Höstbarnen -08

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Marisch65
Kontakt:

Inlägg av Marisch65 »

Hej och god fortsättning allihopa! :D

Hur har ni det så här i början på det nya året? Här är de envisa förkylningarna iaf på väg att klinga av. Skönt! Lille Älvprinsen växer och frodas. Vi har slutat amma helt nu och Isac är sååå nöjd. Är det normalt att en tvåmånaders sover från ca 22.30 - 08.30? Det känns otroligt lyxigt att få så pass långa nätter. :shock: Men jag antar att det bara är att tacka och ta emot.

Här är det snö och kallt nu. Äntligen har ungarna nåt att göra ute. De är strängt upptagna i pulkabacken. Så härligt när de kommer in med rosenröda, kalla kinder. De små sötnosarna. :lol: :heart: :heart: :heart:

Jaha, nu får jag lov att gå och peta ner lilleman i sängen för han har lyckats somna i babysittern, igen. :D

Kram på er alla! :heart:

Mari
Fem flickor och sex pojkar. :heart::heart::heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Låter ljuvligt! :D

Ivar har inatt sovit till kl 7 för första gången på riktigt hemma. :D Så häftigtatt väcka en glad, busig kille :lol:

Här äts det också god mat och mycket mat. Efter förmiddagsluren äter han hemlagad mat gjord på kött, grönsaker, lite potatis och smör. Banan eller puré till efterrätt.
På kvällen får han havregrynsgröt med plommonpuré och smör. I övrigt får han ersättning.

Här är det också vinter, men utan snö. Kommunen byggde en mini-rink i vår lekpark i höstas och nu är den spolad. Vera har åkt skridskor flera gånger om dagen :D Så härligt att ha något att göra ute, även om det inte är snö. Hon har aldrig åkt innan, så det är ju inte lätt, såklart. Men hon har bra balans och är en försiktig dam, så det går riktigt bra!
Och det ser ju ut att hålla i sig ett par dagar till, så det blir ju mer träning :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej!

Jennymaria: Hawaii, åh vad jag blir avis :wink:

Jag älskar att resa och vi var ingenstans i år och det känns verkligen :(

Skönt för er att få komma till solen och värmen.
Har du surfat? Det måste du ju bara göra, verkar så coolt 8)
Inte för att jag skulle göra det, jag hade drunknat på kuppen, noll balanssinne och dålig simmare :lol:

Lilla Mia: Vilken söt dotter du har! Barn är väldigt förlåtande.
Mitt tålamod tryter lätt alltför lätt och jag kan snäsa åt Karisma eller Daniel ( min sambo) när jag inte borde, för att jag varit stressad.
Ush det får jag jobba på!
Men iaf så glömmer Karisma på 2 sek, sambon är det värre med :roll: Honom kan man inte muta med såpbubblor ju :lol:

Jag var helt deppig när jag inte fick ihop SM med Karisma och blev väldigt deprimerad, att njuta fanns inte på kartan det var ren överlevnad som gällde. Jag visste inte om forumet och hjälpen och vägledningen som finns här.
Så använd oss alla, bolla tankar mm. Klagomuren finns ju också om man behöver skriva av sig.

LO: Vilken stor kille! Vad har han i stl på kläder? Är han stabil och så också?
Åker du med Vera eller åker hon själv när hon åker skridskor?
Jag ville åka med Karisma i år, men det blev aldrig av. Inte hittills iaf. Vet inte ens om det fins skridskor för så små??

Oj, det blev en uppsats det här.
Här hemma går det riktigt bra. Daniel har börjat jobba lite smått så jag är mestadels ensam nu. Det är skönt faktiskt.
Jag kan bestämma allt själv då hahaha.

Karisma gjorde dock illa Havana härom dagen. Jag lämnar i regel aldrig dom ensamma, hon har lagt sig på henne flera ggr när hon ska krama henne och ibland vill hon lyfta upp henne utan min hjälp.
Hur som, så skulle jag till köket och stänga av en platta. Jag hinner inte mer än ut förrens jag hör ett gallskrik och Karisma flyger från filten Havana ligger på och har skyldig skrivet i pannan.

Karisma kramade självmant direkt, men jag mådde dåligt resten av kvällen, speciellt eftersom jag inte vet VAD som hände.

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Lille Elias är sjuk :( . 39.6 hade han igår. Han var gnällig men vi trögisar fattade inget. Jag tog honom till spegeln för att försöka få honom att skratta lite och tyckte då han kändes lite varm. Det var då vi fattade att han visst inte mådde så bra :roll: . Sedvanlig feberhantering, men det känns ändå lite olustigt med tanke på att han inte är så gammal. Sover och äter som vanligt och inte sjuk på något annat sätt som vi har märkt iaf, så vi får se. BVC tyckte vi skulle åka in om det inte är bättre imorgon em. Hoppas vi slipper. Har varit sparsam med Alvedon, tycker inte allmäntillståndet har varit så påverkat.

Vilka underbara vinterdagar det har varit! Har haft Emil på pulkan på släp bakom vagnen, kul för alla parter.
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
ElinN

Inlägg av ElinN »

Oj hade nästan glömt tråden -trodde den hade "jullov" för inga mail har dykt upp hos mig! :o

Låter härligt med alla jul- och nyårsfiranden (trots konstiga julklappar från svärmor :shock: , förkylningar etc...).

Härligt med Hawaii-resa jennymaria -vilken ö är ni på? Jag var på Maui 1995 -älskade regnskogen! :D )

Välkommen hit lilla Mia. Otroligt jobbigt när ens högt ställda förväntningar inte infrias -man är ju ganska mör efter graviditet och förlossning, så tröskeln är ju inte hög. Och så sömnbrist på det... Kan knäcka vem som helst! Skönt att ni börjar kunna njuta av varandra nu. Vilken underbar 3-åring du har! :heart: Har en sån här hemma också som du vet! :D

Åhhh vad kul att syskonen ska få flytta ihop /LO! Min sambo har inte alls varit med på min önskan att flickorna ska få dela rum, men nu börjar jag få honom på kroken. :wink: Så då blir det nog så när Elvira blir en säkrare sovare med hela nätter. Tänker mig den här tågordningen: Grötintroduktion vid 4 månader, sen hela nätter och nappborttagning, och därefter inflytt till storasyster. Storasyster är en kvällspigg och morgontrött halvsäker sovare som vill ha en lampa tänd och rullgardinen uppe (inga tidiga mornar här :sleep: ). För närvarande stor fnurra på insomningstråden -funderar på att starta en tråd om det för hjälp... Hon somnar bara inte! :shock: Har alltid haft ett lägre sömnbehov än de flesta, slutade sova på dagen vid 2 år. Nu har hon tänkt natt mellan 20 och 8, men somnar aldrig före 21, snarare 22... :? Hon leker i rummet i smyg eller bara ligger vaken... Jag vet att jag inte kan sova åt henne, bara ge förutsättningar, men jag kanske kan förbättra förutsättningarna!? Eller så är 12-timmars natt för mkt för henne!??? Vilket utlägg det blev... :oops: :D

emma80: hoppas Elias kryar på sig!!!

Johanna w: Mina flickors kusin heter Havanna! :D

kram kram...
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

ElinN: Tror inte 12h natt är för mkt för henne. Många barn har det ända upp i skolåldern.

Jag tänker mer: Hur är det med utevistelse och soc. delaktighet?
Hemma hos oss i samband med förtrotsen har det blivit fnurrigt pg. av det om man säger :roll:
Vi kommer tyvärr bara ut en gång per dag numera. Tycker att det är för kallt för Havana att vara ute- uppe.

Vad kul med någon mer som heter det. Jag ville stava med 2 N, men sambon ville bara ha ett eftersom det är "spanskt" ( förstår du hur jag menar här? ) och han är spanjor.

