Hej Wirre
Lite förtrots verkar ni allt ha.
Nu gäller det att införa en handlingsplan, hålla sig strikt till den och få ordning på torpet igen.
Viktigt nu är att ni gör likadant VARJE natt framöver tills denna fnurra lagt sig. Handlingsplanen hjälper också er ömma att hålla attityden på plats och inte bli osäker på vad man ska göra och inte.
På natten - dvs från läggning fram till vartgtimmarna som inträffar mellan 04-06 ska ni inte göra någonting. Helst. Avvakta och ge henne en rejäl chans att reda ut sina uppvak själv. När det är så krisartat att du känner att nu MÅSTE jag gå in

DÅ ramsar du. Inga onödiga gracer alltså. Föreställ dig att dörren till hennes rum är låst och du har tappt bort nyckeln och du måste lugna henne med din röst. Ha den känslan i kroppen när du ramsar.
I vargtimmen agerar man lite annorlunda. Då brukar vi rekommendera följande:

Pangramsa vid första pip. En rejäl bastaramsa som talar om att morgonen inte har börjat än. Den ges för att mota Olle i grind och förmedla att här sover alla som grisar på nätterna.

Avvakta sedan. Och avvakta och avvakta. Tycker du att hon "fastnar " i sitt gnäll och vare sig går upp eller ner så kan du ge en ramsa till.

Utbryter krisläge kan du gå in och lägga tillrätta följt av ramsan på vägen ut men sen är det slut på trafiken.

efter detta alternativt vid läget då barnet ev. fastnar använder många de eminenta verktygen "klassisk musik" eller husljud". De skapar en ridå mellan dig och barnet. Barnet får nåt annat att lyssna till än sin egen klagosång och du lägger koncentrationen på annat håll. Toaletter blir dessutom skinande rena, disken klar för resten av dagen, och inga dammråttor i vrårna här inte.

När morgonen kommer så ha en väckarklocka som konsekvent ringer varje dag utanför hennes rum. Kanske kan hon själv vara med och stänga av den?
Nyckeln ligger i ett omsomnade i vargtimmen. Lyckas ni med det bryggar hon snart över sina uppvak själv.
Håll er till detta, eller vilken handlingsplan ni nu bestämmer er för, i minst fyra nätter och sen torde saken vara biff. Det viktiga är att inte trafikera rummet och förmedla att du/ni måste komma för att natten ska kunna fortsätta. Bajsblöjor endast en kvart innan morgon skulle jag inte bry mig om.
Hoppas detta gav något. Hör av dig om du har fler frågor.
Lycka till
/Åsa