Vadå ramsa?!?! Vill ha sällskap...

TinasDag
Kontakt:

Vadå ramsa?!?! Vill ha sällskap...

Inlägg av TinasDag »

Hej!
Här är ytterliggare en liten prins som börjat sömnstrula under julen :shock: Min man och jag står som handfallna! Fattar absolut ingenting?! Började på julafton med en normal läggning. Sen vaknade han efter 6-7 min och grät. Jag ramsade två gånger men gick sedan in, lade tillrätta och gick ut så fort han var lugn. Somnade om.

Tydligen vaknade han dock när vi julstökade i köket under musik, prat och matlagningsljud vilket vi missade. När jag väl hörde att han grät måste han varit igång ett tag för lillen var helt svettig och panikgrät :oops: :shock: Stod hos honom tills han somnade.

Kvällen efter vaknade han igen efter några minuter och struntade blankt i ramsan. Efter 15 min gick min man in och stod tills sonen var lugn. Gick ut med ramsan och han somnade om. Så långt "allt väl"...(nja, nästan då :? )

Sedan dess har det eskalerat! Han står upp och gråter i sängen så att han hulkar och hämtar knappt andan så fort man lämnar rummet. Börjar till och med gråta när vi går in i rummet numera! För mig låter det som "väldigt ledsen gråt" och min man får numera ta läggningarna för jag fixar det inte. Så fort man kommer in i rummet igen så lägger han sig automatiskt själv tillrätta och blir lugn efter en liten stund. Går man då ut med ramsan är cirkusen i full gång så fort man lyfter händerna från honom. Vi ramsar hurtigt, glatt, bestämt argt och HÖGT för att överrösta. Inget tar. Han lyssnar överhuvudtaget inte. Numera tar kvälls- och dagsläggningarna ca 30-40 min... Vår semla som tidigare lade huvudet på axeln och bara blev helt underbart sömntung så fort man stängde dörren. Somnade som en prins både hemma och borta. Men nu detta?!?!?!

Min man och jag vet att attityden är ALLT och att vi måste ta ledningen (levde ju med ett annat liv i 9,5 månader... :shock: ) för att Dag skall veta vad som gäller. Vi vet ju att han kan detta men förstår verkligen inte varför han inte svarar alls på ramsan i nuläget?! Martin har börjat spela musik på hög volym utanför rummet vid läggning och det hjälpte första natten men inte sedan...

Vi har följt schemat ordentligt sedan vi kurade men nån enstaka förskjutning (VÄLDIG sällan, fråga våra bekanta :wink: ) och har mycket utevistelse och social delaktighet. Vi skrattar i mängder och följer BB-filosofin i allmänhet. VAD ÄR DET SOM ÄR FEL? undrar jag således. Kan tillägga att en god vän till oss (var son är lika gammal som Dag) har exakt samma problem sedan ett par dagar tillbaka :-k

Dags schema ser ut så här:
06.30 godmorgon med amning
08.00 gröt
utevistelse, hundpromenader, social delaktighet
11.30 lunch
12.00-14.00 sova
14.30 mellis
utevistelse, hundpromenader och mera social delaktighet
17.30 middag
18.00 bada
18.45 nattslurk
19.00 sova gott :?

TACKSAM för hjälp!
Stora kramar från Tina :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej,
nu är det läggning på G och jag har tagit mig an den. Sonen skrattade lite svagt med mig innan läggningen vid kvällsbus...han har varit magsjuk ett par dagar så formen är inte den bästa!
Han var lugn när vi gick in i rummet idag men började gråta efter tilrättaläggandet och en kort (ca 30 sek) solfjäder. Ramsar ut glatt. Gråter men jag anar mig en lite lugnare ton så jag ramsar glatt/lite bestämt en gång till efter ett par min. Han gråter ännu. Förtvivlad. Tar i ännu mer när han hör mig och Martin.
USCH! Vad jag tycker detta är jobbigt. Jag vet att attityden är allt!! Men när ens (dessutom sjuka) son gråter vill jag bara in...Jag och vargarna då :? :oops:
Vi har verkligen kört i diket! Och det är fasligt halt i det diket...
Kram :heart:
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Fnurror kommer och fnurror går, i alla familjer, t.o.m min :wink: :D

