafall hos oss kan jag säga!
)
bor i USA
liten skrutta juni 2003
liten skrutta juni 2003