Startar nu en ny tråd eftersom Ronja nu är ett år.
Här är länken till vår kurtråd: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=
Nästa vecka börjar en ny fas i Ronjas liv.
Hon ska börja dagis, jag är minst sagt lite orolig över hur sömnen ska fungera där. Förstår att hon kommer vara väldigt trött efter att ha barn omkring sig hela dagen. Vet ju hur hon är efter vi varit på öppnaförskolan.
Jag kan nästan aldrig få henne att somna utan att ligga i eget rum.
Det är i bilen eller vagnen hon kan somna, lyckades få henne att sova på tåget för några veckor sedan. Ska jag be personalen att ramsa för henne, eller ska jag låta dom göra som de brukar och se hur det fungerar?
Jag började lägga en vanlig kudde i Ronjas säng efter kurningen, hon kröp alltid ihop i ett hörn av sängen, då började hon ligga tätt intill kudden istället. När jag slutade amma helt så började hon snutta på kudden, eller rättare sagt hon suger på tungan och försöker amma kudden.
Hade hon tagit välling så hade hon fått det som nattslurk, men hon vägrade välling från det att hon började äta riktig mat.
Hon får gärna ha kudden, men är kanske bra att ha med den till dagis.
Eller ge henne en dagiskudde att ha där...
Vet varken ut eller in.
Frågan är nog, hur brukar det fungera för kurbarn att sova middag på dagis?
Ronjas tråd
-
Vinylblomma
Ronjas tråd
Mamma till trollungen Ronja född 071213
Kurad Juli 2008
Kurad Juli 2008
Hejsan Vinylblomman!
Jag vet inte riktigt hur det fungerar för kurbarn att sova på dagis för min egen var äldre när hon började. Men däremot tror jag inte att det blir ngt problem.
Ta reda på vilka sovtider de har på förskolan och lägg om ert schema om det behövs. Berätta för personalen hur ni gör om hon vaknar för tidigt. Skriv ner ramsan till dem så att de kan den.
Hur och var kommer hon att sova? Jag jobbar själv på förskola och där sover barnen ute i vagnar. De nyinskolade lägger vi i deras egen vagn den första tiden.
Jag kan oxå säga att all förskolepersonal som jag har träffat på tycker det är väldigt viktigt med barnens sömn. Vi vill att de ska sova ordentligt för deras egen skull.
Sen är det så att barn lär sig. De ser hur de andra gör och de vuxna har andra barn oxå att ta hand om. Jag tycker inte de små brukar strula speciellt vid vilan för de följer liksom med strömmen. Sen kan det vara så att de dröjer några veckor innan hon kommer sova sina hela 1.5 timme men då kan ni bara lägga henne lite tidigare på kvällen.
Angående kudden så hade jag tagit med en som fick ligga på dagis alltid. En egen dagiskudde.
Pepp, pepp. Det kommer gå så bra såååå.
Susanne
Jag vet inte riktigt hur det fungerar för kurbarn att sova på dagis för min egen var äldre när hon började. Men däremot tror jag inte att det blir ngt problem.
Ta reda på vilka sovtider de har på förskolan och lägg om ert schema om det behövs. Berätta för personalen hur ni gör om hon vaknar för tidigt. Skriv ner ramsan till dem så att de kan den.
Hur och var kommer hon att sova? Jag jobbar själv på förskola och där sover barnen ute i vagnar. De nyinskolade lägger vi i deras egen vagn den första tiden.
Jag kan oxå säga att all förskolepersonal som jag har träffat på tycker det är väldigt viktigt med barnens sömn. Vi vill att de ska sova ordentligt för deras egen skull.
Sen är det så att barn lär sig. De ser hur de andra gör och de vuxna har andra barn oxå att ta hand om. Jag tycker inte de små brukar strula speciellt vid vilan för de följer liksom med strömmen. Sen kan det vara så att de dröjer några veckor innan hon kommer sova sina hela 1.5 timme men då kan ni bara lägga henne lite tidigare på kvällen.
Angående kudden så hade jag tagit med en som fick ligga på dagis alltid. En egen dagiskudde.
Pepp, pepp. Det kommer gå så bra såååå.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
-
Vinylblomma
Jag har redan lagt om sovtiden så att hon sover efter lunch som de gör på förskolan. Pratade lite med dom idag, men de ville att vi skulle prata om det mesta på tisdag när vi kommer för inskolningen.
Jag får nog sätta mig och skriva ner det jag funderar över och sådant som är bra för dom att veta om Ronja.
En dagis kudde är nog det bästa, blir ju lite bökigt att släpa kudden fram och tillbaka. Och katastrofen om vi skulle glömma den älskade kudden på dagis.
Tack för peppet Susanne!
Ska försöka att inte vara en sådan hönsmamma. *haha*
Får återkomma med hur det går.
Jag får nog sätta mig och skriva ner det jag funderar över och sådant som är bra för dom att veta om Ronja.
En dagis kudde är nog det bästa, blir ju lite bökigt att släpa kudden fram och tillbaka. Och katastrofen om vi skulle glömma den älskade kudden på dagis.
Tack för peppet Susanne!
Ska försöka att inte vara en sådan hönsmamma. *haha*
Får återkomma med hur det går.
Mamma till trollungen Ronja född 071213
Kurad Juli 2008
Kurad Juli 2008