Frågor om dag-rutinerna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
annali

Frågor om dag-rutinerna

Inlägg av annali »

Hej!

Vi har bestämt oss för att från och med torsdag kväll - då vi fått andningslarmet - kura vår Arvid, snart 8 månader. Vi har läst SHN-boken grundligt och tittar på hemsidan, och det känns som om vi har klart för oss hur natten ska gå till och vad vi ska göra när. Vi skulle dock behöva lite hjälp inför dagarna, som vi känner oss mer osäkra på.

Vi har tänkt oss en natt på 11,5 h och sedan tre sovpass om sammanlagt 3 h på dagen. Dagsovpassen har vi planerat till kl 09:00-09:45, 11:30-13:00 och 15:30-16:15. Vi tänker oss de två kortare passen i vagn utomhus, och det längre lunchpasset inomhus i spjälsängen. När han ska sova i sängen, ska vi då använda oss av samma schema med buffning, ramsning etc som på natten, eller är det någon skillnad?

Ett litet problem för oss är att vår vagn inte går att fälla ända ner, dvs botten blir inte helt plan. Därför funderar vi på att låta honom sova på rygg i vagnen. Är det en dålig idé? Vi ska hänga för ett skynke så att det inte uppstår ögonkontakt eller han får några andra intryck. Då till nästa (tänkta) problem: Vi ser ju inte honom bakom skynket - när vet vi när vi ska sluta vagna om han inte låter? (Om han är trött händer det ibland att han somnar snabbt i vagnen om vagnen är i rörelse.) Ska vi börja ramsa direkt efter vagningen, dvs när Arvid tystnat och vi skakat i handtaget? Ska vi ge både besked och bekräftelse? Jag läste här på forumet att man första dagen ska vagna vid minsta knyst - då verkar det ju som att vagningen ersätter ramsandet? Vi blir som ni märker inte riktigt kloka på tillvägagångssättet dagtid...

Är tanken att vagningen även första gången ska ta endast två minuter?

Tacksamma för råd och synpunkter!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Dagarna följer nätterna, dag ett är det buff/vagning vid minsta pip, andra dagen genröste med vagning men lite mer ramsa osv.

Man ersätter inte ramsan med vagning men du vagnar vid minsta pip tills det är tyst och då går du med ramsan, alltså vagning är verktyg nr 1 i början men planen är att ramsan ska ta över.

Ja ryggläge med skynke går bra, dock har jag upplevt skynket toppen, man måste ju verkligen lyssna, så fort det är tyst, ja då släpper du. Jag har själv aldrig använt mig av skak i handtaget utan bara släppt helt enkelt och gått med ramsan.

Det kan ev vara lite för långt med 45 min på em för en 8 månaders, men det kan ju också gå bra, men jag skulle nog kört, 45 min+2+ 20 min istället, vad tänker du om det?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
annali

Inlägg av annali »

Tack för svaret! :D

Ok, vagning/buffning vid minsta pip dag ett, och sen gå därifrån med ramsan, det låter bra. Men jag blir ändå lite konfunderad när du säger att "dagarna följer nätterna" - ska vi verkligen buffa vid minsta pip på natten? Vi har förstått det som att vi i första hand ska ramsa vid minsta pip på natten, men det kanske är de senare nätterna?

Vi testar helt enkelt ryggläge på dagen i vagnen!

Den sammanlagda dagsömntiden blir ungefär densamma med ditt förslag, som jag förstår det. Menar du att det är lättare att få till ett så pass långt sömnpass som 2h vid lunch än att låta honom sova 45 min på eftermiddagen? (Det är nog för att han aldrig sover så mycket som 2h i stöten annars dagtid som vi tyckt att det verkade alldeles för länge...:?)

Tack igen för responsen - jätteskönt med lite stöd! :D
duggan

Inlägg av duggan »

Det är första dagen/natten buff/vagning vid minsta pip gäller och då kommer ramsan sekundärt, men redan andra natten börjar du jobba in den mer.

Läs lathunden: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... /lathunden

Gällande sista luren brukardom flesta korta den vid 7 mån och mellan 8.9 mån brukar den falla bort helt och man går över på två lurar, därav min tanke att det kan komma att bli svår att få till.

men lägger du istället en 12 h natt kan du ha 12 h - 45 min - 1,5h + 20min, tankar på det?