Ibland kan man hänföra sovstrulet till något specifikt som förtrots, lära sig gå, sjukdom... men lika ofta kan man inte räkna ut vad det beror på. Och sanningen är att det inte spelar någon roll. Det är klart att man ska göra en "felsökning": titta till schemat och antalet sovtimmar, skärpa upp saker ett extra snäpp med mat, utevistelse o.s.v. lägga extra krut på skrattet till godnattet... ja, du vet ju. Om ni är oroliga att han har ont någonstans kan ni skjuta den vargen genom att ge honom en Alvedon innan läggdags. Men sen gäller det gamla vanliga: ramsa när du vill gå in och gå in när det blir KRIS!

Ibland har man spårat ur så att det kan vara läge för en minikur, att man hjälper barnet lite extra under ett par nätter för att sedan backa i vederbörlig ordning. Är det läge för det tror du?

Hotta upp Attityden och ge honom den säkra ledning han så väl behöver!

Stor, peppande kram från Lua. :heart:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Tina :heart:

Håller med Lua, klok som vanligt!

Det jag tänker som jag själv gjort när det strulat, är att jag bestämt mig för att erbjuda EN solfjäder när det är gråtigt. Och då har jag gått in och fjädrat innan jag ramsat, så att ramsan inte förlorar sin verkan. För ramsar man först och sen går in och fjädrar / buffar berättar man att "först får du ramsa och sen får du skön buff" :roll: och det är ju inte sant...

Så gör som du brukar vid läggning, och jag VET att du kan ramsa väldigt glatt och högt, så kör på det. Och iväg med dig och gör något, stanna inte av och lyssna! Fokus framåt!
Om du sen hör att han är ledsen, så in, bestämt och rejält, och solfjädra honom nästintill sömns. Han ska bli rejält sömntung!
Och då går du, med ramsan.

Tydlig, rak, säker!

Det här fixar du!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej Tina! :D

Jag har egentligen inget nytt att komma med, du har fått så bra svar redan. Vill bara peppa lite. :wink:

Jag tror det är lätt att man drar in vargarna när man tänker "varför". Du skrev i en annan tråd att "ni fattar ingenting just nu". Och nej, man kan ju inte veta varför de får en fnurra alltid. Men jag skulle råda att tänka "Vi fattar" istället. För det gör ni. 8) Ni vet att det inte är farligt att sova, ni vet att ni kan skjuta varenda varg som smyger sig på, ni vet att han är trygg och säker, och ni vet att det inte är synd om någon som får sova gott. :wink:

Ni fixar det, gå in för det med en dundrande attityd och genomför. Pepp pepp...
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Tack Lua & Mia! Alltid skönt att veta att man har stöd i ryggen... 8)
Läggningen idag gick faktiskt "över förväntan" (jag VET :roll: en stoooor varg...) men så hade jag ju bestämt mig för att greja det själv, utan maken :oops:

Ont har han inte. Inte öron, inte mage (mer än stackars magen nu då de senaste två dagarna :( ) och inga nya tänder. Men nån fas är det onekligen. Det är ju det som jag har så svårt för...att låta grabben klara sig själv. Utan mamma :oops: Ja, ni vet...

Minikur vet jag inte om det behövs? Å ena sidan tar han ju inte ramsan, men å andra sidan oroar jag mig för att vi fastnat i "solfjäderträsket" eftersom det bara är det som duger åt lilleman? Jag vet ärligt talat inte men har själv funderat i dessa banor :?

Om jag förstår dig rätt Mia så, går jag alltså in och solfjädrar ganska snart efter läggningen om han inte går ned i gråt? Sen ut med ramsa när han "nästan somnat"? Och jag lovar, jag skall "gå till mitt" och inte hänga utanför dörren :wink: (har nog gjort det lite nu :oops: )

Ja, detta är ett dike vi skall upp ur! Återkommer!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

TinasDag skrev:Om jag förstår dig rätt Mia så, går jag alltså in och solfjädrar ganska snart efter läggningen om han inte går ned i gråt? Sen ut med ramsa när han "nästan somnat"?
Jo, precis så, för man hör ganska snabbt vart det bär hän... Men det här är alltså undantag, nåt man gör max två-tre kvällar för att bryta en dålig ovana!

