Kura mina 4 manaders tvillingar!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
twincesses

Kura mina 4 manaders tvillingar!

Inlägg av twincesses »

Hej Halla alla kurare.

Nu behover jag en massa rad eftersom jag ar fullt bestamd att kura mina sma tjejer. De sover redan ganska bra sa an sa lange ar det inte ett problem, men jag tror pa metoden och vill verkligen genomfora den.

Just nu sa ser det ut sa har for oss:

19:00- ca 03:00 sover (vaknar och ar hungriga)
03:00-03:20 ater
03:20-5:30 or 6:00 sover
6:30-8:00 ater leker
8:00-10:00 sover
11:00-12:30 leker ater
12:30-14:30 sover
14:30 leker och ater
17:00-17:30 sover
17:30 leker av sig.
18:30 Ater
19:00 God natt

Ibland ar den 30 min innan planerat, och ibland 30 min efter planerat. Det ar tjejerna sjalva som blir trotta och somnar sa jag har faktiskt inte behovt gora sa mycket. Jag vill bara att de ska borja sova 12 natter och sen "riktigt" bestamda tider pa dagen. De somnar nastan alltid i vara famnar, och har inte latt for att somna sjalva.

Nagra fragor:

1. Jag forstar inte hur AW kurade tvillingar samtidigt eftersom barnen inte kan sova i samma sang. Tankt om de skriker och behover buffas eller hasolfjadern samtidigt?

2. De delar ju vagn sa hur blir det med vagnrycken? Kommer jag vacka den som redan somnat da?

3. Vad rekomendarar ni far dagslurar? Jag skulle foredra langre lurar ca 2h istallet for manga 45 minutare. Vet inte riktigt hur jag ska lagga upp schemat...

Tack Tack kom garna med massvis med rad eftersom det har ar min forsta kurning! Jag ska borja kura den 29 Dec.
Mamma till varldens finaste Liv och Lilly 080903
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Kura dem lugnt och fint. De är inte särskilt hungriga vid tre, tro mig. De äter för att de har lärt sig att det ska vara så. Men det ska det ju egentligen inte längre :shock:

Shape up de där 30 minuterna - håll dig till marginalkvart! Då förvirras de inte, dvs schemat påverkas inte. En halvtimmes marginal kan man bara kosta på sig vid kvällen för tidigare läggning, om och när så behövs. Aldrig annars, om man inte vill förvirra de små barnen.

:arrow: Läs om lille Ludvig, 3,5 mån, i Internationella Sova hela natten :idea:

1. Naturligtvis ska de inte sova i samma säng utan i var sin. Man får springa som en flådd råtta mellan barnen första natten, men det går. Ramsan avslutar alltsammans varje gång man störtar ut (och det gör man), och man ramsar dem båda över en kam. Andra natten minskar trafiken väsentligt och ramsan tar över - HÖG, glad och energisk, dvs sant betryggande, utifrån.

2. Under kuren bör de inte dela vagn. Måste de det, får du vagna dem båda över en kam och inte frukta att de ska väcka varandra, utan risken är att den som sover tror att det ska vagnas evinnerligen och bryter samman när vagnen står stilla. Ska du kura, tycker jag du ska försöka ordna två separata vagnar.

3. Schemat måste du fundera fram själv, utifrån precis det du skriver och tänker. Det kan ingen annan göra åt dig. Och det ska vara så noga genomtänkt att du inte ens drömmer om att "fråga" barnen efter godkännande, dvs testar hit eller dit. Du måste VETA exakt vad du vill, och vad du gör, och varför :!:

Då kan du också hålla fast vid saker och ting och inte vingla. Någon utvärdering kan man inte göra förrän tidigast efter uppföljningsveckan, så det gäller att tänka efter före :wink: :P
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vid 3+4 mån är det 15,5 tim sömn som schemat skall innehålla 11-12 timmars natt och 3 dagslurar.

Jag rekommenderar oftast att man fördelar detta som så att man har 12+45+2+45. Men jag ser att du har 11,5 timmars natt så då skulle du kunna ha det som så 11,5+1,5+2+45. På det viset har du i alla fall 2 långa lurar.

Jag vill dock komma med ett litet PS. Du har tvillingar, jag personligen skulle inte kura dem förrän du har "smakisar" MAT med i bilden (inte bara bm eller ersättning) samt att de bör vara 4 mån fyllda! Är de för tidigt födda kanske du även vill ta hänsyn till korrigerad ålder om det är mycket tidigt. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
twincesses

Inlägg av twincesses »

Ok inatt ar det dags for natt nummer 1! Har fatt min mamma att lasa boken sa hon ska hjalpa mig de forsta 4 dygnen. Nagra fragor innan jag borjar:

1. Gar det lika bra att kura pa rygg? Bada barnen sover pa rygg (somanr pa rygg, vaknar pa rygg). De OGILLAR att trana nacken (ligga pa mage).

2. Kan man kura med napp? Ar det nagon som har gjort det? Bada tjejerna tar till sig nappen nar de ar trotta. Ibland vaknar de pa natten, och da stoppar jag in nappen och da blir de lugna igen.

3. Deras "sov" schema ar foljande (Svenk tid ar tva timmar tidigare):

21:00-0800 Sova
09:30-11:00
13:30-15:30
17:30-18:30

Ar det ok att ta en 1 timmes lur? Vet inte riktigt hur jag ska pussla ihop det for deras pappa vill ABSOLUT ga med dem varje dag pa deras tva timmars lur 13:30-15:30.