//Malin
annali

Inlägg av annali »

Aha, jag förstår. Vi har beslutat att lägga till en halvtimme på natten så att den blir 12 h. TACK!
duggan

Inlägg av duggan »

Toppen! :lol: :wink:
annali

Inlägg av annali »

Nu har vi kurat i tre dygn! Allt utom 1,5h-sovstunden mitt på dagen har gått över förväntan. :lol:

En fråga: Om han (på dagen) vaknar betydligt tidigare än vad som är tänkt, vad gör man då? Ska man acceptera att det blev en kortare stund än tänkt, eller försöka fortsätta få honom att somna tills hela den tänkta sovstunden har gått? Idag var det så här: Han skulle sova 1,5h. Det tog 25 min för honom att somna. Sedan sov han 25 min. Han vaknade alltså, men skrek först inte alls, utan låg nöjt och lekte med sin elefant och småpratade lite. Jag visste inte om jag skulle ramsa eller låta honom vara, så det blev dumt nog ett mellanting... Ramsade lite men var sedan tyst. Så småningom började han skrika, jag ramsade på, men skriket eskalerade och till slut gick det inte att få stopp på. Skulle jag ha tagit upp honom efter 25 min sömn (sammanlagt 50 min i sängen) medan han fortfarande var nöjd och glad? Nu lät jag honom ligga men lyckades knappt lugna honom tills sovstunden var slut, och då var han bara halvnöjd när jag tog upp honom, vilket kändes lite misslyckat. Hur gör man i sådana situationer :?:
annali

Inlägg av annali »

Nu har vi kurat i tre dygn! Allt utom 1,5h-sovstunden mitt på dagen har gått över förväntan. :lol:

En fråga: Om han (på dagen) vaknar betydligt tidigare än vad som är tänkt, vad gör man då? Ska man acceptera att det blev en kortare stund än tänkt, eller försöka fortsätta få honom att somna tills hela den tänkta sovstunden har gått? Idag var det så här: Han skulle sova 1,5h. Det tog 25 min för honom att somna. Sedan sov han 25 min. Han vaknade alltså, men skrek först inte alls, utan låg nöjt och lekte med sin elefant och småpratade lite. Jag visste inte om jag skulle ramsa eller låta honom vara, så det blev dumt nog ett mellanting... Ramsade lite men var sedan tyst. Så småningom började han skrika, jag ramsade på, men skriket eskalerade och till slut gick det inte att få stopp på. Skulle jag ha tagit upp honom efter 25 min sömn (sammanlagt 50 min i sängen) medan han fortfarande var nöjd och glad? Nu lät jag honom ligga men lyckades knappt lugna honom tills sovstunden var slut, och då var han bara halvnöjd när jag tog upp honom, vilket kändes lite misslyckat. Hur gör man i sådana situationer :?:
duggan

Inlägg av duggan »

Man brukar säga att man inte ramsar nöjda barn och det brukar vara en bra tumregel, saken ärden att du kan inte sova åt honom hur mycket nu än vill, men du kan ge rätta förutsättningarna, och mer kan du faktiskt inte göra. Så väljer han att ligge och jollra så är det inte din sak egentligen :wink:

Det jag tänker när han rent av leker, så kanske en ordentlig mörkläggning även på dagsluren skulle vara lite hjälpsamt, det är ju inte så kul att leka när detär beckmörkt och ingen mamma störtar in så då kan man lika gärna sova en lite skvätt :wink:

//Malin
annali

Inlägg av annali »

Ok, då ska jag inte ramsa om han verkar nöjd! Och ordentlig mörkläggning även på dagen är absolut värt ett försök.

Men som nu på morgonen: Det är natt tills kl 07. Han vaknar kl 06 och gnäller. Vi ramsar för att markera att det fortfarande är natt. Det känns dock inte riktigt som ramsan "tar" när han redan sovit så länge (han sov som en prins från kl 19 till kl 06 :D ), och det som händer är att han fortsätter gnälla, och vi lyckas inte få honom lugn tills det är dags att göra morgon. Han var inte riktigt nöjd när det var dags att ta upp honom, och det känns ju helt fel. :( Råd?

Tack för hjälpen :)
Anna - mamma till Arvid född maj-08
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsa :D

Gällande tidiga morgnar så skulle jag antingen pangramsa och sedan ingenting, eller ingenting...för på natten händer just ingeting :wink: Men skulle han fastna i en klagan så bryter du med höga husljud eller hög klassisk musik och mitt guld tips är att låta en väckarklockan ringa in morognen utan för hans rum varje morgon, även om han är vaken och förbaskad är det bara att gå och att göra morgon, det är ju inte han som skriker er till sig utan det är klockan som annonserat att morgonen börjat. Väldigt snabbt brukar sambandet blicka mellan klockan och väckning.