Skönt att kvällens läggning gick bra, nu är det bara uppåt som gäller!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Tack Bluna! Vi måste ha skrivit sammtidigt :D
Tänk ändå att detta forum finns :thumbsup: och vilket härlig stöd som finns här när alla kvarterets vargar bosätter sig hemma hos en...
kiki

Inlägg av kiki »

:lol: Och jag veeeeet att lille Dag köper en lååååååång solfjäder :lol: Jag räknade till 600 x 4 i gastsjön innan jag ramsade mig ut :lol: ajajajaj vad ont jag hade i ryggen och benen ajaj, jag fick ta 5 nya andetag för att klara sista versen på ramsan.

Kramis Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Å, vad jag älskar er allihop. Förlåt denna fullständigt - vad heter det nu? - onödiga vetskap... eller kunskap...

Det är så härligt med detta forum och jag är så STOLT över att det är jag som har hittat på det, haha :lol: O:) :lol:

Tänk om JAG hade haft tillgång till något liknande...

Vad jag ska säga om jag nu ska försöka säga något klokt, är att julen är ett litet helsike för riktigt små barn. Med all denna obegripliga cirkus :shock: Massa folk, händer massa saker, röra och hispa och stress, allt utom lugn och ro :x

Det finns en anledning till att folk tar upp små barn i famnen, beskyddande, när tomten kommer :shock:

Och inte nog med allt detta obegripliga, träd inomhus (när man just håller på att lära sig hur världen ser ut), miljoner människor och lika många presenter som man inte fattar hälften (eller någonting) av, uppståndelse och ljus överallt (som man inte får blåsa ut, vad ska man då ha dem till :?: ) - plötsligt men inte oväntat kommer så VARGEN rusande, gläfsande och dreglande! Förvånande :?: :!: Inte.

Mamma Tina - gör barnet ett tjänst. Skjut vargen. Låt lille Dag glömma både varg och julvarg, förlåt jul :wink: Åter till den lugna, SÄKRA (kända, trygga) ordningen :lol: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Jo julvargar har nog huset varit fullt av dessvärre inser jag nu....
Har hottat upp attityden två snäpp 8) speciellt efter att ha läst ditt svar Anna till en annan mamma http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight= Snacka om att jag tog till mig och insåg att det faktiskt är VÅRT fel att vi snubblat så låååångt ut i diket... :oops: Läggningen av Digge nu på dagen tog 5 min av protester med en upplysningsramsa och sen en cool mamma vid datorn :D Man tror att man har ATTITYD och att man förmedlar LUGN när det i själva verket är precis tvärt om!
Men nu så!!
Snart är vi tillbaka vid dom lugna, lyckliga och rofyllda läggningarna.
Måste bara applådera Nya mammans tråd "framgångsstrategi för två små trasslingar". Hur underbar som helst och MITT I PRICK!
Nya mamman skrev:Vi har två underbart säkra sovare, så säkra att varje gång det fnurrar lite, så tror jag att allt är KÖÖÖRT! Nu är det goda livet över, nu är det samsovning, evighetsnattningar och utebliven vuxentid som gäller, vi har haft vår beskärda del av trevligheter. Typ. Trillade i samma tankefälla denna gång.
Så här känns det VARJE gång det gnisslar lite... :oops: Hur kan man förmedla attityd då :roll:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

Det är nu man har de sjutton andra bebisarna att ta hand om OCKSÅ.

Och på toppen, arton kor som råmar juvren av sig för att ingen mjölkar dem.

:sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Rapporterar från kvällen läggning \:D/ \:D/ \:D/
Lilleman sover efter gråt på utramsa, mer "stackars mejgråt" varpå en snabb glad ramsa följde efter 2 min. Han somnade. :sleep: :sleep: :sleep:
UNDERBART!!!!!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:wink:
Tänk - jag visste det :D :!:

:heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

8) :heart:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"