Uppvak under förtrots

Skriv svar
wirre

Uppvak under förtrots

Inlägg av wirre »

Här har vi strulat till det rejält!
Det började med att lilla damen började vakna extrem tidigt... (Tja... Eller innan. Hon har liksom sovit så bra så vi har inte tänkt så mycket på att hålla rutinerna exakt mm. :oops: )
Ialla fall... När hon vaknade tidigt så har vi avvaktat en stund, men när vi känt att hon varit riktigt vaken och börjat väsnas (storasyster sover i samma rum och är lättväckt på morgonen), så tog vi upp henne och lade henne i vår säng. :oops: :oops: där låg vi och myste och halvsov i ca. en timme (till kl.sex).
Sen strulade vi till det än mer. Vi tog upp henne vid fem, bytte blöja och lade henne igen. Detta har fungerat i ca. en vecka men igår vaknar hon lite när som under natten och i kväll vaknade hon vid 23 och ville upp. INGENTING hjälper och hon skriker än...(0.00)

Vi har ramsat och lagt ner och jag vet inte vad... All attityd är borta och allt är kaos. Vet inte hur jag ska avsluta detta i kväll....?
Mamma till två små flickor födda juni -03 och maj -07.
wirre

Inlägg av wirre »

Hon somnade till slut....
Hon lugnade ner sig och tystnade i flera omgångar , men när vi bekräftelseramsade så började hon om igen med ett illtjut! T ill sist när detta hållt på i en och en halv timme, så gick sambon in och lade ner henne och buffade. Då var hon så trött så hon somnade bums. Och sov till 5.42.

Nu inför natten:
Helt annan attityd från oss, såklart. Men några frågor behöver jag ha svar på.
Skall jag bekräftelseramsa när hon tystnar efter skrik? Hon blev ju HELT galen av det inatt.
Skall jag pangramsa när hon vaknar på natten eller bara avvakta?
HUR gör ni när ni buffar? eller är hon för stor? Hon är ju så stark och "ålig" att inte ens sambon med sina stora händer kan hålla henne på plats.
I morse tog vi upp henne 5.50 trots att vi bestämt 6.00. Vi tänkte att vi skulle ta upp henne när hon inte skrek och innan hon "skrikit" upp sig.
(Vi införde väckarklocka imorse också.) Men hur "bör" jag göra egentligen? Avvakta och göra ingenting, för att sedan låta klockan ringa kl 6.00 och gå in och ta upp henne mitt i skriken och protesterna?

Nu får det vara slut på allt trams från oss vuxna! nu ska vi ta tag i det här och ge ordentliga svar.
wirre

Inlägg av wirre »

Här kämpas det på, men lite svar hade jag tacksamt tagit emot.

Ska jag pangramsa när hon vaknar på natten?
Eller avvakta och sedan ramsa när hon varvar upp?
Eller avvakta och sedan lägga tillrätta? Om hon då reser sig direkt, ska jag ramsa mig ut, eler lägga ner igen och eventuellt buffa?
Om hon vaknar strax innan 6, (då vi bestämt att vi gör morgon), ska jag sätta igån väckarklockan och göra morgon då, medans hon är glad. Eller vänta tills 6 och köra på som om allt är i sin ordning och ta upp henne trots att hon illvrålar?

Hon har haft många uppvak i natt. Vi har gått in och lagt tillrätta och hon har då somnat bums utan ett ljud. Hon har somnat, men vaknat igen ca. en gång i timmen sedan kl.00.00.
Sedan kl 3.00 vaknar hon en gång i halvtimmen och kämpar emot när jag lägger henne ner. Fått solfjädra en gång. För tillfället somnar hon endast korta stunder, skriker däremellan och jag avvaktar tyst... 8-[
wirre

Inlägg av wirre »

Jag fortsätter väl min monolog, om inte annat för att peppa mig själv. :roll:
Hon vaknade 5.43 idag också. (Ja, efter alla de andra uppvaken inatt...) Jag gick in för att lägga ner när hon varvat upp en stund. Inne i rummet märkte jag att det storbajsats. Så jag tar direkt, reflexmässigt upp henne för att byta blöja. Det blev kanske inte så bra? Jag gjorde ju ingen morgon i stor stil och framförallt; ingen väckarklocka. ](*,)

Hmmm. Nåja. Det är väl bara att fortsätta i samma stil?!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej wirre! :)