Jag fick ge mig eftersom båda barnens namn är mina påhitt.
Ja, förutom att jag ville att hon skulle heta Linda eller Daniela först.
Linda heter halva hans släkt och Daniela har Karisma redan fått. Men när hon kom VAR hon en Havana! Vilken tur va?!!!

Vi har rakat Havana, oj som hon ser ut stackarn. Karisma råkade jag klippa för kort, inte helt lätt att klippa en 18 månaders, så hon ser ut som en "Prins Arthur"/ pott-frilla just nu och Havana ser ut som en "skalle Pär" :lol: Stackarna vad dom får stå ut och jag som ska föreställa frisör och allt :oops:
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
ElinN

Inlägg av ElinN »

Johanna w. skrev:ElinN: Tror inte 12h natt är för mkt för henne. Många barn har det ända upp i skolåldern.

Jag tänker mer: Hur är det med utevistelse och soc. delaktighet?
Hemma hos oss i samband med förtrotsen har det blivit fnurrigt pg. av det om man säger :roll:

När hon går på förskolan (normalt ca 3 dagar per vecka) är hon ute där på förmiddagen, och med mig och Elvira på eftermiddagen, men nu var det en månad sen hon var där (ska gå på tisdag igen). När hon äe hemma med bara mig blir det bara utevistelse 1 gång per dag, dels för att jag inte hinner få ihop det, dels för att jag inte orkar jaga ett barn som VÄGRAR ALLT -påklädning tar en evighet... ja det kallas väl trots... :roll: Dessutom har kräksjukan härjat här i några jobbiga dagar, med ännu minde utevistelse som följd...

Men social delaktighet är det bättre med! Hur tror ni vi skulle få huset städat, mat på bordet, blöjor bytta etc... om vi inte hade Elicia?! :D

Elicia har alltid tagit lång tid på sig att somna (som sin mor), men nu är det som sagt på tok för lång insomningstid. Jag tror fnurran kanske hänger ihop med lillasysters födelse, som också utlöste detta eviga trotsande. Tobias och jag och Elvira var ju uppe om kvällen allihop, medan hon var tvungen att lägga sig och det var nog jobbigt. Nu har vi ju jobbat på läggningen av Elvira, så vi har samma läggtid för tjejerna, så det kan kanske hjälpa till om hon känner att även lillasyster ska sova!? Om vi öser på med massa utevistelse och kanske stramar upp lägg-rutinerna lite så kanske det ordnar till sig. Det är lite väl mycket "Alfons Åberg" nu... dvs "törstig" och vi hämtar vatten osv... Lite mycket trafik.

Vad kul med någon mer som heter det. Jag ville stava med 2 N, men sambon ville bara ha ett eftersom det är "spanskt" ( förstår du hur jag menar här? ) och han är spanjor.

Det är fint! Uttalas väl likadant oavsett stavning!?

Vi har rakat Havana, oj som hon ser ut stackarn. Karisma råkade jag klippa för kort, inte helt lätt att klippa en 18 månaders, så hon ser ut som en "Prins Arthur"/ pott-frilla just nu och Havana ser ut som en "skalle Pär" :lol: Stackarna vad dom får stå ut och jag som ska föreställa frisör och allt :oops:

Varför rakar man bebisar? Har hört nån gång att dom får tjockare hår då??! Sant?
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Jag tror absolut utevistelsen är bristen! Här hemma var det som sagt det OCH trotset.

Det riktiga trotsen kommer ju vid 2.5 år tom. ca. 3.5år så inte skylla på lilla syrran :wink:

Nej, jag tvivlar starkt på att håret skulle bli tjockare av det, även om folk som gjort det för det ändamålet påstår så
:roll:

Man föds ju med sina gener och kvalitén däremot kan man påverka genom vitamin intag, hårfärgning och hur man sköter håret i allmänhet.

