Vår son har sovit enligt det schema/n som vi gjort upp under hans första år. Allt har fungerat utmärkt. Han har varit exemplarisk.
Sedan han blev 11,5 månader fram till nu, 14 månader, fungerar det sämre. Allt började med att han fick sin tredje spruta på BVC som han reagerade emot (trodde vi, BVC-skötarska samt läkare), det visade sig att han istället var vanligt hederligt sjuk med förkylning och feber etc. Med detta följde en elak hosta som höll honom vaken om nätterna. Detta gjorde honom då naturligtvis extra trött på dagarna. Han sov därmed inte längre enligt vårt schema. Men, vi var inte så oroliga... Sånt där brukar ju ordna till sig när de blir friska. Men, det gjorde det aldrig...
Då det inte gjorde det fick vi för oss att han sov för mycket så vi tog bort ett sovpass. Hela tillvaron blev fruktansvärd och min lille plutt mådde så dåligt. Hur man kan vara så dum och så trög att inte fatta att han led av sömnbrist och därför sov dåligt samt var supergnällig på dagarna, begriper jag inte!! Jag som läst Barnaboken säkert hundra tusen gånger, strukit under markerat med utropstecken osv. Men jag blev påverkad utav omgivningens, "sover han inte för mycket".
Efter några veckor plockade vi fram schemat på nytt och såg över det. Nu är han glad och lycklig om dagarna igen. Sover sina 13,5 timmar per dygn.
Nu till min fråga då problemet med att han vaknar om nätterna kvarstår. Vad göra? Han vaknar omkring tre ggr per natt. Brukar vara vid 1-tiden, 3-tiden samt svåraste 5-tiden. Vi buffar honom till sömns igen. Det går på någon minut utom sista vakentiden som är lite längre. Men han skall ju sova hela natten utan att vi behöver gå upp eller hur!! Som tidigare.
Vad skall vi göra?
Vi är ute mycket på dagen, ca 4 timmar. Det är aldrig problem att lägga honom. Han somnar till klassisk musik. Han har svalt o mörkt när han sover. Jag fattar inte varför han vaknar, han har ingen som helst anledning till att göra det! Tycker jag
Vad säger ni, finns det någon som har förslag på vad vi kan göra. Vi blir helt knäckta här hemma och jag själv är verkligen jämt vresig och snarstucken.
Vänligen,
Emelie