Toa och bajs.....

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Bustrollets Mamma

Toa och bajs.....

Inlägg av Bustrollets Mamma »

Min dotter (2 år och 9 månader) tog nyligen av sig blöjan och konstaterade att hon inte behövde den mer. Sedan dess har hon gått på pottan eller toan och det har gått jättebra. Med kisset.
Problemet är bajset.
Plötsligt kommer det bara och hon låser sig i en krampad position ståendes på golvet och så bajsar hon på parketten.....
VAD GÖRA?
Hjälp?
Ensamst?ende mamma till flicka f?dd 021114.
Startade kuren 14/10-04.
TV? TUFFA M?NADER tog det att n? fram till m?let...
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Se det som en olyckshändelse. Som BAJSET har ställt till. "Oj då! Kom bajset på golvet! Men snälla bajset, VET inte bajset var det ska komma någonstans?" och fråga barnet. "VAR ska bajset komma någonstans :?: :!: " och vänta på svaret. När du fått den upplysningen, utbrist i beröm över bajset, som fattar precis. "Å, nu vet bajset var det ska komma nästa gång! Så BRAAA! Tänk att du visste det och kunde tala om det för bajset. Det är ju verkligen inte meningen att bajset ska ligga här på golvet. Tänk att du visste det :D Så BRAAAA :D "

Och vänta och se. Händer en "olycka" igen är det alltså bajset du ska gräla på och barnet du ska gå i pakt med över bajset som inte visste bättre. Trögfattat bajs, helt enkelt :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
lill

Inlägg av lill »

Åh, du är så härlig, Anna! :D :D Oj vad jag skrattade!! Kan inte vänta till imorgon när vi kan prata med kisset som hamnat på golvet och berätta för det var det ska hamna någonstans 8) (lilltjejen springer ofta nakenfis hemma – någon enstaka gång händer en olycka, fast oftaste väntar hon helt sonika tills vi ska åka någonstans och det är dags för blöja igen :roll: ).
bor i USA
liten skrutta juni 2003
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, lill :D Vad glad jag blir :D

Ja, världen är full av olyckshändelser. Kiss och bajs har verkligen inte mycket hyfs alltid :shock: :lol:
Bustrollets Mamma

Hahaha

Hahahahaha jamen LITE påläst är jag allt för precis sådär sade jag till henne och till bajset förra gången det hände! :lol:
Och den dagen det kom rätt (igår) så sade jag:
Men vilket BRA BAJS som kommer i toaletten! :D
Fortfarande får hon liksom panik när hon är på väg att bajsa och kniper ihop rumpan och skriker eller gråter. Hon blir lätt arg med och kastar saker omkring sig i frustration.
Så tråkigt att hon skall behöva ha det så jobbigt varje gång! :!:
Men vi kämpar vidare med att uppfostra bajset.
TACK för ditt svar som fick mig att känna att jag är på rätt väg!
:D
Startade kuren 14/10-04.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :D

Bajs är verkligen ett problem för många små barn, och jag tror att det beror på att det på något vis hör till kroppen, är "deras" (medan kisset bara skvalar iväg), och man vill inte släppa det ifrån sig, rättare sagt, man vet inte om man blir av med något som man egentligen borde ha kvar. Det är en "kroppsdel". Men det går förbi - de små älsklingarna lär sig med tiden och erfarenheten att de faktiskt inte blir berövade någonting, i alla fall inte för evigt, om man säger :lol: :lol: :lol:
Bustrollets Mamma

Senaste nytt...

Nej precis, så har jag ju också resonerat...!
Här kommer då senaste nytt:
Idag var det dags igen. Jag kände att problemet nu inte var att bajset "kom på golvet" utan mer att hon faktiskt inte vill förflytta sig i det "tillståndet" hon kommer i när hon känner att det är på väg.
Jag frågar: Kommer det bajs?
Hon svarar: "Nej."
Sen tvekar hon...."Jo..."
Men till toaletten vill hon INTE. :roll:
Jag kände verkligen att jag behövde hit in och fråga om råd igen, för jag fattade liksom inte hur jag skall få henne att komma över gränsen och våga ta sig till toaletten när det är dags. Hur skall bajset kunna komma rätt om hon inte hjälper det att hitta toan? :lol:
Men senare när hon lekte omkring här så gick hon faktiskt en sväng in på toan varje gång hon gick förbi dörren och rätt vad det var ropade hon på mig att det hade kommit bajs i toan!
Och mycket riktigt! Det hade det. Första gången det funkade.
Och tänk så mycket mer praktiskt och smidigt hon nu tyckte att det hela var. Inga tårar, inget kladd. Vilken lättnad hon verkade känna! Härligt. :D
Så ett litet citat från min goa unge när vi pratade om det busiga bajset som inte kom där det skulle och jag sade att hon får säga åt bajset att det skall komma i toan och inte på golvet, vad ÄR det för bus-bajs!? :D
Hon svarade:
"Men mamma, bajset svarar inte!!!?" :lol:
Startade kuren 14/10-04.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Härligt :D Pris och beröm :D

Och det är ju inte frågan om att trycka på en knapp - gör si, och PANG blir det resultat NU :D utan små barn beöver (som vi alla, hm :roll: ) lite tid på sig att smälta olika budskap och sedan att omsätta dem i praktiken. Det går inte på en kafferast att förändra livet (eller bajset) :lol:

Nu är ni fint på spåret och du kan snart glömma hela saken, men ha inte för bråttom och prata inte för mycket om saken. Bajset svarade inte - samtalet avslutat :lol: :lol: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"