MYCKET besvärlig amning, behöver råd om natt

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gäst

MYCKET besvärlig amning, behöver råd om natt

Inlägg av Gäst »

Hej!
Arvid är 10 månader (andra barnet) och ska kuras på riktigt i helgen. Vi har gjort det "till hälften" redan men har definitivt fastnat i buffträsket och har dessutom problem med nattslurken och ev. amning på dagarna. Sedan Arvid var 10 veckor, efter en helvetisk amningsstart med smärta och infektioner sparkade han bakut och började amningsvägra. Flaska gick inte heller. Allt som överhuvudtaget kördes in i munnen på honom var pest.
Vi försökte allt, allt, allt, sökte hjälp i alla instanser... Det som funkade hyfsat var att amma honom halvsovande, inte helt ovanligt har jag förstått. Natten funkade också, det var då han åt i princip.
Skedmatandet fick börja tidigt, men det har också varit svårt, och är fortfarande. Nu, när han faktiskt efter 9 månader börjar visa att han tycker om tutten t om i vaket tillstånd, har vi amning kvar vid läggning och före förmiddagsluren. Mina frågor är:
Vad ska vi ge för nattslurk? Amning funkar ibland men oftast efter att han legat och "känt efter" ett tag i sängen, han blir helt plötsligt motiverad typ....Skeda in välling gör vi också ibland, (flaskan är otänkbar), men han är lite trött för att sitta i stolen igen, precis inpå middagen...Skeda gröt går inte heller, det är blä tycker han.
Och hur ska jag göra med förmiddagsamningen? Han får välling på sked kl 6 (jättekul jag lovar), och ammas kl 9 innan sovisen. Han tycker om att dia då, men somnar förstås. Jag vill gärna att lite amning ska gå att få in i kur-schemat, nu när vi äntligen fått samspelet att funka, men på ett sätt som inte stör självaste kuren. Vi är jättetacksamma för tips....

Åsa
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Har inga jättetips eftersom min tjej alltid ätit bra.

En fundering bara, har ni testat att ge välling i pipmugg. Vera var nämligen inte alls intresserad av välling när vi övergick från bröstmjölk/tillägg på flaska till välling. Så till slut så gjorde jag välling i en mugg. Efter nägra dagar hade hon fått smak på vällingen och vi återgick till flaska utan problem.

Nu menar jag inte att du ska återgå till flaska utan att pröva pipmugg.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej igen.
Jag tar mig friheten att fundera lite över er situation.
Jag förstår att det varit struligt med amningen och jag vet att det inte är lätt att mata barn som inte är intresserade av att äta.

Ändå tycker jag att det verkar som att ni lyssnar lite för mycket på hans protester. När du matar så gör det med samma övertygande självklara attityd som du har nu när du ska lägga honom. Skeda in maten så fort det bara är möjligt. Ge honom ingen möjlighet att svälja och vänta på nästa utan så fort skeden är ur munnen så ska det finnas mat på den igen redo för nästa tugga.
Fundera inte så mycket på vad han tycker och "säger". Prata gärna för dig själv (eller om det finns någon annan i närheten) om ditt och datt som inte alls har med hans ätande att göra.

Om han är intresserad så låt honom äta själv. Hjälp honom med handen över handen och visa hur man gör. Han är str kille nu, så han ska snart kunna det där helt utan hjälp.

En annan fundering utöver pipmuggen kan vara att klippa av toppen på en flasknapp, så att det rinner fortare och han inte behöver anstränga sig alls. Har inte testat så jag vet inte om det fungerar.

