Behöver hjälp efter första natten

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Nancy

Inlägg av Nancy »

timidimi skrev: Frågan är bara om det är så smart att ändra schemat nu. Vad säger ni experter? Det verkar iofsig inte ha tagit sig än eftersom hon vägrar sova längre, så det kanske är värt att prova?
:wink: Jag vet inte riktigt vilka du syftar på som experter men ok, jag tar på mig den rollen en stund och råder dig att:
a) inte ändra nåt förrän du bollat tankarna här
b) utgå från att tösen din går mot året och att många byter till en lur då, en del har kvar två några månader till
c) läsa de inledande kapitlen om Lugnet och Säkerheten i SHN-boken igen. Jag har läst boken flera ggr men hittar alltid något nytt och tänkvärt.

Sen vet du väl att inom Barnaboksfilosofin "provar" man inte. Man genomför :wink: Med buller och bång och med en säkerhet som får dig att inför barnet framstå som ungefär den visaste, klokaste och mest säkra människan på hela jorden. Lätt va :roll: 8) :wink: :lol: :?:

Tittar till tråden senare idag men kanske inte förrän töserna mina sover.

8) Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

:idea: Fel av mig. Lugnet och Säkerheten ingår i kapitel 2, inte inledningsvis alltså.
timidimi

Inlägg av timidimi »

Alltså, för inte alls länge sedan, säg runt 1 1/2 månad sen, kunde hon sova 2h i sträck på förmiddagen och sen ändå sova lite på eftermiddagen. Men jag vet inte om det behovet kanske har ändrats nu när hon är lite äldre. När hon väl går och lägger sig på förmiddagen så är hon väldigt trött, så den luren verkar hon behöva iaf.

Jag har läst boken och just de kapitlen flera gånger, men jag behöver ändå rådgöra om hur jag ska gå tillväga i det här fallet. Just hur man hanterar dagslurarna tycker jag det är lite dåligt med i boken faktiskt, men det kanske är för att det ska vara på samma sätt som natten? Känns iaf som att man behöver mer stöd kring just dagtiden och hur man hanterar det.

Vad tycker ni andra då? Bör vi ändra schemat så att hon bara sover 20 alt 45 min på förmiddagen och 1.5 h på eftermiddagen istället? Hon är 11 och 1/2 månad nu.
Lua

Inlägg av Lua »

Jag tycker det! Bara rakt av i morgon - det skulle nog lösa en del, tror jag.

Fler kommentarer?

Kram Lua. :heart:
twins

Inlägg av twins »

Jag skulle nog oxå byta :D . Snart kanske det är dax för en lur och då är det ju smidigare om långluren ligger mitt på dan. Mina små är snart 11 månader och vi kör på schemat nedan, lite förslag bara...

7.00 godmorgon
7.15 vällingfrukost
8.00 plockemacka när jag äter frukost
9.30 sova 30 min (deras naturliga sömnpass)
11.00 lunch
12.30 sova 1,5 h
14.15 mellis
17.00 middag
18.30 nattslurk
19.00 nattinatt :D

Om hon vaknar för tidigt på morgonen eller under en dagslur och är jätteledsen så skulle jag lugna med buff el helst solfjäder. Ni är ju på dag 3 och ramsan har kanske inte hunnit sätta sig än. Har ni haft möjlighet att ramsa mycket? Hon ska ju inte behöva ligga och vara ledsen en timme. Så tycker jag iaf, men är ju ingen rutinerad expert, bara en mamma som lyckats kura mina små med stor framgång :D. Mycket tack vare all hjälp från detta forum =D>.

Kram :heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tycker som Lua och twins. Byt rakt av och då är det trygg och säker Ledning som gäller :wink:

Nancy
timidimi

Inlägg av timidimi »

Tack alla för era svar.

Vi byter schemat imorgon så hon bara ska sova 30 minuter 09.30. Fast var det inte 20 minuter eg enl boken?

