Natt 7, han bara gråter!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Miffy

Natt 7, han bara gråter!

Inlägg av Miffy »

Hejsan!

Jag och min man började kura våran 8-månaders son olle den 26 december. Det blev första gången han somnade i en säng i sitt LIV, han somnade alltid i famn eller sele/sjal innan den 26. Så man kan säga att han blev CHOCKAD! Men andra natten blev bättre och jag tyckte vi hängde med bra i dagarna enligt boken dag för dag. Det enda var att jag var lite bekymrad över var att han grät varje gång han skulle somna de första 4 dagarna/nätterna. Han somnade sen bra efter tillrättaläggning i sängen eller bara ramsa, men det kändes änså trist. Men sen dag 4-5 var allt kanon, ett par gånger gick jag ut utan ett pip! Det kändes helt fantastiskt :D

Meeen... sen var han ledsen igen och sov sämre en natt och sen skulle vi åka till min pappa och hälsa på, vi är här nu.

Han är helt förtvivlad när vi lägger ner honom, som om han har fått riktigt negativa vibbar på att sova, skriker och vrider sig som en tok, varvat med att gråta förtvivlat... "måste" gå in flera gånger vid varje pass och lägga tillrätta och ibland även buffa honom lugn. Sista luren idag blev han hysterisk 6 gånger när jag gick ut med ramsan, så sista gången jag var inne stannade jag nog för länge och buffade tills han somnade. Samtidigt sveeed det i hjärtat: är allt jobb förjäves nu? Varför är han ledsen? Har jag fastnat i buffträsket och hur klafsar jag ur det i så fall? Varför åkte jag hit innan de två veckorna var över... och måste jag/KAN jag kura om när jag kommer hem igen, eller blir han bara förvirrad då?

Känner inte att jag är där man ska vara i utvecklingen av kuren längre, kan inte bara ramsa och gå ut, för då blir det en regelrätt 5-minutersmetod. Som det är nu lägger jag, klappar om honom, ramsar och går ut. Avvaktar, ramsar efter en stund av illgråt, avvaktar igen, gråten stegras, går in och lägger ner, ut med ramsa osv... vad ska jag göra, gör jag fel? Känner mig osäker och DET vet jag är fel... :(

Vore SÅ tacksam för svar, det gick ju så bra innan!

MVH Åsa

PS: här är hans rutiner om det är till hjälp.
19-07: sova natt
07.30 välling
09.15-10.00 sova
11.00 äta lunch
12.15-13.45 sova
14.00 mellis
16-16.20 sova
17.00 äta kvällsmat
18.30-19 pyamas, gröt och bus
19.00 sova
kiki

Inlägg av kiki »

Hej Miffy och välkommen :lol:

Vilket bra resultat ni haft, grattis till bra jobb.

Problemen ni har nu har du ju redan svarat på :wink: stanna hemma i lugn och ro de första två veckorna, Anna skriver ju som hon gör av en anledning :lol:

Hur länge ska ni vara där? Jag skulle använda solfjädern lite extra inatt om ni får uppvak. Sen skulle jag åka hem och hotta upp attityden och köra på som vanligt.

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Miffy

Hemma igen..

Inlägg av Miffy »

Tack för rådet!

Vi åkte hem idag och jag ska alltså fortsätta som vanligt? För han blir arg när jag ramsar honom nu, ska jag fortsätta tjata så tar den, man behöver inte köra om hela buffgrejen för att han ska vänja sig successivt?

Det känns bra att vara hemma igen, självförtroendet har återkommit, nu ska han sova GOTT! :sleep:

En fråga till bara. Vi har inte testat att vagna honom ännu, tänkte ta det när allt sitter, för vi är mest ute när han är vaken som det är nu. Ska jag då försöka söva honom med bara ramsan, som inne efterson han kommer vara så långt fram i kuren eller ska jag börja med att vagna för att han ska vänja sig?

Så skönt att man kan få stöd och svar här, TACK! \:D/
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag tror att det räcker med ramsan ute, men du märker säkert om du skulle behöva vagna.

Gällande ramsan nattetid, tänk att han ska få alla sina frågor besvarade, frågar han 100 ggr så ska han ha 101 svar, så jo man kan nog säga att du ska "tjata" på med den, du ska ha sista ordet i diskussionen, mamma har koll på läget! :wink:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"