Hoppar in här om det går bra:

jag brukar själv tänka så här när det strulas närmare morgon:

1) behöver jag ändra något på schemat? Hon kanske sover för mycket på dagen och det är dags att göra lite finlir med tiderna? Kan göra susen med morgontrassel! :)

2) Jag bekräftelseramsar inte folk som "vet vad som gäller". Jag påminner, (eller informerar :roll: ) och sedan är det bra. Vidare stök får man gärna fixa på egen hand. Börjar det låta som kris kan jag bjuda på lugn, klassisk musik. Plockar ner pulsen på alla inblandade... :wink:

3) Du har redan infört väckarklocka? Bra! Det är många som säger att det gör stor skillnad även om jag själv aldrig haft någon.

Och så lite pepp:

Igårkväll vid halv elva när jag skulle gå och lägga mig kände jag Doften :roll: av en B-blöja från Sofias rum. Hon sov djupt. Jag gick in, nisåg att jajamen, här har det hänt grejer utan att jag informerats, gick och hämtade ren blöja, och våtservetter, bökade av henne byxorna, blöjan, torkade, bytte rent och gick ut. Under hela processen sov Sofia djupt. Helt medvetslös! :lol:

Lyssna till DIN inre röst. :) vad säger den i olika situationer? Våga lita till den så blir det bra! :)
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Wirre

Lite förtrots verkar ni allt ha. :wink:

Nu gäller det att införa en handlingsplan, hålla sig strikt till den och få ordning på torpet igen.
Viktigt nu är att ni gör likadant VARJE natt framöver tills denna fnurra lagt sig. Handlingsplanen hjälper också er ömma att hålla attityden på plats och inte bli osäker på vad man ska göra och inte.

På natten - dvs från läggning fram till vartgtimmarna som inträffar mellan 04-06 ska ni inte göra någonting. Helst. Avvakta och ge henne en rejäl chans att reda ut sina uppvak själv. När det är så krisartat att du känner att nu MÅSTE jag gå in :arrow: DÅ ramsar du. Inga onödiga gracer alltså. Föreställ dig att dörren till hennes rum är låst och du har tappt bort nyckeln och du måste lugna henne med din röst. Ha den känslan i kroppen när du ramsar.

I vargtimmen agerar man lite annorlunda. Då brukar vi rekommendera följande:
:arrow: Pangramsa vid första pip. En rejäl bastaramsa som talar om att morgonen inte har börjat än. Den ges för att mota Olle i grind och förmedla att här sover alla som grisar på nätterna.
:arrow: Avvakta sedan. Och avvakta och avvakta. Tycker du att hon "fastnar " i sitt gnäll och vare sig går upp eller ner så kan du ge en ramsa till.
:arrow: Utbryter krisläge kan du gå in och lägga tillrätta följt av ramsan på vägen ut men sen är det slut på trafiken.
:arrow: efter detta alternativt vid läget då barnet ev. fastnar använder många de eminenta verktygen "klassisk musik" eller husljud". De skapar en ridå mellan dig och barnet. Barnet får nåt annat att lyssna till än sin egen klagosång och du lägger koncentrationen på annat håll. Toaletter blir dessutom skinande rena, disken klar för resten av dagen, och inga dammråttor i vrårna här inte. :wink:
:arrow: När morgonen kommer så ha en väckarklocka som konsekvent ringer varje dag utanför hennes rum. Kanske kan hon själv vara med och stänga av den?

Nyckeln ligger i ett omsomnade i vargtimmen. Lyckas ni med det bryggar hon snart över sina uppvak själv.

Håll er till detta, eller vilken handlingsplan ni nu bestämmer er för, i minst fyra nätter och sen torde saken vara biff. Det viktiga är att inte trafikera rummet och förmedla att du/ni måste komma för att natten ska kunna fortsätta. Bajsblöjor endast en kvart innan morgon skulle jag inte bry mig om.

Hoppas detta gav något. Hör av dig om du har fler frågor.