//Malin
annali

Inlägg av annali »

Pangramsa är alltså EN tydlig ramsa och inget mer? Vi ska absolut testa dina morgontips imorgon (om det behövs)! Väckarklockan låter som en superidé. :lol:

Ursäkta att jag även startade en annan tråd... Läste att varje barn ska ha en och samma tråd. Ska hålla mig till denna framöver. Jag klistrar in den andra här:
----
----
Lite svårt är det dock att få till sömnstunden mitt på dagen (inne i spjälsängen). Det är den andra av tre dagslurar om 45 min+1,5h+20 min - han ska alltså sova 1,5 timme här, med början kl 11:30. Det tog 25 för honom att somna och jag var dessutom inne och lade till rätta en extra gång eftersom han vänt sig på rygg och lät förtvivlad. Jag vet inte om det var dumt att gå in igen, men nu blev det så. Jag buffade dessutom superkort som markering och solfjädrade sen en liten stund. Detta är första gången som jag funderar om jag gjorde lite "för mycket".

Nu till min fråga. Jag antar att jag bör väcka honom efter 45 min, eftersom hela luren inte ryms inom marginalkvarten. Men på vilka sätt får man egentligen nyttja den här marginalkvarten? Kan jag lägga på en kvart på sömnen och låta honom sova en timme, eller blir det fel då? Eller kan jag försöka få honom att somna om och sova 45+20 i rad, så att säga? Eller bör jag på något sätt förlänga sista sovstunden senare i eftermiddag, och i så fall hur?

Jag är medveten om att man alltid kan lägga in ett 5-minuterssovpass, men är rädd att det blir konstigt om det tar tid att få honom att somna. Så kort sagt undrar jag vilka alternativ som finns till detta.

Hejsan

På långluren så skulle jag väcka efter 45min och inte lägga til någoen extra sömn på em, så här är det; det primära i detta skede är att sätta tiderna, inte att han ska sova varenda sekund av det han "ska" utan du håller tiderna minutsiöst i detta läge.

Hur ser schemat ut i övrigt, tänkte hur det ser ut med vakentid mellan lurarna ochså så.

//Malin
----
----

Just nu sover han långlur igen, och det går hittills bra! Jag satsade på att göra honom trött med lite vild lek, och sen fick han somna till tydliga husljud. :D Det gick på 7 minuter - nytt rekord för detta sovpass. Har fortfarande radion på ganska högt.

Schemat ser ut så här:

07:00 Glad morgon och amning
09:00-09:45 Sova ute i vagnen
10:30 Lunch
11:30-13:00 Sova inne i spjälsängen
13:30 Amning
15:30-15:50 Sova ute i vagn
16:30 Gröt
18:15 Amning
18:45 Pyjamas och skrattet-till-go'nattet
19:00 Go'natt

Tror du det är för lite vakentid mellan lurarna?

1000 tack för ditt engagemang i detta :)
duggan

Inlägg av duggan »

Om jag var du skulle jag nog skjuta fram långluren 30 min så du får in lite mer vakentid, flytta lunchen till 11.00 och melliset till 14.00.

Tankar på det?

//Malin
annali

Inlägg av annali »

Jo, för sömnens skull vore det kanske en bra idé att flytta fram långlur, lunch och mellis en halvtimme. Men tror du inte att de senare måltiderna kommer lite för tätt då?

Hur som helst, vi får väl ändå inte ändra något förrän efter uppföljningsveckan? Är på dygn 4 nu.

Han vaknade f ö precis när jag skrivit att det gick så bra med långluren idag... Sov sammanlagt 35 min, så det var i alla fall bättre än igår. Kan det inte vara så att han behöver vänja sig vid att sova så här mycket, och att det därför funkar efter ett tag? Han ska ju trots allt sova betydligt många fler timmar per dygn än vad han är van vid. Hittills har det sammantaget blivit bättre och bättre dygn för dygn.
duggan

Inlägg av duggan »

Jag skulle nog med attityden skjuta fram luren 30 min nu, för faktiskt tror jag du bäddar lite för bekymmer med "bara" 1 h och 45 min vakentid inför långluren till en såpass stor kille. Lite trött måste man hinna få bli också :wink:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"