14 månader och vaknar på natten

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
70-talsmamman

14 månader och vaknar på natten

Inlägg av 70-talsmamman »

Hej,
Vår son har sovit enligt det schema/n som vi gjort upp under hans första år. Allt har fungerat utmärkt. Han har varit exemplarisk.

Sedan han blev 11,5 månader fram till nu, 14 månader, fungerar det sämre. Allt började med att han fick sin tredje spruta på BVC som han reagerade emot (trodde vi, BVC-skötarska samt läkare), det visade sig att han istället var vanligt hederligt sjuk med förkylning och feber etc. Med detta följde en elak hosta som höll honom vaken om nätterna. Detta gjorde honom då naturligtvis extra trött på dagarna. Han sov därmed inte längre enligt vårt schema. Men, vi var inte så oroliga... Sånt där brukar ju ordna till sig när de blir friska. Men, det gjorde det aldrig...

Då det inte gjorde det fick vi för oss att han sov för mycket så vi tog bort ett sovpass. Hela tillvaron blev fruktansvärd och min lille plutt mådde så dåligt. Hur man kan vara så dum och så trög att inte fatta att han led av sömnbrist och därför sov dåligt samt var supergnällig på dagarna, begriper jag inte!! Jag som läst Barnaboken säkert hundra tusen gånger, strukit under markerat med utropstecken osv. Men jag blev påverkad utav omgivningens, "sover han inte för mycket".

Efter några veckor plockade vi fram schemat på nytt och såg över det. Nu är han glad och lycklig om dagarna igen. Sover sina 13,5 timmar per dygn.

Nu till min fråga då problemet med att han vaknar om nätterna kvarstår. Vad göra? Han vaknar omkring tre ggr per natt. Brukar vara vid 1-tiden, 3-tiden samt svåraste 5-tiden. Vi buffar honom till sömns igen. Det går på någon minut utom sista vakentiden som är lite längre. Men han skall ju sova hela natten utan att vi behöver gå upp eller hur!! Som tidigare.

Vad skall vi göra?
Vi är ute mycket på dagen, ca 4 timmar. Det är aldrig problem att lägga honom. Han somnar till klassisk musik. Han har svalt o mörkt när han sover. Jag fattar inte varför han vaknar, han har ingen som helst anledning till att göra det! Tycker jag ;-)

Vad säger ni, finns det någon som har förslag på vad vi kan göra. Vi blir helt knäckta här hemma och jag själv är verkligen jämt vresig och snarstucken.

Vänligen,
Emelie
Mamma till pussgurkan Alva född 060505 samt till smilisen Adam född 071101.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Hej 70-talsmamman Emelie :!:

Vad skönt att gossen har så kloka föräldrar som lyssnar till sig själva :wink: :!: Snart är ni helt på banan igen och har era fina nätter tillbaka, det är jag överytgad om!

Jag tror att uppvaken beror på en dålig vana... Och nu har han lärt sig att han behöver hjälp för att somna om, och väntar därför tills han får den hjälpen, och det har dragit in orosvargar hos både er och honom.

Använder ni er av ramsa till honom :?: För isåfall är det den som ska lugna vid uppvak, och inte buff. Om han vaknar mitt i natten, före vargtimmen, så skulle jag råda till att göra så lite som möjligt!

:idea: Ha is i magen och låt honom sköta sina uppvak själv.

Alla vaknar vi till under natten, men de flesta av oss minns inte ens de uppvaken eftersom vi vet att det fortfarande är natt och då ska det sovas. Men har man lärt sig att man måste ha hjälp med omsomning så väntar man och skriker sig till den hjälpen :wink: .

Har du läst Annas Januarikrönika från förra året :?: Där tror jag du kan hitta mycket stöd!
:arrow: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Sen undrar jag om ni använder er av väckarklockan? Min erfarenhet är att den löser många fnurror, en klocka som signalerar när dagen börjar och gör att barnet sover lugnt till den ringer! Så den tycker jag absolut att ni ska införa om ni inte redan har den :!:

Så lite mer förtroende för sonen, backa nattetid och låta honom sköta uppvaken i största mån alldeles själv.

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
70-talsmamman

Inlägg av 70-talsmamman »

Hej Mia,
ja vet du vad. När jag skickat iväg mailet igår så insåg jag ju plötsligt att vi kan ju inte stå och buffa honom mitt i natten. Då lär man ju honom att det skall vara så, eller hur? Så vi pratades vid sinsemellan jag och min sambo och bestämde oss för att ha lite is i magen när han vaknade på natten framöver.

Sagt och gjort, lillen sov från kvällen till morgonen, ända till 05, då började han gny mer och mer men inte konstant, ibland pausade han några korta stunder. Han arbetade upp sig i ljudnivå men inte så att han blev hysterisk, så vi lät honom vara. Han somnade inte om, så kvart i sex plockade jag upp honom. (Hos oss börjar dagen 06.00).

Jag tycker det känns rätt bra. Det går ju åt rätt håll!

Vi har aldrig använt oss utav ramsa, har missat det helt faktiskt. Jag har en mycket gammal version utav Barnaboken, undrar om det är därför? Eller så har vi bara missat det då det fungerat så bra med att sätta på musiken och sedan önska "god natt" för att sedan lämna rummet.

Väckarklocka är ju så smart! Det skall vi införa!

Många utvilade kramar,
Emelie
Mamma till pussgurkan Alva född 060505 samt till smilisen Adam född 071101.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D

Kloka föräldrar :thumbsup: Jag hade det på känn :wink: ...

Jag har också lärt mina barn att sova efter "gamla" Barnaboken, och hade ingen aning om ramsa och kur förrän jag hittade hit till forumet för ett par år sedan och det har gått alldeles utmärkt att få barnen att sova ändå :wink: . MEN... nu har jag till mina tre yngsta barn använt mig av ramsan och den är ett otroligt bra verktyg!

Inget konstigt alls, egentligen, jag tror de flesta av oss som har Barnaboksbarn mer eller mindre har en ramsa fast vi inte är medvetna om det: att man säger gonatt till sitt / sina barn när man lägger dem och att de därpå somnar trygga i sina sängar.

:idea: Vill man använda ramsan mer som ett verktyg vid sömnfnurror, så gör man helt enkelt så att man börjar säga en bestämd gonattramsa när man lägger barnet.
Man bäddar om, och går ut med ramsan (Go´natti med sig, sov så gott är vår och många andras ramsa) och så säger man den alltid minst gånger fyra. På så sätt får man in ramsan bakvägen, och barnet förknippar ramsa med sömn.
Då kan man också använda sig av ramsan när barnet vaknar på natten, första nätterna går man in, lägger ner och bäddar om och går ut med ramsan och ger en separat bekräftelseramsa när barnet tystnat. Natt tre övergår man helt enkelt till att bara säga ramsan utanför, och då har barnet lärt sig att ramsa betyder sova!
Och just vargtimmesuppvak besvaras då av en sk PANGramsa, en ramsa man ger vid första pip som besked att det är natt! Funkar i de flesta fall klockrent!

läs gärna den här klistrade tråden om att ramsa säkra sovare:
:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=11181

Fortsatt lycka till, väckarklockan kommer att bli ett toppenverktyg för er :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "