Tidig morgon och tidigt kan efter fm.lur.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lilla Klara

Tidig morgon och tidigt kan efter fm.lur.

Inlägg av Lilla Klara »

Tjat, tjat och åter tjat....nu måste jag ställa några frågor igen.

Lilla Klara envisas med att vakna 05:20-05:40! Dessutom sover hon så oregelbundet på sin dagslur. Ibland en timme, oftast en timme och en kvart eller en och en halv timme. En del gånger sover hon två härliga timmar.

Hon är femton månader och det är inte så ofta hon sover sina 13,5 timmar. Skulle tippa på att hon sover ca 11,5-12 timmar per dygn... :(

Just nu ligger hon och tokvrålar, hon är riktigt fly förbannad och har så varit i 30 min, hon har bara sovit en futtig timme... Tänkte envisas med att få till ett omsomnande. Har ramsat, bullrat i köket och har på musik...attityden är dock bara på till hälften då det känns så OMÖJLIGT jädrans! Stackars storebror ligger så snällt inne i oväsendet och är tyst som en liten mus, han får aldrig sova klart för att hon tutar som den värsta lilla trumpet.

Är det så att jag kanske ska inse att vi får ta mer sömn en del dagar och minder andra? Det känns så just nu för jag lyckas baske mig inte. Bara gå in och ta upp henne för att slippa gråt och TVÅ griniga barn, så storebror får sova. Kvällar och nätter funkar bra oftast men denna kamp på morgonen och mitt på dagen tar på hela familjens krafter.

Om jag lägger henne vid 18:00 på kvällen, räknas sovtiden från då? För i så fall "sover" hon 11,5 på natten och det är inte så tokigt, hon brukar dock inte SOMNA förrens vid18:30.

/Lilla Klara
Mamma till pojke f?dd 0208 och flicka f?dd 04004. P?b?rjade kuren i oktober och fick "kura om" i december. Nu ?r livet toppen!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Trist typ :lol: Skämt åsido, naturligtvis är hon underbar (också) :roll:

Strama upp tiderna. Tänk inte på att hon sover för lite, utan ge henne förutsättningarna att sova exakt så mycket som du tänkt. Ger hon sedan blanka den i förutsättningarna, är det hennes problem. När DU tröttnar, stäng dörren. Rädda storebror till lugn sömn någon annanstans, om det behövs. Se det som en kur. Det är nog lite försmakstrots också som spökar.

Ja, du kan lägga henne kl 18 och räkna förutsättningarna från då :!:

Om morgnarna kan du ju läsa i Tips på vägen och har säkert gjort. Håll dig till (begränsad) ramsa men inskränk dina gracer mer och mer. Det är trist, det hela, men du kan faktiskt inte göra mer än du gör. Det är inte synd om henne så länge hon är arg. Det här går förbi om du bara envisas lika mycket som hon och lite till. Och stänger av öronen :!: Hon är en gammal dam nu och ska ta hand om sina livskriser själv, vlket hon ju är sur över (som de flesta av oss :shock: ) men det är bara nyttigt :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lilla Klara

Hej!

Inlägg av Lilla Klara »

Tack Anna för ditt svar!

Ett bra svar som gav mig lite frid, just det du säger om att jag faktiskt inte kan göra så mycket mer än det jag redan gör.

Tycker om att ha dem sovandes i samma rum, men det är väl det enda man kan göra, att flytta på storebror under en period....en längre period förmodligen och det känns trist.

Jo du, gissa om hon är arg. Hon tar i så jag ömsom skrattar ömsom nästan blir lite småförbaskad själv. Emellanåt kan hon smågråta lite men det går snabbt över och så kommer ilskan igen. Jag ramsar BARA om hon gråter och låter riktigt ledsen.

Jaja, vi jobbar på! :D

/Lilla Klara
Mamma till pojke f?dd 0208 och flicka f?dd 04004. P?b?rjade kuren i oktober och fick "kura om" i december. Nu ?r livet toppen!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :D

Men nej, se det inte som "en längre period" utan som en liten kur för sig. Säg till både storebror och dig själv att hon får lösa sina ilskna livskriser här under fyra-fem nätter. Mer ska inte behövas, om du håller stilen (och tiderna) :lol: Tråkigt, men ibland får man "punktkura" :lol: när små arga typer riskerar att fastna, eller redan har gjort det. Inget fel i det även om det inte är så kul alla gånger. Friden kommer :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"