Hur går jag vidare nu???

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Om du kör på din varant skulle jag nog köra lur två mellan 13-14-30, men ändå kanske 45 min på fm och 2 h på långluren skulle passa?

9.15- 10.00 45 min
13.000 - 15.00 2 h

Tankar?
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
cecgus

Inlägg av cecgus »

Hej igen!

Nja, svarar jag då :? :roll: :!:

Det blir väldigt lång tid mellan lunch och em-mål. 4 timmar tror jag inte hon klarar. Jag tror att hon kommer att vakna för att hon är hungrig :-k . Kanske om jag flyttar lite med maten också... Typ:

07:00 God morgon och frukost
09:00-09:45 Sova, 45 minuter
10:00 2:a frukost/mellis (gröt/banan/fruktkräm)
12:00 Lunch
13:00-15:00 Sova, 2 timmar
15:00 Mellanmål
17:30 Middag
18:30 Kvällsrutin, bad, mys och bus
18:45 Nattslurk och bus
19:00 Nattning, Sova för natten 12 timmar

Fler tankar? Någon?

//Cilla
Cilla, mamma till Hanna född 080522
duggan

Inlägg av duggan »

Tycker det ser fint ut, hur känner du inför det schemat?
cecgus

Inlägg av cecgus »

Hon har aldrig sovit 2 timmar i sträck på dagen, men jag hoppas och tror att det skulle kunna fungera. Jag testar i en vecka med start idag. :thumbsup:

Det hade ju onekligen varit skönt om hon klarar av lite längre vakenperioder. Det är så kul när hon kan följa med och hitta på lite andra aktiviteter, utan att vi skall "passa" in en sovtid :wink: :roll: !

:D Tack för hjälpen :D !
duggan

Inlägg av duggan »

Rapportera sedan! :wink:
cecgus

Inlägg av cecgus »

Hjälp vad fel det blev!!!
Jag lade den lilla raringen kl. 13:00 efter att hon ätit en rejäl lunch och hon somnade nästan med en gång.Sedan vaknade hon efter 45 minuter!!! och jag ramsade glatt och hurtigt. Hon fortsatte fråga och fråga. Jag svarade med ramsan. Hon började skrika upp sig och till slut gick jag in. Gav solfjäder i ca. 30 sek. sedaan ut med ramsan. Hon fortsatte att fråga och det hela eskalerade mer och mer. Hon började gråta och lät riktigt upprörd :cry: . Jag gick in igen och nu hjälpte inte nån liten solfjäder inte :roll: . Jag buffade, det hjälper i princip alltid för att få henne lugn. Men icke! Hon blev mer och mer frustrerad och argare och argare.
Inget jag gjorde hjälpte så jag tänkte att hon får vara själv en stund och låta ilskan rinna av. ICKE! Hon skrek och skrek och skrek och skriker fortfarande!!! Jag kan inte få henne lugn och jag har spelat favvoskivan, dammsugit, buffat, ramsat. ta mig f-n allt. Hon är skitarg och vill inte lugna ner sig :-k .

Nu är snart klockan 15:00 och hon skall i princip avsluta sin lur. Det känns som om jag måste ta upp henne fast att hon skriker. Jag har försökt lugna henne i över 1 timme nu och allt som i vanliga fall fungerar hjälper inte.

Känner mig hjälplös. Tack och lov att inte hennes pappa är hemma...

//Cilla
cecgus

Inlägg av cecgus »

Hon somnade under tiden som jag skrev det förra inlägget :sleep: :? . Jag har aldrig hört henne så arg någonsin :-k .

Vet inte hur jag skall göra nu men hon får väl sova i 20 minuter och så väcker jag henne 15:05, då håller jag mig ju i alla fall inom marginalkvarten för den nya sovtiden :-s .

Total sovtid under dagen idag blev alltså 45 + 45 + 20 istället för 45 min + 2 timmar. Ska jag lägga henne 30 minuter tidigare ikväll eller vad tycker ni? Hon kommer säkert att vara jättetrött. Stackars liten älskling :cry: :!:

//Cilla
Lou

Inlägg av Lou »

Hej!

Vad jobbigt det är när inget hjälper! Men jag skulle lägga tidigare om det behövs, helt klart. :)

Jag har köpt en väckarklocka idag. :wink:

Lycka till ikväll/
lou
Lou, en dotter född 080224 :heart:
( Kurad nov -08 )
duggan

Inlägg av duggan »

Det är förmodligen att reaktion på ändring i dagordningen, så hennes frågor ska åter besvaras, mamma har koll man visar och leder.

Jag skulle ha mörkt i rummet, det brukr hjälpa när dom skarvar och sedan skulle jag nog husljuda och i handling visa att du är där, HÖR du det!!? :wink: Men är fullt upptagen med dom 8 andra ungarna och 8 bebisarna, du har det så bra så, mamma har koll på klockan, mamma väcker när det är dags. Förstår du hur jag tänker här?

Så bestäm en strategi i förväg så du ör mentalt förberedd i morgon hur du ska hantera uppvaket.

//Malin
duggan

Inlägg av duggan »

..och kom ihåg lägg nu extra mycket krut på skrattet till go natten inför dagslurarna! :lol:
Lou

Inlägg av Lou »

Hej!

Hur går det???

kram/
lou
( Kurad nov -08 )
cecgus

Inlägg av cecgus »

Hej du!

Tack för din omtanke :D .