Som sagt, lite tankar och funderingar. Är jag helt ute och cyklar så får du säga det.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej LO och tack för svaret!
Jo, pipmugg har vi provat, men det går inte alls. Han ryggar tillbaka inför allt som trycks in i munnen, för mycket bad vibes för honom. Har provat med flaska med större skåra, men det går inte heller. Han har alltid ogillat den starka utdrivningsreflexen, och hatar när det kommer för mycket, ur både flaska och bröst.
Nej, egentligen tror vi nog att det är välling på sked som gäller både morgon och kväll, men det är lite jobbigt att ha så många skedmål med en unge som är svårmatad. Och att vi lyssnar för mycket på hans protester...ja det är svårt det där. Vi är måna om vår attityd, men vill inte trycka på för mycket när han VERKLIGEN protesterar, för det gör han, för att han inte ska få grym mataversion också. Vi har verkligen fastnat i att äta med distraktion, att hela tiden ha leksak redo. Det gjorde vi delvis med äldsta sonen, och det försvann så småningom. Men det är svårare med Arvid.
Men, om sanningen ska fram, han har ju ammat någon gång på natten hela tiden, så när vi nu får bort ALL nattätning kanske det gör stor effekt på ätandet.
Men, åter till nattslurken. Kan vi ta en sen middag och strunta i den? Om han får det extra slurkmålet inför sin förmiddagssovis blir det samma mängd mål på dagen..
Åsa
Mindy

Inlägg av Mindy »

Tror också att han kan få bättre aptit på dagen när nattätandet är ett minne blott.
En reflektion kring vällingen. Jag körde också med det ett tag, Simon ville inte ta flaskan. Ur pipmugg drack han lite, men det var inte mycket - och han har ändå varit en storätare hela tiden.
Sen insåg jag att man faktiskt inte behöver ge just VÄLLING (i vårt fall Plus Vällingen) :roll: :? till nattslurk så då provade jag NAN 2 i stället. Det gick hur bra som helst, även med flaska! :D
Han äter fortfarande NAN på morgonen och till nattslurk, för en vecka sen lite drygt testade jag med välling igen (det blir ju billigare :roll: ) men det är blankt nej - även till majsvälling.

Har ni någon bra association på kvällen? Bad innan läggdags och nattslurk? Kan vara helt fel ute men tänkte bara att han kanske liksom inte har klart för sig att det verkligen ÄR natt när han väl ligger där... :?
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack för svar Mindy!
Jag tror det är så här: vi får ge välling på sked innan natten. Idag gav jag det framför tv:n när storebror kollade på Bollibompa, det gick snabbt och geschwinnt (eller hur stavar man, kan ej tyska..).
Vissa barn accepterar ju aldrig flaska utan äter gröt på kvällen. Arvid tar inte flaska oavsett vad som är i, det är själva flaskan det är fel på.
Jag är säker på att han vet att det är kväll och läggning. När jag har ammat som nattslurk har vi hållit till i sängen, snuttat lite, tjafsat som han gör, till slut lägger jag ner honom och går ut. Han blir ledsen, ångrar sig och han får bröstet. Detta för att det varit enda sättet att få i honom. Om det inte heller funkat han han fått sova till första vaket, så han fått amma. Det känns skitsvårt att kräva att han ska sova utan att veta att ett rejält tutt- eller vällingmål finns i magen. Då mår jag dåligt. Speciellt eftersom det är si och så med ätandet på dagarna, och där blir han för sjutton mer och mer besvärlig.
Därför har kuren inte funkat hittills. Därför måste vi göra om det nu. Därför måste jag sluta nattamma helt och hitta på ett sätt att få i honom innan läggning. Dessutom har vi fastnat rejält i buffandet. Han är typen som ställer sig upp på en sekund och först är tyst, sen blir jätteledsen. Inte arg.
Jag behöver mer råd, om allt känns det som. Help!! På fredag startar kuren,

Åsa
Amalia

Inlägg av Amalia »

Jag gjorde kuren förra sommaren, min tjej var oxå 10 månader. Min dotter var van att "tuttas" till sömns så det gällde ju att bryta många vanor.
Hon åt väldigt lite av vanlig mat tyckte vi då, men det kan man ju förstå att om man konstant snuttar dygnet om blir man ju inte vrålhungrig. Jag kommer inte ihåg exakt nu, ett år senare, hur första kvällen var med maten, men hon var ju undrande över vad som nu skulle ske, ingen tutte och sova i egen säng. Men inga barn har dött av att hoppa över något mål mat eller äta lite dåligt någon gång. När vi väl var igenom "kuren" hade vi en tjej som åt rejält med mat och fick en liten slurk efter, men man fick ju se till att hon inte somnade vi bröstet. Jag ammar henna fortfarande, men med ransonering!! Jag tror att matbekymret löser sig, är man hungrig så äter man! Lycka till med kuren!
Mamma till 2 flickor.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag håller med Amalia, fyra mål mat om dagen + nattslurk punkt slut. Ju mer man fyller på mellan målen dest mindre chans får han att bli hungrig.