Jag är väl lite orolig för om hon kan sova 1.5h i vagnen bara, den är nämligen inte plan. Det är en sittdel som kan fällas ned så hon ligger, men hon kan inte ligga annat än på rygg i den. Men men, hon har sovit ganska mycket i vagnen tidigare, så det kanske funkar utan problem.

Nattningen går nu helt smärtfritt, inget skrik eller gråt alls när jag går ut med ramsan. Hoppas bara på att morgonen blir bättre. Jag har som sagt gått in och solfjädrat och buffat, så hon lugnar sig, men så fort jag går ut igen så gallskriker hon. Men eftersom hon somnar så fint nu så hoppas jag att vi kan träna in morgonen också.
Lua

Inlägg av Lua »

timidimi skrev:Hej!

Jag förstår nog inte riktigt vad de här två olika ramsorna är för nåt. Det pratas om de speciellt för morgonen under kuren, men jag vet inte riktigt vad som är skillnaden mot den vanliga nattramsan vi använder. Kan man använda samma ramsa som pangramsa och hur ska den låta då?

Mvh
Timea
Lua

Inlägg av Lua »

En pangramsa är en bestämd ramsa som ges, utan att man avvaktar - pang på liksom... Den används under vargtimmen för att ge barnet omedelbart besked om vad som gäller. Jag har (som flera andra här på forumet) gett en pangramsa om barnen vaknat i vargtimmen.
Om barnet däremot vaknar närmare morgon (ca en halvtimme) låter jag tystnaden berätta att klockan snart ringer och att det går fint att somna om eller så inte :wink:

Förstår du?
Vi byter schemat imorgon så hon bara ska sova 30 minuter 09.30. Fast var det inte 20 minuter eg enl boken?
Jo, 20 minuter är naturligt sömnpass för de allra flesta små juveler, så kör på det!
Jag är väl lite orolig för om hon kan sova 1.5h i vagnen bara, den är nämligen inte plan. Det är en sittdel som kan fällas ned så hon ligger, men hon kan inte ligga annat än på rygg i den. Men men, hon har sovit ganska mycket i vagnen tidigare, så det kanske funkar utan problem.
Allt går! Bestäm vad ni tycker är bäst för er. Jag har valt inne för att det är bekvämt för mig och för att jag har haft stora barn som inte sovit bekvämt i vagnen. Det låter inte som en helt bekväm vagn, måste jag säga.

Godnatti med sig, sov så gott! /Lua. :heart:
timidimi

Inlägg av timidimi »

Hej igen!

Tack för er hjälp! Efter att ha läst era tankar så bestämde vi oss för att ändra schemat idag så att hon skulle sova kortare på förmiddagen idag. Men vad händer då? Läggningen blir lite bökig, hon vill inte somna förrän efter 16minuter, men sen sover hon i 1h 20min. Så hon kan sova länge på förmiddagen om hon vill. Sen kan man fundera på om det var en engångsföreteelse eller inte.

Så nu tänkte vi göra så att vi kör på långpass iaf på förmiddagen och ser hur det går imorgon. Blir det så att hon vaknar efter 30min, så ändrar vi schemat. Tycker ni att det låter som en bra idé?

För övrigt vill jag bara säga att vi är så lyckliga över att kuren verkligen funkar. På kvällsnattningen nu så skriker hon inte alls, hon ligger och bökar en stund och sen somnar. Natt 4 har passerat nu. Jippie! Hoppas det håller i sig :)
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag skulle nog att bestämt mig för hur det ska vara innan imorgon, det är ju du som ska ha ledningen och visa hur det går till här i världen, inte lämna det tunga ansvaretpå lilla frökens axlar :wink:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
timidimi

Inlägg av timidimi »

Nya schemat ser ut så här:

07.30 Gröt, frukpuré
08.30 Plockmacka el fruktbitar
09.30 Sova 20 min spjälsäng
11.30 Lunch
13.00 Sova 1.5h ute
15.00 Äta
18.00 Middag
19.15 Kvällsslurk
19.30-07.00 Natt

Ser det bra ut tycker ni? Om man nu skulle vilja ändra så att den långa eftermiddagsluren tas inne i spjälsängen, är det dumt att ändra nu under uppföljningsveckan?