Vi var tvungna att raka henne då hon har sk. extrem skorv. All krämen fastnar i håret och det är svårare att komma åt med kammen.
Vi ska träffa läkaren igen ang. detta på tis får se om det blir Mildison för henne eller om hon slipper [-o<
Men hon kliar och blöder, vaknar av att hon river sig, blir irriterad inom alla områden pga av det så vi får se.
Karisma hade likadant- fast ännu värre :shock:

Imorgon ska vi försöka komma iväg t Junibacken här i stockholm. Har någon varit där? Tycker det verkar jätte mysigt!

Emma: Hur är det med Elias?

Trevlig helg!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

Hej!

ElinN. Jag har ju en 3-åring precis som du. Hon trotsar inte genom att vägra allt eller att slänga sig på golvet och liknande men gnäller och tjatar om allt. Öronen håller på och trillar av ibland. Spelar pajas, testar gränser. Ropar gärna in oss på kvällarna efter nattning- där känner jag igen mig. Hon har tex börjat hitta på att hon har ont i magen eller inte vill vara själv.

Två tips:

Ställ in ett glas eller kanske bättre med pipmugg eller flaska till henne med vatten som hon kan nå själv i sängen eller nedanför på golvet. Då kan hon dricka själv och inte tjata om det iaf. Funkar hos oss.

Klara- färdiga- gå! Vi tävlar om det mesta nu. Vem som hinner först till toaletten, när vi ska göra iordning henne för kvällen. Vem som hinner först, hon att ta på overallen eller jag att få på Lillasyster. När maken är hemma brukar en av oss hjälpa henne och då blir det liksom en tävling vi mot pappa och Selma tex. Gissa vem som alltid vinner!!

Trevlig helg!

/lilla mia
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
ElinN

Inlägg av ElinN »

johanna: Det jag menade var att lillasysters ankomst var den utlösande faktorn till trots och insomningsfnurra. Innan dess hade hon inte börjat trotsa -hon är (var :wink: ) väldigt resonabel så det mesta gick att lösa utan denna VÄGRAN och sätta-sig-på-tvären attityden, men när Elvira kom slog trotsen ut i full blom. Hon vaknade även gråtande på nätterna och drömde saker som att hon inte fick komma ned för trappan mera -där fick bara jag, pappa och Elvira vara osv (minns själv liknande drömmar från när jag fick syskon i 3-års åldern). Idag somnade hon nyss (kl 22, 2 timmar efter sovtiden, vilket börjar bli rutin nu senaste månaderna). Sömnfnurran kom alltså redan i höstas, då hon alltid var ute 2 ggr/dag... Idag har vi varit ute massor, och gjort massa roligt hushållarbete tillsammans -bakat inför dopet i morrn, städat m.m. Men somnade gjorde hon först nu... :roll:

Junibacken är jättetrevligt om det inte vore för alla människor! :wink: Skulle rekommendera att gå en vardag i stället! En del barn tycker att Sagotåget är VÄLDIGT läskigt -det är mörkt och Draken Katla mfl läskigheter dyker upp -alltid en massa barn som GRÅTER! Elicia älskar tåget, men hon älskar allt som är läskigt och särskilt drakar! :D Teaterföreställningarna uppskattas mycket av Elicia! Annars är det ju inte så mycket mer... barnen kan leka lite i små hus och så och det är lite "museum" och så.

lilla mia: Ikväll ställde jag vattenflaska hos henne, med resultatet "mamma jag spillde -pyjamasen är blöt..." ](*,)
Vi tävlar också en hel del här! Enda sättet att få henne att gå på toaletten! Hon går bara 1-2 ggr per dag (är det bra???! :shock: ). Blöjfri har hon varit i nästan 2 år, och hålla sig det kan hon. Snacka om partyblåsa. :wink:

Elvira håller låda hela dagarna med sina nya röst-provar-läten! Ligger på mage mest hela tiden och tar sig runt runt runt mha envishet, nyfikenhet och råstyrka! :D Totalt impad av denna lilla tös som alltid är glad trots sina förkylningar. Hon skrattar, jollrar och jobbar målmedvetet med sina små projekt: snurra runt på golvet, vända sig både från mage till rygg och från rygg till mage, blåsa salivbubblor, prata med babygymsdjuren och gripa efter dom och känna på dom, sitta "fällkniv" i knät och undersöka de fiiiina tårna osv... fullt upp har hon som ni förstår! Och storasyster är IDOLEN! Elvira tokskrattar åt henne! :wink: Underbara älskade ungar! :heart:

Trevlig helg!
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej.