Lycka till :!:

/Åsa
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Se där, Päivi hann också svara... :D
wirre

Inlägg av wirre »

Tack för svaren. Gud vet att jag behöver dem!
Nätterna har hyfsat till sig , men vargtimmarna... Suck... Måste nog titta på schemat. De senaste nätterna har hon vaknat vid 5.30, men gnällt, skrikit fram tills vi gjort morgon. Det kan jag stå ut med, men imorse sabbade jag det. Igen. :oops:
Sov på nedervåningen, då jag varit uppe flertal gånger med sjuk hund. Hade precis somnat in när jag vaknar av att liten skriker. 5.00 Far helt yrvaken upp på ovanvåningen, undrandes hur länge hon skrikit. Illskrik. Ledset. Min sambo har så klart inte vaknat. :roll: Lyssnar lite till, men hon varvar upp än mer . Om nu det är möjligt. Så jag går in i rummet och ska lägga tillrätta. Går INTE! Märker att hon visst kunde varva upp mer! :wink:
Går ut. Avvaktar. Ledsna, smått hysteriska tjut. Går in och lägger tillrätta igen. Går inte nu heller. Till slut går jag ut och sätter på väckarklockan och gör morgon..... ](*,)
Suck. Nåja. Nya tag;

Päivi:
Har aldrig provat musik. Ska göra detta. Husljud är svårt att variera, eftersom vi sover på ovanvåningen. Det enda som jag kan använda är dammsugaren. Räcker det?

Jag hade gärna lyssnat på min inre röst, men kl.5.00 HAR jag ingen inre röst, bara medvetslöshet. :wink:

Kantarella:
Lägga tillrätta... Hur då? Jag får ingen ordning på det, de gånger hon är arg. Ska jag strunta i det då och bara lägga ner och sen snabbt ut?

Väckarklockan införd!

Vi har innan också skämt bort henne med att lägga på täcket någon natt ibland. Hur gör ni andra. Tar på strumpor?

Här finns många vargar märker jag... Är visserligen djurrättskämpe, men här är det dax att ta fram geväret och utrota dem!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag hade gärna lyssnat på min inre röst, men kl.5.00 HAR jag ingen inre röst, bara medvetslöshet
Ouf - det är inte utan att jag förstår dig. :roll: Se då vad klassisk musik kan åstadkomma. :) Ibland rena underverk. Barnet får annat att lyssna på, distraheras och börjar - om än motvilligt att slappna av, vilket ju är förutsättningen för att man skall kunna få till en omsomning. :)
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej igen!
Lägga tillrätta... Hur då? Jag får ingen ordning på det, de gånger hon är arg. Ska jag strunta i det då och bara lägga ner och sen snabbt ut?
Arga barn går inte och ska inte verktygas..... alls! Är man arg måste man få reagera klart. Tänk efter hur du är när du är förbannad. Inte hjälper det att någon kommer och duttar. :roll: Det måste UT - sen är man mottaglig.
Blir det protester vid själva tillrättaläggandet så kör på bara och strunta i att ben åker upp och armar ner. Gör momenten - en gång - hon vet vad det betyder. Armarna upp, benen ner och huvudet åt sidan. Ut sen fort som attan med en hurtig och glad ramsa. Inga frågetecken i den inte. :wink:

Jag lägger inte på täcket på min 8månaders. Han fixar att ta på sig det själv om han skulle frysa. En behaglig sovtemperatur är mellan 17-18 grader i rummet. Har ni det riktigt kolsvart därinne?

Kolla även över schemat. Jag har precis själv gjort en schemaändring pga dessa evigt tidiga morgnar. Drog ner från tre till två lurar och vips - imorse sovs det hela vägen fram till morgon.

Lycka till!

/Åsa
wirre

Inlägg av wirre »

Ett sent men välment tack till Kantarella och Päivi!!! Jag har aldrig i mitt liv, faktiskt, sovit en hel natt. Jag sover oerhört dåligt. Så när liten började strula och vaknade så oerhört tidigt blev jag också helt slut på dagarna och har inte orkat skriva. Man ni ska veta att jag tog till mig era råd!
Liten vaknar numera kl.6.30 till väckarklocka!!! :D Tjolahopps! :lol: Inte gick förändringen på en vecka, men sakta, sakta har vi nått hit.
Vi justerade schemat och tog envist helt enkelt inte upp henne om det inte var morgon. (Oj, så arg hon var några nätter. Fast inte så många alls faktiskt. Det inser jag nu i efterhand.) OCH lade till väckarklockan!

Vad hade jag gjort utan detta forum med alla hjälpsamma människor? Förtvinat och dött, förmodligen! :wink:
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

:thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"