Jag tror personligen att det är det största misstaget föräldrar med svårmatade barn gör. För de tänker att han åt ju så lite till frukost så han måste vara hungrig. Då får han en macka (eller en bröstslurk) en timme senare. Då är han ju mindre hungrig vid nästa mål.

Men det är helt förståeligt att man hamnar där för man vill ju så gärna att barnen ska äta, nånting, nångång.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej och tack för svar igen!
Jag kanske var otydlig, men han får inget mellan målen (förutom där på kvällskvisten när jag är orolig att inte nattslurken är tillräcklig, och det är den inte heller eftersom han är svårammad och inte alltid accepterar välling på sked heller). Så så långt är jag med. Desto jobbigare att han inte vill ha mat, när han fått absolut ingenting på 3-4 timmar. Jag tror faktiskt att vi har en mat-hang-up. Det har varit så jobbigt med amning och matning hela tiden att jag lätt blir orolig och han vägrar.
Men som sagt måste vi våga börja med SHN på riktigt, eventuellt orka stå ut med att lägga honom första dagarna på dålig mat-bas och orka höra skrik utan att relatera det till hunger. Eller??
Jag tänker att vi kan börja kura efter en av de bra dagarna, när han trots allt har ätit nån burk och lite gröt och välling...
Mer synpunkter, det behövs..??
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej, det är jag som skriver igen..
Jag ville bara säga att vi kör med välling på sked nu som nattslurk, och jag har bestämt mig för att han inte kommer dö av hunger.
Nu ikväll la jag honom på det nya sättet, dvs inget utdraget amningsförsökande. Han blev jätteledsen när han skulle läggas. Ställde sig upp hela tiden, blev faktiskt hysterisk. Var till slut tvungen att ropa på pappa Lars, jag orkade helt enkelt inte hålla emot med buffandet som han ålade och skrek. Vi har lyckats vänja honom vid långa buffningar så nu när jag går ut tidigare med ramsan sätter han igång direkt.
Är det "fel" när man får buffa 10 ggr, med skrik emellan...?? Till sist är man nära att buffa till sömns i alla fall...
Åsa :?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det här sköter du så bra och du får så goda råd så jag kunde egentligen låta bli att lägga mig i och i stället bara uttrycka min största respekt :lol:

Tre små synpunkter bara:

1. Det är egentligen ingen bra idé att lite försiktigt småstarta kuren här och där - det leder nästan ofelbart till förvirring. Ju tydligare dess bättre.

2. Aptiten kommer, tro mig :!: Men du måste räkna med tre dygn av icke-nattamat innan lilla älsklingen fattar att han är hungrig. Under tiden dör han INTE av svält.

3. Han är en gammal man. Varför ska han ha välling överhuvudtaget? Ge honom allt han äter men håll schemat och tiderna benhårt :!: Med aptiten kommer han att dricka också (själv). Du kan t ex ge banal ljummen mjölk i pipmugg att ta på kvällskulan, om det skulle passa.

Har ni fastnat i buffningsträsket, det hemska, så kan ni skippa det också. Använd skrattet-till-go'nattet (hejdlöst) och sedan tillrättaläggandet sakligt och distinkt, samt omedelbart och enbart solfjädern sedan, tungt utbredd och statisk, tills lilla barnakroppen slappnar av. Och det kan du :!: Du är trots allt fortfarande starkare än han (får vi hoppas) :!: Har du sett dvd:n som hör till Sova hela natten-boken? Där kan man tala om slingerålar... :lol:

Buffningen är lika lite nödvändig som nattslurken i just vällingform; det viktiga här är att 1. man kan lugna lilla barnet, 2. att ungskräpet äter, åtminstone NÅGOT, och då menar jag en sked eller 20 gram, av vad som helst, i kvällsritualen med bad och skratt.

Det här går fint och vackla inte nu - det är det sista han behöver :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack Anna för svaret!
Ikväll tutar vi igång på Riktigt! Rapport följer om någon dag, tack för råden vi fick.
Åsa, Lars och Arvid
Amalia

Inlägg av Amalia »

Hej!

Lycka till ikväll och natt.
Mamma till 2 flickor.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"