Ok jag missuppfattade dig, sorry :(

Vad tidig Elvira är! Havana har inte ens börjat gripa efter saker än ju :)

Men hon gör väldens gulligaste grej - När man sjunger för henne, då "sjunger" hon med!! Det är så gulligt och hon är så koncentrerad, ser helt bekymrad ut.
Kanske hon bara försöker tysta ner oss, därav minen :?: :lol:
Jätte sött iaf.

Karisma ÄLSKAR folksamlingar, så sakerna tror jag har mindre betydelse 8)
Vet inte riktigt ang. tåget dock. Hon säger ju att saker är läskiga osv, jobbigt om hon blir vättskrämd mitt i.

Det blev inte idag, men det måste näsatn vara en vardag eftersom tiderna m tjejerna är ganska intensiva då, så jag tänkte att Havana inte skulle få följa med.

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej hej! Han har repat sig bra, vet inte varför han var dålig men nu har han prickar över hela kroppen så det var väl något virus. Tyvärr har det fört med sig att våra tidigare så stabila nätter nu vinglar lite. Han brukade alltid äta bara en gång, nu kan han vakna och få mat 2 ggr och ha flera uppvak dessutom. Men jag har bjudit på mer mat nu när han varit dålig och så får vi hoppas att han reder ut denna fnurra själv.

Ikväll är jag ensam med grabbarna. De sover och jag har all tid för mig själv. Helt underbart!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

elin, en droppfri pipmugg!

håller med johanna om att elvira är tidig. selma är mycket dålig på att hålla upp huvudet i magläge. hon försöker knappt. hon använder inte armarna alls. lägger ner huvudet och tittar på det hon ser. måste bättra mig och träna varje vakenpass.

kram.
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
ElinN

Inlägg av ElinN »

Johanna w. skrev:
Ok jag missuppfattade dig, sorry :(

Ingen fara! :D Var väl inte helt tydlig!

Vad tidig Elvira är! Havana har inte ens börjat gripa efter saker än ju :)
Ja hon är tidigare än storasyster på allt! Men väger man 4,5 kg när man föds så är man rätt stadig från början! :wink: :lol:

Men hon gör väldens gulligaste grej - När man sjunger för henne, då "sjunger" hon med!! Det är så gulligt och hon är så koncentrerad, ser helt bekymrad ut.
Kanske hon bara försöker tysta ner oss, därav minen :?: :lol:
Jätte sött iaf.

Underbart! :heart:
lilla mia skrev: elin, en droppfri pipmugg!

SJÄLVKLART! :D Tack!

håller med johanna om att elvira är tidig. selma är mycket dålig på att hålla upp huvudet i magläge. hon försöker knappt. hon använder inte armarna alls. lägger ner huvudet och tittar på det hon ser. måste bättra mig och träna varje vakenpass.

Hon föddes som sagt stor och stark! :D Höll upp huvudet själv när hon var nån minut gammal bara... Måste vara all glass jag åt på slutet! =P~
Dopet gick bra idag. Elvira var nöjd och nyfiken! Nu väntar vi bara på att storasyster ska somna... KRAM! :D
ElinN

Inlägg av ElinN »

emma80 skrev:Hej hej! Han har repat sig bra, vet inte varför han var dålig men nu har han prickar över hela kroppen så det var väl något virus
3-dagars feber??! Skönt att han är bra nu i alla fall!
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"