Sen behöver jag lite peppning :( Inatt så somnade hon fint ändå, men hon låg och gnällde/skrek lite en stund så jag fick ge henne en påminnelse. Det gick alltså lättare förra natten. Imorse vaknade hon 05.30 och vi fick henne inte att somna om mer än 10min efter 3 omgångar av solfjädern och ramsande med husljud. Är det vanligt? Är det bara att köra på stenhårt vidare och hon kommer att vänja sig? Vad tror ni? Jag är helt bestämd på att det här ska lyckas, och jobbar för det, men det är jobbigt när hon skriker och vägrar somna om.

Tacksam för er hjälp! Igen ;)
Nancy

Inlägg av Nancy »

:arrow: Den bästa medicinen mot "bakslag" är att göra precis som du skriver och envisas i sin övertygelse att man gör rätt och bra för sitt lilla barn. Jag skulle passa mig för att gå där och hatta med solfjäder dock. För mig känns det som ett krisverktyg som man inte slösar med hur som helst. Försök nöja er med en pangramsa och sen inget mer eller möjligtvis lite "husljud". Min mellanflicka gillade ljudet av rinnande vatten och min lillaste yngsta somnar om till ljudet av diskmaskinen :wink:

:arrow: AW har ju en stor poäng i detta med kontinuitet under kurande och det är ju för att ge barnet en sportlig chans att lära sig vad som är på gång. Scheman och plats för lurar bör därför vara noga uttänkt i förväg. OM man ändå ser att det brakar åt fanders pga feltänk i schemat så tycker jag att det är bättre att ändra än att gå och oroa sig. Är inte säker på att alla håller med. Du får lita till magkänslan här.

:arrow: Undrar om det inte är lite långt till långluren om den ligger 13.00. Jag skulle lagt den 12.30.

:arrow: Tycker att du har ett mål för mycket på schemat men det vet ju du bäst såklart.

Nancy
timidimi

Inlägg av timidimi »

Tack för ditt svar Nancy. Problemet är att vi provade sätta på tvn, stänga och öppnadörrar, spola vatten i badrummet intill hennes rum mm men hon skriker bara upp sig så fruktansvärt så det verkar inte fungera. Hon är sen tidigare van att somna när det är tyst, så jag vet inte om det kanske bara tar tid att få henne att vänja sig. Vi har ju testat att vara tysta nu med för att få henne att somna om men det blir bara värre då.

Vilken måltid tycker du vi ska skippa då? Känns som att det blir långt mellan frukost och lunch annars. Har du något tips på hur vi ska ändra schemat?

Jag var orolig för att hon inte ska kunna somna 12.30 för att det är för tidigt efter förmiddagsluren. Hon brukar nämligen sällan kunna somna tidigare än 3 timmar efter att hon vaknat. Ska vi bara bryta rakt av och lägga henne i sängen idag redan 12.30 då?

Tack för hjälpen!
Nancy

Inlägg av Nancy »

:arrow: Nu får du odla tålamodet en smula innan du skriver att det inte fungerar. Tösen har haft snart ett år på sig att lära sig nåt annat så det måste få ta tid :wink: Ni har ju faktiskt också ändrat på schemat mitt i kuren så hon måste få en ärlig chans. Inte "testa" mer nu utan genomför :!:

:arrow: Det är helt omöjligt för mig att säga vilket mål som (ev) skall bort. Själv har jag två mål på fm och tre på em för mina flickor.

Vänliga hälsningar från Nancy
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"