Ar 2.5h for lang tid for 4 manaders bebisar att vara uppe? De blir totta redan efter 1.5h. Ar det naturligt eller kan jag "kura" om det?

TACK TACK TACK! Oh ar sa sugen pa att borja redan nu.

ps. oj en fraga till

Tvilling nummer 1 vaknar vid 4:00 och ater och somnar snabbt igen, medan tvilling nummer 2 inte vaknar forran 08:00 som hon ska. Det ar som ar kruxet for oss ar att lagga dem pa natten. Vi maste halla dem, sjunga etc. Pa dagarna sover de bara i vagnen. Eftersom de inte vaknar sa ofta pa natten, kommer de ta langre tid for dem att lara sig och svara pa ramsan?
Lou

Inlägg av Lou »

Hej!

Snabba svar på några av dina frågor:

Barn sover bättre på mage, men du måste då ha andningslarm, för andningen är ännu inte helt automatisk för så små barn.
När de sover behöver de ju inte träna nacken, inte sant, de vilar den :wink:. Jag har själv kurat på rygg och det gick bra. Men nu har min dotter själv börjat vända sig till mage och sidan när hon sover.

Nappen ska kastas redan första natten. De vaknar för att de tappar den och då måste du stoppa in den igen.

Men jag håller nog med Torsmamma. Jag skulle vänta ett tag med att kura.

Lycka till hur som helst! :thumbsup:
/lou

:thumbsup:
Lou, en dotter född 080224 :heart:
( Kurad nov -08 )
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Du har väl sett att det numera finns ett särskilt tvillingforum :?: :lol: :heart: :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
twincesses

Inlägg av twincesses »

KANON! Sag inte det! Tack for alla svar. Lilla Liv sov fran 09:20-02:20. Har ramsat och buffat nu i 1h 30min. Antligen har stumpan somnat (det ar oftast runt 3:00-4:00 hon vaknar och tar sig en nattslurk). Nu haller jag tummarna att hon far lite somn!

Ska flytta over till tvilling forumet nu. Bara nagra snabba fragor:

1. Nar slutar jag buffa? Nar hon ar tyst eller nar hon kanns helt avslappnad. Ar radd att hon hinner somna om jag buffar for lange. :?
2. Pa vag ut fran rummet borjade hon hojta igen. Buffar jag pa en gang da? Eller gar jag ut med ramsan, och upprepar utanfor nagra ganger?

T
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Hoppas natten gick bra, och du löste dina frågor :!:

Du buffar tills dom är sömntunga, inte helt tysta nödvändigtvis, min son lät ahh ahh ahh lite dovt fast han var helt avslappnad och hade jag då fortsatt buffa han han nog somnat :wink:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
twincesses

Inlägg av twincesses »

Tack for det snabba svaret. Det gick faktiskt ganksa bra med Tvilling1.

02:25 vaknade hon och da buffade jag o ramsade jag ut och in. Hon blev tyst.

03:00 i 10 min, men satte snart igang igen. Buffade gjorde jag. Hon fick nog lite panik och ville ha mat men jag buffade pa och pa.

03:45 blev det tyst.

07:05 Borjade hon prata lite. Jag avvaktade och det blev tyst efter en min.

08:00 Gick vi in och vakte sotnosen. Lilla Liv los som en solstrale!

Idag ar det dags for Lilla Lilly att kuras. Hon sover redan 11h/natt men har lite problem att somna sjalv.

Tror ni att det kommer ga lika svart for tjejerna att forsta vitsen eftersom de inte vaknar sa ofta?

Pa dagslurarna ska de ga pa promenader. Men i framtiden vill jag att de ska kunna ta deras lurar i sangen ocksa. Imorse nar deras pappa tog dem ut pa promenad sa sa jag bara ramsan en gang. Eftersom de har haft samma dagslurar utomhus i over en manad sa tror jag att de tror att det ar vila dags nar vi satter pa overallerna o gar ut...vad tror ni? Jag vill att ramsan ska ta, inte overallerna!

En sista fraga; borjar jag natten med att buffa? Eller sager jag bara ramsan och gar ut? Lite oskar dar men igar natt sa jag ramsan och gick ut och fick protester pa en gang.

TACK ALLA!
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

Det lät ju som en jättebra natt!

Säger du bara ramsan så kommer den ta lika bra som overallerna inom kort. Det hela handlar ju om att betinga ramsan med sömn och trygghet. Kan man betinga en overall, så kan man lika gärna betinga en ramsa. :D

Du börjar med att buffa vid läggningen, första natten. För det var det du undrade? Eller missförstod jag?
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
twincesses

Inlägg av twincesses »

Tack for svaret!
Det gar bra och tjerna sover som stockar! Men fragan ar: tar ramsan? Jag vet inte riktigt... Jag har sa svart att late henne ligga och skrika. Hur lange ska man bara ramsa utan att ga in? Vill inte gora lillan orolig. De sover ju sa fint pa natterna jag onskar bara att laggningen var lattare.

Tack igen och gatt ar!
twincesses

Inlägg av twincesses »

Ps.
1. Ger jag bekraftelse ramsa pa dagsluranra ocksa? Stirrar mig nog lite blind (har last igenom boken 2 ggr.

2. "vagnar" jag bara tills det ar tyst i vagnen? Eller fortsatter jag i nagon halv minut till? Jag forsokte vagna tills hon var tyst, skakde lite och sen avslutade med ramsan men hon gall skrek...gick tillbaka och gjorde samma sak 5 ggr. BOrde jag "vagna" i langre intervaller?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"