För när han är här vill han gärna låna Veras prinsessklänning, men han vill inte gärna gå ut ur Veras rum när den är på.
Maken här hemma sa två saker idag (i ämnet vill jag tillägga
Men man måste under rätt lång tid, aktivt tänka att det inte är någon skillnad om man ska gå över till att tycka att det inte är någon skillnad. Dit är det lång väg!
Det andra han tog upp var kopplat till krönikan som Linda_B_ länkade till och hade skrivit:
"Pseudodebatten fokuserar på meningslösa frågor som att pojkar ska vara fria att bära rosa kläder och tjejer ska få gapa högre i klassrummet"
Det är ju just det det handlar om. Kanske inte att tjejer ska gapa högre, men att den som gapar högst får mest uppmärksamhet och att det är killarna som låter högst. Om en tjej låter högt blir hon snabbt tystad!
Det är när flickor och pojkar får låta lika mycket, höras lika mycket och får lika mycket uppmärksamhet i skolan OCH alla tycker att de hörs, pratar och blir lyssnade på lika mycket som vi kan börja snacka om jämställdhet. Innan dess har vi inte kommit en centimeter.
Och att tycka att det är en bagatell att låta killar ha rosa kläder vet jag inte om jag håller med om heller, men frågan är om någon egentligen vill se tjejer i rosa, för små, glittriga kläder heller...
Sedan tog vi upp dethär med likvärdighet, likhet och attraktion. Att tro att "ingen skillnad" betyder "lika" drar totalt fel slutsatser. För skillnaden blir ju den personliga istället. Egentligen på samma sätt som att tro att Anna W (känd från TV
Och hade du, Linda fått vara med din pappa i snickarverkstaden och vågat välja arkitektlinjen så hade du varit fri. På vilket sätt skiljer det sig från att en kille som vill klä sig i rosa (eller dansa balett), men inte får det för sina föräldrar eller inte vågar för vad omgivningen ska säga? Jag vet inte om jag förstår... För det du skriver är ju att man ska få frihet att välja. Och den friheten har vi ju inte idag. Och jag anser att vi inte kommer dit så länge inte värderingar och val är könsneutrala.
Och jag är LÅNGT ifrån där... Men kanske en dag så kommer jag närmare. Jag tror och hoppas det.
/LO