Igår var hon väldigt arg och frågvis när jag skulle lägga henne för 13:00-luren. Jag "husljudade" som en tok men inte hjälpte det inte :evil: . Tillslut var jag tvungen att solfjädra tills hon somnade :-k . Jag stod nog i 10 minuter innan hon sov :-s . Ramsade ut väääälidigt tyst :roll: .
Tack och lov har inte schemaändringen påverkat hennes nattsömn. Hon sov hela natten, precis som hon gjort den senaste veckan. Underbart :D [-o< .

Under förmiddagen idag talade jag med en väninna som har 4 kids och således en del erfarenhet :wink: . Jag berättade om Hannas reaktion de senaste två dagarna och hon tyckte att det lät som om lillskruttan var övertrött. Så vis av hennes insikt lade jag Hanna älsklingen 12:40 istället för 13:00 och hon somnade direkt \:D/ . Sov sedan tills jag väckte henne kl. 15:00 :thumbsup: .
Läggningen i kväll gick toppen och jag utgår självklart från att hon kommer sova till jag väcker henne imorgon bitti :heart: :sleep: .

Det har dessutom blivit lite knas med mattiderna nu :oops: . Hon är inte längre hungrig k. 17:30 när jag vill att hon skall äta kvällgröt. Jag får försöka att hitta en lösning på detta så snart jag fått lurarna att fungera.

Jag vågar inte ropa hej ännu, men det känns som om vi är på rätt väg :-s . Förhoppningsvis kommer jag tillslut att hitta ett schema som passar min lilla tjej. Troligtvis lagom till det är dags att ändra igen...

Hur har ni det? Har du köpt klockan? Hur går det med vovven?

//C
Lou

Inlägg av Lou »

Roligt att höra att det går framåt! :D :D

Jag har köpt klockan, men inga batterier än. Ska göra det imorgon om jag hinner. Vovven tycker hon om i alla fall nu! Reagerar mkt tydligt när jag talar om den och blir så glad när jag ger henne den. Men jag har aldrig sett att hon kramar den när hon ska sova för natten. Däremot suger hon gärna på vovvens öra när hon ska sova i vagnen.

Du har pm också snart från mig!

kram/
lou
( Kurad nov -08 )
cecgus

Inlägg av cecgus »

Hej på er!
Nu var det längesedan jag skrev. Vilket ju är ett toppenbetyg till alla er här på forumet =D>. Jag har ju så bra verktyg för att hjälpa lilla Hanna att sova :D \:D/ .

Nätterna fungerar perfekt :thumbsup: . Lilla älsklingen somnar kl. 19:00 och jag går in och hämtar henne 07:00 efter att klockan ringt in morgon. Hon har verkligen anammat det med klockan och ganska ofta hör jag att hon vaknar redan vid sex-tiden, men då ligger hon kvar eller sitter där inne i mörkret och leker. Hon säger inte ett pip utan väntar tills klockan har ringt. Gullunge :D . Någon enstaka gång har hon vaknat under vargtimmen och behövt en ramsa, men de gångerna är lätträknade. Underbart! :thumbsup:

Förmiddagsluren är mellan 09:00-09:45 och då tror jag att hon sover :roll: . Jag står ju inte utanför hennes dörr och hänger utan mjölkar kossor för fullt :wink: , Men ibland undrar jag om hon inte är vaken mesta tiden... för ofta sitter hon i sängen, i mörkret, och leker med sin lilla sovkanin när jag kommer in för att väcka henne. Hon skriker aldrig, är inte ledsen eller så men hon sover inte :-k ! Hon är ofta vääääldigt trött innan lunch och det är anledningen till att jag tror att hon är vaken :? .

Tyvärr så är det fortfarande superstruligt med efermiddagsluren :( :roll: . Hanna har sovtid mellan 13:00-15:00 och det fungerar i princip aldrig!!! Och definitivt inte i vagnen :x vilket gör att jag är helt låst till att vara hemma så att hon kan sova i sin säng istället. Ett fåtal gånger har hon sovit 2 timmar, men oftast vaknar hon efter 1½ timme och jag lyckas verkligen inte att få henne att somna om. Om hon mot all förmodan sover i vagnen (när vi hälsar på hos min sjuka mamma) vaknar hon alltid efter 45 minuter :x och då skriker hon i högan sky, hon är absolut inte mottaglig för några ramsor :evil: . Problemen med lunchlurarna har lett till att jag låtit henne kompensationssova :oops: en stund på eftermiddagen. Ibland bara en 5 minutare ibland 20 minuter beroende på hur länge hon sov vid lunch ](*,) #-o . Jag fattar självklart att detta beteende är helt uppåt väggarna och inte alls i enlighet med SHN. Jag har varit inkonsekvent och inser att det är det som stökat till allt, men nu behöver jag era handfasta råd för att komma till rätta med även eftermiddagsluren. Nu till min fråga:

Jag har tänkt köra en "minikur" som ni kallar det. Hur gör jag då??? Jag vill att Hanna sover i sin vagn mellan 13:00-15:00. UTAN att jag behöver promenera omkring med henne... :? :!: .

//Cilla
duggan

Inlägg av duggan »

En dagskur följer en nattkur kan man säga, första dagen vagnar du vid minsta pip, och kanske nadra dagen mer, och sedan ska ramsan ta över mer, alltså hon somnar i stillastående vagn, du vagnar henne lugn inte in isömnen. Läs lathunden för nätterna, det går till på samma sätt. Kan ev ta lite längre tid efterom lurarna är ju lixom kortare än en hel natt.

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"